Jak zrobić konkurs dla Klientów? Pokażemy Ci krok po kroku

Jak zrobić konkurs dla Klientów? Pokażemy Ci krok po kroku
Nabierz rozpędu w swoich działaniach e-mail marketingowych. Zrób konkurs i odkryj morze inspiracji, które spłynie do Ciebie prosto od Twoich Klientów. Zwiększając ich zaangażowanie, nie tylko poznasz lepiej swoją grupę docelową, ale również swój produkt/usługę. Brzmi obiecująco? Znajdź swój powód...
O autorze
4 min czytania 2016-11-17

…dla którego chcesz zrobić konkurs i zaczynamy!

Dlaczego warto zorganizować konkurs?

Dzięki konkursowi możesz zbudować własną bazę mailingową, wejść w interakcję z Klientami i zdobyć więcej informacji na ich temat. To dobry sposób na zbliżenie się do odbiorców marki. Działania konkursowe mogą na przykład pomóc Ci zbudować jej rozpoznawalność, wprowadzić na rynek nowy produkt, a nawet zwiększyć sprzedaż produktów z danego segmentu. Możliwości jest naprawdę wiele. Aby je wykorzystać w pełni, poprowadź przemyślaną komunikację z Klientem, zarówno w trakcie trwania konkursu, jak i po jego zakończeniu.

Na początek określ jaki masz cel. Wybierz jeden z poniższych albo wymyśl swój.

1. Zbudowanie własnej bazy mailingowej

Konkurs to bardzo dobry wstęp do rozpoczęcia własnych działań e-mail marketingowych. Wzmożony ruch odwiedzających na stronie www wydarzenia, daje realną szansę na zbudowanie długofalowej relacji nawet z tymi odbiorcami, z którymi wcześniej nie miałeś kontaktu. Dzięki niemu szybko zbudujesz własną bazę mailingową.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Formularz zapisu, w którym wymagane jest podanie adresu e-mail, będzie w tym przypadku naturalnym punktem styku z marką. Anonimowi odwiedzający staną się rozpoznawalnymi subskrybentami, z którymi możesz prowadzić regularną komunikację.


Formularz konkursowy – pierwszy e-mail, Wirtualna Polska

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dobrym przykładem obrazującym wykorzystanie konkursu w przypadku budowania listy mailingowej jest akcja zrealizowana przez agencję Opcom dla marki Umbro. Grupą docelową byli młodzi ludzie, którzy chętnie wyrażają siebie i nieco buntują się przeciwko obowiązującym społecznie zasadom.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zadanie konkursowe polegało na „wyrażeniu siebie” za pomocą wirtualnego markera lub spray’u, w dedykowanej aplikacji, po zostawieniu swojego adresu e-mail w formularzu. Na najlepsze prace głosowali internauci, którzy, podobnie jak uczestnicy konkursu, musieli zostawić swój adres e-mail i wyrazić odpowiednie zgody na jego późniejsze wykorzystywanie.

Nagrody w konkursie nie były kosztowne (codziennie losowano piłki do gry w piłkę nożną oraz w finale iPod nano), mimo to akcja przyniosła wymierne rezultaty – w całym konkursie pozyskano w sumie 42 000 nowych adresów e-mail.

A co, jeśli masz dużą bazę, ale chcesz dowiedzieć się więcej o swoich Klientach? Zbudowanie bazy mailingowej to tylko jedna z korzyści, jakie możesz osiągnąć organizując konkurs.

2. Zdobycie lub zaktualizowanie informacji o Klientach

W zamian za szansę na wygraną i wzięcie udziału w zabawie Klienci chętnie podzielą się z Tobą informacjami na swój temat. Innymi słowy, konkurs to dobry pretekst do zdobycia tzw. danych deklaratywnych, których podanie będzie obowiązkowe przy zapisie do udziału w zabawie.

Dzięki takim danym dowiesz się jak mówić do swoich Klientów. Zwłaszcza do tych, którzy sporadycznie kupują produkty Twojej marki, bo każda dodatkowa informacja dotycząca ich zainteresowań i preferencji to cenna wskazówka, która pozwoli Ci tworzyć trafne i dopasowane do ich potrzeb komunikaty marketingowe.

Masz dużą bazę, ale chcesz ją zaktualizować? Bardzo często konkursy wykorzystywane są do aktualizowania danych, np. zebranych wraz z adresami e-mail na liście mailingowej. Zebrane kiedyś informacje bywają niekompletne lub nieaktualne. Wykorzystaj okazję i uzupełnij braki, a następnie zaplanuj zupełnie nową strategię komunikacji dedykowaną poszczególnym grupom Klientów. W ten sposób przygotujesz nową, precyzyjnie targetowaną komunikację.


Formularz konkursowy, Tysiąc i jedna nagroda, Ferrero Rocher

Przykładowe grupy (segmenty), które możesz wydzielić spośród uczestników na podstawie zdobytych danych:

  • Osoby, które chętnie wchodzą w kontakt z marką – mogą być jej aktywnymi ambasadorami w przyszłości i dobrze jest je zaangażować do działań promocyjnych, np. przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek lub poprzez dzielenie się zdjęciami powiązanymi z danymi produktami na swoich profilach w mediach społecznościowych.
  • Osoby w danej kategorii wiekowej – poprzez konkurencje przeznaczone osobno dla młodzieży, osób w wieku średnim i seniorów podzielisz swoich odbiorców na osoby w różnym wieku, skuteczniej dopasowując język i przekaz do ich oczekiwań.
  • Osoby posiadające dzieci – poprzez zadanie konkursowe, które będzie przeznaczone właśnie dla najmłodszych. Informacja ta może być przydatna zwłaszcza wtedy, gdy planujesz wprowadzenie na rynek marki dla dzieci i dotychczasowi Klienci mogą być jej pierwszymi odbiorcami.
  • Osoby zamieszkujące dane miasto lub region – nie zawsze musisz pytać o adres zamieszkania, aby pozyskać te informacje. Czasami wystarczą dane z paragonu lub adres sklepu osiedlowego. Te informacje mogą być bardzo przydatne w przypadku prowadzenia sieci sklepów stacjonarnych lub usług w danym miejscu. Pomogą zaktywizować tych Klientów, którzy np. nie słyszeli jeszcze o marce lub dotychczas nie byli nią zainteresowani poprzez bardziej lokalną akcję.

Powyższe informacje nie są chętnie udostępniane poprzez tradycyjny formularz zapisu na newsletter. Warto pozyskać je za pośrednictwem konkursu, ponieważ pozwolą na bardzo precyzyjne targetowanie komunikacji, co znacząco wpływa na sukces sprzedażowy w przyszłości.

3. Budowanie relacji z Klientami

Konkurs to dla Ciebie doskonała okazja do nawiązania głębszej relacji z Klientami. Wyobraź sobie zwykłą rozmowę w firmowym kiosku z kanapkami, podczas której dzielisz się ze sprzedawcą opinią na ich temat. Dzięki Twojej sugestii może udoskonalić skład, uwzględniając Twoje preferencje lub rozszerzyć asortyment, wiedząc co lubią Twoi znajomi. Korzystając z Twojej pozytywnej opinii, może też zaprojektować reklamę, która zwiększy sprzedaż jego produktów. Sprzedając online często tracisz okazję, by pozyskać takie cenne informacje.

Organizując konkurs, nawiązujesz z uczestnikami relację wzajemności – nie tylko Ty mówisz do nich, ale dajesz im okazję, by to oni powiedzieli coś do Ciebie – o sobie i swoich preferencjach. Dzięki zgromadzonym odpowiedziom konkursowym zyskujesz nowe pomysły na komunikację. Możesz też pójść o krok dalej i użyć ich odpowiedzi jako user generated content, który wykorzystasz do komunikacji w mediach społecznościowych.

4. Nowe pomysły dla Ciebie

To ważne jak postrzegasz swój produkt, ale o wiele ważniejsze jest, jak postrzegają go inni. Odpowiedzi konkursowe Klientów rzucają na niego nowe światło, bo dzięki nim dowiadujesz się, co tak naprawdę sprawia, że go wybierają. Klienci mogą stać się dla Ciebie dobrymi doradcami. Jeśli planujesz wprowadzić do sprzedaży nowy produkt, przy pomocy konkursu możesz przetestować go na wybranej grupie Klientów. Będą czuć się wyróżnieni, że mogą poznać go jako pierwsi i wyrazić swoją opinię.

Organizując konkurs dbasz też o swój wizerunek – sprawiasz, że Klienci postrzegają Twoją markę jako stabilną i przyjazną.

Już wiesz po co robić konkurs? Z kolejnej części artykułu dowiesz się jak go zorganizować.

 

Autorzy:

Natalia Bałuk
Junior Copywriter /Opcom

Joanna Wójcik
Content Manager /FreshMail

Zapalony PR-owiec ze znajomością wielu branż. Wielbicielka nowych mediów i społeczności internetowych, z którymi prowadzi komunikację w imieniu firmy.

Marek Gruber
Strategy Specialist /Freshmail

We FreshMailu odpowiedzialny za opracowywanie i implementację strategii działań email marketingowych dla kluczowych klientów. Oprócz analitycznego podejścia cechuje go głowa pełna nieszablonowych pomysłów oraz energiczność w działaniu.