fot. depositphotos.com
Chiński gigant odzieżowy otwiera się w Polsce
Już bieżącym kwartale SHEIN rozpocznie działalność w swoim nowym magazynie o powierzchni niemal 55 tys. metrów kwadratowych na terenie Panattoni Park Wrocław South Hub. Gigantyczna inwestycja ma umożliwić marce obsługę kolejnej części europejskich rynków i dać zatrudnienie 2 tys. osób.
Zobacz również
– Według prognoz wartość e-commerce dla branży fashion w Europie ma wzrosnąć z ok. 250 milardów dolarów w 2022 roku do blisko 400 miliardów w 2025. Błyskawiczny rozwój tego rynku, a także chęć zabezpieczenia łańcucha dostaw napędzają zjawisko nearshoringu, czyli przenoszenia działalności przez firmy azjatyckie bliżej odbiorcy końcowego, na czym szczególnie zyskuje Polska. Panattoni dzięki ogromnemu doświadczeniu w obsłudze dziesiątek branż jest gotowe, aby zaproponować globalnym markom z dalekiego wschodu najwyższy standard obiektów, strategiczne lokalizacje i szereg rozwiązań z zakresu energooszczędności czy ekologii. Firma SHEIN zyska doskonałą platformę zarówno do realizacji procesów e-commerce, jak i realizacji celów ESG – mówi Damian Kowalczyk, development director w Panattoni.
Kontrowersje wokół platformy SHEIN
SHEIN stał się największym internetowym sprzedawcą odzieży, zajmując niechlubną pozycję lidera branży ultra fast fashion. Model biznesowy chińskiej marki polega na masowej produkcji ubrań, które wyróżniają się bardzo niskimi cenami i odpowiadają na najpopularniejsze kierunki w modzie promowane w social mediach.
Popularność marki niebezpiecznie przyspiesza. W minionym roku SHEIN stał się najczęściej pobieraną aplikacją w Stanach Zjednoczonych, wyprzedzając Amazona, Instagrama a nawet TikToka. Łącznie chiński gigant sprzedał ubrania o wartości 30 miliardów dolarów w 2022 roku.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Skala produkcji w firmie rośnie w zastraszającym tempie, a wraz z nią – negatywne skutki dla środowiska. Aplikacja SHEIN oferuje w ciągu miesiąca średnio 20 tys. nowych produktów, co oznacza kilkaset a w rekordowych przypadkach – do kilku tysięcy nowych ofert dziennie. Nowe modele, najczęściej o bardzo niskiej jakości wykonania, szybko są zastępowane kolejnymi ubraniami, co przyczynia się do generowania ogromnej ilości odpadów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Działania prowadzące do zanieczyszczania środowiska i greenwashing to nie jedyny kontrowersyjny temat związany z chińskim gigantem e-commerce. Marka stanęła w ogniu krytyki za naruszanie praw własności intelektualnej i zalewanie rynku podróbkami. Ponadto jeden z kluczowych problemów stanowi złe traktowanie pracowników firmy.
Pomimo wielokrotnych prób ocieplenia wizerunku, niedawno chiński gigant został wezwany do zwiększenia przejrzystości w swoim łańcuchu dostaw w związku z ponownymi doniesieniami o łamaniu praw człowieka. Według oskarżeń, marka ma dystrybuować odzież, która częściowo powstaje z bawełny uprawianej, zbieranej i przetwarzanej przy użyciu pracy przymusowej w kontrowersyjnym autonomicznym regionie Sinciang w zachodnich Chinach.
Powstający pod Wrocławiem magazyn to nie jedyny nowy projekt SHEIN. Aplikacja wykracza poza modę i lokalnych producentów w Chinach, otwierając własny marketplace na rynku amerykańskim. Marka potwierdziła plany budowy trzech dużych centrów dystrybucyjnych w USA, które mogłyby jeszcze bardziej skrócić czas wysyłki dla klientów z tego kraju.
Pomimo licznych głosów krytyki wzywających do spowolnienia ultraszybkiej mody, nowe inwestycje SHEIN świadczą o tym, że branża fast fashion wciąż ma się dobrze.
PS. Kampania Woolmark Company podkreśla szkodliwość szybkiej mody
„Noś wełnę, nie paliwa kopalne” – tym hasłe Woolmark Company promuje kampanię mającą na celu podniesienie świadomości na temat stosowania paliw kopalnych w produkcji ubrań z materiałów syntetycznych.