W jakim kierunku rozwija się Google?
BERT
W historii wyszukiwarki było kilka istotnych zmian algorytmu. Były one na tyle ważne, że doczekały się podręczników na swój temat. Panda, Koliber, Rank Brain miały na celu udoskonalić zrozumienie tekstu i wyeliminować spam. Ostatnią aktualizacją, która miała znaczący wpływ na to, jak Google ocenia i dobiera content, był BERT.
Algorytm zaczął działać w październiku 2019 roku, a w listopadzie 2020 miał już wpływ na 100% zapytań w języku angielskim.
Zobacz również
Co tak naprawdę zmienił BERT?
Wyszukiwarka zaczęła lepiej interpretować zapytania użytkowników, rozumieć kontekst i intencję zapytania. Dzięki tym zmianom mogła rozpoznać, czy internauta tylko szuka informacji o produktach, czy ma zamiar je kupić. W wyniku Google mógł dostarczyć trafniejsze wyniki wyszukiwania. I to był właśnie główny cel nowego rozwiązania.
Sztuczna inteligencja
W październiku 2020 stało się jasne, jak sztuczna inteligencja pomoże lepiej odczytywać treści. Google zaanonsował, że potrafi indeksować nie tylko strony, ale także poszczególne fragmenty tekstu. To kierunek rozwoju, skupiony na dogłębnej analizie contentu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Algorytmy mają dokładniej rozumieć zawartość oddzielnych akapitów. Dzięki temu znajdą one odpowiedź na bardzo szczegółowe pytanie internauty w nawet w dłuższej treści.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło: www.blog.google/products/search/search-on/
Co to oznacza dla nas? Przede wszystkim większą konkurencję w wynikach Google. Dzięki wprowadzonym przez wyszukiwarkę zmianom więcej stron będzie kwalifikować się do rankingu.
A to jeszcze nie koniec! Google ma również lepiej rozumieć semantykę wideo. Automatycznie wyszuka kluczowe momenty filmu i zaproponuje je w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Zgodnie z założeniem, do końca 2020 roku już 10% wyszukiwań miało korzystać z technologii.
SMITH – algorytm, który uzupełni BERT?
Google nie stoi w miejscu, jeśli chodzi o analizowanie tekstów. Na początku 2021 roku opublikował raport dotyczący nowego algorytmu SMITH.
Jak się okazuje, przyswaja on dużo lepiej długie zapytania i obszerne treści w porównaniu do swojego poprzednika. BERT rozumie słowa w kontekście zdania. SMITH działa podobnie, tylko na poziomie dłuższych fragmentów – np. na podstawie jednego paragrafu ma przewidzieć, o czym będzie kolejny akapit.
Na ten moment nie ma pewnej informacji, czy SMITH już jest wykorzystywany przez Google. Badania są prawdopodobnie pierwszym krokiem w rozwoju nowego algorytmu, dlatego warto mieć na uwadze taki kierunek.
Trendy SEO: jaki mają na Ciebie wpływ?
Google w swoich działaniach przeszedł od rozumienia znaczenia poszczególnych słów i fraz, przez dostrzeganie kontekstu, po pojmowanie intencji użytkownika i całej treści. Dąży do tego, aby dostarczać właściwą odpowiedź nie tylko na pytanie, ale też ukrytą za nim potrzebę internauty.
Takie zmiany stawiają duże wyzwania, ale także dają sporo możliwości. Dzięki temu, że wyszukiwarka lepiej dobiera wyniki do zapytań, możesz pozyskać wartościowy ruch, a w efekcie cenne leady. Twoja publikacja nie trafi do osoby, która nie jest zainteresowana tematem.
Poza tym, jeżeli dostarczysz treści dobrej jakości i rozwiązujesz prawdziwe problemy klientów, Google może wyświetlać w wynikach wyszukiwania fragmenty Twojego tekstu.
Wymaga to jednak poprawnego rozumienia potrzeb i obaw, jakie może posiadać internauta. Dopiero wtedy jesteś w stanie stworzyć pomocne treści dla odbiorcy.
Intencja frazy ma znaczenie
Jak jednak zrozumieć zamiary internauty i wykorzystać je w tworzeniu tekstów SEO?
Pomoże w tym stary jak świat lejek sprzedażowy wraz z bardziej nowoczesnym pojęciem: intencją słów kluczowych.
Czym jest intencja słów kluczowych?
Użytkownik, wpisując hasło do Google, ma pewien zarys, czego szuka – może to być konkretny produkt lub informacja, jak rozwiązać trapiący go problem. W zależności od tego, jaką internauta ma intencję, można wyodrębnić kilka rodzajów fraz:
- Nawigacyjne – jeżeli szuka konkretnej strony w sieci,
- Informacyjne – to takie zapytanie, które wpisuje, gdy potrzebuje wiadomości na interesujący temat. Problem już istnieje, ale nie wie jeszcze, jak go rozwiązać.
- Transakcyjne (czy zakupowe) – wybiera je, kiedy ma zamiar kupić towar i chce wybrać dokładny model.
Teksty SEO a lejek sprzedażowy
Żeby Twój artykuł lub inna publikacja pojawiła się wysoko w Google, musisz dobierać frazy o odpowiedniej intencji.
Jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba pamiętać, że dowolny tekst SEO powinien być częścią większej strategii content marketingowej. Każdy z nich powinien mieć określony cel. Wyznacz go na podstawie lejka sprzedażowego. Dobrze przygotowana treść pozwala przenieść internautę na kolejny etap ścieżki zakupowej.
Odpowiedz sobie na pytanie, na jakim poziomie znajduje się użytkownik, którego chcesz przyciągnąć i dobierz odpowiednie frazy:
- Informacyjne słowa pasują dla tekstów z pierwszego etapu. Mają one na celu przyciągnąć użytkowników poszukujących informacji. Osobie niepewnej, robiącej research, trzeba wytłumaczyć jak produkt lub usługa jest w stanie rozwiązać jej problemy.
- Słowa transakcyjne pozwalają przyciągnąć osoby zdecydowane na zakup do Twojej strony internetowej.
Pamiętaj jednak, że dla każdego etapu warto przygotowywać prawidłowy rodzaj treści. Jeżeli Twój tekst będzie odpowiadał na potrzeby odbiorców w danym miejscu lejka sprzedażowego, oceni to nie tylko internauta, ale także Google.
Jaki tekst zdobędzie wysoką pozycję w Google?
Jakie cechy musi posiadać tekst, który w 2021 pokona inne witryny w TOP wynikach? Powinien zawierać w sobie kilka głównych elementów:
- Słowa kluczowe o odpowiedniej intencji – rozumienie tego, jaki zamiar stoi za zapytaniem użytkownika, pomoże Ci przyciągnąć więcej wartościowych leadów.
- Odpowiedź na potrzeby internautów – dostosuj komunikację do odbiorców znajdujących się na danym etapie lejka sprzedażowego.
- Treści tworzone na podstawie analizy konkurencji– w wynikach wyszukiwania rywalizujesz o pierwszą pozycję z innymi tekstami. Ich sprawdzenie pozwoli Ci zrozumieć, które teksty Google ocenił jako dobre na konkretne zapytanie i w następstwie stworzysz jeszcze lepsze publikacje.
- Poprawne formatowanie – nie zapominaj o podstawowych zasadach on-page SEO. Zamieszczaj nagłówki, pogrubiaj ważne frazy, twórz opisy alt dla grafik.
Chcesz nauczyć się tworzyć takie treści?
24 marca o godzinie 13:00 Milena Majchrzak, współtwórczyni SEMSTORM, poprowadzi webinar: Jak pisać skuteczne teksty SEO w 2021. Udział jest darmowy. Zarejestruj się już teraz i poznaj praktyczne wskazówki ekspertki SEO.