Nowe zasady przyznawania Oscarów – ma być więcej kobiet, osób LGBT+ i różnorodności rasowej

Nowe zasady przyznawania Oscarów – ma być więcej kobiet, osób LGBT+ i różnorodności rasowej
Amerykańska Akademia Filmowa ogłosiła wprowadzenie nowych zasad przyznawania Oscarów – od 2024 roku filmy, które będą chciały ubiegać się o główną nagrodę, będą musiały spełnić przynajmniej dwa z czterech nowych kryteriów dotyczących m.in. różnorodności rasowej czy płciowej.
O autorze
1 min czytania 2020-09-11

Tegoroczne protesty przeciwko nienawiści na tle rasowym, a także wszelkie ruchy społeczne walczące z dyskryminacją kobiet oraz społeczności LGBT+ niewątpliwie miały wpływ na zmiany w zasadach przyznawania Oscarów, które właśnie ujawniła Amerykańska Akademia Filmowa. 

Mowa tutaj dokładnie o nowych wytycznych dla filmów, które chcą zostać nagrodzone w głównej kategorii – teraz owe produkcje muszą spełniać przynajmniej dwa z czterech standardów.  

Pierwszy z nich, oznaczony literą A, dotyczy różnorodności przed kamerą. Przynajmniej jeden z głównych bohaterów, bądź odgrywający drugoplanową, lecz znaczącą rolę, musi reprezentować mniejszość etniczną lub rasową. Jeśli jednak film nie spełnia tego kryterium, to wówczas może wpisać się w inne wytyczne – co najmniej 30% obsady muszą stanowić kobiety, osoby LGBT+, aktorzy reprezentujący mniejszości rasowe lub etniczne oraz osoby z niepełnosprawnościami. Jeżeli jednak i to kryterium nie zostanie spełnione, to wówczas główny wątek filmu musi koncentrować się na problemach wyżej wymienionych grup.

Standard B natomiast skupia się na pracy za kulisami produkcji – tutaj również musi być spełnione jedno z trzech kryteriów. Otóż, wedle nowych zasad, co najmniej dwie z osób odpowiadających m.in. za reżyserię, casting, muzykę, kostiumy itp. powinny należeć do wyżej wymienionych grup, które zdaniem Akademii są niedostatecznie reprezentowane w przemyśle filmowym. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jeżeli to kryterium nie zostanie spełnione, to wówczas albo co najmniej sześciu innych członków zespołu, albo co najmniej 30 procent ekipy filmowej musi pochodzić z niedostatecznie reprezentowanej grupy rasowej lub etnicznej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Standard C dotyczy z kolei zwiększania dostępu do przemysłu filmowego osób z nim niezwiązanych i oferowania więcej szkoleń czy też płatnych praktyk zwłaszcza osobom należącym do wyżej wymienionych grup mniejszościowych. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Natomiast standard D dotyczy zespołów odpowiadających za reklamę i marketing – tutaj również mają zostać zatrudnione osoby należące do którejś z niedostatecznie reprezentowanych grup.  

Nowe zasady mają stopniowo wchodzić w życie do 2024 roku, czyli przed 96 ceremonią rozdania Oscarów

PS

W związku z wszechobecnym kryzysem klimatycznym, hollywoodzka Akademia Filmowa postanowiła wprowadzić pewne kluczowe zmiany w organizacji najważniejszej gali nagród filmowych.

PS2

2 lipca br. przedstawiciele Netfliksa ogłosili, że Bozoma Saint John zostanie nową dyrektorką marketingu. Zastąpi tym samym Jackie Lee-Joe, która pracowała na tym stanowisku niecały rok.

PS3

Ze styczniem 2020 roku Helena Helmersson objęła stanowisku CEO w H&M. Jest ona pierwszą kobietą pełniącą tę funkcję w firmie, a zarazem pierwszą osobą na tym stanowisku, która wcześniej odpowiedzialna była za zrównoważony rozwój spółki.