Ty: Wypromować promocję? Jak to? Przecież mam świetne nagrody!
Ja: Okey. Jeśli jesteś love marką i robisz konkurs na Facebooku, gdzie masz kilkaset tysięcy fanów, najlepiej zaangażowaną społeczność (i nie chcesz dotrzeć do nowych) – nie promuj.
Jeśli jednak chcesz uniknąć gniewu dyrektora sprzedaży i mieć po kilku dniach od ogłoszenia loterii (na którą wydałeś już kilkadziesiąt tysięcy) więcej niż kilka zgłoszeń – ten artykuł jest dla Ciebie. Odkryj 15 sposobów na skuteczną (nie zawsze płatną) reklamę konkursów, promocji i loterii.
Zobacz również
Promocja w mediach własnych
Informacja o konkursie powinna być zamieszczona we wszystkich natywnych kanałach marki. Jak to zrobić?
Strona www
1. Zamieść informację na stronie głównej w postaci baneru lub pop-upu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
2. Stwórz artykuł o konkursie na bloga firmowego i do aktualności (może to być modyfikacja notki prasowej – patrz punkt 7).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Zamieść na stronie konkursowej (jeśli ją masz) wtyczki społecznościowe – do udostępnienia konkursu.
E-maile
4. Wyślij maila do wszystkich pracowników z prośbą o udostępnienie informacji o konkursie na social mediach i przesłanie jej do ich znajomych – przypomnij o tym, jeśli konkurs jest dłuższy.
5. Prześlij informację o konkursie do adresatów ze swojej bazy mailingowej. Nie masz jej? To zacznij ją tworzyć! Pamiętaj także o dodaniu zgód marketingowych w formularzu zgłoszeń do konkursu.
6. Stopka maila – dodaj w stopce (każdego pracownika) informację o konkursie.
Notka prasowa i grupy tematyczne
7. Wyślij notkę prasową o konkursie:
- na strony z informacjami dotyczącymi twojej branży,
- pochwal się na portalach marketingowych (takich jak NowyMarketing),
- na strony z informacjami o konkursach oraz ich profile na Facebooku. (Chcesz dostać listę portali, na które ja wysyłam konkursy? Napisz do mnie na LinkedInie).
Absolutnie nie przejmuj się, jeśli nie wszyscy udostępnią Twoją informację – już kilka publikacji może zrobić całkiem niezły ruch na stronie konkursowej. Pamiętaj, by regularnie sprawdzać „źródła wejścia” w Google Analytics i wysyłać informacje na portale, które je chętnie publikują (idealnie, by były dopasowane do Twojej grupy docelowej). W notce prasowej poproś też o udostępnienie informacji również na social media.
8. Podziel się informacją na różnych grupach na Facebooku, Nie muszą to być tylko grupy związane z konkursami, jeśli masz konkurs z tzw. Dziedziny sztuki – poszukaj grup, które zajmują się sztuką. Jeśli chcesz, by wzięła udział konkretna grupa np. zawodowa – poszukaj grup, które zrzeszają jej członków. Przed opublikowaniem informacji na danej grupie koniecznie przeczytaj jej regulamin, czy jest to dozwolone. Jeśli nie – nie spamuj.
Posty w mediach społecznościowych
9. Zamieść posty na profilach swojej firmy na: Facebooku, LinkedInie, Instagramie, TT, Tik Toku, Pintereście, Youtubie i innych. Jeśli portal ma cover photo – zmień też je na czas trwania konkursu. Informację o konkursie możesz zamieścić też w opisie np. na LinkedInie / Instagramie. Pamiętaj:
- Użyj nie tylko formatów statycznych, ale także wideo.
- Wykorzystaj instastories.
- Informuj o konkursie regularnie, nie tylko raz (a posty promuj – pkt 12).
- Nie używaj w komunikatach informacji, które zachęcą uczestników do odłożenia w czasie zgłoszeń – zrób wszystko, by zgłosili się tu i teraz, wyeksponuj nagrody i wskaż ich ograniczoną liczbę.
Nie zapominaj o offline!
10. Zamieść plakat z informacją o konkursie w siedzibie i w innych (możliwych) miejscach, które mogą odwiedzać potencjalni uczestnicy konkursu. Nie polecam teraz rozdawać ulotek (covid).
Reklama płatna
Jak widzisz, jest sporo kanałów, gdzie możesz zamieścić informację praktycznie bezpłatnie. Najlepiej jednak, byś od razu wyodrębnił budżet na promocję. W zależności od grupy docelowej, swój konkurs/promocję/loterię możesz promować płatnie.
11. Wypuść reklamę w Google – użyj nie tylko linków, ale i reklamy graficznej „obraz wart jest 1000 słów”.
12. Promuj posty na Facebooku i Instagramie (jeśli masz młodszych klientów to też na Tik Toku).
13. Zaangażuj influencerów – jeśli masz mały budżet – nanoinfluencerów, dopasuj ich do swojej grupy docelowej – jeśli mówisz do młodzieży – „must have” to Tik Tok!
14. Jeśli masz większy budżet – zainwestuj w reklamę np. w radio.
15. Jeśli masz turbobudżet – to doradzi Ci dom mediowy. 🙂
Jak widzisz – sposobów na promocję konkursu czy loterii jest wiele. Ważne, by poza dobrą promocją mieć też odpowiednio dobrany komunikat i nagrody. Oto kilka końcowych rad w tym temacie:
- Zadbaj o spójność kreacji ze stroną docelową i key visualem konkursu, a na key visualu o czytelność komunikatu i mocny benefit, skłaniający do udziału w konkursie.
- Jeśli konkurs jest na określonym obszarze – użyj geotargetowania.
- Pamiętaj o odpowiedniej formie – za zrobienie niezarejestrowanej loterii grożą bardzo wysokie kary!
- Jeśli masz bardzo wartościową nagrodę – rozważ raczej loterię niż konkurs, a unikniesz potencjalnych reklamacji.
- Jeśli nie masz pomysłu na nagrodę – pamiętaj, „lepsza jest spektakularna nagroda, nawet jeśli szanse na jej zdobycie są niewielkie” – to wynika z konstrukcji naszego mózgu (więcej o tym przeczytasz w książce Rogera Doodley Neuromarketing).
Autorka: Joanna Burdek, odpowiada za organizację promocji i konkursów w Brand Useful