Kampanie Google Ads to jedne z najczęściej wykonywanych działań promocyjnych w internecie. Niezależnie od wielkości firmy, tego czy działa ona lokalnie, czy globalnie, w zasadzie każda może, a nawet powinna pokusić się o wprowadzenie do podstawowych działań marketingowych tej formy promocji. Jak reklamy Google Ads wpływają na świadomość marki, konwersję oraz liczbę klientów?
Czym jest Google Ads
Kampania Google Ads służy promowaniu marki, jej witryny czy też produktów w wyszukiwarce Google. Celem tego typu działań reklamowych jest możliwość docierania do klientów, którzy w konkretnym momencie szukają konkretnego produktu. Wyniki wyszukiwania Google Ads wyświetlają się nad organicznymi wynikami, dzięki czemu prawdopodobieństwo kliknięcia w promowaną w ten sposób witrynę wzrasta. Kampanię można poprowadzić samemu lub zlecić to wyspecjalizowanej firmie.
Zobacz również
Od czego zacząć?
Przede wszystkim punktem wyjściowym musi być wyraźnie określony cel kampanii. Aby opracować skuteczną reklamę Google Ads, trzeba wyznaczyć efekty, jakie chcemy osiągnąć. Najczęściej firmom zależy na wzroście świadomości, zwiększeniu sprzedaży internetowej lub większej ilości zapytań klientów poprzez formularze kontaktowe. Oczywiście jest także wiele innych celów, które można założyć. Jednakże istotne jest, aby zrobić to jeszcze przed rozpoczynaniem planowania kampanii, ponieważ to właśnie jej cel determinuje to, jak ma ona przebiegać.
Jeden cel nie zawsze wyklucza inny, a czasami wręcz wynikają one z siebie nawzajem. Na przykład skuteczne zwiększanie świadomości marki może skutkować wzrostem sprzedaży kanałem online. Dlatego też określając jeden, sprecyzowany cel, można także spodziewać się dodatkowych, zależnych od niego korzyści. Warto jednak skupiać się na głównym, wyznaczonym celu, do którego będzie dążyła kampania. Pominięcie tego kroku będzie skutkowało kampanią, która w niczym nie pomoże firmie, a więc stracimy na nią tylko czas i pieniądze.
Zarządzanie kampanią
Aby skutecznie zarządzać kampanią, należy stale monitorować jej skuteczność. Szybkie wykrycie działań, przez które kampania marketingowa stoi w miejscu pozwoli na szybsze podjęcie działań optymalizacyjnych, mających na celu ulepszenie kampanii. Google Ads pozwala na zdefiniowanie zasięgu reklamy, można więc promować się w mniejszym obszarze, jeśli jesteśmy niewielką lokalną marką lub globalnie i podbijać zagraniczne rynki. Ponadto, możemy stworzyć trzy krótkie zdania, w których wymienimy najważniejsze cechy naszej marki oraz które wyróżnią ją na tle konkurencji. Zatem najlepiej opisać na tym etapie firmę tak, aby rzeczywiście zachęcić potencjalnych klientów.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Kolejny krok to ustalenie miesięcznego budżetu. Nie wygląda to jednak tak, że im większy budżet, tym skuteczniejsza reklama. Duże środki przeznaczone na promocję marki poprzez kampanię Google Ads nie zawsze gwarantują jej sukces. Zdarza się nawet, że przy niższym budżecie kampania przynosi więcej korzyści. Nie ma jednak co do tego reguły, którą można się zawsze kierować. Tutaj w zasadzie najlepiej sprawdzi się metoda prób i błędów, ustalony budżet można dowolnie zmieniać, zwiększać lub zmniejszać, aby finalnie wyznaczyć taki, który będzie optymalny dla zasobów oraz celów firmy i kampanii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Słowa kluczowe
Jest to jeden z podstawowych elementów kampanii Google Ads. Dobranie odpowiednich słów kluczowych pozwala na wyświetlanie domeny w wynikach wyszukiwania na zapytania powiązane z marką, jednak nie zawierające wprost jej nazwy. Słowa kluczowe można podzielić na krótki ogon oraz długi ogon. Te pierwsze są niemal zawsze wysoce konkurencyjne. Oznacza to, że liczba firm, które ich używają jest tak duża, że trudno jest trafić dzięki nim na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwarki. Przykładem słowa kluczowego krótkiego ogona może być „kwiaciarnia”. Promowanie witryny w Google Ads na krótki ogon teoretycznie jest bardziej pożądane w świecie marketingu, ponieważ często to właśnie takie zapytania konsumenci wpisują w pasek wyszukiwarki. Słowa, a raczej frazy długiego ogona w praktyce mogą generować wyższą konwersję. W tym przypadku, „kwiaciarnia warszawa róże” może okazać się o wiele bardziej skuteczną frazą kluczową niż sama kwiaciarnia, która pierwotnie wydaje się być idealnym słowem kluczowym.
Długi ogon nie może być jednak zbyt długi. Nadmierne upychanie słów kluczowych i tworzenie obszernych fraz nie będzie skuteczne, ponieważ użytkownicy rzadko wyszukują aż tak szczegółowe zapytania, jak np. „kwiaciarnia warszawa róże czerwone cena za 10 sztuk”. Ogólnie, słowa i frazy kluczowe głównie przynoszą witrynie dodatkowy ruch, zwiększenie konwersji może, ale nie musi nastąpić. Wiele bowiem zależy tutaj od tego jak konkurencyjna jest dana branża, jak przystosowana do użytkowników jest witryna sklepu, itd.
Rozszerzenia i grupy docelowe
Rozszerzenia kampanii Google Ads pozwalają na bardziej szczegółowe i bogatsze przedstawienie marki i jej oferty, a w konsekwencji na zwiększenie skuteczności kampanii. Reklamę można rozszerzyć na przykład o dodatkowe informacje czy możliwość bezpośredniego kontaktu. Co ważne, jest to bezpłatne, trzeba tylko poświęcić nieco więcej czasu na dopracowanie reklamy.
Grupy docelowe można określać na podstawie licznych kryteriów, jak na przykład lokalizacja, wiek czy płeć. Opcja wyznaczania lokalizacji wyświetlania reklamy pozwala w szczególności lokalnym firmom, które posiadają również punkt stacjonarny na przyciąganie klientów zarówno do witryny online, jak i do wspomnianego punktu.
Podsumowanie
Promocja marki w Google Ads to jedna z podstawowych form promocji, która jednak nie traci na popularności, a wręcz przeciwnie. Znaczenie wyszukiwarki w życiu internautów nie zmniejsza się, gdyż jest to miejsce, w którym można znaleźć w zasadzie wszystko czego się szuka. Z tego powodu Google stale ulepsza swoją wyszukiwarkę, aby była jak najbardziej przyjazna użytkownikom. W konsekwencji zmieniają się także zasady promocji czy pojawiają się nowe funkcje reklamowania. Mówi się, że nieskuteczna kampania w Google Ads to taka, która nie istnieje. Jednak, aby realnie można było zauważyć efekty, kampanię należy stale monitorować i zmieniać w razie potrzeby.