Gospodarzem kolejnych mistrzostw świata w piłce nożnej, które odbędą się już w 2022, jest Katar. W jednym z najmniejszych państw Azji od wielu miesięcy trwa więc przygotowywanie zaplecza na potrzeby nadchodzących rozgrywek. W budowę stadionów i infrastruktury w Katarze zaangażowano wielu pracowników – w tym migrujących. Na światło dzienne wyszły jednak niepokojące informacje o tym, że pracownicy pochodzący m.in. z Indii, Bangladeszu, Filipin czy Nepalu pada ofiarą łamania ich podstawowych praw.
Aby zwrócić uwagę na ten problem, norweski klub Tromsø IL, we współpracy z organizacją zajmującą się ochroną praw człowieka (Amnesty International) i byłym pracownikiem migrującym w kraju Zatoki Perskiej, wypuścił do sprzedaży koszulki piłkarskie opatrzone specjalnym kodem QR. Po zeskanowaniu go smartfonem, użytkownik zostaje przekierowany na stronę internetową, która szczegółowo opisuje, jak Katar łamie prawa człowieka.
Zobacz również
Według informacji na stronie, gospodarz przyszłorocznych mistrzostw świata dopuszcza się nadużyć wobec pracowników migrujących nieposiadających obywatelstwa, którzy trudzą się pracą na rzecz sportowego wydarzenia, pracując również jako taksówkarze, ochroniarze czy pracownicy branży usługowej. Głównym problemem jest tzw. „system Kafala”, czyli ograniczenie swobodnego przemieszczania się i zmiany pracy przez pracowników migrujących. Co więcej, takie osoby są zmuszone do życia w trudnych warunkach i często nie otrzymują wynagrodzenia za ciężką pracę.
Katar zaprzeczył wszelkim oskarżeniom, twierdząc, że w kraju zreformowano już prawo pracy i ustanowiono płacę minimalną. Mimo to Amnesty International zwraca uwagę, że pracownicy migrujący w Katarze nadal są traktowani w sposób niezgodny z obowiązującymi międzynarodowymi prawami człowieka.
Tromsø IL wezwał do bojkotu mistrzostw świata w przypadku, gdy reprezentacja Norwegii dostanie awans do finału rozgrywek. Norweska federacja odrzuciła jednak ten pomysł. Tworząc koszulkę z kodem QR, klub ma nadzieję na „wywołanie dyskusji, więcej debat i więcej działań”.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wyświetl ten post na InstagramieSłuchaj podcastu NowyMarketing
– Nie możemy udawać, że piłka nożna i polityka nie są ze sobą powiązane i nigdy nie możemy odwracać wzroku, gdy niektórzy wykorzystują naszą piękną grę, aby przyćmić naruszenia praw człowieka – podsumowuje Tromsø IL.
PS
Turecki koszykarz założył „skrwawione buty” i zaprotestował wobec haniebnych warunków pracy Ujgurów w chińskich fabrykach Nike.
PS 2
Organizacja Amnesty International podjęła współpracę z właścicielami praw do Muminków. Powstała specjalna kolekcja, z której całkowity zysk został przekazany na walkę o prawa człowieka.