W 2018 roku koncern Coca-Cola ogłosił globalną inicjatywę „Świat Bez Odpadów”, w ramach której zapowiedział, że do 2030 roku chce pomóc zebrać i poddać recyklingowi ekwiwalent wszystkich butelek i puszek trafiających do konsumenta. Firma zobowiązała się również, że do 2025 roku wszystkie jej opakowania na całym świecie w 100% będą nadawać się do recyklingu.
Idąc tym tropem, koncern kilka dni temu zaprezentował prototyp papierowej butelki – PlantBottle – która w 30% wytworzona jest z surowców pochodzenia roślinnego, a w 100% nadaje się do recyklingu.
Zobacz również
Za stworzenie butelki odpowiada duński startup Paboco, który prace nad innowacyjnym papierowym opakowaniem rozpoczął już w 2015 roku. Ambicją firmy jest bowiem stworzenie pierwszej w swoim rodzaju w pełni biodegradowalnej i nadającej się do recyklingu butelki papierowej, którą można wykorzystać jako opakowanie do napojów czy produktów kosmetycznych.
Jak zaznaczają przedstawiciele Coca-Coli, PlantBottle to na razie prototyp, zaś technologia wytwarzania papierowych butelek jest jeszcze na wczesnym etapie rozwoju.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Prototyp pierwszej generacji papierowej butelki nadal składa się z papierowej powłoki (otoczki) z plastikowym zamknięciem i plastikową wyściółką w środku. Plastik, którego używamy, jest wykonany w 100% z plastiku pochodzącego z recyklingu, który po użyciu może zostać ponownie przetworzony. Jednak naszą wizją jest stworzenie papierowej butelki, którą można poddać recyklingowi jak każdy papier. Następnym krokiem jest znalezienie rozwiązania pozwalającego na stworzenie butelki bez plastikowej warstwy – powiedział Stijn Franssen, kierownik ds. innowacji w dziale badań i rozwoju opakowań w Coca-Cola w regionie EMEA, który pracuje nad projektem.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS
Jedna z najbardziej znanych na świecie marek whisky – Johnnie Walker – od przyszłego roku sprzedawana będzie w papierowych butelkach.
PS2
W ubiegłym roku marka Carlsberg zaprezentowała dwa nowe prototypy butelki Green Fibre Bottle, wykonanej z włókien pozyskiwanych z odpowiedzialnie zarządzanych lasów. Ekologiczne opakowania na piwo zostaną teraz poddane testom, by sprawdzić czy np. chronią one piwo przed utratą jakości.
PS3
We wrześniu 2018 roku Grupa Carlsberg wprowadziła rozwiązanie Snap Pack, które zastąpi folię używaną do owijania wielopaków piwa.
PS4
Zamiast wykorzystywać biodegradowalne opakowania do sześciopaków piwa, Corona poszła o krok dalej i postanowiła zaprojektować puszki w taki sposób, by móc je połączyć, nie wykorzystując przy tym dodatkowej folii plastikowej. Rozwiązanie to nosi nazwę Fit Pack i obecnie jest w fazie testowej.