Wiele rozwiązań było wykorzystywanych już wcześniej, ale nie były nazywane mianem sztucznej inteligencji np. algorytmy analizujące dane dotyczące zachowań klientów i na tej podstawie dostarczane były rekomendacje produktów i usług. Na przykład, gdy klient przegląda sklep internetowy, algorytmy mogą proponować mu produkty, które są dla niego najbardziej interesujące. Ponadto, mogą targetować treści marketingowe i reklamowe do odpowiednio dobranego odbiorcy.
Dzięki SI możemy personalizować, dostosowywać i analizować ogromne ilości danych na temat swoich klientów. Na podstawie tych danych można tworzyć bardziej personalizowane i dopasowane do odbiorcy kampanie marketingowe. SI może analizować preferencje klientów, zachowania zakupowe i inne czynniki, aby dostarczać spersonalizowane treści i oferty. Już nie trzeba mieć całego działu do analiz danych.
Zobacz również
Kolejne wsparcie SI otrzymają social media marketerzy, pojawiło się mnóstwo aplikacji i programów do automatyzacji prowadzenia kampanii w SM. Sztuczna inteligencja może tworzyć treści, planować kampanie social mediowe, monitorować media społecznościowe, generować wpisy i posty, analizować dane czy zarządzać kampaniami reklamowymi.
Już od dłuższego czasu mamy do czynienia z chat botami, SI rozwija się również w kwestii obsługi klienta. Chatboty są w stanie udzielać szybkich odpowiedzi na pytania klientów, rozwiązywać proste problemy i obsługiwać transakcje. Dzięki temu firmy mogą zapewniać lepszą obsługę klienta, nawet wtedy, gdy nie ma dostępnych pracowników.
Obecnie najgłośniejszym narzędziem SI jest Chat GPT, umożliwia on nie tylko generowanie tekstów, postów, pisania wypracowań, generowania streszczeń książek, ale również przygotowuje kody do tworzenia całych prezentacji w Power Point, czy kodów VBA w excelu. Jego możliwości wciąż zadziwiają i zakres jego działania będzie się wciąż rozwijać.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Poniżej przedstawię 3 narzędzia SI, oprócz znanego wszystkim Chatu GPT, które pozwolą na ułatwienie działań marketingowych, ale również zaoszczędzenie pieniędzy w codziennym życiu:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
1. CANVA – to prosty program graficzny, która ułatwia robienia grafik; plakatów, postów, relacji, filmików itd. Dodatkowo możesz stworzyć tutaj logotyp i cały brand book dla swojej firmy. Wykorzystując SI stworzysz w kilka sekund np. Mockupy czy transformację zdjęć z opisu. Jest to program, dzięki któremu mając małą firmę nie będziesz musiał zatrudniać grafika a wiele działa wykonasz sam. Obok przykład jak można wykorzystać program. Zrobienie logotypu i mockapów zajęło mi około 25 minut. Wystarczy, że stworzysz jedną grafikę, w której tworzeniu pomagają Ci gotowe szablony, dodajesz swój tekst i SI w Canvie tworzy mock upy. Są dwie wersję programu; jedna bezpłatna z różnymi ograniczeniami oraz plan Canva Pro, który kosztuje $119,99 rocznie lub $12,99 miesięcznie.
2. SECTA AI – to program dzięki, któremu nie musisz iść do fotografa, aby mieć całą serię zdjęć z różnych planów zdjęciowych. Jeżeli chcesz zmienić swoje zdjęcie profilowe na Linkedinie albo na innych programach społecznościowych – ten program jest dla Ciebie. Wystarczy, że wrzucisz kilka swoich zdjęć ,,selfie” wykonanych pod różnym kątem, załadujesz w aplikacji i dosłownie po kilku sekundach otrzymujesz około 300 zdjęć na różnym tle, w różnych strojach, nawet w różnych okularach! Nam cały proces zajął jakieś 30 min. Taka sesja zdjęciowa wykonana przez sztuczną inteligencję kosztuje $49. Poniżej efekty:
3. DALL.E – jest to program do tworzenia zdjęć z Twojego opisu. Ułatwia tworzenie grafik na konta społecznościowe, strony internetowe, do prezentacji czy nawet do kampanii marketingowych. Wystarczy, że wpiszesz opis tego co chcesz aby znalazło się na zdjęciu a dostajesz kilka grafik, które prezentują dokładnie to o co prosiłeś. Nie zawsze otrzymasz zadowalający efekt, ale warto spróbować – wszystko zależy czego szukasz. Z tej opcji możesz korzystać już od $15.
Programów i możliwości jest dużo dużo więcej! Sztuczna inteligencja to przyszłość naszej pracy i życia codziennego. Należy się z nią oswoić i nauczyć wykorzystywać. Pojawiają się pytania czy nie zastąpi wielu zawodów, ale ja zadałabym pytanie czy nie zabierze pracy tym, którzy nie nauczą się z niej korzystać? Bo w zasadzie jaką masz pewność, że w dużej mierze ten artykuł nie został napisany przez SI?
O autorce:
Kasia Majewska – od lat związana z marketingiem. Prowadziła kampanie w wielu firmach, od ośrodków kultury przez korporacje po mniejsze polskie firmy. Absolwentka Politechniki Warszawskiej oraz Mediolańskiej Szkoły Biznesowej – Politecnico di Milano gdzie zdobyła dyplom MBA. Kształciła się z zakresu marketingu w Oxford College of Marketing otrzymując certyfikat Diploma in Professional Marketing.
Artykuł sponsorowany