W lutym zeszłego roku serwis Ceneo.pl wdrożył spersonalizowany system rekomendacji w swoim serwisie. Teraz udostępnia sprawdzone już rozwiązanie sklepom, które współpracują z porównywarką.
Aby zbudować skuteczny mechanizm rekomendacji, niezbędna jest wiedza o tym jakie produkty, w jakich sytuacjach są najchętniej wybierane przez kupujących. Znając zachowania i wybory jednych jesteśmy w stanie polecić właściwe produkty innym. Warunkiem jest wystarczająco duża liczba użytkowników w serwisie w połączeniu z dużą ilością produktów. Dlatego nie bez znaczenia jest fakt, że Ceneo.pl to jedna z największych witryn e-commerce w Polsce, którą miesięcznie odwiedza ponad 5 milionów użytkowników.
Zobacz również
– Bazując na latach doświadczeń, przed rokiem stworzyliśmy zaawansowany mechanizm rekomendacji produktów. Na Ceneo pojawiły się specjalne boksy z ofertami przygotowanymi indywidualnie dla każdego użytkownika. Przez rok testowaliśmy to rozwiązanie na Ceneo i muszę przyznać, że wyniki przerosły nasze oczekiwania. Nasz system rekomendacji nie tylko spotkał się z ciepłym przyjęciem wśród kupujących, ale i bardzo pozytywnie wpłynął na wyniki sprzedaży. Stąd decyzja o udostepnieniu tego rozwiązania sklepom – mówi Anna Jasińska z Ceneo.pl
W jaki sposób dobierane są produkty do rekomendacji?
Wybór rekomendowanych produktów jest kluczem, jeżeli chodzi o skuteczność każdego systemu rekomendacji. Dlatego też w przypadku Ceneo postawiono na personalizację. Produkty do boksów dobierane są na podstawie wcześniejszych aktywności i wyborów danego użytkownika.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Ważnym elementem są również zależności między samymi produktami na Ceneo. Są one grupowane na podstawie popularności, kategorii tematycznej czy marki. Specjalny algorytm decyduje, która z grup produktów wyświetla się w danym momencie, np. akcesoria najczęściej kupowane z produktem, którym interesuje się klient, albo najpopularniejsze produkty z kategorii, którą kupujący często odwiedza.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dodatkowo cały proces jest na bieżąco analizowany pod kątem jego efektywności. Algorytm sprawdza, która grupa produktów cieszy się największą popularnością i na tej podstawie „uczy się”, w jaki sposób jeszcze skuteczniej dobierać produkty w przyszłości.
– Sklepy, które chcą skorzystać z systemu rekomendacji Ceneo nie muszą zawracać sobie głowy kwestiami technicznymi. Przyjęliśmy założenie, że projektowane przez nas rozwiązanie ma być maksymalnie proste w użyciu. Dlatego sprzedawca nie musi niczego programować, a my udostępniamy gotowy kod, który wystarczy wkleić w źródło strony. Tym samym chcieliśmy zadbać o tych sprzedawców, którzy nie mają czasu, ani zasobów na projektowanie swoich własnych rozwiązań, a chcieliby w sklepach mieć zaawansowany system rekomendacji – dodaje A. Jasińska.
Wygląd boksów można konfigurować na wiele sposobów, zarówno jeżeli chodzi o wielkość, jak i kolorystykę. Ceneo udostępnia sklepom rekomendacje w dwóch wersjach: darmowej i płatnej. Wszystko po to, aby każdy sklep mógł przetestować nową funkcjonalność bez ponoszenia kosztów.
Więcej informacji na temat rekomendacji produktów dla sklepów można znaleźć na stronie: dlasklepow.ceneo.pl/narzedzia-dla-sprzedajacych/