Marketing automation – od czego zacząć?

Marketing automation – od czego zacząć?
Mówiąc o marketing automation można pomyśleć, że jest to rozwiązanie jedynie dla dużych firm, z pokaźnym budżetem na działania promocyjne oraz liczną bazą klientów. W rzeczywistości jest to jednak narzędzie, które równie skutecznie zadziała w firmie, która dopiero buduje swoją pozycję na rynku...
O autorze
4 min czytania 2016-11-16

…lub zaczyna inwestować w kanały online marketingowe. Jak jednak zacząć pracę z marketing automation? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Dlaczego warto automatyzować działania marketingowe?

Na wstępie chciałbym oszczędzić Ci trochę czasu i rozwiać mit, który być może sprawił, że postanowiłeś przeczytać ten artykuł. Dotyczy on mylnego przeświadczenia, iż dzięki automatyzacji marketingu, będziesz mógł zapomnieć o osobistym komunikowaniu się ze swoimi klientami.

To prawda, że marketing automation ma na celu zautomatyzowanie wielu powtarzalnych procesów, które odciągają Twoją uwagę każdego dnia – takich jak powitanie nowych klientów, przesłanie im katalogu produktowego, potwierdzenie przyjęcia zlecenia lub informowanie o nowościach w ofercie.

Żeby komunikacja nie stała się jednak bezosobowa i dostarczała klientom wartościowych informacji, nadal będziesz musiał poświęcać jej odpowiednią ilość uwagi. Wciąż będziesz musiał planować swoją komunikację tak, aby właściwe treści trafiały do czytelników o odpowiedniej porze.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Proces ten stanie się jednak łatwiejszy. Co więcej, będziesz mógł go wykorzystać tak, aby dotyczył całej bazy Twoich obecnych i przyszłych klientów. Wystarczy, że stworzysz w tym celu scenariusze, czyli tzw. cykle automatyzacji, według których do subskrybentów będą trafiały określone wiadomości.

Oprócz prostego użytkowania i możliwości skalowania, marketing automation jest po prostu opłacalny. Dlatego już w 2014 roku, liczba firm korzystających z automatyzacji w marketingu była 11-krotnie większa niż w roku 2011 (Sirius Decisions).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Spójrzmy zatem od czego należy zacząć, aby rozpocząć automatyzację swoich kampanii marketingowych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

1. Integracja danych

Jeśli prowadzisz firmę, prawdopodobnie przechowujesz całą masę danych na temat swoich klientów – ich adresy email, historię zakupionych produktów, miejsce zamieszkania, itp. Dane te mogą być zapisane w różnych miejscach, przeważnie jednak będzie to system do zarządzania relacjami z klientami (ang. customer relationship management, CRM).

Zdarza się jednak, że systemów tych jest więcej. Żeby kampanie z wykorzystaniem marketing automation były skuteczne, warto te systemy ze sobą połączyć. Chcesz bowiem, żeby informacje na temat tego samego klienta, były aktualne w każdym z systemów. Jakakolwiek zmiana informacji, np. dołączenie do subskrypcji newslettera, zakup produktu lub zmiana adresu zamieszkania, powinny być automatycznie wprowadzone do pozostałych baz danych.

Jak dokonać takiej integracji? Zależeć to będzie od wielu czynników i w niektórych przypadkach wymagać może pracy Twoich programistów i wykorzystania API. Warto jednak zastanowić się nad tym już w momencie dobierania rozwiązań. Platformy marketing automation, takie jak GetResponse często oferują gotowe integracje z popularnymi systemami CRM lub platformami sklepowymi.

2. Tworzenie pierwszych cykli wiadomości

Gdy już połączysz ze sobą wybrane systemy, czas przejść do kolejnego etapu, tj. planowania komunikacji. Oto kilka prostych sposobów na to, jak wykorzystać marketing automation w codziennych kontaktach z odbiorcami.

Wiadomość powitalna

Jest to email, który wyślesz do nowo zapisanych subskrybentów. Możesz w nim podziękować za dołączenie do subskrypcji newslettera, przekazać najważniejsze linki, poinformować użytkownika o tym, kiedy może spodziewać się kontaktu, itp.

Poniżej znajdziesz przykład takiej wiadomości wysłanej przez serwis Snapchat. Podobna wiadomość, w ramach cyklu powitalnego została wprowadzona przez firmę Hairstore.pl, o czym możesz przeczytać w case study – Jak zwiększyć liczbę transakcji w e-sklepie dzięki poprawie kampanii mailingowych.

Aktualności z bloga

Jeśli prowadzisz bloga z pewnością chcesz, aby o nowych wpisach dowiadywała się możliwie największa liczba odbiorców. W tym celu wystarczy, że skorzystasz z automatycznie wysyłanych emaili, a Twoi subskrybenci jako pierwsi dowiedzą się o nowych artykułach.

Cykl tematyczny

Wiadomość powitalna nie musi być wcale wysyłana w pojedynkę. Może być częścią dłuższego cyklu, mającego na celu przekonanie użytkowników do Twojej marki oraz sprofilowanie ich tak, abyś w przyszłości mógł prowadzić bardziej spersonalizowane kampanie.

Cykl ten może dotyczyć oferowanych produktów, ich lepszego wykorzystywania lub po prostu stanowić serię wiadomości, które w określonych odstępach czasu będą przypominały odbiorcom o Twojej firmie.

Porzucony koszyk

Ten typ wiadomości jest wykorzystywany głównie przez sklepy internetowe, choć jego zastosowanie może być szersze. Poprzez analizę ruchu użytkowników na stronie internetowej, możesz przekonać odbiorców do wykonania pożądanej przez Ciebie akcji. Dodali produkt do koszyka, ale nie dokończyli transakcji? Oglądali materiały dotyczące określonego narzędzia, ale nie przeszli do strony z wyceną? A może przeglądali listę zaplanowanych szkoleń, ale nie zapisali się do żadnego z nich? Twoja wiadomość może ich do tego przekonać.


Przykład wiadomości marki Timberland, która przekonuje do zakupu oglądanego produktu

Z pozoru, wyżej wymienione scenariusze mogą wydawać się skomplikowane do przygotowania. To jedynie pierwsze wrażenie, ponieważ większość narzędzi marketing automation pozwala Ci łączyć ze sobą warunki, filtry i akcje, dzięki którym możesz wysłać wiadomość dokładnie wtedy, gdy tego zechcesz.

Co więcej, jeśli nie czujesz się na siłach, aby edytować swoją stronę internetową, możesz na początek skorzystać z prostszych rozwiązań. Dostosowując czas wysyłki wiadomości do historii aktywności użytkownika lub jego geolokalizacji, możesz zrobić pierwszy krok ku nawiązaniu mocniejszej relacji.


Przykładowe elementy, z których składa się cykl marketing automation – warunki, akcje i filtry

3. Planowanie komunikacji w innych kanałach

Marketing automation to nie tylko emaile oraz to, co dzieje się na Twojej stronie internetowej. Do wyboru masz o wiele więcej kanałów, które warto ze sobą połączyć w celu stworzenia efektywnej, spójnej komunikacji.

Innym kanałem wartym uwagi są wiadomości SMS. Bardzo dobrze łączą się z emailami i mogą wzmocnić siłę Twojego przekazu. Warto ich użyć, np. gdy zauważysz, że przesłana wiadomość nie została otwarta lub gdy Twój odbiorca wybrał tę formę kontaktu jako preferowaną. Rozwiązaniem, które Ci to umożliwi jest np. platforma SMSAPI.

Nie można też zapomnieć o automatyzacji w mediach społecznościowych. Jeśli prowadzisz kampanie na Facebooku, Twitterze lub LinkedInie, z pewnością będziesz chciał móc zaplanować swoje publikacje tak, aby trafiały do odbiorców wtedy, gdy są najbardziej zaangażowani.

Umożliwią Ci to takie narzędzia CoSchedule i HootSuite, a w przypadku tego drugiego, będziesz mógł dodatkowo monitorować sieć w poszukiwaniu wybranych przez Ciebie słów kluczowych lub wzmianek. W ten sposób będziesz od razu wiedział, kiedy ktoś wspomni Twoją firmę lub będzie szukał rekomendacji w dziedzinie, w której możesz im pomóc.

Marketing automation rośnie razem z Tobą

Marketing automation może z początku onieśmielać. Prawda jest jednak taka, że może być równie skutecznie wykorzystywany przez małe jak i duże firmy, gdzie nad kampaniami promocyjnymi pracują całe zespoły.

Na początek warto zacząć od prostych cyklów, takich jak wiadomości powitalne, aktualności z bloga lub cykl tematyczny. Dzięki nim lepiej poznasz swoich odbiorców i w przyszłości będziesz mógł przygotować bardziej zaawansowane kampanie, wykorzystujące na przykład personalizację treści w oparciu o zachowania lub profil klienta.