Kontrowersyjny TikTok Służby Więziennej. Wizerunek strażniczki wywołuje falę oskarżeń o seksizm

Kontrowersyjny TikTok Służby Więziennej. Wizerunek strażniczki wywołuje falę oskarżeń o seksizm
Młoda blondynka z rozpuszczonymi włosami w butach na obcasie i obcisłej sukience – taki wizerunek strażniczki więziennej pojawił się na profilu SW na TikToku. Nagranie miało zachęcać do wstąpienia w szeregi formacji, a przyniosło jedynie niesmak i oskarżenia o seksizm.
O autorze
1 min czytania 2023-05-26

fot. Służba Więzienna (TikTok)

W krótkim wideo widzimy młodą kobietę, a w tle słyszymy utwór ABBY „Voules-Vous”. Kobieta ubrana jest w czarną obcisłą sukienkę z rozcięciem, ma rozpuszczone włosy oraz buty na obcasie. Ujęcia kamery pokazują jej sylwetkę głównie od tyłu, a w pewnym momencie pojawia się też zbliżenie na jej pośladki. Cały obrazek wygląda tak, jakby bohaterka nagrania wybierała się na imprezę, jednak nagle zatrzymuje się przed bramą zakładu karnego, a jej outfit zmienia się w mundur Służby Więziennej. W taki sposób zdecydowano się na zachęcenie do wstąpienia w jej szeregi.

@www.sw.gov.pl Udanego weekendu dla wszystkich, a dla tych co na służbie spokoju #SłużbaWięzienna #chcedoSW ♬ Voulez-Vous – ABBA

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W opisie pod TikTokiem widzimy też zdanie „Udanego weekendu dla wszystkich, a dla tych co na służbie spokoju” (pisownia oryg.) oraz hashtag #chcedoSW.

W komentarzach zawrzało. Pojawiło się wiele oskarżeń o seksizm, przedstawianie kobiet w stereotypowy sposób czy wątpliwości związane z regulaminem umundurowania, a dokładnie kwestiami związanymi z makijażem czy fryzurą. Nie zabrakło również głosów, które uważają, że teraz pod celami ustawią się kolejki chętnych, by trafić „za kraty”. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS Przełamywanie granic i inspirowanie siłą, czyli jak marki sportowe zmieniają wizerunek kobiet w kampaniach

Otaczające nas środowisko wpływa na zmiany społeczne, a wraz z nimi transformacji ulega rynek reklamowy. W tym procesie ważną rolę odgrywają marki sportowe, które walczą ze stereotypowym wizerunkiem kobiet. W artykule przyjrzeliśmy się, jak marki sportowe odmieniają jego oblicze w swoich kampaniach.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS 2 Seksizm… nie rozróżnia płci. Raport na temat seksizmu w reklamie oraz jego wpływu na społeczne zachowania

Raport „Analiza percepcji reklam z wykorzystaniem męskiego wizerunku w kontekście postrzegania seksizmu oraz jego wpływu na społeczne zachowania” to pierwsza taka publikacja na polskim rynku. Anna Ledwoń-Blacha i Urszula Leszczyńska przeanalizowały 12 kampanii reklamowych, aby dojść do wniosku, że… seksizm nie zna płci. Raport ma za zadanie wzmocnić ten komunikat i pobudzić do dyskusji.