W nowej kampanii z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet agencja Mullen Lowe MENA postanowiła przyjrzeć się temu, jak sztuczna inteligencja wyobraża sobie ludzi reprezentujących różne zawody. Okazuje się, że stereotypy związane z podziałem na „męskie” i „kobiece” profesje zdążyły przeniknąć do popularnych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
– #AI ma potencjał, by zrewolucjonizować nasz świat, ale nie zawsze jest inteligentne, jeśli chodzi o reprezentację płci. Poproś sztuczną inteligencję o stworzenie wizerunku inżyniera mechanika, kierowcy F1, matematyka lub dyrektora generalnego, a pokaże tylko obrazy mężczyzn – podkreśla Mullen Lowe.
Zobacz również
Aby „naprawić błędy” sztucznej inteligencji, agencja postanowiła… wykorzystać sztuczną inteligencję. W efekcie powstał bank darmowych zdjęć, który ma pomóc rozwiązać problem braku równowagi płci.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na stronie Fixing The bAIs znajdziemy wizerunki kobiet w różnym wieku, o różnym wyglądzie, które wykonują m.in. zawód strażaka, prawnika, pilota, inżyniera czy polityka, czyli profesje stereotypowo kojarzone z mężczyznami. Internetowa galeria powstała z wykorzystaniem popularnych narzędzi do generowania obrazów – takich jak Midjourney, Dall-e i Stable Diffusion.
Wygenerowane obrazy są następnie przesyłane do stron ze zdjęciami stockowymi oraz do mediów społecznościowych. Celem jest nauczenie sztucznej inteligencji, aby, bez dodatkowych opisów, uwzględniała wizerunki kobiet w generowaniu obrazów przedstawiających rozmaite profesje.
– Kobiety mogą być lekarzami, astronautami i dyrektorami generalnymi, tak samo jak mężczyźni mogą być tancerzami, pielęgniarkami czy nauczycielami. Naszym celem jest nie tylko naprawienie uprzedzeń AI, ale także przełamanie barier związanych z płcią w zawodach oraz promowanie integracji – dodaje Mullen Lowe.
Mullen Lowe zachęca, by naprawić sztuczną inteligencję
Agencja zachęca odbiorców, aby włączyli się w kampanię, pobierali i rozpowszechniali obrazy w celu skutecznego szkolenia sztucznej inteligencji. Wszystkie obrazy są wolne od tantiem i praw. Pomysłodawcy projektu mają nadzieję, że za pomocą tych działań powstanie bardziej inkluzywny zbiór danych, który może szkolić zautomatyzowane systemy w zakresie rozpoznawania i zwalczania istniejących uprzedzeń.
– Zamiast tylko podkreślać problem, chcieliśmy coś z tym zrobić. Prosimy kolegów, partnerów, klientów i całą branżę, aby dołączyli do nas i pomagali w przekwalifikowaniu sztucznej inteligencji, i przełamaniu uprzedzeń płciowych – podsumowuje Mounir Harfouche dyrektor generalny MullenLowe MENA.
Zdjęcie główne: fixingthebais.com/gallery
PS Camaïeu pokazuje kobiety w strojach służbowych zamiast reklamować swoją odzież
Camaïeu zrezygnowała ze standardowego prezentowania produktów z udziałem modelek w scenerii oderwanej od rzeczywistości. Kampania „Po pracy nosi Camaïeu” składa hołd pracującym kobietom.