Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Case study: Aplikacja #ilovefmf

Case study: Aplikacja #ilovefmf
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie co roku daje swoim fanom coś szczególnego. Wyjątkowy jest program festiwalu, wyjątkowe są nagrody przyznawane młodym kompozytorom, ale wyjątkowa jest również forma komunikacji z festiwalowymi fanami.
O autorze
3 min czytania 2016-07-29

Od kilku lat przygotowujemy dla festiwalowej publiczności aplikację mobilną, ale w 2016 roku, podczas 9. edycji przeszliśmy samych siebie. Jako organizatorzy postanowiliśmy aktywnie odpowiedzieć na potrzeby użytkowników i stworzyć platformę, która wynagrodzi ich nieocenione zaangażowanie w festiwal. Tak powstała mobilna gra #ilovefmf.

Cele powstania aplikacji:

  • osiągnięcie milionowego zasięgu hasztaga #ilovefmf,
  • stworzenie multimedialnej platformy mobilnej, która za pomocą nowych technologii będzie generowała szum o festiwalu w Social Media,
  • stworzenie gry, w której zwycięzcy zostaną nagrodzeni za swoje zaangażowanie,
  • ugruntowanie wizerunku Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie jako festiwalu nowatorskiego, który w innowacyjny sposób realizuje strategię promocji komunikacji i wykorzystania nowych mediów do promocji kultury.

Sposób realizacji projektu

Etap 1 – Koncepcja

Punktem wyjścia do stworzenia aplikacji mobilnej #ilovefmf dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie była aktywna obserwacja uczestników Festiwalu Muzyki Filmowej na koncertach, analiza insightów w Brand 24/Facebook/Instytucie Monitoringu Mediów oraz tradycyjnie przeprowadzane ankiety. Wniosek był jeden – uczestnicy FMF chętnie dzielą się swoimi wrażeniami z festiwalu w swoich kanałach społecznościowych, chętnie biorą udział w konkursach na FB, więc naturalną kontynuacją dla tych wniosków byłoby stworzenie platformy, dzięki której nadal mogliby to robić (ale w bardziej obrandowany festiwalem sposób) i tym samym być nagradzani za swoje zaangażowanie. Na podstawie takich wniosków powstała koncepcja aplikacji, która w zamian za zaangażowanie w Social Media przyznaje punkty, które finalnie wymieniane są na nagrody (Karnety na Festiwal Muzyki Filmowej 2017, gadżety od CD Projekt Red, Wiedźmina i inne).

Etap 2 – Realizacja

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czas na całościową realizację projektu był zabójczy. Od momentu koncepcji do publikacji w sklepach Google Play i App Store minęły 3 miesiące. Zespół programistów, UXów i grafików pracował dniami i nocami. Szczególnym wyzwaniem było zaprogramowanie funkcjonalności, na których testy nie było zbyt wiele czasu, czyli sherowanie contentu w mediach społecznościowych czy beacony w przestrzeni miasta Kraków. Mimo krótkiego terminu wszystko się udało.

Projekt funkcjonalny

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Projekt graficzny

Opis aplikacji – Działanie w trakcie festiwalu

Gra #ilovefmf funkcjonowała w czasie trwania festiwalu, czyli w dniach 24-30 maja 2016. Taki był jej zamysł i o północy 30 maja kończyła się możliwość zdobywania punktów w zamian za aktywności. Punkty z kolei można było zdobywać za poprawne odpowiedzi udzielane w Quizie, za odkryte zagadki pod beaconami oraz poprzez sherowanie w swoich kanałach społecznościowych treści z hashtagiem #ilovefmf.

Główne funkcjonalności:

Pomysły kreatywne jakie zostały wykorzystane w aplikacji to:

  • Dla fanów muzyki filmowej stworzony został kanał Spotify, dzięki któremu można było posłuchać muzyki filmowej, która prezentowana była na koncertach FMF w 2016 roku,
  • Dla lubiących wyzwania stworzony został Quiz, w którym każdy uczestnik gry mógł sprawdzić swoją wiedzę zarówno na temat obecnej jak i minionych edycji FMF (łącznie 68 pytań z 4 możliwymi odpowiedziami, podzielonymi na 7 zestawów – inny na każdy dzień i adekwatny do dziejącego się w danym dniu koncertu FMF),
  • Dla fanów mediów społecznościowych i selfie przygotowana została Fotobudka, za pomocą której można było robić zdjęcia i nakładać na nie FMFowe ramki, filtry, naklejki, teksty,
  • Z kolei dla tych, którzy lubią łamigłówki i spacery – stworzona została niezwykle nowatorska gra opartą o technologię beaconów firmy Kontakt.io. Beacony rozlokowane były w strategicznych lokalizacjach festiwalowych (Centrum Kongresowe ICE Kraków, TAURON Arena Kraków, Centrum Festiwalowe w Pałacu Krzysztofory oraz w przestrzeni miasta) i skrywały niełatwe zagadki opracowane według koncepcyjnego scenariusza.

Gra #ilovefmf zawierała także program 9. FMF, dzięki któremu jej użytkownicy zawsze byli na bieżąco z wydarzeniami festiwalowymi, o których dodatkowo przypominały powiadomienia push.

Wyróżniki projektu:

  • Wykorzystanie technologii beaconów (Kontakt.io) oraz rozlokowanie tych urządzeń w różnych przestrzeniach w mieście Kraków (TAURON Arena Kraków, ICE Kraków, Pałac Krzysztofory, krakowskie Planty),
  • Stworzenie aplikacji opartej o zasady grywalizacji,
  • Integracja aplikacji z playlistą na Spotify i danymi z Brand24.

Sposoby promocji aplikacji:

  • reklama aplikacji na Facebooku + post sponsorowany,
  • wysyłka informacji prasowej o starcie aplikacji do mediów ogólnopolskich i branżowych,
  • intensywna promocja w kanałach społecznościowych organizatora i Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, a także cross promocja z partnerami, patronami medialnymi, artystami (RMF Classic, RMF, Openform, Kontakt.io, Spotify, etc.)
  • tysiące wydrukowanych ulotek rozłożonych w festiwalowych lokalizacjach.

Wyniki aplikacji:

Biorąc pod uwagę, że czas trwania gry wynosił zaledwie 7 dni to efekty, które udało się uzyskać przekroczyły nasze oczekiwania.

To, co nas najbardziej usatysfakcjonowało to nie liczba pobrań aplikacji, ale poziom zaangażowania, ilość zdobytych przez fanów punktów i przede wszystkim ZASIĘG wygenerowany w mediach społecznościowych, a wyniósł blisko 1 400 000.

Podsumowanie:

Pierwsza edycja gry-aplikacji #ilovefmf za nami. Wyciągamy wnioski, cieszymy się z wyników. Widzimy, że jest zapotrzebowanie na aplikacje, które dają coś więcej użytkownikom niż tylko informacje. Podążamy tą drogą i przecieramy ścieżkę dla innych instytucji kultury/festiwali.

 

Pomysłodawca koncepcji, zleceniodawca projektu: Krakowskie Biuro Festiwalowe
Partner merytoryczny i realizator: krakowskie studio OPENFORM, działające w obszarze designu i nowych technologii.