Zawód: PR-owiec (Kariera w marketingu) (cz. 3)

Zawód: PR-owiec (Kariera w marketingu) (cz. 3)
Kim jest PR-owiec? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? W naszym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskiem PR-owca.
O autorze
28 min czytania 2016-08-10

1. Adam Piwek, Communications Manager PRCSREB w Neon Shake
2. Anna Marciniak, Communications manager w polskim oddziale Mastercard Europe
3. Łukasz Majewski, PR & Marketing Manager, VML Poland
4. Łukasz Szymański, Kierownik Marketingu i PR, Ideo
5. Barbara Taras, PR&HR Manager, Seology
6. Klaudia Klimkowska, Specjalista ds. PR, Idea Bank
7. Karolina Partyka, Junior Media Manager, 24/7Communication
8. Marta Ostrowska, PR Specialist, Bluerank
9. Marta Rzetelska, Senior Account Manager, WALK PR
10. Marta Nowicka, Consultant – Project leader, On Board
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Czwartą część artykułu przeczytasz tu>

Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

Adam Piwek
Communications Manager PRCSREB w Neon Shake

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak zostałeś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Swoją przygodę z komunikacją zacząłem już bardzo wcześnie. Jako 16-latek zostałem rzecznikiem prasowym Hufca ZHP. Potem przygoda z PR-em w tej jednej z największych organizacji pozarządowych potoczyła się siłą rozpędu na szczeblu regionalnym i ogólnopolskim. Byłem też jedynym Polakiem w zespole komunikacji światowej olimpiady skautowej Jamboree 2007, która, jeśli się uda, być może niedługo zawita także do naszego kraju. Tam pracowałem z młodymi ludźmi ze 150 krajów, którzy informowali swoje kraje o tym, co się dzieje. To wydarzenie zainspirowało mnie do PR-owego rozwoju – najpierw w administracji, potem w biznesie. Nie ma sztandarowej drogi dla PR-owca i osobiście uważam, że im więcej różnorodnych doświadczeń, tym lepiej. Część trafia do branży po przygodzie z dziennikarstwem, część po marketingu. Każda droga jest dobra, choć rozwój PR-owca opiera się w firmach głównie na rozwoju poziomym, a w zasadzie w agencjach i dużych firmach na pionowym.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Nie ma chyba wyzwania, którego nie podejmie się dobry PR-owiec. Szczerze mówiąc bardzo mocno wierzę w to, że Prawdziwy PR to Podawanie Ręki w imieniu firmy, marki, organizacji, czy instytucji. To dzisiaj zdecydowanie więcej niż komunikacja z mediami. Dobry PR-owiec powinien patrzeć na swoje działania mocno przez pryzmat celów biznesowych, nie zapominając o wyzwaniach, jakie niesie przed sobą świat marketingu, social media, conentu, e-marketingu, event marketingu, employer brandingu, czy wdrażania rozwiązań CSR, wspierających rozwój organizacji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Bardzo potrzebny jest dobry warsztat pisarski, łatwość w budowaniu i utrzymywaniu relacji, bo siła PR-owca to jego kontakty. Dobry specjalista w naszej dziedzinie nie powinien podążać za trendami, ale być nieco przed nimi. Wychodzić z inicjatywą. Ogromnie ważna jest odporność na stres i może to zabrzmi nieco dziwnie – spora doza empatii. Musimy świetnie zrozumieć klienta, czy odbiorców marki. Siła zrozumienia i wczucia się w potrzeby, opartego na dialogu i rozmowie jest niezmiernie ważna.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Nieustanny rozwój, okazja do doskonalenia swojego warsztatu i Podawania Ręki kolejnym osobom – dosłownie i w przenośni. Satysfakcja z docenienia pracy i codzienne małe sukcesy, które pozwalają na osiągnięcie założonych celów. Tutaj zwycięstwa nie są tak spektakularne i widowiskowe, ale czasami nie są wolne od wzruszeń. Taki uśmiech i dziękuję, które słyszę często, od różnych osób, ogromnie motywuje.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Praca to przede wszystkim satysfakcja z działań. Uśmiech i zadowolenie. Minusy bardzo często rozpatrujemy indywidualnie. Ja nie widzę tu ogromnych wad, chociaż wielu osobom często przeszkadza spora doza nieprzewidywalności naszej pracy.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Nie ma zasady. Na początku poza Warszawą pewnie zaczniemy z nieco ponad 2 000 – 2 500 złotych jako junior, czy młodszy specjalista. Generalnie nie ma zasad i widełek, bo wiedza i doświadczenie przekładają się na kwotę, jaka widnieje na umowie. Często stopka w stanowisku może być bardzo myląca w kontekście zarobków.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Naturalnym miejscem zbierania pierwszych szlifów jest praca w agencji PR albo marketingu zintegrowanego, gdzie funkcjonuje zespół PR-owy. To z pewnością ciężka, ale najbardziej efektywna forma startu. Osobiście cenię osoby, które zaczynają swoją przygodę z branżą w organizacjach pozarządowych. To świetna szkoła tego, co czeka w zawodowym życiu i weryfikator codzienności w naszej branży w nieco mniejszej, ale często równie odpowiedzialnej skali.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Nieustanny rozwój. Czytanie. Kształcenie w różnej formie – czy to na studiach podyplomowych, szkoleniach, czy kursach zdalnych, jakie chociażby ostatnio proponuje Socjomania. Na pewno muszą być też świadome tego, że PR-owcem nie jest się od godz. 8:00 do godz. 16:00. To praca na cały dzień i telefon podłączony do Internetu jest naszym nieustannym towarzyszem.

———————————————————–

Anna Marciniak
Communications manager w polskim oddziale Mastercard Europe

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

O tym zawodzie myślałam od początku liceum – było to jeszcze w czasach, gdy w Polsce działały 2-3 agencje PR, a w firmach podobne stanowisko praktycznie nie istniało. Mało kto wówczas wiedział, czym jest PR. Wtedy właśnie w Gazecie Wyborczej pojawił się artykuł z cyklu „zawody przyszłości”, opisujący zawód specjalisty ds. PR. Pomyślałam, że może być to idealne połączenie mojego zamiłowania do pisania z łatwością nawiązywania relacji. I o ile wcześniej rozważałam studiowanie dziennikarstwa, tak po lekturze tego artykułu byłam pewna, że doskonale odnajdę się w funkcji PR-owca. Od tamtego momentu robiłam wszystko, by tym właśnie obszarem zawodowo się zajmować. Otrzymałam tę szansę już u mojego pierwszego pracodawcy – najpierw na stanowisku asystenta, a później – specjalisty ds. PR. Jednocześnie zatem uczyłam się tego zawodu w praktyce w międzynarodowej korporacji i studiowałam; na pierwszej chyba w Polsce uczelni wyższej, która oferowała fakultet „Public relations – rzecznik prasowy”. W kolejnych latach pracowałam w kilku agencjach PR, w których sprawdzałam się w innych branżach, szlifowałam swoje umiejętności zarządzania wieloma projektami jednocześnie, uczyłam się budowania strategii komunikacyjnych i zdobywania nowych klientów. Była to znakomita szkoła i choć czasem mordercza, to utwierdziła mnie w przekonaniu, że to jest to, co kocham i co przynosi mi ogromną satysfakcję.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Trudno mówić o jednym, uniwersalnym pakiecie obowiązków PR-owca: to zależy, czy pracuje w agencji, czy w firmie – a jeśli w firmie, to w jakiej? Czy na samodzielnym stanowisku, a może w ramach większego zespołu? Jeśli mówimy o samodzielnym stanowisku w firmie, tak jak jest to w moim wypadku, to przede wszystkim jest to budowanie i realizacja strategii komunikacyjnej firmy. Standardowo zatem są to zawsze relacje z mediami, czasem konsumentami, na pewno executive communications – czyli pozycjonowanie członków zarządu w mediach i podczas wydarzeń biznesowych, dbanie o wizerunek firmy na zewnątrz, zarządzanie kryzysami komunikacyjnymi oraz dbanie o to, by nie wystąpiły; często jest to również komunikacja wewnętrzna, a czasami występowanie w roli rzecznika prasowego firmy. Jako samodzielny PR-owiec w firmie, zajmuję się (również w zespołach międzydziałowych) mnóstwem mniejszych lub większych projektów, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na wizerunek firmy czy marki.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

O karierze w PR mogą myśleć osoby, które nie boją się ciężkiej pracy i często opóźnionych w czasie jej efektów. 🙂 Z pewnością przyda się umiejętność zarządzania wieloma projektami jednocześnie, priorytetyzacji, szybkiego uczenia (nowe branże, nowe produkty) i myślenia strategicznego. PR-owiec musi lubić ludzi, być empatyczny, umieć negocjować, mieć doskonały czujnik nastrojów i przewidywać konsekwencje zdarzeń. Trzeba też być na bieżąco z wydarzeniami społeczno-politycznymi, czytać gazety, oglądać telewizję, śledzić trendy w internecie – bo to wszystko może mieć wpływ na naszą pracę.

Ogromnie ważna, szczególnie w pracy w korporacji, jest też umiejętność zarządzania oczekiwaniami swoich interesariuszy, jednocześnie pamiętając o swoich celach i celach firmy czy marki. Taką kompetencję zdobywa się natomiast wraz z doświadczeniem pracy w złożonych strukturach organizacyjnych.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

W tym zawodzie najbardziej pociąga mnie jego dynamika, tempo i ciągła konieczność uczenia się. Nie da się nie poszerzać swoich kompetencji i być jednocześnie dobrym PR-owcem. W kursie kariery uczymy się specyfiki coraz to nowych branż, wraz z pędzącą technologią mamy do czynienia z nowymi formami i kanałami komunikacji. Zmienia się też świat mediów – naszymi odbiorcami są również blogerzy, vlogerzy, twitterowicze; nadal współpracujemy z dziennikarzami, ale musimy pamiętać, że pracują oni w innych, niż jeszcze 10 lat temu warunkach.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Przy wspomnianym i wychwalanym przeze mnie tempie i dynamice pracy – czasem po prostu brakuje doby na wszystko i jestem zmuszona na bieżąco zmieniać priorytety; czasem trzeba zrezygnować z pewnych projektów, by dowieźć solidnie te, które są w danym momencie dla firmy ważniejsze. Niewątpliwym plusem natomiast jest ogromna różnorodność tematów i inicjatyw, którymi się zajmuję. Trudno się nudzić w firmie, która ma tak wielu interesariuszy, taką mnogość produktów i usług, która jest innowacyjna i kształtuje trendy, wdraża pionierskie technologie, która – wreszcie – jest również przedmiotem lokalnych regulacji. Ten miks jest ogromnym wyzwaniem, co na co dzień oznacza brak nudy i powtarzalności, ciągłą naukę i jednocześnie dużo satysfakcji z wykonywanej pracy.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Z pewnością lepszym adresatem tego pytania jest ktoś, kto robi badania płac. 😉 Natomiast dyplomatycznie odpowiem, że jest to zawód, który po latach bycia na pewnym marginesie zyskuje odpowiednie miejsce w hierarchii organizacji – jest np. bliżej zarządu, zamiast być ulokowanym w dziale marketingu. O ile w wypadku firm międzynarodowych jest to dość oczywiste, bo wzorce przychodzą z zagranicy, to wydaje się, że również firmy polskie zauważyły, że dobry specjalista PR nie tylko jest firmie niezbędny, ale musi być również godnie wynagradzany.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Z mojego doświadczenia wynika, że najlepszą szkołą dla adepta PR jest agencja. Mnogość projektów i branż, dla których pracuje się w agencji jest nie do przecenienia. Dzięki temu łatwiej jest w miarę szybko przekonać się, w której branży czujemy się lepiej lub jakiego rodzaju PR (produktowy? korporacyjny? finansowy?) nas bardziej pociąga. Idealnie byłoby, gdyby obszar, którym się zajmujemy, był jednocześnie zbliżony do naszych zainteresowań, pasji – wówczas mamy pewność, że praca będzie przynosiła również frajdę. Ponadto, ogromnie ważne jest zbudowanie odpowiednich podstaw i warsztatu pracy: umiejętności posługiwania się słowem, poznania ABC budowania relacji z otoczeniem, myślenia strategicznego – tego wszystkiego można w szybkim tempie nauczyć się właśnie w agencji. Z takim doświadczeniem można decydować o dalszych krokach – gdzie siebie widzę? W agencji, czy w korporacji/firmie? Obie opcje mają swoje plusy i minusy, a każdy musi to ocenić względem swoich ambicji.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Każdy, kto marzy o tym zawodzie powinien porozmawiać z osobą, która ma przynajmniej kilkuletnie, różnorodne doświadczenie w tym zawodzie, aby dowiedzieć się jak najwięcej o jego kulisach i specyfice. Często spotykam się z fałszywymi opiniami na temat pracy w PR, wielu osobom wydaje się, że to tylko organizacja eventów z celebrytami i lunche z dziennikarzami. Tymczasem sukces PR-owca to godziny ciężkiej, często niewdzięcznej, mrówczej pracy. Eventy i lunche są wisienką na torcie. 🙂 Tym, którzy marzą o pracy PR-owca poradziłabym, aby jak najszybciej rozpoczęli staż w agencji PR i przekonali się, czy to praca dla nich.

———————————————————–

Łukasz Majewski
PR & Marketing Manager, VML Poland

Jak zostałeś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Chciałem być dziennikarzem. A że do wszystkiego staram się podchodzić praktycznie i pragmatycznie, skończyłem studia dziennikarskie, liznąłem pracy w prasie, radio i telewizji, by finalnie stwierdzić, że to nie dla mnie. Potem był krótki romans z reklamą, by finalnie ponad 13 lat temu postawić na PR. Do dziś mam moją pierwszą wizytówkę z czasów studenckich, ze stanowiskiem „Koordynator PR”.

A szczeble kariery, jak w całej branży – od juniora do prezesa.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Współczesny PR-owiec stał się wielozadaniową „maszyną”, której zakres obowiązków poszerza się wraz z rozwojem świata, w którym żyjemy. Kiedy zaczynałem pracę w zawodzie nie było jeszcze Facebooka i YouTube’a. Dziś Internet, mobile i wideo na stałe wpisały się w menu narzędzi, po które sięgają PR-owcy. Media społecznościowe stworzyły nową jakość dialogu. Odbiorca jak nigdy ma ułatwiony i błyskawiczny kontakt z marką, a PR-owiec z konsumentem (real-time communication). Rozmowa dzieje się tu i teraz.

Dziś PR-owiec to nie tylko człowiek od kontaktów z dziennikarzami. To m.in. eventowiec, social media ninja, copywriter, prezenter, scenarzysta, HR-owiec, contentowiec czy analityk.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Ciągły pęd do wiedzy to z pewnością cecha, która powinna opisywać współczesnego PR-owca. Chęci, determinacja, zapał czy nieograniczony dostęp do informacji pozwalają stać się ekspertami w niemal każdej dziedzinie. Jednak wbrew powszechnej opinii nie każdy może być PR-owcem. To zawód, który wymaga przede wszystkim ciekawości drugiego człowieka, otwartości na ludzi, swobody w nawiązywaniu kontaktów.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Każde spotkanie z ciekawymi ludźmi. Z klientami, dziennikarzami, ekspertami, wykładowcami, naukowcami, przedstawicielami branży, współpracownikami etc. W moim odczuciu w PR najważniejszy jest drugi człon nazwy naszej profesji. Relacje z drugim człowiekiem to najpiękniejszy aspekt tego zawodu. A podejście H2H (human-to-human), w alternatywie do bezdusznych B2B (business-to-business) czy B2C (business-to-customer) jest najbliższe mojemu rozumieniu podstaw działań komunikacyjnych. Niestety otoczeni zewsząd technologią łatwo zapominamy, że u podstaw naszego zawodu leży budowanie i pielęgnowanie długoterminowych relacji poprzez rzetelną komunikację. I to się na szczęście nie zmieni się nigdy.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

W opublikowanej przez CareerCast liście najbardziej stresujących zawodów na świecie Public Relations Executive jest na 6 pozycji! Stres, odpowiedzialność, tempo pracy… Jednak jeśli lubisz środowisko pracy, które określa dynamika i różnorodność, to jest to zawód dla Ciebie. Tu nie sposób się nudzić.

PR-owcy nie powinni bać się innowacyjnego myślenia tak samo, jak nie straszna powinna im być technologia. Jednak nie powinni też zapominać, że najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest kreatywność.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zgodnie z danymi o przeciętnych zarobkach w 2016 roku, przedstawionymi przez Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, PR manager zarabia średnio 7,9 tys. zł netto, a pracujący na stanowisku PR executive może spodziewać się wypłaty w wysokości 4 tys. zł netto.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

PR to świetny pomysł na rozwój kariery zawodowej. Można pracować dla każdej branży – od budowlanej, przez finansową, FMCG, górnictwo, po kulturę czy rozrywkę. W ramach każdego typu organizacji: w firmie, instytucji, fundacji, NGO, startupie, w agencji PR czy jako freelancer. Jak podaje najświeższy raport PRoto.pl, największy popyt na PR-owców dotyczy obecnie branż doradczej/szkoleniowej oraz IT.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Po pierwsze bądź ciekaw ludzi i świata. Obserwuj, rozmawiaj, poznawaj. Po drugie czytaj, oglądaj, podpatruj, jak robą to inni. Po trzecie i najważniejsze, PR-owcem staje się przez doświadczenie wyniesione z realizacji kolejnych projektów.

———————————————————–

Łukasz Szymański
Kierownik Marketingu i PR, Ideo

Jak zostałeś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Studiowałem informatykę, ale już wtedy ciekawił mnie PR. Trochę ze względu na zainteresowania, a trochę dzięki temu, co działo się na mojej uczelni. To tu bowiem rodził się jeden z większych eventów tej branży – Kongres Profesjonalistów Public Relations.

Mało kto w to dziś uwierzy, ale do Ideo aplikowałem na stanowisko Grafika. Z racji tego, że mam „gadane” zostałem jednak Kierownikiem Projektów. 🙂 Wraz z rozwojem firmy pojawiła się potrzeba określenia osoby, która będzie odpowiadać za działania związane z PRem i marketingiem Ideo. Zarząd uznał, że się nadaję i w efekcie dziś odpowiadam za pracę działu Marketing i PR.

Ktoś kiedyś o mnie powiedział: „Dzięki połączeniu studiów informatycznych i marketingu wie, jak po ludzku opowiadać o najbardziej nawet skomplikowanych projektach.” Myślę, że dobrze jest znać „od podszewki” branżę i produkty, o których będzie się kiedyś „opowiadać”. Cieszę się, że zaczynałem pracę jako kierownik projektów, który na co dzień zajmował się tym, o czym teraz opowiada.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Zależy od konkretnej branży, firmy, jej produktów, a w pewnym zakresie decyzji jego pracodawcy i jego samego. W ogólnym ujęciu można powiedzieć, że musisz swoimi działaniami reprezentować firmę, nie zawsze jednak będąc jej „twarzą”. Dobry PR-owiec, to taki którego nie widać.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Praca ta wymaga specyficznej i wieloobszarowej wiedzy. Najczęściej jest to praktyczna znajomość narzędzi, wiedza z zakresu media relations, biegła znajomość języka, w którym się komunikujesz oraz „lekkie pióro”. Nie bez znaczenia jest także bardzo dobra znajomość branży, w imieniu której przyjdzie Ci „mówić”. Jeśli nie rozumiesz produktu, który reprezentujesz, to jak w zrozumiały i przystępny sposób opowiesz o nim chociażby w notce prasowej?

Dobry PR-owiec powinien być komunikatywny, mieć szerokie horyzonty myślowe oraz głowę pełną pomysłów. Częściej niż Ci się wydaje przydaje się jednak myślenie w kategoriach „co będzie jeśli”. Przypomina to trochę grę w szachy, bo musisz przewidywać kilka ruchów do przodu i masz stosunkowo mało miejsca na spontaniczne decyzje. Musisz być dobrym strategiem. 🙂

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Różnorodność tematów, które trzeba jednocześnie kontrolować, możliwość kreowania zainteresowania danym tematem i realizacja własnych pomysłów – po prostu ciekawa praca. Bardzo często nie wiesz, co „czai się za rogiem” i na co będziesz musiał zareagować. Wszystko to sprawia, że praca jest pełna wyzwań, ale i dająca dużo satysfakcji.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Jak to ktoś trafnie zauważył: PR-owiec to mistrz drugiego planu. Ktoś, kto w pierwszej kolejności dba o widoczność innych osób. Jeśli odczuwasz silną potrzebę uznania i „parcie na szkło” – może to być dla Ciebie pewien minus.

Plusem jest brak monotonii, możliwość realizowania własnych pomysłów i realny wpływ na to, co dzieje się w firmie i wokół niej.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki kształtuje wiele czynników, m.in. obszar działania, wielkość czy kultura organizacji, zakres obowiązków (nie każda firma realizuje w ramach PR wszystkie działania, jakie mogłaby realizować) itd. itd. Na pewno, im większy staż w branży i kompetencje kandydata, tym lepiej. Wraz z doświadczeniem rośnie odpowiedzialność, a wraz z nią… 🙂

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Zależy jaki charakter pracy Cię interesuje. Możesz pracować w danej firmie na samodzielnym stanowisku, możesz zarządzać całym działem, możesz być tzw. „freelance-supportem” dla kogoś albo pracować w agencji. Każde z tych stanowisk ma inną specyfikę działania, zakres obowiązków, odpowiedzialność i zarobki.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Powiedziałbym takiej osobie – „zastanów się jeszcze raz”. 🙂

Wiele osób ma mylne wyobrażenie tego zawodu. Wydaje Ci się, że co chwilę będziesz mógł chwalić się znajomym „byłem w telewizji”? Odpuść sobie…

W tej pracy ważna jest cierpliwość oraz skupienie na celu. Jeśli nie chcesz wypalić się w wieku 30-stu kilku lat – wrzuć czasem na luz. Stara legenda mówi, że jeśli nie czujesz satysfakcji z tego, co robisz, nigdy nie będziesz dobrym pracownikiem. W PR jest nad wyraz prawdziwa. To zawód dla ludzi z pasją oraz stalowymi nerwami. 😉

———————————————————–

Barbara Taras
PR&HR Manager, Seology

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Z moich doświadczeń wynika, że najlepiej zacząć od praktyk lub stażu. Od początku studiów udzielałam się na różnych polach wiedząc, że wiedza teoretyczna to za mało. Praktyczne doświadczenie jest nieocenione i niezbędne do tego, żeby sprawdzić się w tej branży. Myślę, że zawód PR-owca wymaga określonych predyspozycji osobowościowych, a staż daje możliwość „przetestowania” samego siebie i sprawdzenia, czy PR to obszar, w którym się odnajdziemy. Swoją przygodę z PR-em zaczęłam od stażu na trzecim roku studiów, po którym zaczęłam pracę na stanowisku Junior PR Managera. Wcześniej na studiach pracowałam jako dziennikarz, co uważam za bardzo cenne doświadczenie. Możliwość „znalezienia się” po drugiej stronie barykady pozwoliła mi lepiej zrozumieć zasady działania mediów, na współpracy z którymi przecież opiera się PR.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Przede wszystkim monitorowanie sytuacji marki i bieżące reagowanie. Podstawą jest zorientowanie się w tym, co dzieje się wokół naszego brandu i generowanie komunikatów, które chcemy przekazać otoczeniu. Zakres działań jest naprawdę bardzo szeroki, zależy od branży, w której pracujemy i jest wynikiem obranych celów wizerunkowych. W moim przypadku są to głównie działania związane z employer brandingiem, media relations, uczestnictwem w inicjatywach branżowych i generowaniem własnych. Zajmuję się także obsługą kanałów komunikacyjnych marki.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Myślę, że na stanowisku PR-owca sprawdzą się osoby, które łączą wysoko rozwinięte kompetencje interpersonalne z dobrą organizacją i silnym zorientowaniem na cel. Działania wizerunkowe, szczególnie na początku, wymagają intensywnych zabiegów ze strony PR-owca. To my musimy postarać się o to, żeby media chciały o nas pisać, publikować nasze materiały i właśnie nas zapraszać do współpracy. Jesteśmy głównym generatorem komunikatów i napędzamy zainteresowanie marką. Potrzebna jest więc wytrwałość, dobra organizacja, ale także umiejętność wczucia się w sytuację drugiej strony. To ważne, by dostarczać mediom informacje, których potrzebują, a nie wyłącznie te, które sami chcemy przekazać. Uważam, że w przypadku PR-owca niezbędne jest także „lekkie pióro” – tworzenie treści to jedno z głównych zadań na tym stanowisku. Nie obejdzie się też bez umiejętności improwizacji. 😉

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

To praca pełna wyzwań – nigdy nie wiesz, co wydarzy się jutro. 😉 Chyba najciekawsza jest dla mnie jednak zależność między PR-em a rozwojem marki. Choć działania wizerunkowe uznawane są za bardzo niewymierne, ja uważam, że bardzo jasno widać, jak oddziałują na firmę i wpływają na jej wzrost. Wraz z rozwojem marki pojawia się także możliwość realizowania coraz ciekawszych i bardziej złożonych projektów PR-owych. To z kolei wymaga nieustannej kreatywności oraz stawiania przed sobą i marką coraz większych wyzwań.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Z pewnością trudna jest konieczność odnajdywania się w najbardziej zaskakujących sytuacjach i umiejętność szybkiego reagowania na nie. Wystawiając markę na „widok publiczny” musimy liczyć się z krytyką i wynikającymi z tego sytuacjami kryzysowymi. Od gaszenia pożarów jest właśnie PR-owiec. 😉 Zalety wydają się oczywiste – to ogromna przygoda, wymagająca nieustannego rozwoju i dużego multitaskingu. 😉

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Nie wiem, czy istnieją ogólnie przyjęte widełki, zarobki zależą od firmy, branży, w której pracujemy, zakresu odpowiedzialności, ale przede wszystkim efektywności.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Wszędzie. Pracy dla PR-owców jest coraz więcej. Firmy coraz częściej zauważają potrzebę dbania o swój wizerunek.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Myślę, że zaczynając swoją karierę zawodową trzeba po prostu działać. Zbierać maksymalną ilość doświadczeń, decydować się na praktyki lub staże. Na stanowisku PR-owca każda przygoda zawodowa jest na wagę złota.

———————————————————–

Klaudia Klimkowska
Specjalista ds. PR, Idea Bank

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Od zawsze kręciło mnie dziennikarstwo i reklama – postanowiłam wybrać coś pomiędzy. Zdecydowałam się na studia dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim ze specjalizacją Public Relations i Marketing Medialny. Byłam głodna wiedzy, chciałam szybko nauczyć się zawodu w praktyce, dlatego już na początku studiów rozpoczęłam pracę od stażu w agencji Euro RSCG Sensors (ówczesny Havas PR Warsaw).

Kariera PR-owca może toczyć się różnie, w zależności od tego, czy wykonuje się pracę in-house czy w agencji. Ja zdobywałam doświadczenie i po jednej, i po drugiej stronie – preferuję pierwszą opcję, która pozwala zdecydowanie lepiej poznać firmę, zrozumieć jej biznes i utożsamić się z jej celami. Tu stanowiska układają się wedle standardowej hierarchii przyjętej przez korporacje – asystent, specjalista (młodszy/starszy), ekspert, menedżer, dyrektor itp. W agencjach jest nieco inaczej, w zależności od organizacji mamy do czynienia z accountami, konsultantami itp. Zdecydowaną zaletą pracy w agencji PR jest możliwość szybkiej nauki. Wadą – mnogość zadań „na już” od różnych klientów, których priorytety często trudno ze sobą pogodzić.

Co należy do obowiązków PR-owca?

To zależy od ustalonego zakresu. Zatrudniając PR-owca firmy zazwyczaj powierzają mu działania z zakresu media relations, pełnienie roli rzecznika prasowego. W szerszej perspektywie, taka osoba zajmuje się całościową komunikacją firmy z otoczeniem – oznacza to, że odpowiada też za obszar relacji z klientami, pracownikami, inwestorami itd.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Osoba, która chce odnieść sukces w karierze PR-owca powinna być przede wszystkim komunikatywna i umieć z łatwością nawiązywać relacje. Mile widziana jest umiejętność pracy pod presją czasu i radzenia sobie ze stresem. Przydadzą się także kreatywność, lekkie pióro, znajomość języków obcych i… wiedza z obszaru, którym dana osoba się zajmuje, czyli specjalizacja.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Zdecydowanie możliwość poznania wielu ciekawych ludzi, ale również pewien nieprzewidywalny charakter tej pracy, brak nudy – obecnie pracuję w bardzo dynamicznej firmie, w której od pomysłu do realizacji przechodzi się bardzo szybko. Wdrażamy innowacyjne rozwiązania, prowadzimy kreatywne projekty, ciągle dzieje się u nas coś nowego i zawsze mamy coś do powiedzenia.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Wadami tej pracy są stres i ciągły pośpiech, ale satysfakcja z udanych projektów, ciekawe wyzwania i możliwość współpracy z wieloma interesującymi ludźmi wynagradzają wspomniane niedogodności.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Są bardzo zróżnicowane – wszystko zależy oczywiście od zajmowanego stanowiska, doświadczenia, efektywności oraz zaangażowania. Wpływ na wynagrodzenie ma również to, czy pracujemy w małej agencji PR czy w dużej korporacji, a także w jakim mieście.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Dobry PR-owiec nie musi szukać pracy, ona sama go znajduje. 😉 Osoby stawiające pierwsze kroki w zawodzie powinny przejrzeć oferty publikowane na branżowych portalach oraz w biznesowych sieciach społecznościowych.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Osoba, które planuje zostać PR-owcem powinna zastanowić się, co ją interesuje i pogłębiać wiedzę, stać się ekspertem w tej dziedzinie – mogą to być np. technologie, finanse, moda. Nie jest możliwe, aby znać się na wszystkim, ani by znać wszystkich dziennikarzy – warto zdecydować się na konkretną specjalizację.

———————————————————–

Karolina Partyka
Junior Media Manager, 24/7Communication

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Praca w branży PR nie była planowaną przeze mnie ścieżką kariery. Studia, jakie kończyłam (m.in. politologia, germanistyka) nie przygotowują do tego zawodu, jednak na pewno rozwijają i otwierają umysł, co z kolei miało wpływ na moją decyzję, aby spróbować sił właśnie w branży PR. Jak większość osób zaczynałam od stażu, przechodząc przez stanowiska wykonawcze (Executive), na których otrzymywałam już projekty, za które byłam w pełni odpowiedzialna. Praca natomiast, jako Junior Media Managera to efekt kilku lat doświadczenia w pracy z mediami, która w tym zawodzie szczególnie mnie interesuje.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Podstawą pracy PR-owca jest szeroko rozumiana komunikacja danej marki, która może być prowadzona zarówno we wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Dobry PR-owiec powinien bacznie obserwować rynek mediów, tak by móc zaproponować klientowi spójne działania, będące interesującą propozycją z punktu widzenia mediów, influencerów czy partnerów biznesowych, a jednocześnie pozostającą zgodną z celami organizacji i zaproponowaną wcześniej ścieżką komunikacji.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Praca, jako Junior Media Managera wiąże się z potrzebą wysokiej znajomości rynku mediów i dziennikarzy oraz dużą komunikatywnością. Z pewnością nie może aplikować na to stanowisko osoba, która ma trudności z kompetencjami interpersonalnymi, ponieważ otwartość na ludzi, łatwość w nawiązywaniu kontaktów oraz relacyjność, to filary pracy Junior Media Managera. Relacyjność w tym zawodzie opiera się nie tylko na znajomości dziennikarzy z danej branży, ale ogólnym rozeznaniu w mediach, wydawnictwach i proponowanych przez nich tytułach. Junior Media Manager musi być przygotowany, żeby zarekomendować klientowi słuszność bądź nie, podejmowanych przez niego działań z perspektywy mediów, ponieważ nie zawsze to, co jest istotne dla klienta, musi być interesujące dla dziennikarzy. Kolejną kompetencją niezbędną na tym stanowisku są umiejętności organizacyjne oraz odporność na stres, ponieważ praca wiąże się z działaniami pod presją czasu.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Przede wszystkim: wielokierunkowa możliwość rozwoju i urozmaicona zadaniowość. Zdobywając nowych klientów czasami pracujemy dla branży FMCG, czasem dla np. budowlanej. Oczywiście są pewne specjalizacje, których staramy się trzymać, jednak pracując w agencji zróżnicowanie klientów może być duże. Dzięki temu zdobywamy niekiedy unikatową wiedzę w danych branżach. Kolejną interesująca w tej pracy kwestią jest możliwość poznania wielu ciekawych dziennikarzy oraz influencerów.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Zdecydowaną trudnością jest pracą pod presją czasu, co wywołuje duży stres. W relacjach z mediami należy być ostrożnym, by nie doprowadzić do sytuacji kryzysowych i jednocześnie kreatywnym, by móc zaproponować atrakcyjne działania. Media stanowią pośrednik między naszym klientem, a konsumentami, dlatego zawsze powinniśmy się zastanowić, co i do kogo chcemy komunikować i przez taki pryzmat dobierać media. Z branżą PR wiąże się również to, że czasem godziny pracy są niestandardowe, zwłaszcza w przypadku eventów, kiedy pracuje się wieczorami/nocami lub sytuacji kryzysowych, kiedy stale należy monitorować sytuację i m.in. pojawiające się publikacje.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Rozpiętość zarobków jest różna i zależy od miejsca pracy. Każda agencja przyjmuje też swoją hierarchę stanowisk. Czynnikami, które decydują o zarobkach na tym stanowisku jest doświadczenie i znajomość narzędzi pracy.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Zaczynając pracę w branży PR najlepiej wybrać agencję. Praca jest wymagająca ale pozwala zdobyć przekrojowe umiejętności z wielu działów. Nie zamykamy się więc na jedną branżę czy ustalony schemat działań, a próbujemy wielu i szukamy tej ścieżki kariery, którą chcemy następnie podążać. Dopiero po zdobyciu doświadczenia w różnych agencjach, powinna zapaść decyzja czy chcemy kontynuować pracę w tym miejscu czy wolimy przejść na „stronę klienta” i związać się na dłużej z jedną marką.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Ci, którzy chcą spróbować swoich sił w PR powinni pamiętać o kreatywności, komunikatywności oraz dokładności, jako najważniejszych cechach osoby pracującej w tym zawodzie. Nie należy też poddawać się po pierwszych dniach, a dać sobie trochę czasu, ponieważ poznanie świata mediów i umiejętność budowania skojarzeń „produkt – media – konsument”, wymaga ciężkiej pracy i doświadczenia.

———————————————————–

Marta Ostrowska
PR Specialist, Bluerank

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Ukończyłam kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna o specjalizacji PR, reklama i promocja firmy. Miałam jednak świadomość, że na studiach uczymy się PR-u idealnego, a pozyskaną na studiach wiedzę i nabyte umiejętności weryfikuje późniejsza praca. Dlatego w każde wakacje zdobywałam doświadczenie uczęszczając na różnego rodzaju staże i praktyki w mediach i agencjach PR, SEO/SEM, działach marketingu i promocji rożnych instytucji. Dzięki temu poznałam wielu ludzi, z którymi obecnie mam kontakt zawodowy, a zdobyte doświadczenia pozwoliły mi poznać specyfikę pracy dwóch stron (PR-owcy ściśle współpracują z dziennikarzami) i nauczyły, jak wykorzystywać atuty i kontakty zawodowe w obecnej pracy. Pracowałam też jako copywriter, dzięki czemu przekonałam się, że pisanie mnie nie męczy, a nawet całkiem nieźle mi wychodzi. To bardzo ważne, ponieważ PR-owiec pisze dużo.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Głównym celem działań PR jest budowanie wizerunku firmy. Do obowiązków PR-owca należy tworzenie i realizowanie strategii komunikacji firmy na zewnątrz, budowanie i utrzymywanie relacji z mediami poprzez przygotowywanie informacji prasowych, konferencji prasowych i eventów, inicjowanie wywiadów czy komentarzy dla mediów. PR-owiec odpowiada także na bieżące zapotrzebowanie mediów i dostarcza im komentarze i materiały, które w danym momencie są dla nich interesujące. Oprócz tego stałym elementem dnia jest monitoring Internetu i prasy, śledzenie trendów i wychwytywanie interesujących w danej branży tematów. Niezwykle ważne jest mierzenie efektów i wyciąganie właściwych wniosków z tego, co się robi, by później jeszcze lepiej zaplanować działania i nie tracić czasu na te, które nie chwyciły. 🙂

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Ta praca wymaga posiadania wielu różnych cech charakteru. Trzeba być nie tylko kreatywnym, ale też uporządkowanym, bardzo przydaje się myślenie strategiczne, długofalowe, ale też niezwykle ważne są szybkie, doraźne działania. Bardzo przydaje się umiejętność błyskawicznego reagowania na trendy i wykorzystywania w komunikacji aktualnych tematów, o których w danym momencie się mówi, a co za tym idzie umiejętność słuchania i późniejsze komunikowanie się z publiką i w efekcie – budowanie relacji. Dobry PR-owiec zna też narzędzia do monitoringu mediów, tj. IMM, Sentione czy Brand24, prowadzi swoje biuro prasowe z wykorzystaniem np. Prowly oraz bez problemu tworzy newslettery z wykorzystaniem chociażby GetResponse czy Freshmail. Ma lekkie pióro i łatwość przelewania myśli na papier. Nie są mu obce języki, szczególnie angielski, dzięki czemu nie ma żadnych barier w komunikacji z innymi i dodatkowo – ciągle się rozwija. To przede wszystkim z zagranicznych mediów czerpiemy inspirację do jeszcze lepszej pracy.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Praca PR-owca nigdy nie jest nudna. Jest bardzo dynamiczna, ciągle się coś dzieje. Kończysz jeden projekt, za chwilę zaczynasz następny i największą satysfakcję odczuwasz, gdy mierzysz efekty i wyniki pozytywnie cię zaskakują. Nie chodzi tutaj o odcinanie kuponów w postaci największej liczby publikacji, ale przede wszystkim ich jakości. Dla mnie największą wartością jest, gdy po raz kolejny współpracuję z dziennikarzem przy zupełnie nowym projekcie i wspólnie z całym zespołem jesteśmy doceniani za profesjonalizm i dynamizm w działaniu.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Pewną trudnością jest nieprzewidywalność, nigdy nie wiadomo kiedy wydarzy się coś ważnego, wobec czego trzeba będzie szybko zaplanować plan komunikacji i go zrealizować. Jednak właśnie plusem tej pracy jest dynamizm w działaniu, możliwość kontaktowania się z różnymi ludźmi, podejmowania nowych wyzwań. Jest to bardzo rozwojowy zawód, który wymaga uczenia się nowych narzędzi, próbowania różnych kanałów dystrybucji, współpracy w zespole i odporności na stres. Dla mnie jest zdecydowanie więcej plusów.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Wszystko zależy od doświadczenia, branży, regionu, w którym PR-owiec pracuje. Przede wszystkim liczą się konkretne umiejętności. Mam ciągle wrażenie, że niewiele firm w Polsce oferuje takie stanowiska, zatem trudno znaleźć dobry punkt odniesienia. Nie mam porównania, jak to wygląda w branży SEO/SEM, zatem nie będę tutaj wiarygodnym źródłem informacji. 🙂

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

W agencjach reklamowych, PR, domach mediowych, instytucjach publicznych, zarówno w dużych korporacjach, jak i małych i średnich przedsiębiorstwach w różnych branżach – wszędzie, gdzie strategia komunikacyjna kładzie nacisk na relację z otoczeniem.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Trzeba przede wszystkim mieć pasję do tego, co się robi i nawiązywać jak najwięcej kontaktów w czasie studiów czy też staży – nigdy nie wiadomo, kiedy mogą się przydać. 🙂 Do tego niezwykle ważne są predyspozycje – umiejętność pisania, komunikowania się nie tylko po polsku, otwartość na trendy, ciągłe poszukiwania inspiracji, ale też posiadanie pasji poza pracą – to wiele ułatwia, pozwala nabrać dystansu i podchodzić do realizacji nowych zadań ze świeżym podejściem i z wykorzystaniem coraz bardziej kreatywnych pomysłów. W moim przypadku to czytanie książek i spacery po górach. 🙂

———————————————————–

Marta Rzetelska
Senior Account Manager, WALK PR

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Moja przygoda z PRem zaczęła się od szkolenia, na które bardzo nie chciało mi się iść. Jeszcze jako studentka wybrałam się na serię wykładów dotykających problematyki Public Relations. Wśród prelegentów znaleźli się „praktycy” na co dzień zatrudnieni w agencjach PR. Opowiadane przez nich historie – marek, produktów, osób publicznych – wydały mi się niezwykle inspirujące. Jako dzieciak z milionem pomysłów w głowie wiedziałam jedno – pragnęłam poznawać, doświadczać, odkrywać. Ta praca dawała mi takie możliwości. Propozycja jednego z wykładowców, aby wziąć udział w (pięcioetapowej!) rekrutacji na stanowisko praktykanta w agencji PR, stała się dla mnie szansą na przeżycie niesamowitej przygody.

Natomiast, jeżeli chodzi o ścieżkę kariery, która wiedzie od osoby zupełnie zielonej do menadżera, przypuszczam, że przebiega ona podobnie w większości agencji. Na początku poznajemy narzędzia (i jest to najbardziej żmudny i trudny „do przejścia” okres), kolejno – nawiązujemy kontakty i nabieramy wprawy w tworzeniu relacji, poszerzamy swoją wiedzę nt. interesującego nas segmentu rynku, budujemy swoją ekspertyzę, prowadzimy samodzielnie projekt, potem kilka następnych uczymy się pozyskiwać nowych klientów, a ostatnim etapem jest budowanie i zarządzanie własnym zespołem.

Co jednak zrobić, aby przejść przez te kolejne etapy? Wychodzić z inicjatywą, poszukiwać rozwiązań i być odważnym. WALK PR, jako pierwsza agencja PR w Polsce, wprowadziła tzw. zarządzanie procesowe. Jednym z jego podstawowych założeń jest poszukiwanie rozwiązań przez każdego pracownika firmy – odwróciliśmy popularną „piramidę stanowisk” o 180 stopni. W związku z tym zadaniem managera nie jest dawanie gotowych odpowiedzi na pytania podopiecznych, ale zachęcanie ich do twórczego myślenia. Dzięki temu nie tylko jakość naszej pracy jest wyższa (co dwie głowy to nie jedna), ale także, jako pracownicy, szybciej się rozwijamy.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Jako osoby prowadzące działania komunikacyjne, często zintegrowane, mamy dwa główne zdania:

a) Inspirować – dotyczy to zarówno dziennikarzy (aby podjęli dany temat), klientów (aby mogli rozwijać swój biznes, czy rozwiązywać ważne dla społeczeństwa problemy), nowych klientów (aby w ogóle ich pozyskać), ale także partnerów biznesowych klienta, interesariuszy, kolegów z agencji, etc.… To jakie wybierzemy narzędzia i jak z nich skorzystamy to osobny rozdział, ale jeżeli podejdziemy do ich wykorzystania z pasją – na pewno osiągniemy sukces!

b) Doradzać – i jest to o tyle trudne, że stanowi pewnego rodzaju wypadkową wiedzy i intuicji. Myślę, że niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego ile PR-owiec musi umieć – znać perfekcyjnie klienta i kulturę jego organizacji, partnerów, rynek na którym operuje. Do tego dochodzą zagadnienia z zakresu prawa, obostrzenia i regulacje środowiskowe (jeżeli pracujemy z firmami i/lub instytucjami z tzw. sektorów wrażliwych). Rekomendacja dla klienta często powstaje jako wynik skrupulatnej analizy wielu zmiennych i szczypty własnej intuicji dot. intensywnie zmieniających się oczekiwań i ewoluujących grup celowych.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Obawiam się, że branża poszukuje omnibusów. Osób świetnych w budowaniu relacji, dobrze piszących, mówiących po angielsku, znających się na matematyce, zarządzaniu, potrafiących wbić gwóźdź i skromnych na tyle, aby w momencie, w którym nie ma budżetu na dodatkowego accounta w zespole, poskładać press packi.

Jak wygląda rzeczywistość? Jak się można domyślić – odmiennie. Znam osoby genialne w egzekucji media relations, za to kompletnie nieradzące sobie w relacji z klientem. Znam osoby posiadające wysokie kompetencje językowe, niepotrafiące napisać zdania uwzględniającego zasady poprawnej polszczyzny. W końcu – znam też osoby, które pięknie piszą, ale niekoniecznie pięknie mówią, a także boskich kreatywnych, odstrzelonych zupełnie od budżetu czy harmonogramu, itd., itp.

W WALK PR mówimy, że praca w zespole stanowi największą wartość – zarówno dla osób zatrudnionych w agencji, jak i jej klientów. Kluczem do dobrego prowadzenia zespołu jest odpowiednie dobranie „akcentów” wyróżniających poszczególnych pracowników. Nie chodzi oczywiście o rezygnację z rozwoju w poszczególnych kierunkach, ale „specjalizację”. Nie odkryję Ameryki twierdząc, że jeżeli robimy to, co lubimy to zazwyczaj jesteśmy w tym naprawdę dobrzy!

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Różnorodność! PR to praca marzeń dla osoby ciekawej świata – jednego dnia spotykasz się z członkami. Rady Ministrów, kolejnego z wybitnym naukowcem prowadzącym operacje na otwartym sercu, następnego poznajesz ultranowoczesne technologie wojskowe, jeździsz najwspanialszymi i najszybszymi samochodami, później odwiedzasz reaktor jądrowy, a potem rozwiązujesz kryzys rodem z amerykańskiego filmu. Nie, nie wyobrażam sobie piękniejszego zawodu.

Uważam także, że jeżeli decydujemy się na pracę agencyjną to zdecydowanie warto wybrać pracodawcę funkcjonującego w formule 360 stopni. WALK PR to jedna z siedmiu spółek Grupy WALK. Prowadząc działania zintegrowane, tzw. corss-unitowe, dostajemy wyjątkową szansę uczestniczyć w naprawdę dużych projektach – prawdopodobnie nieosiągalnych dla mniejszych firm. W biurze przy ulicy Dzielnej w Warszawie spotkać można najwyższej klasy eventowców (raptem w zeszłym miesiącu zrealizowaliśmy wspólnie największe wydarzenie korporacyjne roku, w którym wzięło udział ponad 8 000 agentów ubezpieczeniowych), osoby tworzące ATL i BTL, zawodowo zajmujące się digitalem, designem czy social media. Węższa specjalizacja to wyższe kompetencje, a co za tym idzie – lepsza jakość pracy. Każdy nowy projekt 360 to dla nas niesamowite doświadczenie i możliwość nauki od koleżanek i kolegów z innych działów. Dzięki temu każdy z nas posiada głębszą świadomość całości procesu komunikacji, a co za tym idzie jest w stanie zaproponować klientom kompleksowe rozwiązania – zainspirować. Może więcej przez duże W!

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Największym plusem jest liczba fantastycznych doświadczeń i kontaktów z inspirującymi ludźmi. Minusem pracy agencyjnej, i tu nie powiem raczej niczego odkrywczego, uzależnienie od budżetu. Najbardziej bolesnym jest moment, w którym propozycja wysłana do klienta zostaje „obcięta” o połowę działań.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Optymalnie. 🙂

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Na branżowych portalach online. Warto też wysłać CV bezpośrednio do agencji, w której chce się pracować. Nie ma nic bardziej budującego niż młody człowiek, który wie po co przyszedł na rozmowę rekrutacyjną, zna Twoją firmę i chce się w niej (oraz ją) rozwijać.

Myślę, że warto także na wstępnie określić jaka tematyka nam odpowiada – czy lifestyle, czy sektory wrażliwe, czy np. nieruchomości. Dzięki temu, stawiając pierwsze kroki w zawodzie, od razu zaczynamy się specjalizować, a praca, którą wykonujemy nas nie nuży, a zachęca do dalszego rozwijania swoich kompetencji.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Zamień słowo „problem” na „wyzwanie”, bądź odważny i szukaj nowych rozwiązań. W słowniku PRowca nie istnieje sfomułowanie „nie da się”… Jeżeli w taki sposób spojrzymy na pracę, stanie się ona nie tylko łatwiejsza, ale przede wszystkim – ciekawsza!

———————————————————–

Marta Nowicka
Consultant – Project leader, On Board

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Już w czasie studiów wiedziałam, że chcę związać swoją przyszłość z PR-em i komunikacją. Pracę zaczęłam jako Junior Account w Agencji PR, gdzie uczyłam się zawodu i poznawałam jego specyfikę. Muszę przyznać, że od razu zostałam wrzucona na głęboką wodę, ponieważ dostałam do realizacji duży projekt z zakresu CSR. Po jego zakończeniu byłam pewna, że PR to miejsce dla mnie.

W On Board PR szczeble kariery wyglądają następująco: stażysta, asystent, junior konsultant, konsultant, senior konsultant, manager i dyrektor. Na stanowisku senior konsultanta jest także możliwość wyboru ścieżki rozwoju jako ekspert sektorowy.

Co należy do obowiązków PR-owca?

To bardzo szeroki zakres działań. Przede wszystkim PR-owiec zajmuje się szeroko pojętą komunikacją – z mediami, partnerami biznesowymi, lokalnymi społecznościami. Wszystko zależy od dziedziny, którą się zajmujemy. Inne obowiązki ma osoba odpowiadająca za komunikację wewnętrzną, inne PR-owiec zajmujący się komunikacją zewnętrzną, a jeszcze inne ktoś, kto specjalizuje się w komunikacji kryzysowej. Generalnie praca w PR polega na tworzeniu strategii komunikacji, a potem wdrażaniu jej w oparciu o założenia projektu. To także typowe działania takie jak monitoring mediów, w tym mediów społecznościowych, media relations, copywriting, zarządzanie wizerunkiem klienta, kontakt z liderami opinii, organizacja konferencji i spotkań prasowych. Coraz częściej też zajmujemy się tworzeniem contentu digitalowego czy video. Przy tzw. visual PR konieczna więc jest współpraca z grafikami, ze studiem kreacji. W Grupie On Board mamy wszystkie te kompetencje na pokładzie.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Przede wszystkim powinna to być osoba kreatywna i komunikatywna, ale także odporna na pracę pod presją czasu i w stresujących sytuacjach. Ważna jest także umiejętność pracy zespołowej i dobra organizacja, bo przy prowadzeniu kilku projektów konieczne jest ustalenie priorytetów i odpowiednie zarządzenie swoim czasem. Na pewno konsekwencja i upór w dążeniu do celu także pomagają.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Możliwość realizacji projektów z różnych branż. Bycie PR-owcem w agencji pozwala na pracę przy różnorodnych projektach, dzięki czemu cały czas się uczę czegoś nowego.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Plusów jest na pewno więcej niż minusów. Na plus zaliczam na pewno brak rutyny, nowe wyzwania, możliwość poznawania nowych ludzi i pracę przy ciekawych projektach. Minusy? Może czasami tempo pracy.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Nie mogę narzekać. 🙂

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Większość agencji ma na swoich stronach www informację o aktualnie poszukiwanych kandydatach, dlatego zaczęłabym od przejrzenia takich ogłoszeń. Facebook jest też dobrym miejscem, istnieją specjalne grupy, które skupiają ludzi zainteresowanych pracą w mediach i komunikacji.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Przede wszystkim trzeba być na bieżąco – interesować się rynkiem, czytać informacje dot. branży, poznawać ludzi tworzących PR w Polsce. Trzeba też stale się uczyć i doskonalić swoje umiejętności, poszerzać swoje kompetencje i podążać za trendami, które dynamicznie się w tej branży zmieniają. Nie zapominajmy też o znajomości mediów i realiów funkcjonowania w mediach społecznościowych.

 

Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Czwartą część artykułu przeczytasz tu>