Humor przekroczył granice. Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga dotycząca reklamy Red Bull

Humor przekroczył granice. Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga dotycząca reklamy Red Bull
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga dotycząca jednego ze spotów napoju marki Red Bull. Chodzi o produkcję, w której głównymi bohaterami są Seba, Mati i żona Seby. KER przyznało rację, że reklama narusza normy etyczne.
O autorze
2 min czytania 2023-08-11

Red Bull jest znany z serii swoich reklam animowanych. Prawdopodobnie nie ma osoby, która nie kojarzyłaby również popularnego hasła „Red Bull doda Ci skrzydeł”. Marka zawsze dba, by w ich spotach nie zabrakło elementu humorystycznego. Ten czynnik sprawia, że firma pozyskała wielu fanów. W szczególności wśród młodych odbiorców. Tym razem jednak jeden z nich doszedł do wniosku, że została przekroczona pewna granica. W związku z tym złożył skargę do Komisji Etyki Reklamy.

Historia dwóch przyjaciół

Reklama opowiada historię dwóch przyjaciół. Jeden z nich, Seba, został przedstawiony jako człowiek sukcesu. Mężczyzna osiągnął już wiele, m.in. dobrze zdał maturę, wygrał konkurs sportowy oraz ożenił się. Drugi bohater, Mati, jest jego przeciwieństwem. To, co udało się Sebie, pozostaje w jego sferze marzeń.

Sytuacja zmienia się, gdy Mati wypija napój energetyczny. W kolejnej scenie widzimy Sebę z jego rodziną. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że jego dzieci łudząco przypominają Matiego. 

Reklama jest także uzupełniona rymowanym scenariuszem, w którym możemy usłyszeć takie sformułowania jak „Seba ogarnął sobie dziewczynę. Mati zalicza za miną minę”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

To właśnie ta scena wzbudziła największe kontrowersje. W skardze pojawiło się stwierdzenie, że „Reklama kpi z fundamentalnych instytucji i wartości, którymi są przyjaźń, wierność i rodzina. Zdrada przyjaciela jest wyznacznikiem sukcesu. Red Bull ma w tym pomóc. Obecnie coraz większym problemem jest nadmierne spożywanie energetyków wśród dzieci i młodzieży. Reklama nie dość, że targetuje młodych odbiorców (wśród żargonu młodych ludzi popularny jest stereotypowy „Seba i Mati”), to jeszcze wpaja im szkodliwy obraz odnośnie przyjaźni, fałszywego sukcesu, lojalności i wierności”.

Komisja Etyki Reklamy wydała stanowisko

Zespół Orzekający KER wydał 12 lipca br. oświadczenie, w którym zgadza się z wniesioną skargą. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Mając na uwadze, jak istotne są uniwersalne wartości, jakimi są przyjaźń, lojalność i rodzina, skarżona reklama – w ocenie Zespołu Orzekającego – jest niezgodna z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi. Nie jest bez znaczenia, że odbiorcami przekazu w znacznej mierze mogą być osoby młode (wśród żargonu młodzieży popularny jest stereotypowy „Seba” i „Mati”) o nieukształtowanym wyczuciu poprawności społecznej i moralności. W tym kontekście przekaz bazujący na kreacji promującej brak lojalności i obraz fałszywego sukcesu może być wyjątkowo szkodliwy – napisano.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poza samą treścią reklamy, KER przyjrzy się także kwestii spożywania napojów energetycznych przez dzieci oraz młodzież. Natomiast Reb Bull dotychczas nie odniósł się do oskarżeń.

PS Co łączy jazdę na deskorolce, dinozaury i sprzęty od Canon? Canon i Red Bull w nietypowym przedsięwzięciu

Canon i Red Bull w ostatnich dniach zamieniły kultowe Muzeum Historii Naturalnej w Londynie w… skatepark! Szalone wyczyny skaterów uwieczniły kamery Canon, a materiał ten można zobaczyć na kanałach Canon Europe i Red Bull Skateboarding na YouTube.

PS2 Startuje 3. edycja Red Bull Campus Clutch – największego na świecie turnieju Valorant dla studentów

Startuje 3. edycja Red Bull Campus Clutch – globalnego turnieju Valorant, przeznaczonego dla studentów. Po raz kolejny esportowe emocje na najwyższym poziomie czekają na graczy, którzy podejmą wyzwanie.