fot. twitter.com/hummel
Do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Katarze pozostały niespełna dwa miesiące. Podczas gdy świat sportu przygotowuje się na wielkie wydarzenie, nie cichną dyskusje na temat łamania praw człowieka przez tegorocznego gospodarza mundialu. Na jaw wychodzą informacje o tym, że osoby przygotowujące Katar na sportowe święto pracują w niebezpiecznych warunkach. W wyniku zaniedbań wielu budowlańców poniosło śmierć.
Zobacz również
Jedną z marek, która zabrała głos w sprawie, jest Hummel. Sponsor techniczny reprezentacji Danii skrytykował w mediach społecznościowych nadchodzące mistrzostwa i oznajmił, że najnowsze stroje duńskich piłkarzy są „protestem przeciwko Katarowi i jego łamaniu praw człowieka”.
Hummel zamierza wywiązać się z kontraktu na sponsoring z Duńską Unią Piłkarską, który jest ważny do 2024 roku. Marka podkreśla jednak, że nie chce być widoczna podczas turnieju, który kosztował życie tysiące ludzi.
Cały czas wspieramy duńską drużynę narodową, ale to nie to samo, co wspieranie Kataru jako kraju-gospodarza. Dlatego stonowaliśmy wszystkie szczegóły na nowych duńskich koszulkach Pucharu Świata, w tym nasze logo i kultowe szewrony – pisze marka.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Koszulki Danii są dostępne w trzech kolorach – białym, czerwonym oraz czarnym, który został określony jako kolor żałobny. Jak podkreśla Hummel – stroje inspirowane Euro ’92, są hołdem dla największego sukcesu reprezentacji Danii, ale jednocześnie niosą także inne przesłanie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wyświetl ten post na Instagramie
Czarny. Kolor żałoby. Idealny dla trzeciej koszulki Danii na tegoroczny mundial. Chcemy przedstawić manifest na temat przestrzegania praw człowieka w Katarze i traktowania pracowników-emigrantów, którzy budowali stadiony na Mistrzostwa Świata w tym kraju – czytamy w mediach społecznościowych marki.
Decyzja odzieżowej marki wywołała spore poruszenie zarówno w świecie sportu, jak i marketingu. Czy krytyka ze strony sponsora piłkarskiej reprezentacji wywoła falę zdecydowanych reakcji również wśród innych marek?
Decyzja Hummel jest bardzo mocna, wyrazista ale to oświadczenie jest bombą atomową. To ultra konfrontacyjne, publiczne stanowisko nie tylko w odniesieniu do Kataru ale i do FIFA. Marki komercyjne rzadko stają na barykadach, mają zbyt wiele do stracenia. pic.twitter.com/QN76IB7QD6 — Grzegorz Kita (@grzegorz_kita) September 28, 2022
Warto dodać, że już w grudniu 2021 roku Tromsø IL postanowił zwrócić uwagę na łamanie praw humanitarnych w Katarze. Norweski klub piłkarski we współpracy z organizacją zajmującą się ochroną praw człowieka (Amnesty International) wypuścił do sprzedaży koszulki piłkarskie ze specjalnym kodem QR, który kieruje na stronę internetową, szczegółowo opisującą nadużycia w Katarze.
Z kolei Blankspot i agencja Forsman & Bodenfors stworzyły „Karty Kataru”, które, zamiast sylwetek piłkarzy, przedstawiają historie zmarłych i rannych robotników.