YouTube stał się ulubionym placem zabaw dzieci i młodzieży. Badania* pokazują, że najmłodsi, w wieku do ośmiu lat, spędzają tam więcej czasu niż kiedykolwiek wcześniej, a oglądanie filmów online jest dla nich ciekawsze od telewizji na żywo i platform streamingowych. W 2015 roku zadebiutowało YouTube Kids chroniące dzieci przed kontaktem z nieodpowiednimi treściami, jednak w dalszym ciągu korzystają one z „dorosłej” wersji wystawiając się na szkodliwy dla nich content.
Statystyki* pokazują, że 21 proc. dzieci w wieku od 3 do 4 lat korzysta już z social mediów, a 24 proc. ma założone na nich własne konta. Liczby te rosną wraz z wiekiem. Wśród 5-7 latków jest to 33 proc., zarówno w odniesieniu do korzystania z platform, jak i posiadania na nich profili, zaś wśród 8-11 latków aż 64 proc. dzieci scrolluje content, a 60 proc. robi to za pośrednictwem swojego konta. Z badań przeprowadzanych w ostatnich latach wynika również, że spośród wszystkich rodzajów negatywnych treści, dzieci w wieku ośmiu lat i młodsze najbardziej narażone są na przemoc fizyczną, a aż 30 proc. zawiera ich nieco łagodniejszą wersję. Dotyczy to zarówno rekomendowanych filmów, jak i treści reklamowych.
Zobacz również
– Jedną z podstaw działalności Channel Factory jest zagwarantowanie naszym klientom oraz dzieciom i ich rodzicom, że przy przeglądanych treściach będą wyświetlały się odpowiednie reklamy. Wierzymy, że obowiązkiem każdej firmy i każdego reklamodawcy jest zrozumienie, w jaki sposób dzieci korzystają z technologii i opracowanie rozwiązań chroniących je podczas internetowej podróży – komentuje Szymon Szmigiel, managing director w Channel Factory Polska.
Firmy poszukujące odpowiednich partnerów, odpowiedzialnych za prowadzenie działań reklamowych ich marek, powinny dokładnie przyjrzeć się proponowanym przez nie rozwiązaniom. Jedną z gwarancji tego, że odpowiednia reklama pojawi się przy odpowiednich treściach, mogą być certyfikaty nadawane przez niezależne, zewnętrzne podmioty. Ich przyznanie jest efektem przystąpienia do programu certyfikującego, w ramach którego firma jest zobowiązania do spełniania norm certyfikacyjnych dotyczących zasad bezpieczeństwa, ochrony prywatności, a także emisji treści odpowiednich do wieku. Jednym z takich programów jest kidSAFE Seal, opracowany specjalnie dla stron internetowych i technologii przyjaznych dzieciom. Certyfikatem programu mogą pochwalić się m.in.: seria mobilnych aplikacji Świnki Peppy, Cartoon Network, Roblox, a od niedawna również Channel Factory, obecna na polskim rynku globalna platforma technologiczna, pomagająca firmom prowadzić działania reklamowe na YouTube.
Przyznanie certyfikatu jest dla nas kolejnym krokiem na drodze do stworzenia ekosystemu wideo przyjaznego dla najmłodszych. Dzięki rozwiązaniu produktowemu pod nazwą Kid’s Select, marki mają swobodę wyboru treści odpowiednich dla dzieci, działając przy tym w pełnej zgodności z regionalnymi i google’owskimi wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa – podsumowuje Szymon Szmigiel.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Odpowiedzialność za emisję treści dostosowanych do najmłodszych użytkowników należy zarówno do YouTube’a, jak również reklamodawców i firm zajmujących się prowadzeniem kampanii reklamowych w tym kanale. Jednak to właśnie reklamodawcy, w trosce o dobro dzieci i swoich marek, powinni szczególnie świadomie wybierać firmy, w ręce których oddają prowadzenie swoich działań na YouTubie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
*https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/research/report/2020_youngkidsyoutube-report_final-release_forweb_1.pdf
**https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/234609/childrens-media-use-and-attitudes-report-2022.pdf