Porsche rezygnuje ze sprzedaży NFT

Porsche rezygnuje ze sprzedaży NFT
Porsche postanowiło wycofać się ze sprzedaży swojej pierwszej kolekcji NFT. Dlaczego tokenizacja Porsche 911 zakończyła się porażką?
O autorze
1 min czytania 2023-01-30

fot. nft.porsche.com

Pod koniec 2022 roku Porsche, idąc w ślady kilku luksusowych marek, postanowiło wkroczyć na rynek niewymienialnych tokenów. Wówczas niemiecki producent samochodów zapowiadał, że „zamierza zaoferować entuzjastom NFT nowy sposób doświadczania marki”.

Porsche NFT Collection oparte o model sportowego Porsche 911, było pierwszym krokiem producenta luksusowych samochodów w kierunku „długoterminowej współpracy ze społecznością Web3”. Choć sprzedaż tokenów ruszyła w styczniu br., krótko po premierze została zamknięta.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pomimo ambitnych planów, niemiecka marka zdołała sprzedać zaledwie 25% swojej pierwszej kolekcji NFT, która w sumie liczyła 7500 tokenów. Porsche postanowiło wycenić jedną sztukę NFT na 0,911 Ethereum, czyli około 1,4 tys. dolarów. Zaproponowana cena okazała się zbyt wysoka, a zdaniem potencjalnych nabywców – zupełnie nie odzwierciedlała nastrojów rynkowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Oprócz wygórowanej ceny, odbiorcy negatywnie oceniają również sposób, w jaki marka promowała swój cyfrowy produkt, a w szczególności – bardzo oszczędną komunikację. NFT Porsche doczekało się zaledwie kilku wzmianek na Twitterze, co nie wystarczyło, aby zyskać zaufanie i zaangażować społeczność skoncentrowaną wokół Web3.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Klientów nie zachęciła również możliwość personalizacji zakupionych NFT we współpracy z artystą. Na efekt końcowy nabywcy mieliby bowiem czekać aż kilka miesięcy.

Ponadto odbiorcy wskazują na brak użyteczności cyfrowego produktu i podkreślają, że marka nie reklamowała żadnych korzyści, jakie miałoby przynieść posiadanie Porsche 911 w postaci tokena. Komunikacja marketingowa skupiona wokół NFT obiecywała enigmatycznie „dostęp do przyszłych wydarzeń i ekskluzywnych towarów”, co najwyraźniej nie przyciągnęło odbiorców oczekujących realnych korzyści.

Czas pokaże, czy kolejne samochodowe marki wyciągną lekcje z porażki konkurenta, wkraczając na rynek niewymienialnych tokenów.

PS. Porsche 911 w świątecznym opakowaniu

Warszawski salon Porsche w ramach świątecznej kampanii zaprezentował ekspozycje elektrycznego Taycana i 911. Oba samochody stanęły za szybą imitującą kolekcjonerskie opakowania miniaturowych modeli Porsche.

PS. 2 NFT: szansa czy pułapka dla marketingu?

Wzrost popularności NFT to zauważalny trend w gamingu, cyfrowej sztuce, inwestycjach i szeroko rozumianym kolekcjonerstwie. Co przyciąga marki i jakie ryzyko wiąże się z wejściem na rynek NFT?