Poniższy artykuł pochodzi z kwartalnika „Deweloper&Marketing nr 2/2020”.
Millenialsi, inaczej zwani Pokoleniem Y, to osoby urodzone pomiędzy wczesnymi latami 80. a połową lat 90. ubiegłego stulecia. Stanowią obecnie najliczniejszą grupę, pokoleniową w Polsce. Millenialsi kochają technologię – dorastali otoczeni gadżetami elektronicznymi, później wszechobecnym internetem i urządzeniami mobilnymi, bez których nie wyobrażają sobie życia. Potrafią skutecznie i z łatwością odróżniać przekaz reklamowy od czysto informacyjnego – filtrowanie informacji jest dla nich naturalną umiejętnością. Są to osoby, które czują potrzebę zmian, nowych wyzwań, są otwarte, ale także wyczulone na fałsz. Przykładają większą wagę do wartości i wolności, niż do konsumpcyjnego stylu życia.
Zobacz również
Millenialsi są pokoleniem, które bardzo dobrze potrafi szukać informacji w internecie. Przed podjęciem decyzji zakupowych, tym bardziej tych dotyczących zakupu drogich produktów jak mieszkania czy domy, przeszukują skrupulatnie sieć w poszukiwaniu wszelkich informacji, niezbędnych do podjęcia właściwej decyzji, w tym opinii innych konsumentów oraz dokładnych informacji na temat firmy.
Dla pokolenia Y social media są naturalnym środowiskiem i obowiązkowym kanałem czerpania i dzielenia się informacjami i opiniami. Spędzają na korzystaniu z nich sporo czasu, dlatego każdy deweloper, który chce dotrzeć z swoim przekazem do pokolenia Y, powinien być w nich aktywny – są one najbardziej efektywnym kanałem komunikacji z tą grupą.
Warto mieć na uwadze, że przedstawiciele pokolenia Y, poszukując informacji w sieci i mediach społecznościowych, bardzo dużą uwagę przykładają do opinii tam zamieszczonych, a także do samego wizerunku firmy. Pierwsze złe wrażenie i wyczytana w internecie opinia mogą skutecznie zniechęcić przedstawicieli tej grupy do dalszego zapoznania się z ofertą firmy i nią samą. Dlatego niezwykle istotne jest dbanie o dobry e-wizerunek.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Ze względu na wiek i zdolności nabywcze, millenialsi powoli stają się główną grupą zainteresowaną zakupem lub wynajmem, a nawet inwestowaniem w nieruchomości. Dla deweloperów komunikacja skierowana do nich powinna być jednym z głównych priorytetów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Daj się łatwo znaleźć w internecie
Obecnie posiadanie przez firmę strony www jest kwestią podstawową i większość takowe posiada, jednakże w przypadku millenialsów należy mieć na uwadze kilka kwestii. Najczęściej korzystają oni z urządzeń mobilnych, dlatego strona koniecznie musi być pod nie dopracowana. Powinna być przejrzysta i przede wszystkim szybko się ładować, zawierać w widocznym miejscu kontakt do konsultanta, informacje na temat firmy i jej poprzednich realizacji, a także wyszukiwarkę ofert, która zapewni millenialsom wyszukanie wymarzonego mieszkania czy domu z oferty dewelopera pod kątem różnych parametrów.
Dobrym rozwiązaniem jest także stworzenie specjalnego landing page’u pod konkretne inwestycje, które kierowane są do odbiorców z grupy millenialsów. Na takiej stronie możesz stworzyć treść, opis inwestycji, wideo itp. konkretnie pod przedstawicieli pokolenia Y – wówczas warto skupić się na przekazaniu nie tylko samej oferty, ale także dodatkowych wartości, jakie zyska on, kupując mieszkanie, np. bliskości ośrodków kultury i rozrywki, parków, wypożyczalni rowerów, restauracji i pubów, w których może spotkać się ze znajomymi, punktów usługowych, czy też galerii handlowych. Millenialsi lubią być w centrum wydarzeń i preferują aktywne i socjalne życie.
Ze względu na to, że dla millenialsów jednym z pierwszych miejsc pozyskiwania informacji jest wyszukiwarka Google, koniecznie warto postawić na dobre SEO strony. Dzięki temu millenialsi łatwiej znajdą Cię w internecie.
Bądź ekspertem
Millenialsi potrzebują kogoś, komu zaufają i kto im pomoże we właściwym wyborze odpowiedniej nieruchomości i poprowadzi przez cały proces. Potrzebują eksperta, dlatego też warto budować taki wizerunek. Niezwykle pomocny w tym jest firmowy blog, np. zamieszczony w ramach strony dewelopera.
W ramach prowadzonego bloga powinieneś systematycznie publikować aktualne, wyczerpujące treści, z których można się dowiedzieć więcej na temat rynku nieruchomości, w tym rynków lokalnych, procesu kupna, sprzedaży, najmu, czy kwestii prawnych z nimi związanych. Wielu millenialsów, przygotowując się do kupna mieszkania czy domu, przeszukuje internet w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, takie jak np. „jak kupić mieszkanie/dom?”, „jak otrzymać kredyt hipoteczny?”, „czym jest księga wieczysta?” itp. Dlatego warto w ramach prowadzonego bloga tworzyć także materiały poradnikowe, które pomogą im w procesie zakupowym i przybliżą zagadnienia, które dla starszych klientów mogą być oczywistością.
Dzięki prowadzeniu bloga utwierdzisz millenialsów w przekonaniu, że jesteś autorytetem w branży, będącym na bieżąco ze zmianami, które wpływają na rynek nieruchomości i warto Ci zaufać. Dodatkowo, unikalne i ciekawe treści mogą istotnie wpłynąć na polepszenie pozycjonowania strony firmy w Google. Pamiętaj też, aby tworzone na firmowym blogu treści komunikować i wesprzeć promocją w mediach społecznościowych, co może znacząco zwiększyć ich zasięg.
Przykładem dobrze prowadzonego bloga w branży deweloperskiej w Polsce jest blog Nickel Development, natomiast za granicą, chociażby agencji Zillow.
Nieś dodatkowe wartości w social mediach
W komunikacji do millenialsów prowadzonej w mediach społecznościowych deweloper powinien być autentyczny, oryginalny i empatyczny. Przedstawiciele tego pokolenia są w swoim podejściu interesowni i racjonalni, co sprawia, że przekaz do nich kierowany powinien podkreślać także dodatkowe korzyści, jakie przyniesie interakcja z marką. Firma powinna udowodnić, że jest warta uwagi odbiorcy, pasuje do jego świata, stylu życia, podobne idee są dla niej ważne. Stać mu się bliska.
Millenialsi zwracają uwagę nie tylko na reputację firmy, ale również na wartości przez nią wyznawane, cele, jakie ma przed sobą. Dlatego w mediach społecznościowych warto pokazać, że firma reprezentuje coś więcej niż zwykłą ofertę. Pokolenie to jest świadome problemów społecznych czy środowiskowych i bardzo docenia prowadzone przez firmy działania prospołeczne, ekologiczne, CSR-owe – działania te mogą istotnie wpłynąć na wybór ostatecznej firmy przez millenialsów, dlatego warto je komunikować.
Pamiętaj, aby prowadząc fanpage, tworząc wpisy lub odpowiadając na komentarze millenialsów zachować lekki, przyjazny i zachęcający do dalszej konwersacji ton wypowiedzi, co może znacząco wpłynąć na wzrost zaangażowania ze strony odbiorców. Również warto postawić na lekko nieformalny ton i przedstawić „bardziej ludzką” twarz firmy.
W postach dotyczących konkretnych inwestycji warto zawrzeć wszystkie kluczowe szczegóły, takie jak cena domu, funkcje i wyposażenie, adres i dane kontaktowe agenta, link do strony inwestycji – millenialsi nie chcą się przeklikiwać przez ileś stron, aby zdobyć interesujące ich informacje.
W kwestii formy konsumowanej treści, pokolenie Y bardziej preferuje audio, wideo i grafiki niż posty tekstowe, dlatego warto na Facebooku czy Instagramie publikować treści w postaci ciekawych infografik czy zdjęć oraz krótkich filmów (jak np. na profilu Budimex-Nieruchomości – Dobrze urządzeni), a także wziąć pod uwagę prowadzenie kanału na YouTubie, co ciekawie czyni np. Archicom, lub stworzenie cyklu podcastów. Nie bój się także używać emoji czy symboli – są one naturalne w komunikacji millenialsów.
Tworząc przekaz skierowany do millenialsów należy pamiętać, że jest to grupa szczególnie wyczulona na nieszczerość. Reklamy powinny wiernie oddawać cechy promowanych ofert i wskazywać na ich wartość – w innym przypadku fałsz szybko zostanie wykryty, a raz zrażeni millenialsi mogą na długo zniechęcić się do firmy i jej oferty. Należy mieć na uwadze, że przedstawiciele pokolenia Y sami chętnie dzielą się opiniami w sieci i udostępniają je dalej, w związku z czym źle odebrany przekaz marki może szybko zostać negatywnie skomentowany i ponieść się szeroko wśród internautów.
Ze względu na ogromną popularność social mediów wśród millenialsów, prowadzenie fanpage’a w warto wesprzeć dodatkowymi działaniami reklamowymi. Na Facebooku można targetować reklamy na wiele sposobów, w tym do konkretnych grup wiekowych, które potencjalnie mogą być zainteresowane kupnem mieszkania czy domu w danej lokalizacji. Działania te z pewnością pozwolą niewielkim kosztem zwiększyć rozpoznawalność marki dewelopera wśród millenialsów i dotrzeć do nich z przekazem i ofertą.
Nie pozwól czekać na siebie
W przypadku komunikacji z millenialsami niezwykle istotny jest także czas reakcji firmy na zadane im pytania i przesłaną wiadomość. Oczekują oni szybkich odpowiedzi, rozwiązania problemów, uzyskania informacji – w przeciwnym wypadku, gdy firma zwleka, gotowi są zrazić się i zwrócić prosto do konkurencji. Dlatego też deweloperzy powinni mieć na uwadze, aby czas oczekiwania konsumenta na odpowiedź był jak najkrótszy. Dobrze w tym celu sprawdzają się chatboty, które natychmiastowo, przez 24 godziny na dobę mogą udzielić zainteresowanemu niezbędnych informacji, np. o ofercie czy firmie.
Millenialsi to wymagająca grupa konsumentów i zwracająca dużą uwagę na szczerość firmy i oferowane przez nią wartości. Jednakże już teraz warto uwzględnić ją w swojej komunikacji, tym bardziej, że stają główną siłą nabywczą na rynku nieruchomości.
Powyższy artykuł pochodzi z kwartalnika „Deweloper&Marketing nr 2/2020”. Więcej informacji na temat marketingu w branży nieruchomości znajdziesz na stronie DeweloperMarketing.pl