Ruszyły zgłoszenia do YouTube Works Awards 2022. To druga edycja konkursu organizowanego przez Google w partnerstwie z Kantarem, który wyłoni najbardziej kreatywne, a jednocześnie skuteczne polskie kampanie na YouTubie. Zgłoszenia, które są bezpłatne, trwają do 31 sierpnia, a laureaci zostaną ogłoszeni podczas gali w listopadzie.
Celem YouTube Works Awards jest wyróżnienie najbardziej kreatywnych, a jednocześnie efektywnych polskich kampanii na YouTubie, które były wyświetlane od lipca 2021 do czerwca 2022. Zwycięzcami pierwszej polskiej edycji konkursu, która odbyła się w 2021 roku, zostały m.in. kampanie: „Porozmawiajmy o PIE@#&%!$” ING Banku Śląskiego, „Fanatyk. Historia Prawdziwa” Grupy OLX, „Stop Kobietobójstwu” Centrum Praw Kobiet oraz współpraca Pyszne.pl i Kanału Sportowego na Euro 2020. Grand Prix jury przyznało kampanii „Random. Wieloplatformowa historia miłosna” marki Storytel.
Zobacz również
– Już pierwsza edycja YouTube Works pokazała jak kreatywne, a jednocześnie efektywne potrafią być kampanie tworzone w Polsce. W tym roku po raz kolejny chcemy to udowodnić – mówi Olga Kudryk, marketing manager, Google. – Na YouTubie to właśnie siła kreacji decyduje o sukcesie kampanii i zaangażowaniu odbiorców. Dlatego też w tym roku, dzięki nowym kategoriom, chcemy jeszcze bardziej kompleksowo spojrzeć na działania marketingowe na platformie i docenić te przełomowe, wyznaczające nowe kierunki w komunikacji – dodaje.
Podobnie jak w ubiegłym roku, swoje projekty do YouTube Works Awards mogą zgłaszać zarówno marki, działy marketingu, agencje reklamowe, domy mediowe, jak i niezależni twórcy. Tegoroczna edycja została rozbudowana o nowe kategorie dedykowane organizacjom non-profit oraz małym i średnim firmom. W ramach kategorii Art & Culture wyróżnione zostaną zaś kampanie, które wykorzystują różne formy sztuki lub promują kulturę. Zgłoszenia są bezpłatne.
Nagrody w tym roku zostaną przyznane w siedmiu kategoriach:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- Multiscreen Excellence
Kampanie, które zostały zrealizowane z myślą o wielu urządzeniach i wielu ekranach, co zapewniło efekt synergii i maksymalizację zysków oraz zasięgu. Kreacje, które są dopasowane do rodzaju urządzeń oraz kontekstu, czasu i lokalizacji. - Compelling Storytelling
Kategoria dla działań marketingowych, które wykorzystują potencjał YouTube’a do opowiadania niesamowitych historii. Liczy się nie tylko siła opowiadanej historii, ale także elementy egzekucyjne takie jak casting, reżyseria, scenografia, postprodukcja. - Art & Culture
Kampanie, które pomagają promować sztukę i kulturę (również tę popularną) oraz wykorzystują ich elementy w komunikacji. Prace, które dzięki szeroko rozumianej wartości artystycznej wytyczają nowe trendy w komunikacji na YouTubie. - Ingenious Insight
Kategoria, w której szczególnie liczy się prawdziwość i świeżość wykorzystanych w strategii obserwacji, integracja insightów z marką i ich dopasowanie do grupy docelowej oraz wykorzystanych narzędzi YouTube’a. - Action Driver
Działania marketingowe, które bezpośrednio przełożyły się na aktywność odbiorców, na przykład rejestrację na stronie, zakup produktu czy wręcz przeciwnie – zbojkotowanie go, podpisanie petycji, zebranie pieniędzy, utworzenie globalnego ruchu etc. O zwycięstwie w tej kategorii decydują wskaźniki i dane pokazujące efektywność kampanii oraz ich relację do budżetu. - The Underdog
Kategoria specjalnie dla kampanii, w których kreatywność pomogła pokonać ograniczenia finansowe; w których pomysł był o wiele większy niż budżet, co pozwoliło osiągnąć spektakularny sukces. Szczególnie ważne są innowacje w produkcji, niestandardowe podejście do mediów i twórcze wykorzystanie funkcji YouTube’a. - Force for Good
W tej kategorii nagrodzone zostaną kampanie, które wykorzystały kreatywny potencjał YouTube’a, aby osiągnąć szczytny cel, w szczególności działania marketingowe prowadzone przez marki i organizacje pozarządowe, które dzięki YouTube’owi osiągają mierzalne efekty.
Dodatkowo przyznane zostanie Grand Prix konkursu dla najlepszej spośród wszystkich kampanii, która nie tylko odzwierciedla, ale też sama wytycza nowe trendy w komunikacji ze strategicznym wykorzystaniem YouTube’a.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zgłoszone do konkursu kampanie oceni w dwóch turach obrad niezależne jury złożone z 27 ekspertów: uznanych osób z branży marketingowej, reklamowej, a także niezależnych twórców. Pełny skład jury znajduje się na stronie YouTube Works. Google nie bierze udziału w procesie oceniania, a o wyborze nagrodzonych decydują wyłącznie jurorzy.
– Marki stają obecnie przed różnymi wyzwaniami, jakie niesie komunikacja w erze zrównoważonego rozwoju i konieczność przebicia się przez chaos komunikacyjny. Kluczem do sprostania takim wymaganiom może być kontakt z odbiorcą oparty na angażującej historii oraz starannie opracowanych koncepcjach kreatywnych. Dlatego jesteśmy szczególnie ciekawi projektów, zgłaszanych w tym roku w nowych kategoriach: Compelling Storytelling, Force for Good i Art & Culture – mówi Joanna Woś, account manager w firmie Kantar. – Sędziowie będą oceniać zgłoszone prace zarówno pod kątem umiejętnego wykorzystania narzędzi YouTube’a, jak i wszystkich aspektów związanych z samą kampanią i jej ewaluacją, takich jak: dobór insightów, stopień pokrycia wyników biznesowych z planowanymi założeniami oraz – w przypadku kampanii crossmediowych – włączenie YouTube’a w całościowe działania komunikacyjne – dodaje.
YouTube Works Awards, organizowane przez Google w globalnym partnerstwie z firmą Kantar, odbyły się po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii w 2017 roku. Dziś konkurs odbywa się w ponad 20 krajach na całym świecie, m.in. w USA, Brazylii, Japonii. Od 2021 roku do grona zwycięzców dołączają także najlepsze kreacje z Polski.
Kampanie można zgłaszać od 15 lipca do 31 sierpnia 2022 roku, wypełniając formularz na stronie YouTube Works: https://yt.be/workspl
Udział w konkursie jest bezpłatny.
Artykuł powstał we współpracy z Google Polska.