Możliwość dokonywania zwrotów przesyłek zupełnie za darmo była do tej pory jednym głównych atutów marki Zara, jak i wielu znanych sieci odzieżowych. W ten sposób klienci „przenosili” przymierzalnię do domu, a po podjęciu decyzji o rezygnacji z zakupów, mogli oddać rzeczy bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Sieć należąca do hiszpańskiego holdingu odzieżowego Inditex postanowiła jednak zmienić dotychczasową politykę zwrotów, zachęcając konsumentów do bardziej przemyślanych zakupów.
Zobacz również
Odtąd klienci Zary będą obciążeni kosztami za oddawanie produktów zakupionych online. Na początek wprowadzono opłatę w wysokości 1,95 funta w Wielkiej Brytanii oraz 1,93 dolara w Irlandii. Podobne kwoty obowiązują także w Holandii i Belgii.
Decyzja wynika z analizy aktualnej sytuacji na rynku i rosnącej liczby zwrotów dokonywanych przez kupujących. Zjawisko to jest szczególnie popularne wśród marek z branży fast fashion. Konsumenci kupują wiele sztuk ubrań w stosunkowo niskich cenach, po czym decydują się na oddanie towaru. Problem w tym, że zwroty dotyczą nieraz większości zamówienia, co wpływa na zmniejszenie zysków firmy.
Ta sytuacja nie pozostaje bez wpływu także na środowisko. Częste zwroty generują dodatkowy ślad węglowy w związku z koniecznością transportu paczek z powrotem do magazynów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zwrotu produktów można dokonać bezpłatnie jedynie w sklepie stacjonarnym Zary, o ile znajduje się on w tym samym regionie, w którym pierwotnie dokonano zakupu. Klienci mogą przynieść niechciane zakupy na przykład przy okazji wizyty w pobliskiej galerii handlowej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ta polityka zwrotów online jest już wdrożona na wielu głównych rynkach Zara. W związku z tym firma podkreśla, że większość klientów już dziś zwraca zamówienia w fizycznych sklepach – mówi rzecznik Grupy Inditex.
Na razie nie wiadomo jednak, kiedy darmowe zwroty zostaną wycofane na polskim rynku.
PS
Zwroty są naturalnym zjawiskiem w e-commerce, jednak co jest ich przyczyną i jak marki mogą ograniczyć częstotliwość zwrotów dokonywanych przez konsumentów?