fot. zrzut ekranu z filmu prezentującego Amazon Go, YouTube
Klienci zrobią zakupy w 2017 roku
– Cztery lata temu zaczęliśmy zastanawiać się: jak wyglądałyby zakupy, gdybyś mógł wejść do sklepu, wziąć co chcesz i po prostu wyjść – mówi mężczyzna prezentujący usługę Amazon Go. Pierwszy, działający właśnie w ten sposób sklep stanął na rogu 7th Avenue i Blanchard Street w Seattle. Ma powierzchnię ok. 550 metrów kwadratowych, a na jego półkach znajdują się artykuły spożywcze.
Zobacz również
Sięgnąć po nie mogą jak na razie jedynie pracownicy Amazon testujący rozwiązanie. Wkrótce jednak ma się to zmienić, bo w 2017 roku sklep zostanie oddany do użytku mieszkańcom. Wówczas odwiedzający go nie będą stać w kolejkach, żeby zapłacić za zakupy. Będą mogli natomiast wyjść swobodnie z pełnymi siatkami, a aplikacja Amazon Go automatycznie zrealizuje za nich płatność.
Samoobsługa od A do Z
Proces zakupów rozpoczyna się już przy wejściu do sklepu, przy którym rozstawione są specjalne bramki. Przedstawiciele spółki wyjaśniają, że wystarczy przyłożyć do nich telefon z zainstalowanym programem i skierować się w stronę asortymentu. Podnosząc z półek jakikolwiek produkt automatycznie jest on dodawany do listy zakupów. Natomiast odkładając go z powrotem na miejsce jest usuwany.
Odpowiada za to opracowana przez Amazon technologia Just Walk Out oraz rozwiązania, które obecnie wykorzystuje się w autonomicznych samochodach. Mowa m.in. o sztuczne inteligencji, maszynowym uczeniu oraz czujnikach i kamerach. Po opuszczeniu sklepu, aplikacja Amazon Go podlicza należność, ściąga opłatę z rachunku użytkownika, a następnie wysyła elektroniczny paragon.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
Kasjerzy stracą prace?
CNN Money zwraca uwagę, że stworzone przez spółkę narzędzie do automatyzacji procesu zakupowego, może przyczynić się do zwolnienia części kasjerów. Podaje, że w Stanach Zjednoczonych aż 3,4 mln osób pracuje właśnie w ten sposób. Póki co jednak nie wiadomo, czy firma rozpowszechni rozwiązanie i postawi sieć innowacyjnych sklepów w innych lokalizacjach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na naszym podwórku z kolei za automatyzację procesu zakupowego wzięła się sieć marketów spożywczych Piotr i Paweł. Pod koniec ubiegłego miesiąca rozpoczęła test aplikacji „Skanuj i Kupuj”, która umożliwia samodzielne skanowanie produktów za pośrednictwem smartfona i dodawanie ich do koszyka. W odróżnieniu od Amazon Go użytkownicy „Skanuj i Kupuj” muszą jednak podejść do kasy, żeby sfinalizować transakcję.