„A moRZe bez plastiku?”: segreguj śmieci i zadbaj o Bałtyk

„A moRZe bez plastiku?”: segreguj śmieci i zadbaj o Bałtyk
5 czerwca przypada Światowy Dzień Środowiska, a tematem tegorocznej edycji jest walka z zanieczyszczeniem plastikiem. Z tej okazji powstała kampania edukacyjna „A moRZe bez plastiku?”, realizowana przez RLG Repack. Sprawdź, dlaczego warto segregować odpady i jak chronić Bałtyk.
O autorze
1 min czytania 2025-06-04

Częścią kampanii „A moRZe bez plastiku?” jest spot filmowy przygotowany w ramach konkursu Papaya New Directors, w którym głos zabiera samo Morze Bałtyckie. Na ekranie Bałtyk zabiera nas w sentymentalną podróż, ale opowiada też o śladach, które (w nim) po sobie pozostawiamy.

Reżyserem filmowego projektu jest Michał Sierakowski, a za zdjęcia odpowiadał Jakub Stoszek.

– Badamy postawy Polek i Polaków wobec segregacji odpadów. Dane potwierdzają nasze obserwacje: przekaz oparty na straszeniu czy wpędzaniu w poczucie winy nie działa. Dlatego tą i innymi naszymi kampaniami edukacyjnymi chcemy sięgać po emocje odbiorców, wzruszać. Mówimy językiem bliskim każdemu – językiem emocji wynikających ze wspomnień. Daliśmy Bałtykowi symboliczny głos, by przekaz kampanii łatwiej było usłyszeć, zrozumieć i zaangażować się w niego – tłumaczy Monika Wyciechowska, Dyrektor ds. edukacji i promocji w RLG w Polsce.

STOP zaśmiecaniu plaż

W ramach kampanii „A moRZe bez plastiku?” zrealizowano także badanie dot. postaw Polek i Polaków pod względem segregacji odpadów podczas wakacyjnego wypoczynku nad morzem. Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą Zymetria pokazuje, że aż 77% respondentów deklaruje wyrzucanie śmieci do odpowiednich pojemników lub zabieranie ich ze sobą, aby wyrzucić je do właściwych koszy poza plażą. Tylko 4% uczestników badania przyznało się do pozostawienia odpadów na plaży, natomiast 3% deklaruje, że zostawia śmieci wyłącznie w sytuacji braku możliwości ich wyrzucenia. Co ciekawe, 13% uczestników badania zauważyło, że inni turyści pozostawili swoje śmieci na plaży.

Wszystkie materiały związane z akcją „A moRZe bez plastiku?” znajdziesz na stronie internetowej. Za realizację działań odpowiada agencja Who WIll Save The Planet.