NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Social Media (Cz. 3)

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Social Media (Cz. 3)
O podsumowanie roku 2016 w kategorii Social Media poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji, domów mediowych i firm specjalizujących się w marketingu w mediach społecznościowych. Zapraszamy do lektury.
O autorze
27 min czytania 2016-12-07

1. Paweł Lipiec, Head of Social Media w 24/7Communication
2. Chrystian Sasim, Account Manager, PHD Media Direction, Maciej Bogusz, Content Designer, Media Direction OMD
3. Kamil Pawlowski, Copywriter, VML Poland
4. Bartek Brzoskowski, Account Director, Fenomem
5. Magdalena Mazurkiewicz, Social Media Manager, SYZYGY
6. Grzegorz Korczyński, Creative Social Media Specialist w agencji Digital Kingdom
7. Sebastian Filipowicz, Copywriter, Brave Brain
8. Agnieszka Rutkowska, Social Media Manager, Grupa On Board Think Kong
9. Angelika Gazda, Social Media Manager, VMR
Pierwszą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Drugą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Czwartą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >

Paweł Lipiec
Head of Social Media w 24/7Communication

Największy sukces 2016

Tu wymieniłbym dwie inicjatywy. Po pierwsze niezaprzeczalnie Polskie Legendy Allegro. Mimo wielu pytań i wątpliwości, tuż po starcie kampanii, o jej sens i wpływ na pozycję Allegro, o której powiedzieć, że jest silna to mało, uważam, że to świetnie zrealizowana kampania od koncepcji po techniczne wykonanie samych spotów. Do tego wykorzystanie wielu kanałów, interpretacja legend w sposób, który gwarantuje duże zainteresowanie odbiorców oraz ukochaną przez wszystkich klientów „viralowość”. Kombinacja doskonała.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Drugi ogromny sukces to IEM Katowice. E-sport cały czas rośnie w siłę, ale jeszcze nie ma takiej siły przebicia jak marki pokroju Allegro. Być może nie wszyscy wiedzą jakiego kalibru impreza odbywa się co roku w Katowicach. Największe wydarzenie e-sportowe w tej części Europy, które gromadzi 113 tysięcy osób (wyniki z 2016 roku) w jednym miejscu, a przed monitorami stream śledzi w sumie ponad 34 miliony widzów! Wzrost zainteresowania e-sportem jak i samymi finałami Intel Extreme Masters jest ogromny. Przez ostatnie lata organizatorzy wykonali niesamowitą pracę na rzecz promocji całego e-sportu, a coroczne spotkania w Katowicach są tego doskonałym dowodem. Trudno nie zauważyć tego ogromnego sukcesu podsumowując cały rok.

Największa porażka 2016

Nie chciałbym się rozpisywać szerzej na tak nieprzyjemne tematy (koniec roku, święta za pasem) więc powiem tylko, że w tej kategorii wymieniłbym 3 wydarzenia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejsze chyba dla całej branży to ciągnące się dwa lata zakłamywania ilości obejrzeń filmów na FB. Sposób naliczania, który jak się okazało naliczał raczej uruchomienie filmu, dawał zafałszowany obraz reklamodawcom.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mniej istotne z naszej polskiej perspektywy porażki to zamknięcie VINE’a oraz fakt, że nikt nie chce kupić Twittera… Nieustająco.

Najważniejsza zmiana w 2016

Najważniejsze zmiany w 2016 to w moim odczuciu te personalne. W pamięci zostały mi dwie duże zmiany w branży, czyli Yuri, który zakończył swoją przygodę z Isobarem oraz Tomek Sulewski, który z Orange Polska trafił do 3M.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

W mojej opinii takim wydarzeniem może być właśnie uświadomienie wszystkim problemu fałszywych informacji, które rozprzestrzeniają się po sieci niczym zaraza. Problem jest oczywiście stary jak świat, ale skala jego wpływu na rzeczywistość w ostatnich miesiącach zaznaczyła swoją obecność nieco mocniej.

Jest to poważny problem nie tylko dla Facebooka, ale dla całego internetu. Facebook jako jeden z głównych „siewców” treści, serwis, przez który przewija się duża ilość informacji, ma z tym poważny problem. Jednak o skali rozpropagowania fałszywych informacji przekonaliśmy się dopiero, gdy pojawiły się głosy, że FB został wykorzystany do szerzenia kłamstw o kandydatach w ostatnich wyborach prezydenckich w USA. Co gorsza pojawiają się opinie, że te informacje mogły mieć realny wpływ na wynik wyborów. I trudno uwierzyć, że mogło być inaczej.

To wydarzenie z naszej perspektywy może nie wydawać się aż tak istotne, jednak i na naszym „podwórku” nie brakuje takich stron, które „sieją” fałszywe informacje na tematy wygodne dla wybranej opcji politycznej. Problem jest uniwersalny i dotyczy całego online’u.

Mam nadzieję, że te wydarzenia zapoczątkują szerszą dyskusję o jakości informacji online. Jest to problem niebagatelny w świecie, w którym każdy może tworzyć treści bez jakiegokolwiek systemu kontroli ich wiarygodności. Do tego dochodzi problem młodszych pokoleń, które łatwo i szybko przyswajają to, co widzą online i nie zawsze towarzyszy temu refleksja dotycząca wiarygodności źródła.

Być może właśnie zaczęliśmy dyskusję o jednym z ważniejszych problemów dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w świecie zaawansowanych technologii.

Najciekawsze trendy w 2016

Konsekwentny już od kilku lat rozwój komunikacji obrazkowej, w który wpisuje się również VR. Wideo i obraz niezaprzeczalnie rządzą jeśli chodzi o treści. VR jest czymś, co już w tym roku zyskało sporą popularność jak na technologię w początkowym stadium rozwoju (z punktu widzenia masowego odbiorcy) i jestem przekonany, że w 2017 będzie się prężnie rozwijał.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Utrzymanie uwagi konsumenta. To na wielu płaszczyznach jest wyzwanie – od problemu ze znanym już wszystkim problemem średniego czasu skupienia odbiorcy po formaty i narzędzia, które mogą nas wspierać w walce o tę uwagę. Problem nie jest nowy, ale obawiam się, że będzie z tym coraz trudniej. Rosnąca ilość bodźców i mediów konkurujących o czas konsumenta nie ułatwiają zadania.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Skoro Legendy od Allegro zostały już wspomniane to myślę, że tu warto wskazać jeszcze dwa kolejne projekty: Studio Tymbark realizowane przez Talent Media dla marki Tymbark, oraz projekt niezależny – Biblia Audio.

„Studio” to duży projekt komunikacyjny, świetnie dopasowany do marki, do jej grupy docelowej… Tu klei się wszystko od pomysłu po realizację i promocję. Świetna robota!

Druga rzecz to projekt, Biblia Audio, który jest czymś niepowtarzalnym. Nagranie audiobooka to już spore wyzwanie – zarówno finansowe jak i logistyczne. Nagranie słuchowiska to już projekt o wiele bardziej angażujący – i ludzi i liczne zasoby. Natomiast, żeby porwać się na zrobienie superprodukcji, słuchowiska z Biblii trzeba być wariatem. Na szczęścia mamy takich wariatów, którzy się na to porwali. Jestem pełen podziwu dla Maćka Budzicha i Krzyśka Czeczota, którzy podjęli się tej tytanicznej pracy stworzenia Biblii w wersji audio. Zachęcam do zapoznania się z tym projektem: http://bibliaaudio.pl/, bo nie da się obok takiej realizacji przejść obojętnie.

Ocena obecnej kondycji branży

Nie poczuwam się do oceny całej branży.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Na to pytanie powinni odpowiadać ludzie z Facebooka i Google’a. To od nich zależy w dużej mierze, jak będzie wyglądał przyszły rok w mediach społecznościowych. Z niecierpliwością czekam na zapowiedziane zmiany na YT, które mają bardziej uspołecznić serwis. A zmiany będą duże* i zapowiada się, że tym razem Google odrobiło lekcje ze społeczności i nie będzie to wdrożenie w stylu Google+.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Predykcje, nawet na czas bliski jak przyszły rok mogą być albo stosunkowo ogólne, albo z dużym prawdopodobieństwem błędne. Zwłaszcza kiedy mówimy o tak szybko zmieniającym się środowisku jak internet.

Zapewne nadal będziemy się mierzyć z walką o wagę i zaangażowanie konsumenta. Nadal będziemy musieli szybko adaptować nowe rozwiązania technologiczne, aby być „krok przed”. Co jeszcze? Zobaczymy!

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Chciałoby się powiedzieć, że to będzie rok mobile! A tak na poważnie pewniakiem w moim odczuciu jest VR. Wygląda na to, że będzie nam towarzyszył przez najbliższych kilka lat (w dzisiejszym kształcie) a jego rozwój i nowe zastosowania mogą zmienić świat w jakim żyjemy. Jeśli tak się stanie to będą to zmiany zarówno technologiczne jak i społeczne, dlatego z zainteresowaniem obserwuję kojeljne pomysły na VR.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na społecznościową warstwę YT, o której już wspominałem wcześniej. To oraz VR to będą moim zdaniem ważne tematy na 2017 rok.

————————————————-

Chrystian Sasim, Account Manager, PHD Media Direction

Maciej Bogusz, Content Designer, Media Direction OMD

Najważniejszy sukces 2016

Snapchat oraz Pokemon GO.

Snapchatowa funkcja „My Story” została zresztą skopiowana do facebookowego Messengera („Mój dzień”) oraz na Instagrama („Stories”), co świadczy tylko o sile tego gracza.

Instagram również poszedł tropem Snapchata i zaoferował możliwość wysyłania znajomym krótkich filmików, tudzież zdjęć z krótkim terminem ważności. Walka w social mediach więc trwa w najlepsze, ale odbywa się ona nie kosztem, ale na korzyść użytkowników.

Takie nowe narzędzia i usprawnienia to oczywiście młyn na wodę firm, które chcą reklamować swoje produkty używając tychże nowinek i to też szerokie pole do popisu dla wszelkiej maści digital influencerów będących twarzami marek.

Unikalność Pokemon GO była już opisywana na setki sposobów. Warto tylko zauważyć, że na ten błyskawiczny sukces złożyło się kilka lat mozolnej pracy. Rekordy pobrań, szybujące w górę akcje Nintendo na giełdzie, wielki biznes…czy ten fenomen przetrwa w 2017 roku? Pożyjemy, zobaczymy.

Największa porażka 2016

Klęską na pewno jest koniec platformy Vine należącej do Twittera. Vine umożliwiał wrzucanie kilku- lub kilkunastosekundowych zapętlonych filmów video. Nie wiem jak Wy, ale ja tęsknić nie będę.

Druga sprawa to scamming, czyli z grubsza wyrachowane generatory fałszywych newsów, do tego spamming, dodajmy jeszcze powstające jak grzyby po deszczu fałszywe grupy zakupowe. Last, but not least – popularność klasycznych wydarzeń typu „Milion iphone’ów do rozdania!”. Okazuje się, że ludzka naiwność nadal nie zna granic.

Osobnym problemem jest clickbaiting, czyli mylące i niejasne tytuły wzbudzające sensację i ciekawość czytelników. Facebook podjął już rękawicę i przedstawił konkretne działania, które mają ukrócić proceder wyłudzania kliknięć.

Miał być hit, wyszedł kit. Technologicznie zaawansowane okulary Google Glass. Cena, wygląd, niejasne zastosowanie…to nie mogło się udać.

Wróćmy na polskie podwórko. Taksówkarze vs Uber. Obrzucanie śmierdzącymi substancjami aut należących do tego drugiego podmiotu i pisanie o tym w soszjalach jak o jakimś wielkim sukcesie obróciło się oczywiście przeciwko pomysłodawcom tej cuchnącej akcji. Wielki fail i wizerunkowy strzał w kolano, a nawet oba.

Na koniec Robert Lewandowski wychodzący niemal z każdej lodówki. Zmonetyzował swoje, ale czy każda marka, dla której pracował zyskała? Wątpliwe.

Najważniejsza zmiana w 2016

  • Precyzyjne targetowanie reklam i postów na Facebooku
  • Przyciski z reakcjami na Facebooku
  • Facebook Live
  • Facebook Canvas
  • Messenger Instant Video
  • Nowe feature’y na Instagramie

Najważniejsze wydarzenie w 2016

  • Pokemon Go.
  • Rozwój Snapchata.
  • Euro 2016 w social media i kapitalne relacje na kanale „Łączy nas piłka”.
  • Próba opisania przyszłości social mediów w opiniotwórczych i kultowych serialach, jak np. „Black Mirror”.
  • Dariusz Szpakowski na Twitterze 🙂
  • #Czarny Protest – solidarność kobiet, o której wieści rozeszły się głośnym echem po mediach, angażując w akcję również celebrytów z Polski i zagranicy.
  • Oskary 2016 i łączenie się internautów w walce o Oskara dla Leonardo DiCaprio (m.in. memy, gra).

Wybory prezydenckie w USA – szeroko komentowane w SM.

Najciekawsze trendy w 2016

  • Mannequin Challenge
  • DJ Khaled na Snapchacie
  • Tede na Snapchacie
  • Pazdanomania
  • Prisma
  • Tinder (nadal)
  • Transmisje live na fb z poziomu (np. film Candace Payne in Chewbacca Mask = 153 mln wyświetleń)
  • Transmisje live na instagramie
  • #MakeAmericaGreatAgain
  • Studio YaYo 🙂
  • Memy z Wałęsą
  • Mikrovideo
  • GIFy – ponowny boom popularności

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Wyzwaniem było pokonać algorytm Facebooka. 🙂 Udało się to za pomocą atrakcyjnego wizualnie contentu oraz postowaniem z mniejszą częstotliwością, ale bardziej angażujących (ale przy tym również sponsorowanych) treści, co przełożyło się wymiernie zarówno na zaangażowanie fanów, jak i ich przyrost.

Druga kwestia to kryzysy wizerunkowe. Ciekawym przykładem jest tutaj Rossmann, który po serii artykułów w swojej gazetce „Skarb” krytykujących program 500+ znalazł się pod silnym ostrzałem, z czego wyszedł obronną ręką.

Wielki problem wizerunkowy miał również Żywiec po aferze związanej z domniemanym poparzeniem. I tu również zadziałali szybko, profesjonalnie i bez zarzutu.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

– Wedel – akcja Halloweenowa polegająca na trollowaniu wybranych profili na FB (banki, miesięczniki, samochody, firmy odzieżowe, Top Model, Na Wspólnej). Wedel w bardzo zabawny i intrygujący sposób „atakował” fanpage’e różnych marek licząc na zaangażowanie fanów i moc interakcji. Wyszło to znakomicie! Akcja zyskała rozgłos i poklask fanów, a o to przecież chodzi.

IKEA vs Kanye West oraz IKEA vs Instagram

IKEA słynie z bardzo dobrych sociali, wybitnych reklam oraz z doskonałego wyczucia. W tym roku marka podbiła internet sprytną kreacją nawiązującą do jednego z mocno dyskutowanych odcinków serialu „Gry o tron”. To jednak nie wszystko, bowiem IKEA w prześmiewczy sposób wykorzystała tweety Kanyego Westa, w których ten wyraził chęć współpracy ze szwedzkim gigantem. To rozpoczęło lawinę zmyślonych projektów, których Kanye był głównym bohaterem. To trzeba koniecznie zobaczyć! Taki Real Time Marketing wzbudził oczywiście pozytywny buzz, a o marce mówiło się wyłącznie w pozytywnym kontekście.

Z kolei już w swojej prawdziwej kampanii „Let’s relax” IKEA wyśmiewa media społecznościowe. Oczywiście z wielkim luzem, przymrużeniem oka i dystansem. Tematem reklamy jest hipotetyczny Instagram XVIII wieku, a zamiast zdjęć mamy nadwornych malarzy malujących na żywo posiłki. Dopiero gdy wszystkie arystokratyczne rodziny dadzą „lajka”, wtedy dopiero można zjeść polubiony gremialnie posiłek. IKEA w przewrotny sposób apeluje do nas, że jedzenie to nie zawody, a czysta przyjemność. Wielki kciuk w górę dla takiego pomysłu! 🙂

Johnnie Walker po sukcesie projektu „Rób to, w co wierzysz” znów zatrudnił Sokoła, tym razem do duetu z Dawidem Podsiadło. Obaj promują nowy produkt Jasia Wędrowniczka i robią to w sposób niewymuszony, lekki i naturalny. Znowu się udało. Wielkie brawa!

Ocena obecnej kondycji branży

Opinie o śmierci Facebooka oczywiście są przedwczesne i ci, którzy wieszczyli rychły koniec platformy Marka Zuckerberga mają się z pyszna po publikacji raportów dotyczących liczby ludzi korzystających z tego medium, jak i kwestii przychodów z samych reklam. To oczywisty numer 1.

Ani Instagram, Snapchat czy również Twitter nie są w stanie zagrozić dominującej pozycji tej społecznościówki. Choć wiemy jednak doskonale, że w tej branży nigdy nic nie wiadomo ☺ Jednak wszystkie znaki na niebie i na ziemi nie wskazują na to, by w 2017 mógłby pojawić się gracz, który byłby w stanie zdetronizować czy nawiązać walkę z imperium Marka Zuckerberga.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Cięcie zasięgów wymusza atrakcyjniejsze treści, ilość treści z kolei wymusza sponsorowanie postów. Na pewno w przyszłym roku zmienią się facebookowe algorytmy, zostaną wprowadzone nowe funkcje (oby były one „user-friendly”). Z kolei na Instagramie oprócz nowości w postaci reklam i sponsorowania postów dalej sprawdzi się wysokiej jakości User Generated Content, który przyciągnie uwagę szerokiego grona fanów. Oczywiście wynika to ze specyfiki tego medium, które stawia na treść w postaci bardzo dobrych zdjęć.

Być może pojawią się nowe zawody związane z nowoczesnymi technologiami… mamy już przecież influencerów, trendsetterów i coolhunterów, więc kto następny w kolejce?

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Jak przebić się przez algorytmy platform social mediowych ze swoją treścią? Większy nacisk na Instagram i jego możliwości. Ta platforma cały czas się rozwija, fani bardzo często wchodzą w reakcje ze swoimi ulubionymi markami, dlatego też łatwiej tam zbudować świadomość brandu.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Na pewno nie będzie to szał na Twittera, czego osobiście żałuję. Pozostanie to w Polsce medium wybitnie eksperckie, które nie porwie tłumów. Sam jestem soft-userem, ale doceniam tam to, że można tu uniknąć wysypu śmieciowych treści, obserwując tylko i wyłącznie interesujące w danym momencie profile. Jeśli interesujesz się sportem, polityką, sprawami międzynarodowymi, ten na pewno polubisz Twittera.

Jeśli chodzi o mainstreamowe platformy to na pewno będziemy świadkami walki na nowe funkcje, modyfikacje już istniejących, zmiany wyglądu naszych ulubionych sociali. Pojawią się na pewno nowe formaty reklam, a jeśli chodzi o posty na FB, to oprócz popularnych gifów, cinemagraphów czy też hitu w postaci video 360stopni możemy się też spodziewać nowych możliwości atrakcyjnego prezentowania contentu.

Marki na Instagramie będą chętniej umieszczały filmy kosztem zdjęć, choć oczywiście Instagram nadal będzie głównie serwisem popularnym ze względu na zdjęcia, to filmy również będą odgrywały tam dużą rolę. Na Instagramie pojawiła się ostatnio funkcja „Shop Now”, a więc być może ta platforma pójdzie nieco w kierunku e-commerce.

Na pewno możemy spodziewać się abordażu ze strony spam botów Facebooka, Instagrama czy też Twittera zachęcających nas do różnych aktywności.

Oczywiście nadal marki będą chciały współpracować z influencerami, którzy w przeciwieństwie do celebrytów mają swoje unikalne audytorium w sieci.

Dane pokazują, że nastolatki (przynajmniej w USA) korzystają najczęściej z Gmaila i YouTube’a. Czy nasza poczta stanie się jakimś tajemniczym social-marketingowym narzędziem? Projekt Google+ co prawda spalił na panewce, jednak Gmail to zupełnie inna bajka i zobaczymy z jakich zmian doczeka w 2017 roku.

Kolejnym obiecującym trendem jest interactivity – zaangażowanie konsumentów w rozwój marki i generowanie bliższego kontaktu z marką (brand/ user experience) na różne kreatywne sposoby oraz przenikanie się światów online z offline.

Na koniec Snapchat, który przygotował w tym roku konkurencyjne wobec Google Glass, i to 10 razy tańsze, okulary. Zobaczymy więc czy zrobią furorę, czy też wylądują na technologicznym śmietniku historii. Pierwsze recenzje są entuzjastyczne. 

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na nowych graczy? Nie sądzę. Trzeba bacznie obserwować rynek, konkurencję, wyciągać wnioski, dopasowywać się do szybko zmieniającej się social-mediowej rzeczywistości. W tej branży trzeba myśleć do przodu, korzystać z dobrodziejstw Real Time Marketingu, reagować na nowości i nie okopywać się na swoich z góry ustalonych pozycjach. „Ruch jest wszystkim, cel jest niczym” – to zdanie chyba najdoskonalej definiuje naturę naszej branży.

————————————————-

Kamil Pawlowski
Copywriter, VML Poland

Najważniejszy sukces 2016

Coraz wyższa jakość kreacji dedykowanych social media (pamiętajmy, że YouTube to też serwis społecznościowy). Kontynuacja trendu polegającego na zaprzestaniu traktowania mediów społecznościowych jako brzydkiego kaczątka, dodatku do ATL-u, musthave’u, czegoś, co „robimy, bo wszyscy tak robią”. Media społecznościowe stają się powoli tak istotnym medium dystrybucji treści jak telewizja. A może już się nim stały?

Największa porażka 2016

Porażką jest obecnie postawa przeciwna do wyżej wymienionej. Czyli traktowanie social media jako dodatku / doklejki i przeznaczaniu na nie małych budżetów. Szczególnie, jeśli chcemy dotrzeć do młodszego targetu.

Najważniejsza zmiana w 2016

Trochę powielę to, co napisałem w punkcie pierwszym. Zmianą (która nie została zapoczątkowana w 2016 roku, ale w 2016 roku miał miejsce jej dalszy ciąg) jest skok jakości kreacji w social media.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Kampania prezydencka w USA, w której kandydaci bardzo intensywnie korzystali z social media, pokazując ich siłę.

Najciekawsze trendy w 2016

Transmisje live, video 360 stopni, coraz większe zainteresowanie technologią VR.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Sprostanie coraz większej konkurencyjności w obszarze kreacji, dostosowanie jakości komunikacji do coraz wyższych standardów, wybijanie się z clutteru dzięki komunikacji, która jest coraz piękniejsza i coraz bardziej jakościowa.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Oczywiście (powtórzę się) kampania prezydencka w USA, w której social media odegrały bardzo ważną rolę.

Ocena obecnej kondycji branży

Nie podejmuję się oceny.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Podejrzewam, że konsekwentnie social media będą odchodzić od platform desktopowych w kierunku tych dedykowanych tylko pod mobile. Może czeka nas następca Snapchata?

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Moim zdaniem wyzwaniem będzie zachowanie złotego środka w projektowaniu kreacji. Ponieważ teraz w social media w dobrym guście jest, żeby kreacja była ruchoma (video, gif etc.), trochę się boję, że szykuje nam się prawdziwa dyskoteka ruchomych obrazków. A nie za bardzo chcę, żeby mój feed był cały jaskrawy, pstrokaty i jarmarczny.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Myślę, że największy rozwój czeka nas na polu virtual reality.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Nie mam pojęcia. Myślę, że po prostu – jak zawsze – trzeba mieć oczy szeroko otwarte.

————————————————-

Bartek Brzoskowski
Account Director, Fenomem

Najważniejszy sukces 2016

Sukces Michała Szafrańskiego z „Jak oszczędzać pieniądze”. W sierpniu 2016 Michał wydał swój poradnik finansów osobistych „Finansowy Ninja”, który w przedsprzedaży rozszedł się na pniu. Kolejne dodruki trwają i książki dalej rozchodzą się migiem. Z mojego punktu widzenia to sukces, bo to jeden z pierwszych przypadków, gdzie bloger (vloger) osiąga wysokie zyski z książki, którą wydał własnym sumptem, przy świetnie nakręconej akcji PRowej, wizytach w tradycyjnych mediach i zawartości merytorycznej, która naprawdę przydaje się w codziennym życiu. Nie jest to sukces blogosfery (bo w Empikach cały czas widzę zalegające blogerskie poradniki o makijażu, gotowaniu, trenowaniu), ale sukces Michała. Moje gratulacje!

Największa porażka 2016

Największa porażka, to brak pomysłu Twittera na swoją przyszłość. W świecie Snapów i Stories okazało się, że format stworzony przez Twittera okazał się na tyle mało plastyczny, że serwis zaczął szukać rozwiązania problemu i wzbogacać Twittera o nowe funkcje – zgodnie z duchem serwisu. Moim zdaniem ten kierunek bardziej zaszkodził serwisowi, niż przyczynił się do jego rozwoju. Tymczasem krótkie treści tekstowe zastąpiły krótkie treści wideo w innych serwisach, zaś Twitterowi nie pomógł nawet Vine, który po prostu został zamknięty. Na zakup samego Twittera chętnych niestety nie ma.

Najważniejsza zmiana w 2016

Przejście „socialu” od komunikacji i „budowania wizerunku” do e-commerce’u oraz kampanii zasięgowych. Można oczywiście powiedzieć, że biznesy e-commerce czy telekomy od zawsze traktowały social jako źródło leadów, natomiast ogromna masa marek nie miała w stosunku do mediów społecznościowych większych potrzeb niż budowanie „bazy użytkowników” i „liczby interakcji”. Traktowanie socialu jako elementu działań mediowych personalnie dla mnie stanowi element końca komunikacji w socialu, który staje się kolejnym placementem reklamowym. Czy to dobrze? Z mojego punktu widzenia to naturalna decyzja wynikająca z uświadomienia sobie, że marka w mediach społecznościowych nie jest naturalnym elementem otoczenia, więc musi dobrze zastanowić się nad tym, „po co” znajduje się na Facebooku czy Instagramie. Jedne marki ograniczają się do kampanii reklamowych, inne rozpoczynają współpracę z influencerami i budowanie branded contentu, część po prostu jest.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Nie ma takowego i myślę, że nie ma również co wymyślać takiego na siłę.

Najciekawsze trendy w 2016

Wirtualna rzeczywistość oraz „transmisja z życia” oferowana przez Spectacles od Snapchata. Wydaje mi się, że pierwszą czeka duża kariera, jeśli chodzi o globalne kampanie marek (produkcja materiałów jest dość droga). Jeśli chodzi o Spectacles, myślę, że dopiero po pojawianiu się Snapchata, i skopiowanych przez Facebooka Facebook oraz Insta Stories, rozwiązania te znajdą szersze zastosowanie. Google Glass było pionierskie, ale nie miało platformy, która budowała potrzebę posiadania takiego gadżetu (i być może oferowane opcje były zbyt szerokie). Teraz takowa się pojawiła.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Branded content i zarządzanie oczekiwaniami w tym zakresie. Trochę stało się tak, że nam wszystkim oczy świecą się do globalnych działań prowadzonych w mediach społecznościowych, firmowanych m.in. przez marki luksusowe czy motoryzacyjne. Dla wielu marek barierą jest jednak cena, więc wyzwaniem było produkowanie interesujących treści przy wykorzystaniu dostępnych budżetów. Od agencji wymaga to również edukacji i rozmów z Klientami, którzy często nie zdają sobie sprawy z kosztów produkcji kilkuminutowego materiału wideo. Myślę, że nam z każdym z Klientów udało się wypracować rozwiązania, które zadowalają wszystkich – łącznie z użytkownikami.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Niestety nie ma takiej, która ujęłaby mnie – jako użytkownika – w szczególny sposób. Wyróżniłbym natomiast Czarny Poniedziałek/Czary protest w kategorii „kampanii społecznej” – nie stworzonej przez żadną agencję, ale odnoszącą się do podstawowych wolności, takich jak prawo do decydowania o sobie. I dlatego ważną i popularną.

Ocena obecnej kondycji branży

Powiedziałbym, że utrzymuje się trend widoczny już w 2015 roku. Branża uśmiecha się przy stole, zaś pod nim – kopie się po kostkach. Pod znakiem zapytania zawsze staje interes Klienta, który często – np. z uwagi na globalny charakter kontraktu – skazany jest na współpracę z agencjami, które po prostu źle wykonują swoją pracę. To taka moja obserwacja z międzyagencyjnych spotkań, w których biorę udział. Do czego to prowadzi? Moim zdaniem do nawyku stawiania agencji „do pionu”, jak również zadawania sobie pytania „za co płacę?”.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Jeśli miałbym prognozować, to największą zmianą w 2017 będzie zmiana podejścia do rozliczania działań w socia media i proponowanie agencjom rozliczeń efektywnościowych – nie tylko w ramach działań reklamowych, ale generalnie – w świetle celów zaakceptowanych przez agencje. O ile reklama jest pod tym kątem dobrze „przećwiczona”, to pozostałe działania – praktycznie wcale.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Nie jest to element ściśle związany z komunikacją, ale pośrednio mający na nią wpływ. Z mojego punktu widzenia coraz większa rola, jaką w procesie podejmowania decyzji odgrywają działy zakupu wymaga od agencji zmiany swojego podejścia zarówno do konstruowania ofert na działania w mediach społecznościowych, jak również samych konceptów. Plusem tych działań jest to, że koncepty muszą być przemyślane i zweryfikowane kosztowo – co nie zawsze ma miejsce. Minusem – parcie na niską cenę to bardzo prosta droga do niskiej jakości w każdym aspekcie pracy nad projektem. I marketerzy i agencje zdają sobie sprawę z tego obrotu spraw, więc edukacja osób zajmujących się zakupami to dla agencji kolejne pole działań.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Dalszego rozwoju technologii VR oraz wchodzenia marek w narrację wideo. Formaty reklamowe będą stawały się coraz bardziej e-commercowe i telewizyjne, więc element łapania za oko będzie bardziej istotny. 2017 określiłbym (chociaż może być to również moje świąteczne życzenie) jako rok zdezawuowania płatnego zaangażowania. To jakoś treści i idei powinna przemawiać za zaangażowaniem się użytkownika w treść, nie zaś nagroda do wygrania czy targetowanie reklamy na tzw. klikaczy – ludzi, którzy lubią wiele i nabijają interakcje pod materiałem.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na socialowe banki zdjęć. W 2016 aplikacje takie jak Foap są swoistym novum, ale myślę, że w 2017 i agencje i marketerzy będą korzystać z nich w znacznie szerszym zakresie. Tym bardziej, że ceny materiałów są bardzo przystępne, zaś jakość materiałów – często porównywalna z jakością treści z banków foto i wideo. Jest to ważne tym bardziej, że ze wszelkich testów wynika, że materiały użytkowników naprawdę angażują innych użytkowników.

————————————————-

Magdalena Mazurkiewicz
Social Media Manager, SYZYGY

Najważniejszy sukces 2016

To był ten moment, gdy w życiu wielu użytkowników Snapchata pojawiło się bardzo poważne pytanie – po co ja mam go teraz używać? Podobne pytanie, pojawiło się w głowie marketerów

– po co mam w niego inwestować? Był to dzień premiery funkcjonalności Stories na Instagramie. Drugi najważniejszy sukces tego roku, to niemalże inwazja botów na Messengerze. Zdecydowanie lepiej widoczna zagranicą, jednak inspirująca i otwierająca wiele możliwości do komunikacji i interakcji z konsumentami. Wspierana poprzez Facebook ADS. Trzeci to popularyzacja Facebook LIVE. Wiele zagranicznych przykładów pokazuje, że ta funkcjonalność nie jest przeznaczona jedynie dla Influencerów czy portali newsowych. Śmiało powinny z niej korzystać marki.

Najważniejsza zmiana w 2016

Ponownie Instagram i wprowadzenie profili dla marek, z podstawowymi statystykami. Wprowadzenie emocji pod postami na Facebooku. Dzięki temu użytkownicy otrzymali kolejny powód, aby angażować się w publikowany content. Wprowadzenie przez Facebooka zdjęć i video 360 stopni, które może być początkiem VR na największym portalu społecznościowym.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Obecność mojego teścia na Instagramie. Bo seniorzy kojarzą się nam z ciepłymi kapciami i wizytami w przychodni. A tu się okazuje, że grupa 55+ na Instagramie sukcesywnie się powiększa a ich aktywność może zaskoczyć niejednego użytkownika z pokolenia Y.

Testowanie płatności PayPalem na Messengerze. Potwierdza to wcześniejsze zapowiedzi Facebook o rozszerzeniu funkcjonalności komunikatora w obszarze e-commerce.

Najciekawsze trendy w 2016

Wprowadzenie sztucznej inteligencji do przestrzeni social mediowej, która małymi kroczkami zastępuje ludzi w prowadzeniu komunikacji z użytkownikami.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Największym wyzwaniem może stać się potrzeba zmiany myślenia o działaniach w Social Mediach.

Regularne publikowanie jakościowego contentu, materiałów video czy współpraca z influencerami może się okazać niewystarczająca. Na podstawie 2016 roku, można śmiało założyć, że bez wprowadzenia innowacyjnych technologii w komunikacji, ciężko będzie głębiej zaangażować coraz bardziej wymagających konsumentów.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Boty i VR mogą grać pierwsze skrzypce w Social Mediach, w przyszłym roku.

Pierwsze, z powodu potrzeby automatyzacji w komunikacji z konsumentami i dużymi możliwościami technologicznymi. Drugie, z uwagi na najważniejsze trendy w świecie technologii w kontekście konsumpcji treści i potrzeby konsumentów, którzy poszukują coraz głębszych doświadczeń. Także w kontakcie z marką w mediach społecznościowych.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na autentyczność i doznaniowość publikowanego contentu. Nowatorskie technologie, zaskakujące wykorzystanie transmisji live, styczność z botami czy wirtualna rzeczywistość powinny stać się nieodłącznym elementem komunikacji w Social Mediach, w nadchodzącym roku.

————————————————-

Grzegorz Korczyński
Creative Social Media Specialist w agencji Digital Kingdom

Najważniejszy sukces 2016

Sukcesem na pewno jest ciągły wzrost świadomości oraz wielka chęć nauki na temat social media zarówno po stronie agencji jak i klienta. Co za tym idzie, współpraca z roku na rok coraz lepiej się układa. Moim zdaniem pogłębienia wiedzy oraz większe zaufanie powoduje realizowanie jeszcze ciekawszych i skuteczniejszych kampanii. Jeżeli tendencja się utrzyma, to wróże naszej branży świetlaną przyszłość.

Najciekawsze trendy w 2016

Nie powiem nic nowego, ale na pewno najczęściej wymienianym trendem 2016 jest wykorzystanie livestreamingu. Można zaobserwować kolejne marki, które chcą być „live” i prowadzić rzeczywisty dialog ze swoimi fanami. Tego rodzaju rozwiązanie świetnie wpisuje się w aktualną modę „życia – bycia” tu i teraz. Dodatkowo ta forma reklamy pozwala na pokazanie ludzkiej strony marki, gdzie fan ma poczucie poznania jej prawdziwego i wiarygodnego oblicza.

Drugim wyraźnym trendem było wprowadzenie botów na linii marka – fan. Co pozwoliło zoptymalizować komunikację.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

W tym roku mogliśmy zaobserwować sporo ciekawych akcji. Chciałbym jednak wyróżnić i pochwalić za realizację kampanię Grupy Żywiec – „Chce się Ż”. Na uwagę zasługują również „Młodzi bogowie” Prudential oraz „Kuchnia spotkań IKEA”. No i prawdziwy diament na koniec roku, świąteczna reklama Allegro – bajka!

Ocena obecnej kondycji branży

W moim przekonaniu poziom branży z roku na rok rośnie. Przede wszystkim wynika to z profesjonalnego podejścia agencji do świadczonych usług. Wszyscy wiedzą, jak ważna rolę odgrywa Customer Experience, szczególnie na linii z klient – agencja digitalowa. Dlatego też bardzo istotne jest doskonalenie swoich kompetencji zarówno tych twardych jak i miękkich.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Potencjał szeroko rozumianego digitalu, wciąż nie jest wystarczająco wykorzystywany. Budżety w porównaniu z tymi ATL-owymi stanowią mały procent całości. Social media to przecież najpopularniejsze miejsce aktywności w sieci. Ponad 30% wszystkich działań online jest prowadzonych właśnie w mediach społecznościowych. Liczę na to, że przyjdzie moment, w którym te różnice w budżetach się zatrą, a klienci w pełni docenią moc i przewagę social media.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

W kolejnym roku musimy przede wszystkim zwracać uwagę na dalszy rozwój Facebooka, Jest to najsilniejszy kanał, z którego codziennie korzysta ponad miliard ludzi. FB nawet na chwilę nie odpuszcza konkurencji, wprowadzając coraz to nowsze rozwiązania. Widzimy to chociażby na przykładzie dynamicznie rozwijającego się Messengera. Oczywiście, social media to nie tylko Facebook, ale trzeba przyznać, że jest to wciąż największy gracz na rynku.

————————————————-

Sebastian Filipowicz
Copywriter, Brave Brain

Najważniejszy sukces 2016

Tym razem skupię się na sukcesach i porażkach w nieco szerszym, branżowym ujęciu. Na plus zdecydowanie w tym roku wyróżnia się branża fitness, a zwłaszcza profile trenerów personalnych-celebrytów. Rosnący popyt na zdrowy tryb życia spowodował w ostatnich miesiącach lawinowy przyrost fanów Ewy Chodakowskiej, Anny Lewandowskiej, Michała Karnowskiego, Warszawskiego Koksa czy małżeństwa Szostaków. Konsumenci treści prezentowanych na tych fanpage’ach są coraz bardziej świadomi tego, czego oczekują, w związku z czym trenerzy personalni stawiają ostatnio na wartościowy content, precyzyjnie dopasowany do swojej grupy docelowej, co zapewnia im coraz większe zasięgi.

Największa porażka 2016

Również trenerzy, ale tym razem rozwoju osobistego. Możemy zaobserwować coraz mocniej zarysowany trend szeroko pojętego hejtu na to środowisko, w postaci niewybrednych komentarzy na profilach czy zakładania fanpage’y ośmieszających konkretnych trenerów. Jak pokazuje chociażby ostatni przypadek znanego coacha i jego słownego starcia z młodym YouTuberem, niektórzy z tym hejtem coraz gorzej sobie radzą.

Najważniejsza zmiana w 2016

Wprowadzenie kont firmowych na Instagramie. Przedsiębiorcy od dłuższego czasu dopominali się o tę zmianę, a możliwość reklamowania się na tym portalu z poziomu menedżera reklam Facebooka chyba tylko przyspieszyła realizację ich postulatu.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Cały świat z uwagą śledził przedwyborcze utarczki słowne kandydatów i wszystkie media społecznościowe – od Facebooka po Twittera i YouTube zalewane były codziennie świeżą dawką informacji.

Najciekawsze trendy w 2016

Zwiększająca się liczba transmisji na żywo na Facebooku. Od kiedy profile prywatne również mogą je przeprowadzać, wszelkiej maści celebryci, dziennikarze, sportowcy, a nawet politycy wykorzystują to narzędzie do pokazywania tego, co aktualnie robią, materiałów „zza kulis”, a nawet transmisji własnych programów na żywo.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Optymalizacja budżetów reklamowych przez osoby, które nie mają w tym wprawy. Przedsiębiorcy, którzy bez pomocy agencji próbowali się reklamować, szczególnie na Facebooku i Instagramie, mieli coraz większe problemy z efektywnością kampanii. Wzrastające koszty kliknięć na Fb i rozbudowanie dostępnych opcji w Menedżerze Reklam i Power Editorze powodują, że jeśli nie jest się na bieżąco ze wszystkimi nowinkami, to bardzo ciężko utrzymać dawne zasięgi.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Być może jeszcze przed nami? Wiele marek wykorzystuje całe pokłady swojej kreatywności przed świętami.

Ocena obecnej kondycji branży

Wydaje się, że klienci wreszcie dostrzegają konieczność profesjonalizacji swoich działań w mediach społecznościowych, w związku z czym branża coraz dynamiczniej rozwija się. Klienci rozumieją, że generowanie regularnego, wysokiej jakości contentu to jedno, ale planowanie kanałów dotarcia i spójnych kampanii reklamowych to drugie. Dochodzi do tego jeszcze strona wizualna, która aby wyróżnić przekaz, musi być dopracowana w każdym szczególe. Należy zatem ocenić, że kondycja branży na chwilę obecną jest dobra i nic nie zapowiada kataklizmu.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Rok 2017 będzie czasem coraz bardziej precyzyjnego targetowania reklam. Zapowiedź tego dostaliśmy już teraz, gdy Facebook wprowadził możliwość wyświetlania komunikatów osobom, które w określony sposób zareagowały na treści na naszym profilu (taki remarketing kierowany na fanpage zamiast na witrynę). Co prawda na razie możemy wybierać do tego celu tylko osoby, które otworzyły naszą kanwę, zaangażowały się w nasz film lub zostały przez nas pozyskane jako kontakt, jednak należy się spodziewać, że ekipa Facebooka rozbuduje to bardzo przydatne narzędzie o nowe moduły.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Zaplanowanie kampanii digitalowych według kryterium urządzenia, na których kreacje będą wyświetlane. W tym roku liczba mobilnych użytkowników Internetu po raz pierwszy w historii przegoniła desktop, co oznacza odwrócenie proporcji, do których od wielu lat byliśmy przyzwyczajeni. Zwiastuje to nie tylko konieczność projektowania witryn w technologii RWD i wzrost znaczenia aplikacji, ale też obowiązek uwzględniania tego faktu w kampaniach reklamowych – również tych realizowanych za pomocą mediów społecznościowych.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Moim zdaniem możemy spodziewać się dalszej ekspansji Facebooka w kierunku bycia portalem „od wszystkiego”. Od kiedy Mark Zuckerberg rzucił wyzwanie You Tube’owi (faworyzowanie treści wideo) oraz Snapchatowi (filmiki wyświetlane na Instagramie u góry strony i funkcjonalności dotyczące robienia zdjęć w Messengerze) wydaje się, że gigant z Doliny Krzemowej kierunkuje swoje działania ku zabraniu jak największej liczby fanów konkurencji.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Dbajmy o to, co wrzucamy na portale społecznościowe. Dziś nasze wirtualne profile świadczą o nas co najmniej tak samo jak nasz wygląd, a pracodawcy coraz częściej podglądają nas nie tylko na LinkedInie, ale też na Facebooku czy nawet Instagramie. A jeśli wolimy, by nasz profil był naszym prywatnym królestwem, zwróćmy uwagę na ustawienia prywatności. Nigdy nie wiadomo, kiedy jedno nieodpowiednie zdjęcie czy niewybredny komentarz ujrzy światło dzienne, a co raz trafi do Internetu, może tam zostać już na zawsze. Bywało, że ludzie tracili już przez to pracę.

————————————————-

Agnieszka Rutkowska
Social Media Manager, Grupa On Board Think Kong

Najważniejszy sukces 2016

Globalnie: współpraca Casy’ego Neistata z CNN. Bardzo znany vloger zostaje ‘kupiony’ przez telewizyjnego giganta, który pokazuje, jak się z Internetem łączyć, a nie konkurować. Ważnym aspektem tej transakcji jest intencja wykorzystania User Generated Content do tworzenia/relacjonowania newsów. Więc w praktyce – to nie tv wchodzi w Internet, tylko internauci do telewizji.

Lokalnie – Wielkie Teorie Darwina, Legendy Polskie, OnetRano i inne tego typu produkcje, które, analogicznie do globalnego sukcesu, pokazują połączenie formatów, budżetów, emocji z dwóch rozdzielanych do tej pory światów: Internetu i telewizji.

Największa porażka 2016

Globalnie: zalew ‘fake newsów’ w mediach społecznościowych podczas kampanii wyborczej w USA. Oczywiście to nic nowego, że ktoś publikuje w Internecie nieprawdziwe informacje. Ale rzadko dzieje się to na taką skalę i tak intencjonalnie, jak miało to miejsce w trakcie walki Trump vs. Clinton.

Lokalnie: reakcje na tutorial makijażowy autorstwa Jakuba Króla. To, niby pozornie niewinne wydarzenie, wyciągnęło cały rynsztok social mediów na wierzch. W USA męscy beauty-vlogerzy robią wielką karierę YouTubie. W Polsce najpopularniejsi vlogerzy stawali w obronie Jakuba, któremu komentujący życzyli śmierci.

Najważniejsza zmiana w 2016

Ogólnodostępne transmisje na żywo na Facebooku. Które nie tylko koszą ‘konkurencję’, która możliwością nadawania video w trybie live chciała odgryźć kawałek tortu Facebookowi, ale też dają niesamowite możliwości do interakcji – czyli głównej idei mediów społecznościowych.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Zbiórka pieniędzy na Emila Koryczana, chłopca z poważną wadą serca. Głównie dzięki mediom społecznościowym zebrano ponad 7,5 mln złotych, z czego 1,7 mln w jeden dzień. Niesamowita siła crowdfundingu

Najciekawsze trendy w 2016

Snapczatyzacja albo inaczej ‘opowiem Ci swój dzień’. Dostęp do dobrej technologii i mediów społecznościowych spowodował, że coraz więcej osób widzi wartość w relacjonowaniu, jakby się kiedyś mogło wydawać, błahych wydarzeń z życia. Więc powstają wielominutowe relacje na Snapchacie, Facebooku i od niedawna również Instagramie oraz daily vlogi.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Ograniczenie hejtu, nie ograniczając wolności słowa. W minionym roku powstało sporo kampanii dedykowanych temu problemowi, skupiających się głównie na dzieleniu ludzi na hejterów i ofiary. Wyzwaniem jest jednak zdefiniowanie granicy między krytyką, a hejtem, a potem pokazanie, jak i dlaczego jej pilnować.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Sztuka składania historii, czyli Krzysztof Gonciarz dla Intel iQ. Po pierwsze: duża swoboda w działaniu twórcy. Po trzecie: świetny pomysł na cykl. Po trzecie: bardzo wysoka jakość materiałów, merytorycznie i technicznie. I biorąc pod uwagę efekty – zwrócona inwestycja.

Ocena obecnej kondycji branży

Dobry z plusem. Sporo i szybko się uczymy. Jesteśmy ciągle w relacji Agencja – Klient więc ta nauka musi być obustronna, aby tę kondycję ciągle poprawiać. Z drugiej strony jest coraz większa konkurencja, która podkręca tempo. Nie ma lekko. 🙂

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Próby zdetronizowania Facebooka. To żadne odkrycie, bo te próby są od lat i pewnie jeszcze przez lata będą. I dzięki temu mamy tyle nowości, na poziomie technologicznym, ale też tematycznym: powstaje i będzie powstawać coraz więcej niszowych społecznościówek skupiających ludzi ze specyficznych kręgów. Tak długo, jak będą dawały możliwości reklamowe, tak długo agencje social media nie mają się czego obawiać. 😉

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Nadal niepokonane wyzwanie z 2016.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Liczę na to, że dominującym, generalnym trendem będzie stawianie na jakość. Inwestowanie w proces produkcji, żeby treści było mniej, ale żeby były lepsze. Już dawno przestaliśmy jako odbiorcy mieć możliwość przetwarzania wszystkiego, co nam algorytm podsuwa. Najwyższy czas, aby twórcy zaczęli działać w myśl ‘mniej (ale lepiej) znaczy więcej’.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Z punktu widzenia użytkownika – na to, od czego próbuje się odwrócić naszą uwagę. Media społecznościowe bardzo sprzyjają tworzeniu zasłon dymnych i łatwo się dać złapać na kolejną falę internetowego poruszenia, która oddali nas od tego, co być może jest ważniejsze. Z punktu widzenia twórcy/agencji social media – na weryfikację. Na podwójne sprawdzanie faktów, źródeł, praw autorskich, zanim cokolwiek wpuścimy do sieci.

————————————————-

Angelika Gazda
Social Media Manager, VMR

Najważniejszy sukces 2016

To wciąż niezniszczalny Facebook! W 2016 nikt już nie deklarował, że platforma przestanie istnieć, że nie sprzedaje, że nie ma sensu prowadzić tam komunikacji. Zuckerberg stworzył kanał, który wciąż dominuje, pozostawiając resztę gigantów w tyle. Bo jak inaczej nazwać platformę z ponad 1.65 miliarda aktywnych użytkowników? Dlaczego wydatki reklamowe na media społecznościowe w Polsce, już w pierwszej połowie roku wzrosły o 75% do roku ubiegłego, a większość tortu przypadła oczywiście królowi? Facebook wygrywa, konsekwentnie prowadząc politykę i stale rozwijając się ze swoimi użytkownikami. Wprowadza szereg nowych funkcji, jak programowanie botów na messengerze czy zakupy z poziomu platformy, które sprawiają, że użytkownicy nie muszą uciekać na inne strony, bo niemal wszystko mają na fejsie. 😉

Największa porażka 2016

Upadek Vine’a. Mimo dobrze zapowiadającego się, świeżego medium społecznościowego, które z początku generowało spore zainteresowanie millenialsów, Twitter postanowił opuścić swoje dziecko i zawiesił aplikację. Zbyt mały ruch, brak pomysłu na generowanie zysków, a także skupienie niewielkiej uwagi na projekcie przyczyniły się do jego końca. Mimo wszystko, należy uczcić go 6 sekundami ciszy. 😉

Najważniejsza zmiana w 2016

Były mniejsze i większe zmiany, jednak tak naprawdę ich mnogość i wzajemne crossowanie spowodowały szereg oddziaływań, które okazały się korzystne dla marek i wygodne dla agencji ich obsługujących.

Początek roku dał nam może i prozaiczną, ale jakże przydatną możliwość szybkiego przelogowania się pomiędzy kontami na Instagramie. Zaraz za tym pojawiły się 60 sekundowe reklamy video czy udoskonalone Stories. Zmiana algorytmu zwiastująca koniec chronologicznego wyświetlania postów z powodu 40% spadku zaangażowania i pomijania 70% treści. Wreszcie profile firmowe i analiza statystyk.

Najwięcej zmian wprowadził oczywiście niekwestionowany król Facebook, jak pierwszeństwo wyświetlania się filmów na żywo w newsfeedzie, jeszcze więcej statystyk, ulepszony piksel konwersji, video i audio w opcji 360, sekcja sklep dla (prawie) wszystkich i mnóstwo testowanych funkcji, jak np. rekrutacja z poziomu fan page’y. Snap zaserwował nam live chat video, serię nowych naklejek i filtrów, czy dzwonienie z poziomu apki. LinkedIn przyciągnął coraz więcej marek z segmentu B2B, umożliwił widoczność statystyk odbiorców z poziomu mobile, ale to mało zauważalne zmiany. Serwis powoli szykuje się do przejęcia przez Microsoft – pytanie czy to początek bardziej dynamicznych zmian dla “profesjonalnego” serwisu na rynku pracy czy Facebook wkrótce zawłaszczy i ten obszar?

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Rewolucja relacji live w social media – duży krok w stosunku do tradycyjnych kanałów i zdecydowana przewaga w odbiorze. Możliwość współuczestnictwa odbiorców, wzajemnego dialogu, setki Q&A, programów rozrywkowych, edukacyjnych chatów z ekspertami przewyższają setki komercyjnych show. Dlaczego to najważniejsze wydarzenie? Bo to kolejny rok video, połączenie działań real time, hierarchia wyświetleń w newsfeedzie i możliwość największego obcowania z marką w tym samym czasie. Połączenie wszystkich elementów daje prawdziwą esencję idei mediów społecznościowych.

Najciekawsze trendy w 2016

Virtual Reality – początek nowego kierunku dla wielu dziedzin, nie tylko social media, choć połączenie VR + SM zaowocuje – to pewne. VR to przyszłość, jednak jeszcze nie w 2017 roku. Przeciętny użytkownik nie będzie miał do niej dostępu, choć marki na pewno rozpoczną eksperymentowanie z technologią na większą skalę. Koszty i mało wygodne oculusy zostaną zastąpione bardziej przyjaznym gadżetom, choćby na wzór soczewek z Black Mirror 😉 a przynajmniej bardziej poręcznymi. Prawdziwy rozkwit technologii nastąpi prawdopodobnie w okolicy 2020 roku.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Utrzymanie zaangażowania odbiorców na wysokim poziomie przy wprowadzaniu kolejnych algorytmów i spadającym zasięgu organicznym. Jednak przy realizacji strategii, skutecznej optymalizacji kampanii, stosowaniu nowych formatów i wartościowego contentu – zdecydowanie warte podjęcia rękawicy. 😉

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Od momentu pojawienia się zdecydowanie świąteczny spot Allegro, traktujący jak zwykle o emocjach i bliskości. Nauka języka angielskiego, osadzenie w polskich realiach i wzruszająca puenta to prawdziwy majstersztyk od agencji Bardzo. Chcemy więcej! 😉

Ocena obecnej kondycji branży

Social media mają się lepiej niż kiedykolwiek! 😉 Pozostaje nam obserwować jak powoli media społecznościowe zaczną wypierać strony firmowe, podstawowe usługi offline, a użytkownicy zamiast ustawiać się w kolejkach na poczcie zapłacą rachunki na fejsie, o sportowych rozgrywkach porozmawiają z botem czy poradzą się w kwestii wyboru sukienki na wieczór.

Jakie zmiany czekają nas w 2017?

Marki zamiast dywersyfikować działania na wiele kanałów społecznościowych, skupią się na jednej, maksymalnie dwóch platformach, na których posiadają największe społeczności. To w te kanały będą inwestować i to znacznie więcej niż w latach ubiegłych.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

W social media nie wystarczy wystarczy być i postować, o tym co robimy. Grunt to sprawić, by użytkownik czuł, jakby nam towarzyszył. To znaczy, że 2017 to rok kontynuacji rozwoju live i 360 video oraz real time marketingu. Największym wyzwaniem będzie sprawienie, by użytkownicy naprawdę poczuli się częścią tego co robimy i utożsamiali się z działaniami marki. A marka z kolei powinna być tam gdzie użytkownicy, czerpać z aktualności i na bieżąco adaptować je do swoich działań.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Social commerce to główny trend 2017. Ciągłe testowanie i stopniowe wprowadzanie sekcji Sklep na Facebooku to tylko początek rewolucji zakupowej w social media. Do decyzji zakupowych dojrzeją nie tylko społecznościowi giganci, ale i przeciętni użytkownicy, którzy nie obawiają się już podpinania kart, zakupów z poziomu mobile czy platform społecznościowych.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017?

Na personalizację reklam, wąsko targetowaną na konkretnych użytkowników. Nie tylko Na Facebooku, Instagramie, ale i Snapie. Możliwość przypisania jeszcze większej liczby zainteresowań, powiązań, relacji pozwoli nie tylko na dokładne dotarcie do grupy docelowej, ale i rozbudowanych statystyk, które staną się źródłem wiedzy o zachowaniach użytkowników.

Tuż za personalizacją przekazu, dużą rolę odegra customer service. Marki będą inwestować coraz więcej w boty i obsługę klienta 24/7 na wszystkich platformach społecznościowych.