Polskie media jednoczą siły. Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych rozpoczyna działalność

O autorze
2 min czytania 2023-09-25

Z inicjatywy prezesów Grupy WP, Ringier Axel Springer Polska, Agory i Interii powstał Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych. Jego głównym zadaniem jest wspólna praca dla rozwoju mediów internetowych oraz reprezentowanie wydawców w procesie tworzenia regulacji prawnych. Prezesem związku został Maciej Kossowski.  

Sygnatariuszami Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych, oprócz reprezentantów Grupy WP, Ringier Axel Springer Polska i Agory są przedstawiciele Grupy ZPR Media oraz TVN Warner Bros. Discovery. Interia planuje formalnie dołączyć do Związku po jego rejestracji w KRS.

Od razu po powołaniu Związek przystąpił do Konfederacji Lewiatan. 

Celem Związku jest reprezentowanie interesów jego członków, przede wszystkim poprzez oddziaływanie na kształt polskiego i europejskiego systemu prawnego. Ramy prawne i regulacje powinny zapewniać krajowym wydawcom równe i sprawiedliwe warunki rozwoju oraz konkurowania na europejskim rynku cyfrowym, zwłaszcza w relacjach z globalnymi firmami technologicznymi. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W planach Związku są również działania w zakresie zbiorowego zarządzanie prawami pokrewnymi. Będzie to możliwe po uchwaleniu ustawy, implementującej unijną dyrektywę w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym z 2019 r. oraz po spełnieniu stosownych wymagań przewidzianych przez właściwe przepisy.

W skład rady nadzorczej Związku wchodzą Jacek Świderski (Grupa WP), Aleksander Kutela (Ringier Axel Springer Polska), Bartosz Hojka (Agora), Katarzyna Białek (Grupa ZPR Media) oraz Dorota Żurkowska (TVN Warner Bros. Discovery). Na prezesa Związku został powołany Maciej Kossowski.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– To bardzo ważny moment w historii polskiego rynku mediowego. Istnieje szereg organizacji, które zrzeszają media, ale brakowało instytucji skupionej wyłącznie na cyfrowej działalności wydawniczej, podczas gdy jest już ona największą częścią tego rynku. Czeka na nas wiele istotnych tematów. Polska wciąż nie wdrożyła Dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, przed nami prace nad dostosowaniem się do rozporządzenia unijnego DSA, w nieodległej przyszłości regulacje dotyczące sztucznej inteligencji. Jestem też przekonany, że rozwój prawnej ochrony prywatności użytkowników i jej konsekwencje biznesowe, jak choćby wycofanie 3rd party cookies, będą wymagały kolejnych regulacji. Wspólny głos wydawców cyfrowych musi być w tej dyskusji wyraźnie słyszany – mówi Maciej Kossowski, prezes Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Maciej Kossowski to menadżer z wieloletnim doświadczeniem w branży mediów cyfrowych. Doświadczenie zdobywał w największych polskich spółkach mediowych. Pełnił m.in. funkcje Członka Zarządu Grupy Onet.pl S.A., VP Sales Strategy i VP Media Product w Grupie Wirtualna Polska S.A., Członka Zarządu w Polska Press Sp. z o.o., Członka Zarządu w Infor PL S.A. Zajmował również stanowisko Przewodniczącego Rady Nadzorczej IAB Polska. 

PS Arkadiusz Seidler (Audioteka): Naszą misją jest doprowadzenie do zmian w polskim ustawodawstwie, dzięki którym egzekucja prawa autorskiego będzie łatwiejsza

– Głównym celem naszego stowarzyszenia jest promowanie legalnego kupowania lub pobierania e-booków i audiobooków, a nie karanie osób zajmujących się piractwem – na temat powstania i działalności Stowarzyszenia Czytam i Słucham Legalnie rozmawiamy z Arkadiuszem Seidlerem, CEO Audioteki.

PS2 Humor przekroczył granice. Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga dotycząca reklamy Red Bull

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga dotycząca jednego ze spotów napoju marki Red Bull. Chodzi o produkcję, w której głównymi bohaterami są Seba, Mati i żona Seby. KER przyznało rację, że reklama narusza normy etyczne.