Z najnowszego raportu IAB Europe „What Would an Internet Without Targeted Ads Look Like?” wynika, że 75% ankietowanych Europejczyków preferuje obecny model korzystania z internetu, który zapewnia darmowy dostęp do treści i usług, dzięki możliwości targetowania reklam. Przychylnością badanych nie cieszy się rozwiązanie, które zakłada komercyjne korzystanie z internetu w zamian za przestrzeń wolną od reklam.
IAB Europe zleciło przeprowadzenie badania ankietowego na próbie ponad 2400 dorosłych użytkowników internetu w sześciu krajach: Niemczech, Francji, Hiszpanii, Szwecji, Polsce i Wielkiej Brytanii. Sprawdzano, jak użytkownicy zareagowaliby na komercyjny model internetu oparty na płaceniu abonamentów za dostęp do stron i aplikacji. Okazało się, że Europejczycy doceniają sposób, w jaki reklama umożliwia darmowe korzystanie z internetu. Komercyjny model spowodowałby, że większość badanych ograniczyłaby w znacznym stopniu swoją aktywność, decydując się prawdopodobnie na korzystanie jedynie z kilku stron internetowych:
Zobacz również
- Niemal połowa (48 %) Europejczyków twierdzi, że unikałaby płacenia abonamentów, ograniczając w ten sposób znacznie swoją aktywność w internecie.
- Zdecydowana większość (78%) twierdzi, że ograniczyłaby swoją aktywność w internecie do pewnego stopnia.
Model oparty na subskrypcji doprowadziłby do powstania rozdrobnionego, wielopoziomowego internetu, w którym użytkownicy, ze względów finansowych, mieliby zróżnicowany dostęp do wiadomości i usług. Wydawcy, twórcy aplikacji oraz dostawcy treści i usług musieliby konkurować o środki finansowe z bardzo wąską grupą abonentów, co osłabiłoby ich możliwości do dalszego biznesowego rozwoju.
- Przeciętny Europejczyk płaciłby za dostęp do mniej niż pięciu stron internetowych.
- Większość Europejczyków oczekiwałaby, że za usługi internetowe, z których obecnie korzysta, płaciłaby mniej niż 4 euro miesięcznie.
- 51 % Europejczyków jest skłonna wykupić abonament na korzystanie tylko z trzech lub mniej stron lub aplikacji.
- Streaming muzyki (51 % i poczta elektroniczna (50 %.) to jedyne usługi, które większość Europejczyków chciałaby subskrybować.
Nieco ponad jedna czwarta Europejczyków (28 % byłaby gotowa zapłacić za dostęp do serwisów informacyjnych. Stawia to pod znakiem zapytania stabilność finansową mediów, które już od lat borykają się z wyzwaniami związanymi z finansowaniem swojej działalności.
– W przypadku wprowadzenia komercyjnego modelu korzystanie z internetu, dla większości Europejczyków nieograniczony dostęp do informacji i innych wartościowych usług online po prostu przestałby istnieć. Dostawcy treści i usług musieliby konkurować o subskrybentów, co miałoby wpływ na konkurencyjności biznesów i innowacje – komentuje Townsend Feehan, dyrektorka generalna IAB Europe.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Pełna treść raportu dostępna jest TU.
Słuchaj podcastu NowyMarketing