Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
Content marketing na przełomie 2020/2021 podsumowują: Karolina Mikiciak vel Mikita, Cut The Mustard, Marta Łysiak, Labcon, Dominika Paruszewska, Bluerank, Małgorzata Dadok-Grabska, DGpromo, Aleksandra Gałązka, Resolution.
Karolina Mikiciak vel Mikita Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
client service supervisor, Cut The Mustard
Najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce
#hot16challenge2
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Było jedną z najgłośniejszych akcji w 2020. Druga edycja, którą zapoczątkował Solar, została połączona ze zbiórką pieniędzy na polską służbę zdrowia. Akcja skierowana do środowiska muzycznego z czasem stała się swoistym RTM-em dla marek, które masowo wzięły udział w projekcie. Nagrywali wszyscy: raperzy, aktorzy, postaci z reklam, firmy, zwykli ludzie. W sumie w ramach akcji powstało ponad 14 tys. zwrotek, a o kampanii mówiły największe media, nie tylko polskie, ale również zagraniczne. Cała akcja była nie tylko absolutnie viralowa, ale co najważniejsze niosła za sobą realną pomoc.
Premiera płyty Quebonafide: „Romantic Psycho”
Czy działania promujące ostatnią płytę Quebonafide można nazwać kampanią content marketingową? Myślę, że jak najbardziej. Wszystkie elementy składające się na akcję, jak cała zmiana wizerunku, rzetelnie i w bardzo przemyślany sposób prowadzone social media, strona www inspirowana starym Windowsem, aż po teledysk będący revealem całej akcji, w którym widz dowiadywał się, że Quebo przekazał 1 mln złotych na cele charytatywne, układały się w spójną całość. Kampania budziła emocje i wywołała niezwykły buzz w mediach. Niezależnie od tego, czy uznajemy ją za przerysowaną czy nie, to nie ulega wątpliwości, że była to bardzo dobrze zaplanowana i niezwykle skrupulatnie przeprowadzona kampania.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing
Jeszcze w 2019 zastanawialiśmy się: „co nowego może pojawić w digital i content marketingu – przecież już wszystko było?”. Rok 2020 wywrócił do góry nogami nasze plany, prognozy, stare przyzwyczajenia i zachowania konsumenckie. Odwołanie wszystkich imprez masowych, cięcia budżetów marketingowych czy przewartościowanie komunikacji marek sprawiły, że wszyscy musieliśmy zmienić swoje postrzeganie i przestawić się na życie w zupełnie nowych realiach.
Pandemia silnie wpłynęła na zwiększenie znaczenia content marketingu. Konsumenci wręcz wymagają od marek treści ciekawych, spersonalizowanych, które sprawią, że odbiorcy zatrzymają swoją uwagę na naszej reklamie na dłużej. W dzisiejszych czasach nie wystarczy już stworzyć fajnego materiału wideo. Musimy szukać nowych formatów, touchpointów, zaskakiwać treściami. Tylko wtedy nasza komunikacja będzie miała szansę się wyróżnić.
Kończący się rok przyniósł także dynamiczny rozwój podcastów, które są niezwykle wygodnym źródłem informacji i inspiracji, z którego możemy korzystać niezależnie, co robimy, i gdzie się znajdujemy. Jesteśmy przyzwyczajeni, że użytkownik poświęca reklamie dosłownie kilka sekund, dlatego podcasty stają się świetnym kanałem dotarcia, ponieważ są chętnie słuchane do końca, tym samym dając nam możliwość znacznie dłuższego kontaktu konsumenta z marką.
Mówiąc o content marketingu nie sposób też zapomnieć o wzroście znaczenia wszelkiego rodzaju live streamów wideo. Pandemia sprawiła, że stały się one codziennością każdego z nas i wszyscy musieliśmy przejść przyspieszony kurs nauki korzystania z nich. Live streamy pozwalają markom połączyć się z użytkownikiem w czasie rzeczywistym, dzięki czemu brand ma szansę mocniej, niż za pomocą innego contentu, przekonać, że jest czymś więcej niż tylko firmą czy logotypem. Dzięki nim marki mogą pokazać swoją „ludzką twarz”, być w kontakcie z konsumentem real-time i udowodnić, że ich działania nie są wyłącznie suchym marketingiem.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku
Na początku pandemii wszyscy obawialiśmy się, że nastąpi silne ograniczenie wszelkich działań marketingowych. I w pierwszych miesiącach faktycznie tak było. Po raz kolejny sytuacja nas zaskoczyła, bo kiedy przyzwyczailiśmy się do nowej rzeczywistości, musieliśmy nauczyć się działać w realiach wymagających od nas znacznie większych nakładów pracy. Każde działanie musi być obecnie zaplanowane w minimum 2-3 scenariuszach. RTM-y stały się ważne jak nigdy dotąd, a tempo przygotowywania contentu drastycznie wzrosło. Bo jak inaczej planować i przygotowywać kampanie, gdy następnego dnia możemy znaleźć się w zupełnie innej rzeczywistości?
Rok 2020 znacznie wpłynął na zmianę zachowań zakupowych konsumentów, którzy musieli błyskawicznie nauczyć się dokonywać wszelkich transakcji w internecie (w szczególności grupa late-tech adoptersów). Marki, które stawiały na działania offline, musiały w trybie pilnym zacząć prowadzić swoje kampanie online. Pandemia pokazała, że jeśli jakiejś marki nie ma w internecie, to po prostu nie istnieje. Przez to firmy zmuszone są inwestować więcej czasu i pieniędzy na prowadzenie działań, które pozwolą im wyróżnić się w internecie, gdzie konkurencja wzrosła jeszcze bardziej.
Tym samym w świecie, gdzie użytkownik na każdym kroku jest zalewany treściami reklamowymi, kluczowy staje się content experience. Tylko content budowany w sposób interesujący i angażujący dla użytkownika, docierający do niego w idealnym czasie i miejscu i odpowiadający na jego konkretną potrzebę w danej chwili, pozwala markom osiągnąć ich cele, przyciągnąć uwagę klienta i wyróżnić na tle konkurencji. Taka komunikacja będzie pozwalał markom podnosić ich świadomość wśród konsumentów, zwiększać zasięgi i skutecznie sprzedawać w internecie. Nie możemy też zapomnieć, że treści wysokiej jakości i dające pozytywne wrażenia użytkownikom są znacznie lepiej oceniane przez algorytmy Google, co wpływa na pozycjonowanie naszej strony. Tym samym – niezwykle ważnym dla nas wyzwaniem jest działanie: bardziej kreatywne, spersonalizowane, szybsze i jeszcze efektywniejsze niż w roku ubiegłym.
Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku
Choć wyszukiwania głosowego nie można już nazwać nowinką, to jest to technologia, która z każdym rokiem zyskuje na popularności. Wynika to z tego, że ludzie są już zmęczeni pisaniem i przestają mieć na to czas. Wyzwaniem dla marek będzie optymalizacja przynajmniej części ich działań pod wyszukiwania głosowe, za którymi będzie szedł rozwój możliwości reklamowych na smart device’ach.
Ten rok postawił też przed nami pytanie: gdy wszyscy przenieśli się do online’u, zmieniły się nawyki zakupowe – jak dać konsumentom możliwość obcowania z naszym produktem bez wychodzenia z domu, gdy do tej pory mieli możliwość jego dotknięcia, sprawdzenia w sklepie stacjonarnym? Tu z pomocą przychodzi AR i VR, które dają nam – marketerom – możliwość zarówno kreatywnego podejścia do procesu sprzedaży, jak i dotarcia do naszego klienta i dania mu dodatkowego doświadczenia z naszym produktem – a jak wspominałam wcześniej, tego właśnie aktualnie użytkownicy od nas oczekują.
Marta Łysiak
managing director agencji Labcon
3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce
Początek roku należał do akcji związanych z odnalezieniem się w nowej rzeczywistości. Tutaj wyróżniłabym kampanię #zdalnidopomocy ING Banku, która zachęcała do wspierania tych, którzy gorzej odnajdują się w internetowej rzeczywistości. Do akcji #zdalnidopomocy ING zaprosił znanych twórców internetowych, którzy pokazują tym mniej zdalnym jak ogarnąć sprawy w internecie, bez wychodzenia z domu: obsłużyć bankowość online, zrobić zakupy czy zainstalować aplikację.
Rok 2020 wyróżnił się pod względem kampanii społecznych i budowania contentu wokół ważnych spraw. Dwa ważne przykłady to akcja „Stop Ciężarówkom” Krzysztofa Gonciarza, w ramach której influencer chciał, by pojazdy z homofobicznymi i nienawistnymi hasłami zniknęły z ulic Warszawy oraz kampania Wolnych Sądów tłumacząca, jakie prawa przysługują nam w przypadku zatrzymania przez Policję.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing
My wszyscy, również jako marketerzy, musieliśmy szybko odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Jedni poradzili sobie z nią lepiej, inni gorzej, ale na pewno szybkość reakcji miała tutaj duże znaczenie. Lockdown spowodował intensyfikację działań w digitalu, budowanie contentu dookoła home entertainment – przeniesienie branży rozrywkowej do online, homeschooling, home cooking czy home office. Wybijał się też content, którego finalnym celem było niesie pomocy służbie zdrowia i grupom najbardziej dotkniętym przez pandemię.
Mam wrażenie, że ten rok nas nie oszczędzał, bo do tego wszystkiego sytuacja w kraju mocno spolaryzowała społeczeństwo. Walczymy o prawa kobiet na ulicach i tutaj widać kolejny zwrot w komunikacji, gdzie wiele marek, organizacji, czy influencerów wsparło działania społeczne i strajki. Wszystkie inne wydarzenia przy tym schodzą na drugi plan.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku
Tutaj niezmiennie wyzwaniem jest wybicie się z clutteru komunikacyjnego. Coraz większa liczba platform sprawia, że coraz trudniej zachować w tym wszystkim spójność bez powielania treści.
Rok 2020 był o tym, co się dzieje tu i teraz. W 2021 staniemy przed wyzwaniem, jak planować działania contentowe długofalowo.
Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku
Ten rok popchnął całą branżę do zaadaptowania nowych technologii dużo szybciej, niż większość marek zakładała. Widzieliśmy lawinę live streamów, podcastów i webinarów. Online stał się domem dla tych, którzy wcześniej nie korzystali z internetu i tutaj stanęliśmy przed wyzwaniem, jak zaadaptować i wyedukować nowe grupy odbiorców. Rok 2021 będzie kontynuacją tych trendów.
Przeniesienie życia do digitalu oznacza też rozwój e-commerce. To z kolei będzie skutkować zapotrzebowaniem na dobry content i wypracowanie modeli efektywnej komunikacji.
Dominika Paruszewska
head of content, Bluerank
3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce
Rok 2020 zostanie zapamiętany jako rok-który-zmienił-wszystko: począwszy od sposobu w jaki żyjemy, pracujemy i komunikujemy się z innymi, przez formy spędzania wolnego czasu, a nawet język, jakiego używamy. Był to też rok, który sprzyjał większej refleksji, dawał przestrzeń na zwolnienie tempa, zachęcał do zwrócenia się ku empatii, okazywania wsparcia, angażowania się w sprawy wspólnoty. Nie inaczej było w content marketingu.
„Ghost” – nowy spot czeskiego oddziału Ikea, przygotowany przez agencję Triad Advertising, specjalnie na 25 listopada, Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy Wobec Kobiet. Ikea znów edukuje, tym razem odchodząc jednak od swojego charakterystycznego, żartobliwego tonu i puszczania oka do widza. W swoim spocie marka porusza ważny – i nasilający się w czasach pandemii oraz izolacji – problem przemocy domowej. Przebywanie z przemocowcem pod jednym dachem to dla ofiar prawdziwy horror – i w takiej konwencji utrzymany jest przekaz. Meble są tu ledwie tłem dla całej historii, kolory zgaszone, atmosfera osaczenia – dojmująca. „Każdy dom powinien być bezpiecznym miejscem”, głosi hasło na koniec spotu. Mocne i bardzo potrzebne!
„Porady pana jesieniarza” – kampania reklamowa marki Łowicz (z kreacją w wykonaniu Feeders Agency). Koncept oparty jest na opublikowaniu serii kilkudziesięcio sekundowych spotów, w których Mirosław Zbrojewicz, aktor i brand hero marki, w ciepły, zabawny sposób radzi, jak miło spędzać jesienne wieczory – przygotowując jednocześnie comfort food z wykorzystaniem produktów Łowicz, które każdy zwykle ma w domu, np. dżem truskawkowy, sos spaghetti czy kaszotto. Przekaz jest prosty, autentyczny, trafia celnie w potrzebę, żeby być dla siebie dobrym, szczególnie w ten ciemny, jesienny czas. Ja to kupuję!
Pod koniec listopada ruszyła nowa aplikacja „Co z tym seksem”, stworzona przez Katarzynę Koczułap, psycholożkę i seksuolożkę, która od lat edukuje seksualnie na Instagramie. Jej misją jest zmienianie życia seksualnego Polaków na lepsze. O tym, jak bardzo taka edukacja jest potrzebna świadczy fakt, że aplikacja już bije rekordy popularności. W założeniu wiedza tam zagregowana kierowana jest dla wszystkich – niezależnie od poziomu doświadczenia. Oprócz ogólnej wiedzy na temat seksualności, aplikacja oferuje między innymi kurs poświęcony świadomej zgodzie (pojęcie, które dopiero niedawno przedostało się do szerszej świadomości), a także prezentuje zakładkę poświęconą najczęściej zadawanym pytaniom i odpowiedziom. To bardzo dobre źródło aktualnej, zweryfikowanej wiedzy, bez przekłamań i światopoglądowych ograniczeń. Polecam – dla siebie i jako dobry punkt wyjścia w rozmowach z dorastającym dzieckiem!
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing
Stawiam na pandemię koronawirusa i pewnie nie będę w tej kwestii oryginalna. Wszechobecność, chciałoby się wręcz rzec totalitaryzm wirusa w jego wpływie na niemal każdą dziedzinę naszego życia sprawił, że w 2020 roku nie mówi się praktycznie o niczym innym. Niemal wszystkie aktywności związane z pracą, wypoczynkiem czy edukacją przeniosły się do internetu. Ogromnie wzrosła popularność wszelkich podcastów i live streamingów, by ostatecznie stać się wiodącym trendem 2021. Pandemia wpłynęła też bardzo na sam język przekazywanych treści. Wydaje się, że akronim E-A-T (expertise – authority – trust), zasada, zgodnie z którą algorytm Google ocenia wiarygodność strony, w przypadku języka komunikacji można czytać jako empathy – adaptation – this is the right thing to do! Spójność spersonalizowanego przekazu we wszystkich kanałach dystrybucji, pokazanie „ludzkiej twarzy” marki i zaangażowanie się w kwestie społeczne, to bezpośredni wpływ pandemii na język content marketingu w 2020 roku. Mam nadzieję, że ten trend się utrzyma.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku
Wspomniana już popularność live streamingów paradoksalnie przyczyniła się także do stopniowego przesytu formami przekazu tego rodzaju. Wszechobecność, a nawet nadmiar podcastów, webinarów i live streamingów przyniosła efekt bombardowania contentem, a w konsekwencji mogła skutkować zamrożoną przyswajalnością na jakikolwiek przekaz, czyli content blindness. Największe wyzwania stojące przed markami w kolejnym roku to zwinne podejście w aktualizacji promowanych treści (podejście data-driven, śledzenie trendów) i personalizacja przekazu, tak, by czas spędzony na konsumpcji treści niósł ze sobą dla użytkownika wymierną wartość.
Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku
Przejawem zwinnego podejścia w content marketingu jest też wzrastająca popularność trendu no-code, który umożliwia pracę na narzędziach cyfrowych bez znajomości kodowania. No-code pozwala np. tworzyć mobilne aplikacje nie używając języka programowania, tylko specjalnych narzędzi jak Zapier, Airtable, JotForm, Shopify. To pozwala oszczędzić czas, który można spożytkować choćby na pracę nad skuteczniejszą strategią dotarcia do odbiorców z przekazem marki, ale przede wszystkim pozwala wykonać pracę marketerom bez konieczności angażowania działu IT i twardych umiejętności developerskich.
Małgorzata Dadok-Grabska
inbound/content marketing manager, DGpromo
3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce
Rok 2020 z racji ogłoszonej przez WHO pandemii był dużym wyzwaniem dla firm oraz przyjętych wcześniej strategii promocji. Wiele z nich wraz z wprowadzeniem obostrzeń społecznych i sanitarnych musiało szybko zweryfikować przyjęte na bieżący rok cele i adaptować strategie komunikacji do panującej sytuacji rynkowej. Świetnie w tej roli odnalazła się firma T-Mobile. Kampania „Jesteśmy dla Ciebie” w całości została przygotowana zdalnie, a jej bohaterami zostały prawdziwe rodziny, które nagrywały poszczególne sceny za pomocą smartfonów. Kampania objęła swym zasięgiem telewizję, internet, social media oraz reklamy zewnętrzne. Prosty przekaz pokazujący organizację codziennego życia idealnie wpisał się w nowe realia, w jakich wszystkim przyszło nam żyć, a przez to, że marka szybko i trafnie odpowiedziała na bieżące potrzeby milionów odbiorców, zyskała pozytywny odbiór.
Kreatywnością wykazała się także marka Nike. Spot „You Can’t Stop Us” można potraktować jako ukłon w stronę potrzeb społeczeństwa oczekującego powrotu do normalności. Firma w ciekawy sposób przedstawia w nim swoją misję, podkreślając rolę sportu w łączeniu ludzi. „Nigdy nie jesteśmy sami i to jest nasza siła” – mówi narratorka reklamy, gwiazda piłki nożnej i działaczka na rzecz równości Meghan Rapinoe. W kolejnym ze spotów, zatytułowanym „Never Too Far Down”, na tle kultowych momentów ze świata sportu LeBron James opowiada o kolejnej kampanii marki, używając mikro momentów jako synonimu wytrwałości w pokonywaniu wyzwań. Poprzez te działania marka pokazuje nam, jak wyglądają równe szanse i przypomina, że sami wpływamy na naszą przyszłość. Fakt zamknięcia stadionów czy sali treningowych nie oznacza koniec rozwoju pasji sportowych. Wymaga adaptacji do zaistniałej zmiany i znalezienia wyjścia z sytuacji. Kwestie te odnieść można także i do innych aspektów życia. Firma Nike poza inspiracją pokazała także realne wsparcie w czasie pandemii, przekazując szpitalom w Londynie, Nowym Jorku czy w Barcelonie wiele par darmowych butów dostosowanych do potrzeb służby medycznej, czy odzieży i sprzętu.
Zestawienie ciekawych kampanii content marketingowych zamyka Porsche Polska z akcją „Żeby nie kusiło. Zostań w domu”. Kampania ta to ciekawy przykład recyclingu treści, co w przypadku content marketingu ma szczególne znaczenie. Zarówno materiały graficzne, jak i spot reklamowy powstały w zaledwie kilka dni na bazie dostępnych już materiałów. W reklamie marka namawia miłośników motoryzacji do odłożenia kluczyków i pozostania w domu, zawierając cały przekaz praktycznie w jednym haśle: „Wiemy, że kusi. Zostań w domu”. W zamian zachęca natomiast fanów do dzielenia się w mediach społecznościowych zdjęciami swoich aut zaparkowanych w garażach. Do kampanii przyłączyły się także znane osoby i fani marki Porsche, którzy prezentowali w mediach swoje auta w specjalnie przygotowanych na tę okazję pokrowcach od Porsche.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing
W zasadzie był to jeden główny czynnik. Pandemia i ogłoszony niemal na całym świecie lockdown wpłynęły nie tylko na nasze codzienne życie, ale i funkcjonowanie firm i światowych gospodarek. Tak naprawdę już na długo przed tym, jak pandemia koronawirusa nawiedziła cały świat, wszyscy mogli zobaczyć kryzys tradycyjnych mediów. Firmy były coraz mniej skłonne do inwestowania w tradycyjną reklamę i stopniowo odchodziły od prostego podejścia reklamowego zorientowanego na push. Pojawienie się COVID-19 i późniejsza wymuszona cyfryzacja gwałtownie przyspieszyły ten proces. Nagle okazało się, że dotychczas wypracowane schematy promocji nie do końca się sprawdzają, a nawyki zakupowe konsumentów potrafią szybko się zmienić. W nowej rzeczywistości, w której przyszło nam żyć, a marketerom tworzyć treści, widać, że liderem zostaną te marki, które w prowadzonych kampaniach zachowywały się jak wydawcy treści, a nie sprzedawcy i potrafiły wypełnić lukę informacyjną, jednocześnie zachęcając odbiorców do konsumowania ich treści, subskrybowania kanałów i dzielenia się publikowanymi treściami.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku
Rok 2020 był przełomowy z racji pandemii COVID-19 i większości firm pomógł zrozumieć, że jeśli nie rozwijasz swojego biznesu online, to praktycznie nie istniejesz. Od kilku miesięcy widzimy, że sprzedaż przenosi się do sieci i nic nie wskazuje na to, aby wkrótce miało się to zmienić. To z kolei pociąga za sobą pewne konsekwencje. Ponieważ coraz więcej firm inwestuje w marketing online, konkurencja nieuchronnie rośnie. W dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy zmuszeni zainwestować więcej czasu i pieniędzy, aby nasze treści zostały zauważone. Jednak moją ulubioną cechą content marketingu jest to, że kreatywność i elastyczność mogą wygrać z dużymi budżetami i to się nie zmieni. Poza tym liczyć się będą umiejętne odpowiadanie na oczekiwania konsumentów bazujące na mikro momentach i empatii, szybsze ścieżki konwersji i rozwijanie partnerstw z liderami z danej branży, co traktować można jako wyzwania na nadchodzący nowy rok.
Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku
Integracyjny, ukierunkowany na cel i przejrzysty content marketing będzie się rozwijał wykładniczo w 2021 roku. Konsumenci chcą więcej niż tylko kupować produkty danej marki. Chcą łączyć się, zdobywać i utrzymywać relacje z markami poprzez wspólny cel i wartości. Stąd duże znaczenie w 2021 roku będzie miało wykorzystanie narzędzi umożliwiających jeszcze lepsze zrozumienie potrzeb klientów w odniesieniu do etapów zakupowych. Dzięki postępom w nauce o danych i uczeniu maszynowym nie musimy już stawiać hipotez na temat naszych odbiorców. Możemy wyjść poza kategorie, takie jak wiek, płeć i pochodzenie i bazować na autentycznych preferencjach oraz zainteresowaniach klientów. Nowe technologie pomagają także w interakcjach z odbiorcami w czasie rzeczywistym i szybkie zaspokajanie ich potrzeb. Dają nam także możliwość tworzenia jeszcze głębszych relacji z konsumentami, co docelowo przekłada się na zaangażowanie konsumentów oraz wzrost rozpoznawalności marek. Wybór ostatecznych narzędzi zawsze jednak powinien być uzależniony od przyjętej strategii, gdyż powielanie schematów działania innych może okazać się zgubne.
Aleksandra Gałązka
senior content & seo coordinator, Resolution
3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce
- Domówka z Pracuj.pl – cykl spotkań online zorganizowanych na przełomie marca i kwietnia 2020, poruszający tematy: zmiany pracy, rozwoju osobistego, a także radzenia sobie w trudach domowej kwarantanny. Merytoryczny materiał, który błyskawicznie odpowiedział na aktualną sytuację w kraju.
- Warszawa po Królewsku”, seria podcastów prowadzonych przez dziennikarza Pawła Lorocha oraz przewodnika warszawskiego Piotra Wierzbickiego. Marka szybko odpowiedziała konceptem i formatem odpowiadającym bieżącej sytuacji. Podcasty miały premierę w kwietniu 2020, w dobie głębokiego lockdownu i powstały w formie krótkich odcinków poświęconych każdej z warszawskich dzielnic. Niemniej, warto również docenić ogólny rozwój formatów oraz platform audio w mijającym roku. Rok 2020 był zdecydowanie rokiem (dobrych!) podcastów w Polsce.
- Druga edycja kampanii #reneeadventure, która została zrealizowana tym razem w Polsce. Fajnie, że marka zdecydowała się przenieść koncept do naszych rodzimych stron i przy współpracy z zaproszonymi do projektu influencerkami, odkrywała uroki nie zawsze oczywistych regionów naszego kraju. Chciałabym oglądać więcej tego typu kampanii.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing
Pandemia wywróciła do góry nogami cały świat, do którego musimy nadal się dostosowywać. W tym przypadku nie ma zero-jedynkowych konsekwencji. Dla części klientów oznaczało to całkowite wstrzymanie budżetów lub ich przeplanowanie, a dla niektórych inwestycja w zupełnie nowe formaty, których dotychczas nie brali pod uwagę. Nie wiem czy w mijającym roku jakiekolwiek inne wydarzenie tak znacząco odcisnęło piętno na planowaniu kampanii content marketingowych.
To, co jest wspólnym mianownikiem, którego ultra ważność również w marketingu podkreślił ten rok to… człowiek. Myślę, że jako marketerzy zaczynamy coraz lepiej i uważniej słuchać głosu ludzi, konsumentów oraz dostrzegać ich wartości w codziennym życiu. Wierzę, że w najbliższej przyszłości to właśnie szczera komunikacja human-to-human pozwoli nam trwale i efektywnie nawiązywać więź z naszym klientem.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku
- Znaleźć swój złoty środek dla marki? W konsekwencji tak wielu „zmian” oraz niepokojów społecznych, które przyniósł 2020 rok, należy w pierwszej kolejności postawić na rachunek sumienia i przy okazji planowania/rewizji strategii odpowiedzieć sobie na pytanie „jaką markę jestem/chce być?”. Pomagać, edukować, wspierać, stać u boku, a może rozśmieszać, odrywać od rzeczywistości, pobudzać kreatywność? Nie ma złych dróg, o ile spojrzy się na początku na właściwą mapę i się jej trzyma.
- No bullshit, please. Bądźmy empatyczni i szczerzy w intencjach. Zarówno jeżeli chodzi o samą treść, jak i formę ich ekspresji. Internet w mgnieniu oka wyłapuje nieszczerość intencji marek lub brak spójności w komunikacji. Nie bój też się przyznawać publicznie do błędu, jeżeli takowy się zdarzy. Wbrew pozorom milczenie jest rzadko dobrą strategią na burzę, która może się przetaczać.
- Pomysł + unikalność treści + odpowiednia promocja. Przy dzisiejszym zalewie informacji, nie wyobrażam sobie sukcesu kampanii bez tych 3 zmiennych. Jasne, można zawsze liczyć na złoty strzał, że staniemy się viralem. 😉
Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku
Dalszy rozwój conversational marketingu (chatboty, live chaty), a także dalszy, silny rozwój form audio (podcasty, słuchowiska, audiobooki).