Kantar ogłosił zwycięzców konkursu 2023 Creative Effectiveness Awards, czyli wyróżnienia dla najbardziej wpływowych reklam z ubiegłego roku. Nagrody Creative Effectiveness Awards są wyjątkowe, ponieważ jurorami są w tym przypadku konsumenci. Przez cały rok 2022 Kantar wykorzystywał swoją platformę testowania reklam do oceny ponad 13 tys. Reklam przeznaczonych dla mediów cyfrowych i serwisów społecznościowych, telewizji, prasy i nośników zewnętrznych. Nagrodzono te reklamy, które okazały się najskuteczniejsze w budowaniu sprzedaży i zwiększaniu kapitału marki w perspektywie długofalowej.
Zwycięskie reklamy są także odbiciem kluczowych trendów, stanowiących wyróżnik najskuteczniejszych reklam. Można powiedzieć, że są one „kreatywnym sygnałem” dla branży w czasach, gdy coraz większego znaczenia nabierają takie cechy jak kreatywność i skuteczność. Nowa analiza opublikowana niedawno wspólnie przez Kantar i WARC wykazała, że najbardziej kreatywne i najskuteczniejsze reklamy generują ponad 4-krotną rentowność.
Zobacz również
Wyróżnione marki na rynku polskim |
|
Radio ZET |
wideo
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD] |
Żywiec Słuchaj podcastu NowyMarketing |
|
Lajkonik |
|
Tyskie |
|
Cillit Bang |
|
Pudliszki |
|
Wedel Mleczna |
|
Viagra |
|
Tena Men |
|
Möller’s |
|
Vanish |
|
Hortex |
|
Ricola |
|
Jordan |
|
Cif |
|
Lego |
|
Wyróżnione marki na rynku globalnym |
|
Corona |
|
Lurpak |
|
Bosch |
Ekspertki i eksperci Kantar po przeanalizowaniu kreacji wyróżnili sześć elementów, które stoją za sukcesami reklam w 2022 roku.
1. ESKAPIZM
Zaproszenie do alternatywnego świata marki: nostalgicznego, fantastycznego czy groteskowego – byle odrealnionego. Oferta oddechu od codziennych trosk.
2. MAGIA METAFORY
Trafne metafory warte są więcej niż 1000 słów! Hiperbolizacje pozwalają na zrozumienie intencji komunikacyjnej marki w sposób intuicyjny i bezwysiłkowy, a często – zabawowy.
3. PROSTOTA DLA PRZECIĄŻONEGO UMYSŁU
Krótko, prosto i na temat to recepta na łatwe zrozumienie komunikacji – wprost chwalona przez konsumentów. A jeśli łatwo zrozumieć – łatwiej również zapamiętać.
4. SZCZERZE I WPROST
Efektywni reklamowawcy umiejętnie zdejmują napięcie z wymagających czy problematycznych sytuacji mówiąc o nich szczerze i bez ogródek. Okazując odbiorcom pełne zrozumienie przekazują komunikat „to OK, że tak masz”.
5. ŻYCIOWY PRAGMATYZM
Im bardziej złożona rzeczywistość wokół nas, tym większą popularnością cieszą się life-hacki. Uproszczenie codzienności, jakie oferują marki, wpisuje się w punkt potrzeby konsumentów.
6. WIĘCEJ NIŻ PRODUKT
Na każdą znaczącą zmianę składa się suma małych kroków. Konsumenci doceniają marki, które wspomagają ich w dążeniu do bycia lepszymi. I nie muszą to być od razu rewolucje, ale codzienna kontrybucja.
O wyróżnionych reklamach opowiadają ekspertki Kantar Polska z działu Creative w specjalnym filmie. Zarejestruj się i obejrzyj za darmo.
– Właśnie osiągnęliśmy ważny etap, czyli zakończenie oceny skuteczności ponad 250 tys. reklam w ramach rozwiązania Link. Świetne reklamy mają jedną wspólną cechę: wykorzystują technologię, dzięki której kreacja reklamowa prezentowana na wszystkich platformach pomaga markom wyróżnić się i odegrać rolę w życiu konsumentów. Wśród autorów reklam wyróżniliśmy tych, którzy starają się zrozumieć, co oddziałuje na ludzi i co pomaga markom zapisać się w pamięci konsumentów. Żyjemy w czasach, gdy w każdym zakątku świata rośnie presja finansowa, więc nie zaskakuje, że wszystkie nagrodzone reklamy zawierają humor oraz przepełniony emocjami storytelling – powiedziała Jane Ostler, EVP, Global Thought Leadership w firmie Kantar.
PS SAR, Google i Kantar: Jak prowadzić efektywną komunikację w świecie wielu ekranów? [badanie]
Co daje połączenie telewizji i YouTube’a w kampanii? Między innymi na to pytanie odpowiada raport „Efektywność marek w świecie wielu ekranów” Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR zrealizowanego we współpracy z Google oraz Kantarem.