Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla marki Pasibus opowiada Mateusz Matczak, brand manager w Pasibusie.
Największy sukces w 2021 roku
Za największy sukces mijającego roku uznajemy stworzenie skutecznego ekosystemu biznesowego. Utrzymaliśmy silną pozycję rynkową, dzięki umiejętnemu żonglowaniu ofertą dostaw, jak również atrakcyjnej komunikacji w mediach społecznościowych. Walka o uwagę potencjalnych gości i zasięg na platformach socialowych była bardzo zacięta. Mieliśmy tego ogromną świadomość.
Ponadto ogromnym sukcesem marki Pasibus było zorganizowanie pierwszego w historii Festiwalu PasiBrzucha w stolicy Pasibusa, czyli we Wrocławiu. Był to pierwszy w historii naszej marki event na taką skalę, w którym wzięło udział niemal 40 tys. PasiBrzuchów (tak nazywamy naszych gości) nie tylko z Wrocławia, ale z całej Polski. Do współpracy zaprosiliśmy wielu artystów, partnerów, a także kilkadziesiąt różnorodnych konceptów gastronomicznych. Trzy dni pracy na pełnych obrotach, ale udało się! Co najważniejsze – pracujemy obecnie nad kolejną edycją w 2022 r. Jesteśmy przekonani, że Festiwal PasiBrzucha w przyszłym roku będzie zorganizowany z jeszcze większym przytupem.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
Największym wyzwaniem tego roku było zbudowanie świadomości konsumenckiej po ponownym otwarciu gastronomii. Skoncentrowaliśmy się na przygotowaniu spójnej komunikacji i atrakcyjnej oferty, która pozwoliła nam na skuteczne dotarcie do konsumentów mimo ogromnej konkurencji. Wszystkim w branży zależało na mocnym powrocie.
W tym roku przekonaliśmy się także o tym, jak istotna jest oferta na dowóz. Uruchomiliśmy autorską Pasi Dostawę, dzięki której pokazaliśmy, że jakość produktów i bezpośredni kontakt z konsumentami są dla nas najważniejsze. Zainwestowaliśmy w ogromny mechanizm autorskich dostaw i własną flotą, zdając sobie sprawę, że to kluczowy ruch biznesowy.
Ponadto bardzo ważnym elementem okazało się dostosowanie lokali od strony operacyjnej do obowiązujących podczas pandemii obostrzeń. Świadomość, że respektujemy wszelkie zasady bezpieczeństwa sprawiła, że zyskaliśmy zaufanie gości, które przełożyło się na gładki start po ponownym otwarciu lokali. Mimo wielu wyzwań udało nam się funkcjonować w możliwie jak najbardziej „normalny” sposób. Dlaczego? Od samego początku we wszystkich naszych poczynaniach staraliśmy się być transparentni. Krok po kroku informowaliśmy naszych odbiorców, co się u nas dzieje i dlaczego. Udało się.
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
1. Wspominany już na początku Festiwal PasiBrzucha 2021 we Wrocławiu. Ogromne wyzwanie, tysiące odwiedzających i świadomość, że robimy to z pasji. Takie połączenie musiało przynieść oczekiwany rezultat. Wspominamy tę akcję z ogromną przyjemnością i satysfakcją.
2. Jednym z ciekawszych projektów jest z całą pewnością akcja #HOTGASTROCHALLENGE, w której nominowaliśmy różne marki gastronomiczne do wspierania się nawzajem. Start kampanii odbył się co prawda w 2020 roku, ale jej intensywny przebieg trwał przez większą część 2021 roku. Akcja miała proste zasady: składamy zamówienie „u konkurencji”, zachęcając do odwiedzin w ich restauracji i pokazujemy naszym fanom w mediach społecznościowych relację z naszej wizyty. Akcja spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem na ogólnopolską skalę. Zainspirowaliśmy nią wiele marek, nie tylko gastronomicznych.
3. Wprowadzenie nowej i przełomowej oferty z możliwością zamiany burgera z wołowiny na wegetariańskiego lub drobiowego kotleta albo smażony ser i to w każdej pozycji w menu. Akcja pod nazwą „Wsadź co chcesz” spotkała się z pozytywnym odbiorem. Konsumenci docenili fakt, że w naszej sieci mogą nie tylko zdecydować o stopniu wysmażenia mięsa, ale również zamienić standardowy element burgera, jakim jest wołowina, na jeden z aż trzech innych wariantów. Przygotowywaliśmy się do tej zmiany naprawdę długo – wszystko po to, by odpowiedzieć na wszelkie prośby i sugestie ze strony naszych klientów. Ocena naszych klientów jest dla nas sprawą priorytetową, wyciągamy wnioski i robimy wszystko, co w naszej mocy, by działać na korzyść odwiedzających nasze lokale gości.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Na pewno jest to wspomniana już siła i potężny potencjał segmentu jedzenia na dowóz, który w pełni ujawnił się podczas pandemii. Z ogromnym zainteresowaniem śledziliśmy reakcje konsumentów na nową ofertę Pasibusa w dowozach. Postawiliśmy na ten segment ogromny nacisk. Efekty przerosły nasze oczekiwania.
Od wielu lat z zaangażowaniem prowadzimy komunikację z naszymi klientami przez media społecznościowe. Jesteśmy na tym polu bardzo aktywni, a mimo to w ostatnim roku zaskoczyła nas siła tej komunikacji. Odnosimy wrażenie, że od dawna treści w mediach społecznościowych dopasowane do konkretnych grup odbiorców nie były aż tak kluczowe.
Każda reakcja marki, która jest w stanie zaciekawić odbiorców to klucz do sukcesu. Zastosowanie koncepcji real time marketingu w komunikacji, czy np. różnego rodzaju virale sprawiają, że konsumenci potrafią zżyć się z marką, a na tym zależy nam najbardziej. Wzbudzamy emocje, bawimy, a dopiero na końcu stawiamy na sprzedaż.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Staraliśmy się dbać o detale na każdym polu komunikacji marketingowej. Analizowaliśmy feedback konsumentów i na jego podstawie tworzyliśmy plany kwartalne, które pomagały nam optymalizować cele w poszczególnych kanałach komunikacji.
Sprzedażowo najważniejszym elementem okazała się różnorodna, na bieżąco optymalizowana oferta w lokalach, jak i w dostawie. Kluczowe okazały się dla nas newslettery, szeroka komunikacja sms-owa, Google Ads oraz kampanie reklamowe do sprawdzonej grupy docelowej. Stworzyliśmy zasięgowy ekosystem komunikacji dzięki swojej transparentności i wiedzy z poprzednich lat.
W 2021 r. pojawiliśmy się też w wielu artykułach branżowych oraz na eventach gastronomicznych, poszerzając swoją wiedzę i podejście do biznesu. Jako marka Pasibus cały czas obserwujemy trendy z Polski i ze świata, którymi często się inspirujemy. Stagnacji mówimy zdecydowane nie, dlatego już nie możemy doczekać się zmian i nowości, które wprowadzimy do menu w 2022 r.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Konto na Tik Toku to nowość wśród naszych kanałów komunikacji w mediach społecznościowych, o której mówimy coraz głośniej. Postanowiliśmy w ten sposób docierać do młodszej grupy docelowej. Dzięki zabawie, ale i ciężkiej pracy przy produkcji contentu na Tik Toka zobaczyliśmy, że jest to platforma, która z jednej strony rozwija się w tej chwili najszybciej ze wszystkich, a z drugiej – pozwala pokazać tzw. backstage, który jest bardzo atrakcyjny, zwłaszcza dla wspomnianej młodszej grupy docelowej. Stworzyliśmy dedykowany zespół do komunikacji na Tik Toku. Obecnie mamy na tej platformie niemal 1 milion reakcji i ponad 40 tys. obserwujących. Dopiero się rozkręcamy.
Silna więź z naszymi gośćmi to obszar, który traktujemy priorytetowo. Dlatego niezmiennie bardzo ważnym kanałem komunikacji jest dla nas licząca już ponad 26 tys. użytkowników grupa na Facebooku o nazwie „Rasowe PasiBrzuchy”. To unikatowa w mediach społecznościowych marek gastronomicznych grupa fanów, z którymi pozostajemy w ciągłym kontakcie.
Mogę wyjawić także, że pracujemy nad stworzeniem aplikacji mobilnej i gałęzi sprzedaży opartej na mobilnych kioskach w restauracjach. Szczegóły w 2022 r.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Z całą pewność influencer jako ambasador marki czy konkretnego, flagowego produktu. Na pierwszy rzut oka nawet jeśli wizerunkowo nie jest on spójny z marką 1:1, to taka konsekwentna i często zabawna komunikacja z przymrużeniem oka jest przepisem na sukces. To właśnie influencerzy są dziś głosem największych marek, dlatego naszym zdaniem wsparcie konkretnego segmentu sprzedaży przez zasięgowego influencera to najbardziej obiecujący trend na 2022 r. Czy się na to zdecydujemy? Czas pokaże.
Budżet na działania digitalowe
Wierzymy, że budżet powinien być przede wszystkim racjonalny. Mamy bardzo ambitne plany na 2022 r., jeśli chodzi o otwarcia nowych lokali (pozdrowienia dla Krakowa!), dlatego budżet na działania cyfrowe (i nie tylko) wciąż dostosowujemy do naszego dynamicznego rozwoju. Planując wydatki marketingowe obserwujemy zarówno reakcje konsumentów, jak i działania konkurencji. 2022 rok traktujemy jako przełomowy okres digitalizacji naszych działań.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Mówiąc krótko i wprost: kondycję branży marketingowej oceniamy bardzo pozytywnie – to jedna z silniejszych gałęzi sprzedażowych w cyfrze. Widzimy jak wysoko postawiona jest poprzeczka. Branża marketingowa zaskakuje innowacyjnością i nieszablonowym podejściem do kreowania sprzedaży. Trwa walka o nagrody, marki prześcigają się próbując zaskoczyć konsumentów. Jest się czym inspirować. Myślę, że 2022 r. będzie pod tym kątem jeszcze ciekawszy niż poprzedni. Jesteśmy gotowi na wyzwania!
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Naszym absolutnym priorytetem jest stale rosnąca liczba gości w restauracjach. Chcemy zaciekawiać i inspirować innych, tworząc sieć burgerowni, która ma swój niepowtarzalny charakter. Właśnie dzięki takiej filozofii już teraz pracujemy nad drugą edycją Festiwalu PasiBrzucha w 2022 r. we Wrocławiu.
Co dalej? Digitalizacja i jeszcze raz digitalizacja. Mam tutaj na myśli zdecydowaną cyfryzację ekosystemu sprzedaży tj. wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych do działań sprzedażowych i marketingowych. Chcemy postawić bardzo silny nacisk na platformy, które pozwolą nam na skuteczne dotarcie do młodszej grupy docelowej. Komunikacja 360 jest dla nas kluczowa – chcemy łączyć kanały online z offline i mamy na to bardzo konkretne plany. Digitalizacja to nasz główny cel na 2022 rok. Czy się uda? Musi!