fot. Adobe Stock, autor Mymemo
Rozwój biznesu e-commerce to nie tylko tworzenie efektywnych kampanii, których zadaniem jest zwiększenie konwersji. To także działania, które zawierają się w tajemniczym, branżowym pojęciu SXO. Praca w tym obszarze pozwala dostosować stronę nie tylko pod wymagania sieciowe, ale i pod oczekiwania użytkownika. Wdrożenie nowych rozwiązań pozwala działać w sposób przemyślany, a przede wszystkim bardziej efektywny. W tym artykule przedstawimy główne zalety, jakie niesie za sobą SXO względem Twojego biznesu oraz całego zespołu do spraw e-commerce.
Zobacz również
Czym jest SXO?
SXO to z ang. search experience optimization. Powstało na skutek połączenia ze sobą pojęcia UX oraz SEO. UX odnosi się do user experience, a więc odczuć klienta względem odwiedzanej przez niego witryny. W tym zawiera się jego opinia na temat jakości, użyteczności oraz łatwości poruszania się między podstronami. SEO (z ang. search engine optimization) oznacza natomiast proces, który przyczynia się do zwiększenia ruchu organicznego oraz jego jakości. To właśnie SEO odpowiada za odpowiednie pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych. Połączenie obu tych kierunków daje nam wspomniane wcześniej SXO. Dokładniej mówiąc, jest to coraz częściej wdrażana strategia marketingowa, której celem jest wypozycjonowanie serwisu internetowego czy sklepu w wyszukiwarkach, zapewniając jednocześnie przyjemne doświadczenia użytkownikowi oraz konwersję.
Główne zalety SXO w świecie e-commerce
SXO to istotny element działań w biznesie e-commerce. W jaki sposób można podnieść jakość swojego e-sklepu i jakie są główne zalety SXO w biznesie online?
Zwiększenie skuteczności kampanii marketingowych
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Poprzez wdrażanie działań SXO podczas kreowania kampanii marketingowych, mamy pewność, że komunikaty będą zrozumiałe oraz jakościowe dla odbiorcy. Dodatkowo wzbogacenie ich o widoczne CTA (z ang. call-to-action, czyli wezwanie użytkownika do działania lub zakupu), pozwoli nawiązać relację z klientem i zaangażować go do aktywności na stronie. Dopasowane pod użytkowników treści, odpowiednia kreacja i przejrzystość przekazu, jak również szybko i intuicyjnie działający e-commerce – to wszystko niewątpliwie wpływa na sukces prowadzonych kampanii marketingowych. Jest to przecież działanie, które ma służyć wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania oraz zwiększeniu konwersji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nawiązanie relacji z klientem i pozyskanie jego zaufania
Spośród działań SXO możemy wyróżnić również pracę nad witryną, której celem jest odpowiedź na potrzeby klienta. Sama obecność naszej strony na liście wyników wyszukiwania to za mało, musi się ona obronić swoją użytecznością, aspektami wizualnymi oraz intuicyjną nawigacją, która zatrzyma klienta na dłużej. Jeśli strona spełnia wszystkie wymogi użyteczności, istnieje większe prawdopodobieństwo, że konsument sfinalizuje swój zakup, zapisze naszą ofertę i wróci do niej w przyszłości oraz wspomni o niej swoim bliskim. Dzięki temu pozyskamy klienta zadowolonego, który szybko zamieni się w odbiorcę lojalnego, a ten jest najbardziej istotny dla rozwoju biznesu.
Poprawa wielokanałowych konwersji
Nawet najlepiej zaplanowane oraz przeprowadzone kampanie marketingowe mogą nie przynieść określonych efektów. Szczególnie jeśli witryna sklepu nie jest zoptymalizowana pod kątem UX (doświadczenia użytkownika). Rozwój technologii zmusza nas do prężnego działania w sieci oraz modyfikowania nieużytecznych rozwiązań i zastępowania ich tymi przyjaznymi dla użytkowników. Biznes w sieci powinien być dostępny dla każdego bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta użytkownik. Strona musi się wyświetlać odpowiednio nie tylko na komputerze, ale także na tablecie oraz smartfonie. Podsumowując zatem istotę działania marketingowego – w dzisiejszych czasach dochodzi do zjawiska wielokanałowości (tzw. omnichannel). Dzięki SXO nasz biznes ma możliwość rozwijania się w takim środowisku. Pamiętajmy więc o tym, że kampanie marketingowe mają przynieść oczekiwane efekty, czyli konwersje.
Zalet SXO jest więcej
Obiektywnie rzecz biorąc, nie można ująć rozwiązaniu SXO efektywności oraz pozytywnego wpływu na rozwój biznesu. Poza wspomnianymi wyżej zaletami jest ich o wiele więcej. O czym jeszcze warto pamiętać, zastanawiając się nad wdrożeniem SXO do strategii własnego biznesu? Oto najważniejsze aspekty:
- odpowiednio przygotowana strona internetowa przyczynia się do znacznego wzrostu sprzedaży,
- liczba użytkowników wchodzących na witrynę zwiększa się dzięki dodatkowemu ruchowi organicznemu,
- strona internetowa pojawia się częściej w wynikach wyszukiwania, co pozwala dotrzeć do coraz to nowszych użytkowników,
- użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie, która jest domyślna, użyteczna, a jej przeglądanie sprawia im przyjemność; przyczynia się to do niskiego współczynnika opuszczenia strony po wstępnym jej przejrzeniu,
- wzrost ruchu odnosi się również do pozyskiwania ruchu konwertującego,
- poszerzenie bazy danych klientów poprzez częstsze zapisywanie się do newslettera,
- w zależności od tematyki prowadzonej strony, generowanie leadów różnego rodzaju (np. formularze zgłoszeniowe),
- czas, jaki spędza użytkownik na stronie, znacznie się zwiększa, co poprawia nasze wyniki w zbieranych analizach,
- zwiększenie zainteresowania tekstami blogowymi, a co za tym idzie, większa możliwość na otrzymywanie komentarzy oraz generowanie dyskusji,
- zmniejszenie liczby porzuconych koszyków oraz opuszczeń witryny.
W jaki sposób SXO wspiera pracę zespołów e-commerce?
W ostatnich latach sektor e-commerce niewyobrażalnie się rozwinął. Pokazał nowe możliwości, a co najważniejsze, umocnił swoją pozycję wśród działań rynkowych. Jeśli chodzi o SXO, jego kluczowym zadaniem jest osiągnąć ruch na stronie, który będzie prowadzić do konwersji. Nie da się więc ukryć, że zespoły ds. e-commerce, korzystają z tej wiedzy niezwykle chętnie! Poprawa witryny wpływa na częstsze odwiedziny klienta. Przyjemna oraz przejrzysta treść ma znaczenie przy wzbudzaniu pozytywnych uczuć względem marki. Dzięki tym działaniom nawiązujemy więź z odbiorcą. Użytkownik, będąc klientem lojalnym, wraca do nas czy poleca nas osobom ze swojego otoczenia. A skutkiem tych działań jest właśnie konwersja w różnej formie.
O czym należy pamiętać wdrażając strategię SXO?
- o optymalizacji serwisu pod względem UX,
- o pozycjonowaniu, a więc o optymalizacji meta danych oraz contentu na stronie, oraz linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym (link-building),
- o atrakcyjności oraz jakości zamieszczanych treści,
- o implementacji CTA (elementów nawołujących do działań lub zakupu) odpowiednich dla naszego biznesu oraz produktu.
Podsumowanie
Jeśli zależy nam na zwiększeniu zainteresowania naszymi usługami lub produktami, pozycjonowanie strony poprzez wdrożenie strategii SXO znacząco podniesie wszystkie wskaźniki. Zaczynając od projektowania lub przebudowania strony na bardziej przyjazną użytkownikowi, zyskamy lojalność klienta. To punkt wyjścia dla długotrwałej relacji, udanych zakupów oraz poleceń naszej witryny. Pamiętajmy, że poza samym finalizowaniem drogi zakupowej, tak samo istotne powinno być dla nas udostępnianie naszej witryny w sieci, w social mediach oraz komentowanie artykułów czy wystawianie opinii. To także znacząco wpłynie na zwiększenie wartościowego ruchu. Wyniki organiczne w połączeniu z przychylnymi opiniami to przepis na sukces.
SXO jest prężnie rozwijającą się strategią marketingową, którą w dzisiejszych czasach łatwo jest wdrożyć samodzielnie dzięki licznym artykułom, szkoleniom czy analizom w sieci. Jeśli natomiast zależy nam na osiągnięciu nowego poziomu swojego biznesu, poza samym SEO wprowadźmy do swojej strategii elementy UX, a to z pewnością pozwoli na osiągnięcie satysfakcjonującego poziomu działań SXO.