NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Technologia (Cz. 1)

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Technologia (Cz. 1)
O podsumowanie roku 2016 w kategorii technologia poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji i firm specjalizujących się w technologii. Zapraszamy do lektury.
O autorze
26 min czytania 2017-01-18

1. Maciej Zasada, Założyciel Le Polish Bureau, Tech Lead, UNIT9, Jakub Brzózka, Public Relations Manager w Le Polish Bureau / UNIT9
2. Chris Kwacz, Project Director w Agencji VMR
3. Daniel Biegaj, Business Development Director, Fenomem
4. Dominik Komar, Head of 18 Havas Warsaw, Havas Media Group
5. Artur Kończyński, Dyrektor współzarządzający, Agencja K2
6. Krzysztof Kreczko, Project Manager, DCS.pl
7. Paweł Pałka, Project manager, House of VR
8. Przemysław Półtorak, Digital Director, MullenLowe Warsaw
Drugą część podsumowania w kategorii technologia przeczytasz tu >

Maciej Zasada
Założyciel Le Polish Bureau, Tech Lead, UNIT9
Jakub Brzózka
Public Relations Manager w Le Polish Bureau, polskim oddziale interaktywnej firmy produkcyjnej UNIT9

Najważniejszy sukces 2016

Eksploracja kosmosu, realny plan kolonizacji Marsa. Do niedawna brzmiało to jak jedno z opowiadań Raya Bradbury’ego. SpaceX Elona Muska po raz kolejny udowadnia, że aspiracje człowieka do bycia istotą międzygwiezdną są uzasadnione.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Największa porażka 2016

Wybuchające telefony wygrywają w tej kategorii. Informacje o zakazie używania / wnoszenia telefonów na pokład samolotu / restauracji etc, to jedna z ciekawszych akcji viralowych, chociaż nie planowanych przez producenta. No i wybuchające pralki firmowane tym samym logo, ale akurat ich nigdy do samolotu nie można było wnosić.

Najważniejsza zmiana w 2016

Nowy oddział UNIT9 w Los Angeles (VR i film) 😉 Poza tym boom na rynku sprzętu VR. Konsumenckie wersje gogli największych graczy. W perspektywie kolejnego roku temat wygląda obiecująco, a oczekiwania są olbrzymie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Autopilot w samochodach Tesli. Tego typu wydarzenia to kamienie milowe w rozwoju technologii i naszego życia. To realna, niedaleka przyszłość.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najciekawsze trendy w 2016

Cinematic VR, AR, chatboty, AI. Wchodzimy w kolejny etap technologii, które do niedawna kojarzyły się z literaturą sci-fi. Bardzo ekscytujące.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Mijający rok upłynął pod znakiem VR. Gogle, akcesoria, software. Wielkie nadzieje, aspiracje, oczekiwania. Pytanie, jak na to wszystko zareagują konsumenci. Na przykładzie m.in Sony i Playstation VR przyszłość wygląda optymistycznie.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Za nami świetny rok, masa ciekawych i oryginalnych projektów. Innowacyjny, ze względu na nowe zastosowanie technologii VR, był dla nas “Bedtime VR Stories”, który zrealizowaliśmy wspólnie z marką Samsung. Niezwykle ciekawy, pokazujący, jak wirtualna rzeczywistość pomaga nam łączyć ludzi oddalonych od siebie o tysiące kilometrów.

Ocena obecnej kondycji branży

Zacięta rywalizacja, dynamiczna adaptacja.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Więcej AI, chatboty. VR dostępne dla szerokiego grona konsumentów.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Produkcja ciekawego i wartościowego contentu wykorzystującego najnowsze technologie. Treści mających wpływ na zmianę ludzkich zachowań, sposobu myślenia, wrażliwości społecznej. Postęp jest tak szybki, że praca nad nowymi zastosowaniami dostępnych technologii jest dużym wyzwaniem.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Zrealizowaliśmy ostatnio kilka ciekawych projektów wykorzystujących AI i chatbot. Chcemy utrzymać ten kurs, zrealizować kolejne projekty. Mamy nadzieję, że ten trend utrzyma się w roku 2017 oraz, że w pewnym momencie, dotrze również do Polski.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Nie można pozostać w tyle. Przy tak dynamicznie rozwijającej się branży i wyraźnie rysujących się nowych trendach należy podążać wszelkimi ścieżkami jednocześnie, bo nie sposób przewidzieć, jak dalej potoczą się losy każdej z nich.

————————————————-

Chris Kwacz
Project Director w Agencji VMR

Najważniejszy sukces 2016

Spektakularny rozwój technologii VR/AR. Ogromne przyspieszenie i popularyzacja rzeczywistości wirtualnej czyni z niej zdecydowanego zwycięzcę wyścigu w 2016 roku. Praktycznie każdy większy producent sprzętu pracuje nad swoim hardware, doczekaliśmy się premiery Playstation VR, odsłony Oculus Rifta, postępu prac nad HoloLens ze strony Microsoftu i setek innych platform pozostających w tej grupie techu. VR/AR to game-changer, zmieniający tak wiele dziedzin naszego życia i sposobu wykorzystania, optymalizacji procesów, że z pewnością jest to jeden z trendów, który stanowić będzie o naszej przyszłości. Czy to na poziomie pracy czy też rozrywki albo życia osobistego.

Największa porażka 2016

Jestem zawiedziony spowolnieniem w rozwoju technologii druku 3D. Byłem przekonany, że już w tym roku doczekamy się spójnego modelu biznesowego, który da potrzebę posiadania drukarki 3D w każdym domu, tak aby na przykład bez wychodzenia w jesiennym deszczu do centrum handlowego moglibyśmy pobrać sobie ze sklepu internetowego LEGO projekt nowego zestawu klocków i w kilka minut wydrukować je sobie w domu po to, aby razem z dziećmi złożyć nowy model helikoptera. Mocne przejście w kierunku B2B i zarzucenie prób dotarcia do klienta końcowego określam jako rozczarowanie. Bardzo ciekawi mnie, w którym kierunku pivotować będzie ta gałąź high-techu.

Najważniejsza zmiana w 2016

Zmiana podejścia do technologii. Postawienie na jej użyteczność i optymalizację jest kluczowe, aby osiągnąć sukces popularyzacji. Nareszcie widać zdrowe podejście do budowania ekosystemów opartych na technologii. Zaczynamy wyznawać zdrową zasadę „Make Technology Human”, czyli budujemy i kształtujemy rozwiązania, tak aby służyły ludziom, a nie odwrotnie. To ogromne wyzwanie, ale także bardzo duży krok w dobrym kierunku, by po kilku latach tech stał się podstawowym elementem stanowiącym wsparcie w dziedzinach takich jak zdrowie, ratowanie życia czy pomoc dla osób niepełnosprawnych.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Dla mnie osobiście było to przekonanie się, jak rzeczywistość rozszerzona naturalnie trafia w nasze potrzeby i sposób funkcjonowania. Miałem okazję w tym roku popracować chwile z HoloLens Microsoftu i jestem pod ogromnym wrażeniem intuicyjności i naturalności przyswojenia tej technologii. Tak jak VR to odłączenie się od rzeczywistego świata i przeniesienie się w zupełnie wyimaginowane środowisko, co dla ogromnej rzeszy ludzi będzie stanowiło totalną barierę wejścia. Po prostu nie odnajdą się w takim środowisku, a wpłynie to na zwolnienie popularyzacji tej technologii na masową skalę. Tak w przypadku Augmented Reality mamy do czynienia ze swoistą warstwą, nakładką na otaczający nas świat, która usprawnia sposoby pracy, komunikacji i zabawy. Uzupełnia nasz świat, a nie go zastępuje. Dlatego uważam, że dynamiczny rozwój AR jest zdecydowanie bardziej prawdopodobny, przynajmniej w najbliższym okresie.

Najciekawsze trendy w 2016

Machine Learning i szerokie wykorzystanie botów do komunikacji w standardowych, online’owych systemach CRM. Ogromny procent kontaktów online w przypadku platform customer service, e-commerce, ich helpdesku dzieje się już nie z ludźmi, ale z botami. Jeśli takie tuzy jak Facebook czy Amazon stawiają na sztuczną inteligencję w zarządzaniu swoim backbone i architekturą informacji to mówimy już tutaj o rewolucji w podejściu do komunikacji na masową skalę. „ONA” z Joaquin Phoenixem jest coraz bliżej! 🙂

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Ciągła potrzeba edukacji technologicznej dla odbiorców tej technologii. Wymaga to zdecydowanie pracy u podstaw, żyjemy w czasach, w których Technologia rozwija się gwałtownie i dynamicznie, a budowanie świadomości i popularyzowanie jej wśród ludzi jest elementem niezbędnym do jej przetrwania i wykorzystywania. Wszystkie badania wskazują na ogromną potrzebę ludzi w tej materii, szukamy informacji o nowych rozwiązaniach, chcemy się o niej uczyć i ją poznawać. Praca nad optymalizacją tych działań to jedno z najtrudniejszych wyzwań, ale jednocześnie jedno z najbardziej potrzebnych działań.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Uber i ich pilotażowa flota autonomicznych samochodów Volvo XC90’s na ulicach Pittsburgha. Robot zastępujący człowieka za kierownicą pojazdu to krok milowy w historii ludzkości. Zwieńczenie lat pracy nad samochodami autonomicznymi i zapowiedź tego, w którą stronę rozwijać się będzie transport w kolejnych latach. Przewiduje się, że już za 10 lat połowa ruchu transportowego na odcinkach autostradowych obsługiwana będzie przez roboty. Ta rewolucja pociąga za sobą nie tylko kwestie bezpieczeństwa, optymalizacji, ale także kwestie społeczne, utraty pracy przez kierowców i mnóstwo problemów natury moralnej. Bo wyobraźmy sobie teraz sytuację, w której kierujący samochodem Ubera robot bierze udział w wypadku i wjeżdża w grupę osób, chroniąc życie swojego pasażera. Pytanie, czy robot ma wybierać mniejsze zło? Czy przeliczając „Collateral damage” ma poświęcić życie swojego jednego pasażera, aby uratować dzięki temu kilka innych osób? A jeśli tak, to czy właściciele aut będą hackować swoje systemy, aby te w razie wypadku chroniły zawsze ich życie, a nie życie pieszych/pasażerów innych pojazdów?

Ocena obecnej kondycji branży

Dynamiczny rozwój z ogromnymi perspektywami na kolejne lata. Technologia jest już teraz traktowana jako naturalny element uzupełniający nie tylko działania promocyjne, ale wspierający praktycznie każdą dziedzinę naszego życia. Przyszłość wygląda jasno i obiecująco, powstaje mnóstwo nowych firm także w Polsce, które w krótkim okresie zyskują ogromny potencjał i przyspieszenie, budując swoje często bardzo specjalistyczne know-how. Bivrost, Estimote, Zortrax, Omni3D, Codewise, żeby wymienić chociaż kilka.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Ogromne przyspieszenie w aspekcie tworzenia prawdziwego Artificial Intelligence i pójście w kierunku świadomego, samo rozwijającego się AI. To będzie krok milowy w historii ludzkości, który może być także początkiem pojawieniem się nowego gatunku na naszej planecie. Tworu, którego IQ będzie przytłaczająco wyższe od IQ najmądrzejszych ludzi. Ciekawe tylko, czy wtedy stworzony przez nas AI będzie chciał z nami rozmawiać, tak jak my nie wykazujemy teraz zbyt wielkich chęci, aby dyskutować z małpami…

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Popularyzacja technologii. Po raz kolejny bowiem mamy dużą dywersyfikację grup i rozciąganie się obszaru pomiędzy early adoptersami, którzy natychmiast przyswajają nowe technologie, a największą grupą, czyli late adoptersami, która przyswaja tę technologię wolniej i trochę później. Dlatego też tak ważnym jest w tym procesie zmiana, o której wspomniałem wcześniej, czyli skupienie się na przygotowaniu i dostarczaniu rozwiązań użytecznych dla ludzi i naturalnie przez nich akceptowalne niż próba wrzucenia nowego techu…

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

W twardym Hardware unifikacji systemów Smart Home, i budowanie łączonych struktur Internet Of Things. Duża dywersyfikacja na tym rynku, jeśli chodzi o protokoły, standardy stwarza wciąż spore utrudnienie w zwiększeniu wolumenu użytkowników. Przetrwają Ci, którzy potrafić będą połączyć siły i zagarnąć większą część tortu, popularyzując jeden spójny standard komunikacji / wymiany danych. Także rozwoju rynku Headsetów dostosowanych do zwiększającej się ilości publikowanego contentu. Video 360 stopni, interaktywne formy, LIVE streamy to rynek, który także stanie się dużym łakomym kąskiem i wymaga przygotowania i popularyzacji generacji sprzętu, które spełnią oczekiwania (jakość, pole widzenia, wygoda użytkowania).

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Integracja mediów społecznościowych i bycie ciągle online sprawi, że bardzo mocno zmieni się format komunikacji. Rozwój trendu „One 2 Few”, czyli ograniczanie komunikacji do grupy najbliższych, zaufanych znajomych z odcięciem obecności wszędzie i dla każdego. Co za tym idzie, warto przyglądać się całej gamie wearables technnology, czyli urządzeniom, które usprawniają naszą komunikację, zbierają informacje i przekazują je w trybie instant. Opaski sportowe, aplikacje trackujące, czy chociażby okulary Spectacles od Snapa…

————————————————-

Daniel Biegaj
Business Development Director, Fenomem

Najważniejszy sukces 2016

Elon Musk. To sukces, to człowiek z o gigantycznej wizji, który nie przejmuje się tym co piszą i mówią o nim inni. Kilkanaście lat temu postanowił zrobić wszystko, aby ludzkość mogła się przenieść na Marsa i krok za krokiem konsekwentnie realizuje swoją wizję. Mało osób wierzyło, że Tesli uda się konkurować z wielkimi firmami motoryzacyjnymi, jeszcze mniej osób wierzyło w SpaceX i pewnie tyle samo w Hyperloop i SolarCity

Elon Musk mimo sporych opóźnień w dostawie tego, co obiecuje, naprawdę robi rzeczy innowacyjne i warto bacznie obserwować to, co będzie robił w następnym roku.

Największa porażka 2016

Wybuchające Samsungi Galaxy Note 7. Po problemach z telefonami Samsung zdecydował na wycofanie tego modelu ze sprzedaży. Ta sytuacja może spowodować zmniejszenie obrotów Samsunga nawet o 10 mld dolarów. Trzeba przyznać, że bardzo dużo ucierpiała również sama marka.

Nowe produkty Apple (Iphone 7 i MacBook Pro). Kupiłem nowego Iphona w dniu, kiedy rozpoczęła się sprzedaż w PL. Wcześniej miałem Iphone 6. Jestem zawiedziony i muszę przyznać, że Apple wyczerpał już swój limit czasowy na wprowadzenie prawdziwej innowacji na rynku, kopiowanie rozwiązań konkurencji już nie wystarcza. Nowy MacBook Pro również daje dotychczasowym fanom marki wiele do myślenia. Mac i walizka przejściówek niezbędnych do codziennego wykorzystania komputera. Apple proszę!

Najważniejsza zmiana w 2016

Samochody autonomiczne jeżdżą już po ulicach. Zmianą istotną jest nie tylko sam rozwój technologii, ale bardzo szybkie dostosowanie prawa do nowości technologicznych. Na chwilę obecną te zmiany możemy obserwować w USA, ale już niedługo również w Europie.

Mobile=Desktop. Pierwszy raz pojawiły się informację o tym, że udział procentowy wyświetleń stron www jest taki sam dla urządzeń mobilnych i desktopów.

Mało osób mówi o Snapie (stary Snapchat) w kategorii technologia, ale wypuszczone przez tę firmę okulary Spectacles zmieniają bardzo dużo. To pierwszy ‘wearable’, który naprawdę zostanie przyjęty przez grupę docelową. O ile w przypadku Google Glass bardzo długo mówiło się o ich premierze, to od startu projektu (2012) z roku na rok coraz ciszej mówi się o tym projekcie.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Wejście na rynek masowy rozwiązań VR. Dzisiaj na rynku nie tylko dostępne są headsety od Samsunga czy Oculus Rift ale również PlayStation VR czy najdroższy HTC Vive. To początek zmian na wielu rynkach – od gier, przez naukę do biznesu.

Najciekawsze trendy w 2016

Zdecydowanie postawiłbym na VR, AI z naciskiem na Machine Learning. To co potrafi już zrobić IBM Watson naprawdę może wpłynąć na naszą codzienność.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Pokemon Go i wszystko, co się wiąże z jego fenomenalnym sukcesem. Dlatego, że sam produkt nie wymagał bardzo rozwiniętych akcji marketingowych. Pojawił się i zdobył w ciągu 7 dni około 7 milionów użytkowników. Absolutny rekord. Finalnie zawsze liczy się wynik biznesowy.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża technologiczna ciągle się rozwija. Często jest motorem napędowym innych branż. Z każdym kolejnym rokiem technologia waży więcej w kosztach naszych biznesów. Coraz ciężej już sobie wyobrazić branżę marketingową bez zaplecza technologicznego, a to dopiero początek.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Mało w 2016 roku mówiło się o działaniach prowadzonych przez Google. Bardzo czekam na to, co w 2017 zaprezentują. Ciągłe zakupy giganta (od 2010 kupują co najmniej 2 spółki w miesiącu!!!) muszą finalnie doprowadzić do czegoś spektakularnego – albo sukcesu albo porażki. Czekam bardzo.

Znaczący wzrost rynku azjatyckiego w rozwoju technologii. Obecnie to Apple, Google, Microsoft czy Facebook zarabiają najwięcej, ale nie są już tak innowacyjne, jak ich konkurenci z Japonii, Chin czy Korei Południowej. Co więcej wymienieni giganci obecnie rozwijają się najprężniej właśnie na rynku Azjatyckim.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

21 października 2016 miał miejsce atak hakerski, w wyniku którego serwisy/aplikacje takie jak Twitter, Spotify czy Reddit nie były dostępne dla użytkowników. Atak DDoS (z Wikipedii:„Na dany sygnał komputery zaczynają jednocześnie atakować system ofiary, zasypując go fałszywymi próbami skorzystania z usług, jakie oferuje.”) został przeprowadzony przez hakerów przy użyciu sprzętów dostępny w każdym domu – komputer, kamera, elektroniczna opiekunka. Co łączyło te urządzenia? Dostęp do internetu! Z roku na rok przybywa urządzeń jakie podłączamy do internetu i będzie ich jeszcze więcej. W związku z tym w sieci pojawia się więcej naszych danych, danych o naszych zachowaniach czy o naszym zdrowiu. Każdy z nas powinien bardzo poważnie przemyśleć, jakie dane i gdzie udostępnia, gdyż w związku z rozwojem technologii wszyscy o nas wiedzą więcej i nie wiadomo gdzie i komu się te dane przydadzą.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Dalszy rozwój VR, AI. Osobiście nie mogę się doczekać wersji SIRI w języku polskim.

Masowej sprzedaży asystentów domowych jak Google Home czy Amazon Alexa. Te małe urządzenia zmienią naszą codzienność. Może jeszcze nie w 2017, ale na skalę masową każdy z nas będzie miał wirtualnego asystenta.

Mobile, mobile, mobile!!! Mobile wszędzie. Rośnie czas korzystania przez nas z telefonów i w związku z tym zmienia się wszystko inne dookoła.

Na co należy zwrócić szczególnie uwagę w 2017

Elon Musk. Każdy, kto choć trochę interesuje się realnym wpływem nowych technologii, powinien obserwować, co planuje Elon.

Microsoft. Od momentu odejścia Stevena Ballmera i objęcia stanowiska przez Satya Nadella można powiedzieć, że to ich moment. Naprawdę wprowadzają dobre i innowacyjne produkty.

Co dzieje się w Azji? Komunikatory takie jak WeChat czy KakaoTalk są daleko do przodu przed Messengerem. To już nie komunikatory, tylko platformy łączące w sobie usługi, takie jak: komunikacja, bankowość, mcommerce. Obserwujmy szybko postępujące zmiany na rynku azjatyckim.

————————————————-

Dominik Komar
Head of 18 Havas Warsaw, Havas Media Group

Najważniejszy sukces 2016

Postępująca profesjonalizacja branży VR. Coraz więcej firm, zwłaszcza tych wywodzących się z produkcji mobile albo video, weszło w wirtualną rzeczywistość i oferuje w niej coraz więcej. Również świadomość możliwości, jakie daje VR, rośnie. Coraz więcej wiemy też o tym, czym jest dobry UX w tym nowym środowisku. To wszystko możliwe jest dzięki oddolnym inicjatywom, konferencjom i merytorycznym spotkaniom pod skrzydłami marek.

Największa porażka 2016

Samsung i jego wybuchający telefon Galaxy Note 7. Ten przypadek odbił się echem na całym świecie na tyle donośnie, że aż stał się memem (m.in. powstały modyfikacje do GTA5 i Counter Strike, w których telefon jest używany jako broń).

Najważniejsza zmiana w 2016

Rosnąca dostępność machine learningu, który trafia „pod strzechy” – nie tylko w postaci rozwiązań B2B oferowanych przez duże firmy, ale również w formie małych wdrożeń i aplikacji, które mogą być dużym usprawnieniem zarówno w kreacji jak i mediach.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Uruchomienie przez Facebooka platformy Bots for Messenger. Jest to pierwszy krok do w pełni zautomatyzowanej obsługi klienta poprzez fanpage. Biorąc pod uwagę potencjał komunikatora Messenger z jego 900 milionami użytkowników, będzie to kolejny bardzo znaczący kanał kontaktu z klientem dla w zasadzie każdej marki.

Najciekawsze trendy w 2016

Sztuczna Inteligencja i wirtualna rzeczywistość. Te dwa trendy bez wątpienia będą wchodziły coraz głębiej w nasze życie, nie tylko marketingowe. Zdecydowanie warto je śledzić w nadchodzącym roku.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Sztuczna Inteligencja. Niewielu ją jeszcze rozumie, ale ci, którzy rozumieją, mają w rękach olbrzymią wiedzę do całkowitej zmiany funkcjonowania wielu organizacji i skoku w biznesową nadprzestrzeń. Jak powiedział Kevin Kelly, jeden z założycieli magazynu Wired, biznesplany kolejnych 10000 startupów są łatwe do przewidzenia: weź X i dodaj sztuczną inteligencję.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Pokemon GO jako najlepsza kampania promocyjna rozszerzonej rzeczywistości, jaką poznał świat.

Ocena obecnej kondycji branży

Polska branża jest bardzo niejednorodna, jeśli chodzi o wykorzystanie technologii w biznesie. Dużym organizacjom znacznie łatwiej jest wprowadzać innowacje, ale i tak nie wszystkie są gotowe do podejmowania ryzyka. Większość firm działa zachowawczo i koncentruje się na inwestowaniu tylko w sprawdzone rozwiązania o przewidywalnych rezultatach. Na tym tle stosunkowo łatwo wybić się małym podmiotom, w tym – startupom, które są znacznie bardziej zwrotne i elastyczne w podejmowaniu decyzji.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Więcej wykorzystania Big Data, więcej Sztucznej Inteligencji i więcej VR.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Wyzwaniem będzie jak zwykle adaptacja do zmian. Niektórzy są bardziej elastyczni i otwarci na te zmiany, inni wolą wariant Kodaka. Tak czy inaczej, tempo zmian technologicznych może popchnąć do tej pory zachowawczych graczy do bardziej ryzykownych ruchów.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Sztuczna Inteligencja i VR.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

W maju 2017 ma wystartować pilotażowy projekt mobilnego dowodu osobistego. Ciekawe, jak rozwiązana będzie w nim kwestia bezpieczeństwa i przechowywania danych.

Ponadto warto oczywiście zwrócić uwagę na Sztuczną Inteligencję i VR.

————————————————-

Artur Kończyński
Dyrektor współzarządzający, Agencja K2

Największy sukces 2016

Dla mnie osobiście największym technologicznym sukcesem 2016 były osiągnięcia SpaceX Elona Muska – szczęśliwy powrót i lądowanie rakiety, która wyniosła zaopatrzenie na międzynarodową stację kosmiczną. I tak pięć razy z rzędu.

Z innych wydarzeń przełomowych technologicznie, ale bliższych naszej branży, myślę, że warto zwrócić uwagę na efekty wykorzystania projektu Google Brain. W tym roku sztuczna inteligencja nauczyła się tworzyć obrazy wiernie oddające styl znanych artystów. Malarstwo, zupełnie jak projektowanie serwisów internetowych, jest sztuką tworzenia wizualnych doświadczeń przez łączenie formy z treścią. Naturalnie pracując nad formą, artysta zwykle nie działa w oparciu o algorytm, a raczej emocje. A oprogramowanie oparte o Google Brain napisało sobie do tego algorytm – nauczyło się kopiować formę, oddzielając ją od treści. Możemy sobie tylko zadać pytanie, czy kopiowanie stylu najlepszych serwisów internetowych jest trudniejsze czy łatwiejsze od skopiowania Van Gogha.

Największa porażka 2016

Na szczęście jeszcze chwila upłynie zanim agencyjny człowiek masowo zostanie zastąpiony przez sztuczną inteligencję. Głośny swego czasu projekt TheGrid.io, którego celem jest stworzenie rozwiązania, w którym strony WWW tworzone będą przez algorytmy w oparciu o content okazał się totalną klapą. Produkt został uruchomiony ze sporym opóźnieniem, a strony przygotowane przez automat wyglądają jak z serwisu Geocities z lat 90tych. I nie bardzo widać tu postęp przez ostatnich 6 miesięcy – co pozwala wierzyć, że art directorzy póki co wygrywają wyścig z maszyną.

Najważniejsza zmiana w 2016

Klienci powoli zaczynają dojrzewać do zwinnych modeli prowadzenia projektów technologicznych i rozliczania ich na zasadach Time&Materials. Jako, że zmienność zakresu w tych projektach jest codziennością na ewolucji podejścia wygrywają obydwie strony – agencja, bo nie traci na projektach oraz klient, bo zamiast gry „Jak odhaczyć wszystkie wymagania klienta i nie zbankrutować?” dostaje produkt, w którym elementy kluczowe dla sukcesu są maksymalnie dopracowane.

Najciekawsze trendy w 2016

Liczba narzędzi z obszaru mar-tech rośnie wykładniczo i podwoiła się rok do roku – w 2016 mamy do dyspozycji prawie 4000 rozwiązań, które obiecują usprawnienie działań marketingowych. Jednocześnie procesy transformacyjne w działach marketingu, które umożliwiłyby wykorzystanie pojawiającego się potencjału, zachodzą dużo wolniej. Wprowadzenie zmian w kulturze organizacji, procesach wewnętrznych, wreszcie rekrutacja odpowiednich osób nie są łatwe i wymagają czasu.

Nie traktowałbym tego jednak jako powodu do zmartwień. Zmiany wyraźnie zachodzą. Budżety marketingu stopniowo rosną, a wg Gartnera 33% z tych budżetów przeznaczona jest na zakup narzędzi i technologii. To sprawia jednocześnie, że działy IT muszą zająć konkretne stanowisko – albo wspieramy marketing w ich działaniach biznesowych, stając się partnerem i uczestnicząc w zmianie, albo ograniczamy naszą rolę do utrzymania systemów kluczowych dla działania operacyjnego firmy, oddając część pola dyrektorom marketingu. Oczywiście IT może przyjąć także pozycję „hamulcowego”, blokując inicjatywy biznesu, ale na szczęście tego typu opór zauważalnie maleje.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Kolejny rok z rzędu największą trudnością w obszarze technologii było pozyskanie i utrzymanie dobrych specjalistów IT. Rynek pracownika służy zmianom i transferom. Konkurencja ze strony firm offshoringowych, które produkują w Polsce na bogatsze rynki jest ogromna, a braki specjalistów w obszarze IT wg szacunków EU sięgają 500 000 osób. Naturalnie wpływa to też na wysokość stawek klienckich za poszczególnych specjalistów – a rozmowy o takich zmianach też nie należą do najłatwiejszych.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Wielcy gracze typu Adobe, Oracle, IBM, SAP czy Sitecore ze swoimi dużymi platformami-kombajnami do robienia digital marketingu będą mieli coraz trudniej. Marketerzy będą stopniowo dojrzewać do wykorzystywania najlepszych w swojej klasie specjalistycznych narzędzi marketingowych dostępnych w modelu SaaS. Pozwoli to im powoli uniezależniać się od działów IT, a więc jednocześnie obniżać koszty projektów i skracać time-to-market. Dzięki temu będzie też więcej miejsca na eksperymentowanie, bo ryzyko kosztowe związane z wdrażaniem nowych pomysłów znacząco się zmniejszy, a zmiana narzędzia nie będzie wiązała się z wielkim procesem przetargowo-wdrożeniowym.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

W przyszłym roku możemy spodziewać się sporego szumu wokół interfejsów konwersacyjnych.

W tym roku zaczęły się objawiać w postaci botów osadzonych w komunikatorach. W przyszłym roku prawdopodobnie będzie rosła popularność asystentów głosowych w oparciu o Echo Amazona czy Google Assistant. To tworzy zupełnie nowe wyzwania w projektowaniu interakcji i zaangażowania klientów. A być może już wkrótce wyzwaniem stojącym przed agencjami nie będzie dotarcie z reklamą do konsumenta, tylko do jego cyfrowego asystenta, który będzie za niego podejmował decyzje zakupowe.

————————————————-

Krzysztof Kreczko
Project Manager, DCS.pl

Najważniejszy sukces w branży IT w 2016

W pierwszej kolejności jako sukces należy uznać zmiany wywołane przez nasze rodzime przedsiębiorstwa. Do takich z pewnością zaliczymy polski startup Brainly, który został dofinansowany pokaźną kwotą przez Naspersa (niedawnego właściciela serwisu Allegro). A dofinansowanie to zdecydowanie miało wpływ na przejęcie przez Brainly amerykańskiego rywala – OpenStudy. Brainly znane jest w Polsce, jako Zadane.pl, czyli serwis edukacyjny z pytaniami i odpowiedziami. Oby tak samo szybko jak pozyskiwanie inwestorów, udała im się monetyzacja biznesu, która docelowo ma się opierać na mikropłatnościach użytkowników.

Największa porażka 2016

Dla nas, jako firmy technologicznej największą porażką był głośny koniec grupy Adweb, właściciela hostingu 2be.pl. Dlaczego? Niestety w wyniku wewnętrznych konfliktów, kardynalnych błędów naruszających podstawy procedur bezpieczeństwa ucierpieli klienci, tracąc dostęp do swoich zasobów znajdujących się u dostawcy hostingowego. I mówię to z pełną świadomością, gdyż od lat dostarczamy jeden z pierwszych w Polsce hostingów oparty na Microsoft Server.

Jak większość doskonale wie – testy są drogie i często długotrwałe, a to przekłada się na możliwość wyprzedzenia przez konkurentów. Między innymi dlatego powstają programy dla betatesterów, gdzie nowe funkcjonalności prezentuje się wąskiemu gronu użytkowników, którzy mają wyłapać błędy. Nie zawsze tak jednak się dzieje i z wpadek, które znane są szerszemu gronu na pewno należy wymienić „bombowe smartfony” Samsunga. Sytuacja ta z pewnością zachwieje jego reputacją, nie wspominając o kosztach, które będzie musiał ponieść w związku z wycofaniem urządzeń z rynku.

Najważniejsza zmiana w 2016

Rynkowe trendy doprowadziły do sytuacji zupełnego zmarginalizowania mobilnego systemu Microsoft, który siłą rzeczy zaczął powodować nieuchronny koniec marki Lumia. Największą zmianą mijającego roku jest sprzedaż przez Microsoft marki Nokia, co pozwoli ponownie pojawić się jej na rynku smartfonów. Myślę, że powinno to cieszyć wszystkich, którzy pamiętają solidne i kultowe fińskie telefony. Nowe urządzenia z logo Nokii mają być dostarczane z Androidem, czyli obecnie najpopularniejszym mobilnym systemem operacyjnym, dlatego szybko zyskają na popularności.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Netflix, czyli największy na świecie serwis wideo online, który na początku roku zniósł dla Polaków występujące tam ograniczenia regionalne – to było wydarzeniem, na które czekało wielu fanów amerykańskich seriali. Powstał wielki szum medialny wokół startu usługi, jednak po chwili wielu fanów się rozczarowało – cena porównywalna z amerykańską, jednak oferta dostępna w naszym kraju stanowiła tylko ułamek tej, którą dostaje widz zza oceanu. Mimo, że wsparcie dla naszego języka dodano dopiero po 9 miesiącach, to uważam, że ekspansja platformy przyczyni się do szybszej zmiany nawyków telewidzów i ich sposobu konsumowania mediów.

Najciekawsze trendy w 2016

Oczywiście już od kilku lat rozwój technologii Big Data, które w najbardziej zauważalny sposób objawiają się w możliwościach i dokładności targetowania reklam, co jeszcze bardziej podkręca ich efektywność. Towarzyszącym temu trendem, który rozwija się bardzo szybko jest cyfrowa transformacja biznesu i nie chodzi tu o możliwość zastąpienia ludzi maszynami, czy komputerami, a o możliwość współpracy urządzeń i pracowników oraz wykorzystanie cyfrowej tożsamości klientów stawiając ich w centrum uwagi.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Wiele osób uważa, że największe trudności powstają w momencie, gdy prawodawcy zaczynają regulować działania biznesowe… Tak właśnie stało się w tym roku, za sprawą wprowadzenia „ustawy o działaniach antyterrorystycznych”, która nałożyła na użytkowników, ale również na operatorów – generując im dodatkowe koszty – obowiązek rejestracji kart sim. Ustawa ta rykoszetem uderzyła również w rynek masowych wysyłek sms. Uderzyła z wielką mocą, gdyż wymusiła na dostawcach często kilkusetprocentową podwyżkę cen, ponieważ uśmierca chętnie wykorzystywane w branży tzw. Eko SMSy, wysyłane właśnie z niezarejestrowanych kart sim, niezgodnie z regulaminami operatorów komórkowych. Bacznie obserwujemy temat, gdyż dostarczamy na rynek masowe wysyłki smsów, jednak nigdy nie naruszaliśmy regulaminów operatorskich.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

W czasie Euro2016 zdecydowanym zaskoczeniem był śpiewający Robert Lewandowski w reklamie T-Mobile, który po chwili stawał się tak uciążliwy, jak p. Lisowska w reklamie Media Expert. 😉 Mnie jednak całkowicie zaskoczył fenomen akcji zorganizowanej przez Biedronkę, a mianowicie ‘Gang Świeżaków’. Pierwsza moja myśl – kto będzie chciał zbierać nalepki, żeby dostać pluszowe warzywko, czy owoc… A jednak! Akcja zapewne zaskoczyła nawet samych organizatorów, którzy pod presją klientów zmuszeni zostali do zwiększenia puli dostępnych maskotek. Moje ogromne zaskoczenie wywołał również Facebookowy ‘czarny rynek’ naklejek pozwalających wygrać świeżaka oraz zdjęcie z Panią kasjerką robiącą listę osób zapisanych, by odebrać upragnioną zabawkę… Cała akcja pięknie trafiła w rodziców, gdy na punkcie świeżaków oszalały ich pociechy…

Ocena obecnej kondycji branży

Wydawać się może, że kondycja branży technologicznej w Polsce w ostatnich latach znacząco się poprawia, podobnie jest również z jakością usług. A jednak, nawet w XXI wieku swoich klientów może zaskoczyć duży gracz na rynku bankowości – BGŻ Optima – która przed 11 listopada poinformowała wszystkich użytkowników o 4-dniowej przerwie, która skutkowała brakiem dostępu do usług takich jak bankowość internetowa, mobilna i telefoniczna. Podobna przerwa, także w tym banku, miała miejsce również w lutym ubiegłego roku. Decyzje o tak długich przerwach technicznych, w dobie usług internetowych, na pewno nie działają na korzyść banku.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Zdecydowanie czekamy na szumnie zapowiadane w ostatnim czasie przez ministerstwo cyfryzacji elektroniczne dowody osobiste. Całe przedsięwzięcie – zwłaszcza dla młodszej części społeczeństwa – powinno być bardzo ciekawym rozwiązaniem. Oby tylko cała inicjatywa nie okazała się tak spektakularną porażką jak rządowa platforma ePUAP, z którą niewiele osób miało styczność, a Ci, którzy jednak musieli przez nią przebrnąć, zdecydowanie nie mają miłych wspomnień.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Dość niedawno doszły nas wszystkich słuchy, iż AliExpress planuje w przyszłym roku otwarcie swojego biura w Polsce. Czy takie posunięcie może zamieszać w branży e-commerce w Polsce? Z pewnością może zwiększyć konkurencję w tym obszarze, gdyż znajomość i popularność chińskiej platformy sprzedażowej Polsce zdecydowanie rośnie. Czy może zastąpić lub walczyć ze znanym nam wszystkim Allegro? Wydaje się, że Naspers sprzedając ostatnio Allegro, dostrzegał takie możliwości. Z drugiej jednak strony Allegro już raz wygrało pojedynek ze światowym gigantem eBay.com. A może swoje trzy grosze do całego zamieszania dołoży Amazon, który mimo, że ma już w Polsce centra logistyczne, to wcale nie śpieszy się, by szturmem zdobyć polskich sprzedawców.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

W drugiej połowie bieżącego roku świat obiegła informacja, iż częściej do surfowania w sieci używamy urządzeń mobilnych niż desktopów. Przez wielu analityków oczekiwana od dawna. Dalszego postępowania tego trendu należy spodziewać się w nadchodzącym roku. Obok rozwoju i postępującej popularyzacji urządzeń mobilnych oczekiwać powinniśmy rozwoju technologii Big Data, której wykorzystanie zaczyna przynosić efekty. Dlatego firmy jeszcze uważniej analizować będą zgromadzone dane, by efektywniej monetyzować ich wartość. W przyszłym roku w dalszym ciągu rozwijać się będą technologie Cloud Computingu, a przedsiębiorcy przeznaczą na chmurę obliczeniową jeszcze więcej środków. Trend ten jest widoczny zwłaszcza po kierunku rozwoju dostawców oprogramowania oraz hostingu.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Po raz kolejny, zdecydowanie na bezpieczeństwo danych. W ciągu mijającego roku mieliśmy kilka głośnych wycieków danych, czy też ataków na użytkowników usług cyfrowych. Warto wśród nich wspomnieć wyciek danych z bazy PESEL, gdzie dane pobierane były z uprawnionych kont komorników. Ogromną kradzież danych dostępowych z Dropboxa, która miała miejsce w 2012 roku, a do którego firma przyznała się całkiem niedawno i to w dość lakoniczny sposób – wymuszając ‘okresową’ zmianę hasła użytkownika.

Coraz popularniejszy phishing na portalach społecznościowych oraz w wiadomościach mailowych, do którego przyczynić się mogą niefortunne decyzje biznesowe firm. Mam tu na myśli wpadkę BZWBK związaną z umyślnym wyłączeniem SMS-owej autoryzacji przelewów, co szybko wykorzystali cyberprzestępcy.

Na koniec warto ponownie wspomnieć, iż największym zagrożeniem i jednocześnie najsłabszym elementem wszystkich zabezpieczeń komputerowych jest człowiek. Dlatego drodzy czytelnicy zwracajcie uwagę, w co klikacie!

————————————————-

Paweł Pałka
Project manager, House of VR

Najważniejszy sukces 2016

Sukcesem dla branży zajmującej się wirtualną rzeczywistością z pewnością był jej dynamiczny rozwój, jaki nastąpił w 2016 roku oraz ilość nowych użytkowników, zwłaszcza tych mobilnych. Po pierwsze do obiegu trafiły profesjonalne gogle w wersji konsumenckiej HTC Vive i Oculus Rift dostarczając nową jakość obrazu i doświadczenia VR. Dzięki temu powstało kilka kreacji np. targowych, które wyszły do szerokiego grona użytkowników. Po drugie premiera nowego flagowca Samsunga, czyli S7 i S7 Edge z wbudowanym modułem do VRu. To kolejny krok w roli mobilnego VRu, który spowodował wypuszczenie nowych aplikacji czy też gier VR. Rozwój mobilnego VR jest uznawany za element kluczowy, ponieważ to od niego będzie zależało, jak szybko branża będzie posuwała się do przodu.

Największa porażka 2016

Naszym zdaniem największą porażką dla branży było wypuszczenie kilku kampanii zawierających niskiej jakości content VR. W trakcie rozmów z klientami, spotkaliśmy się niejednokrotnie ze stanowiskiem „widziałem to, ale to bez sensu” lub „byliśmy na prezentacji, ale część z nas źle się po niej czuła”. Dopytując o szczegóły okazało się, że „VR” jakiego doświadczali użytkownicy był po prostu niedostosowanym filmem 360. Obraz często skakał, co wprawiało widzów w tzw. cybersickness (zjawisko złego samopoczucia, podobne do choroby lokomocyjnej, wywołane nieodpowiednią obróbką materiału wideo). Innym razem klienci pokazywali nam swoje realizacje filmów 360, które równie dobrze mogłyby być zwykłymi filmami wideo, ponieważ cała akcja odbywała się w jednym miejscu, stąd użytkownik nie musiał się rozglądać. Takich przykładów moglibyśmy niestety podać dość dużo. Dlaczego uważamy, że to porażka 2016 roku? Odpowiedź jest prosta – VR jest trochę jak sushi. Na początku są obawy o pierwszy z nim kontakt, dlatego gdy ktoś już się odważy spróbować, powinien dostać jak najlepszej jakości danie. W momencie, kiedy dostaje coś nieświeżego bądź nie do końca poprawnie przyrządzonego, jego zniechęcenie odbija się na całej kuchni japońskiej, a przekonanie, że sushi jest kiepskie pozostaje w pamięci na bardzo długo.

Najważniejsza zmiana w 2016

Premiera konsumenckiej wersji HTC Vive i Oculus Rift, czyli dwóch najbardziej znanych headsetów z wbudowanymi wyświetlaczami, które zapewniają znacznie lepszą jakość niż zestawy mobilne. Ich ceny, początkowo bardzo wysokie, powoli spadają, a poza tym istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że z czasem powstaną podobne urządzenia w bardziej przystępnych cenach. Niezwykle ważne było również wejście platformy Google Daydream – to duża rewolucja, bo nieczęsto taki potentat wchodzi na rynek VR ze swoją platformą.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Możemy wyodrębnić dwa ważne wydarzenia w świecie wirtualnej rzeczywistości, które miały miejsce w 2016 roku. Pierwsze to wejście na rynek Playstation VR, które pokazało, że wirtualna rzeczywistość to nie tylko tekturowe cardboardy z telefonem w środku, ani tajemnicza technologia przeznaczona dla nielicznych. Drugim będzie oczywiście Google ze swoim headsetem Daydream, telefonami Pixel oraz całą platformą VR. To pewnego rodzaju rewolucja w dziedzinie mobilnego VRu i poważny konkurent dla obecnego lidera, czyli Samsung Gear VR. Jednocześnie bardzo ważne jest podążanie za zmianami i nowymi platformami, dlatego nasz software jest na bieżąco aktualizowany i zgodny z najnowszymi rozwiązaniami.

Najciekawsze trendy w 2016

Zdecydowanie rozwój branży wirtualnej rzeczywistości! Powstaje coraz to więcej nawet darmowych aplikacji VR. Obecnie można przenieść się do kreskówki, obejrzeć film w wirtualnym kinie, stać się częścią horroru, zwiedzić muzeum czy również zajrzeć do wnętrza człowieka. Wykorzystanie VRu staje się coraz bardziej zaskakujące, a z pewnością na tym potencjał wirtualnej rzeczywistości się nie kończy. Pojawiło się też wiele konstrukcji prostych headsetów VR, które działają w połączeniu ze smartfonem – dzięki temu VR staje się faktycznie mainstreamowy.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Budowanie świadomości, że wirtualna rzeczywistość, jako element kompleksowej kampanii działa tylko wtedy, gdy jest oprawiona przede wszystkim odpowiednimi narzędziami oraz gdy przygotowana jest w oparciu o wysokiej jakości content. Wielokrotnie natrafialiśmy na filmy, które wcale nie musiały być nagrane w technologii 360 stopni, co prawdopodobnie przyniosłoby im nawet lepszy efekt. Innym razem jakość contentu była taka, że utrzymanie immersji było niemal niemożliwe, ponieważ przeszkadzały zniekształcone obiekty, skaczący obraz lub perspektywa, która była czasem wręcz fatalna. Obecnie brakuje świadomości, zwłaszcza wśród klientów, że dobry VR wymaga świetnego contentu, wysokiej jakości, odpowiedniej oprawy oraz trafnej promocji. Brak któregokolwiek z nich powoduje, że coś idzie nie tak tj. materiał osiąga bardzo niski zasięg mimo dużych środków na promocję lub nie jest polecany dalej ze względu na swoją jakość.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Oczywiście kampania dla Domar Development, dzięki której założyciele House of VR, czyli Ad Cookie oraz VR Global otrzymali złotą strzałę (Golden Arrow) tj. nagrodę główną w kategorii Digital – Innowacja internetowa. To było bardzo duże wyróżnienie dla nas, ale również nagroda za dobrze wykonaną pracę. Cieszyć może bardzo silna konkurencja na rynku, która sprawia, że rywalizacja jest zacięta, a prawdziwym zwycięzcą jest klient, który ostatecznie otrzymuje kampanię na najwyższym poziomie.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża wirtualnej rzeczywistości rozwija się bardzo szybko i naszym zdaniem ma się dobrze. Powstaje coraz więcej aplikacji czy sposobów wykorzystania VR nie tylko w rozrywce, ale i w medycynie. W branży marketingowej widzimy również zwiększone zainteresowanie tym produktem wśród klientów proszących o prezentacje oraz wyceny. Naszym zdaniem to jest ten moment, kiedy rynek zweryfikuje jakość przygotowywanych materiałów i kampanii VR. Użytkownicy stają się coraz bardziej świadomi, a headsety tańsze, przez co również dostępniejsze. Co jakiś czas słyszymy również o milionowych inwestycjach firm zagranicznych w rozwój VR, co jest swoistym dowodem na to, że ta technologia faktycznie pojawi się niebawem w każdym domu.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Przyszły rok na pewno będzie należał do VR! W końcu znaczna część posiadaczy telefonów ma w swoich kieszeniach urządzenia, które spełniają wymogi do odbywania wirtualnych podróży. Znamy już minimalne wymagania smartfonów tzw. VR Ready, czyli kompatybilnych z platformą Daydream VR. Dla producentów tych urządzeń rozpoczął się wyścig, aby zaistnieć jako pierwsi. Z pewnością tę pozycję osiągnie Google Pixel z wiadomych względów, jednak jesteśmy ciekawi, co na to inne światowe marki. Jak donoszą informacje z rynku, lada moment również Lenovo wejdzie ze swoim nowym produktem Moto Z i Moto Z Force spełniając narzucone przez Google wymagania.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Największym wyzwaniem dla firm zajmujących się wykorzystywaniem VR będzie poszukiwanie nowych zastosowań oraz coraz ciekawszych kampanii opracowywanych z jego wykorzystaniem. To w dalszym ciągu nieodkryta przestrzeń możliwości, która czeka na zbadanie. Z pewnością niezbędna będzie też dalsza praca nad jakością contentu oraz oprogramowaniem do jego prezentacji, gdyż mając na uwadze ogólny postęp technologiczny wiemy, że to tylko kwestia czasu, kiedy w goglach będziemy w stanie oglądać obraz niemal zrównany z rzeczywistością pod kątem jakości.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Do przyszłorocznych trendów należy zaliczyć przede wszystkim dalszy wzrost zainteresowania technologią oraz urządzeniami VR. Rozwój headsetów, które staną się tańsze oraz bardziej zaawansowane technologicznie, staną się dostępne właściwie dla każdego. Kolejnym trendem będzie postępująca miniaturyzacja urządzeń VR i transmisje live w VR. Jest też duża szansa na upowszechnienie się technologii AR, która dopiero raczkuje, ale ma szansę stać się prawdziwym objawieniem.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Branża VR zmienia się niezwykle dynamicznie. Może się okazać, że niebawem gogle staną się nieodzownym elementem każdego domostwa. Również konsole bez wsparcia VR mogą stać się czymś, co określamy mianem „old school”. Wirtualna rzeczywistość wdziera się do tej „realnej” bardzo szybko. Po premierze Playstation VR czekamy na kolejne konsole dostosowane do tej technologii. Obecnie branża VR to w bardzo dużym stopniu gaming. Czekamy na to, czym może jeszcze nas zaskoczyć. Warto zwrócić uwagę na to, jakie ruchy w związku z VR podejmie Apple. Gigant z Cupertino do tej pory nie podjął jeszcze żadnych kroków w tym kierunku, ale trudno sobie wyobrazić, by zaprzepaścił okazję do zaznaczenia swojej obecności również w tej gałęzi rynku. Ostatnim elementem będzie rozwój Augmented Reality, która powoli ale sukcesywnie zyskuje na znaczeniu. Ta technologia jest jeszcze niedoceniana, ale ma ogromny potencjał i z pewnością warto obserwować jej rozwój.

————————————————-

Przemysław Półtorak
Digital Director, MullenLowe Warsaw

Najważniejszy sukces 2016

Do sukcesów mijającego roku zdecydowanie powinniśmy zaliczyć rozwój szeroko pojętej wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, internet of things oraz sztucznej inteligencji. Świetnym przykładem wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości (ang. augmented reality, w skrócie AR) jest fenomen gry Pokemon Go od Nintendo, który zapewnił firmie wzrost jej wartości o blisko 7,5 mld dolarów w ciągu zaledwie dwóch dni!

Największa porażka 2016

Zdecydowanie największą porażkę zaliczył w tym roku Samsung wraz ze swoim smartfonem Galaxy Note 7. Co gorsza okazuje się, że „wybuchowa promocja” trwa. Teraz marka musi zmierzyć się z kolejną falą wybuchowych produktów, tym razem chodzi o pralki.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Najprawdopodobniej największa w Europie konferencja związana z branżą technologiczną, która w Lizbonie zgromadziła blisko 60 tysięcy uczestników i ponad 600 prelegentów z największych korporacji. Prowadzący wykłady, panele, warsztaty i spotkania poruszali głównie tematykę wpływu rynku technologicznego na działalność wszelkiego rodzaju firm.

Najciekawsze trendy w 2016

Jednym z najciekawszych trendów tego roku jest dynamiczny rozwój rozwiązań automatyzujących komunikację, czyli botów. Znajdują one zastosowanie w każdym biznesie, w którym sprzedaż może odbywać się poprzez rozmowę. Z jednej strony automatyzują proces komunikacji marki, z drugiej dają błyskawiczną odpowiedź Millenialsom czy Generacji Z (urodzeni od 1997 roku), którzy to takiej właśnie odpowiedzi oczekują.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Ciekawych kampanii w 2016 roku było wiele, jednak ta, przygotowana przez koncern Lockheed Martin, na pewno zasługuje na miano jednej z najciekawszych.

Okazuje się, że można w bardzo niecodzienny sposób zachęcić dzieci do nauki przedmiotów ścisłych i technicznych – wystarczy wysłać je na powierzchnię Marsa. 🙂 Akcja nie dość, że pokazuje nieszablonowe wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości to daje jeszcze mnóstwo zabawy zarówno najmłodszym jak i widzom przygotowanego spotu: https://www.youtube.com/watch?v=ssk5mn19cpM

Ocena obecnej kondycji branży

Szeroko rozumiana branża technologiczna jest w bardzo dobrej kondycji. Osobiście uważam, że rozwój technologii AR, VR, IoT czy Sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence, AI) z każdym dniem nabiera jeszcze większego rozpędu. Ciekawostką może być fakt, że w tym roku w Stanach Zjednoczonych do sieci komórkowych zostało podłączonych więcej samochodów niż telefonów komórkowych, co tylko potwierdza dynamiczny rozwój branży.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Musimy przygotować się na to, że przy próbie kontaktu z marką poprzez kanały cyfrowe coraz rzadziej po drugiej stronie będziemy mieli człowieka. Boty, a wraz z nimi także cyfrowi bliźniacy czy awatary, rozwijają się nie tylko w komunikatorze Facebooka i będą nas zaskakiwać również w innych zakamarkach internetu.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

W nadchodzącym roku możemy spodziewać się ponadprzeciętnego rozwoju Sztucznej Inteligencji i samouczących się maszyn (ang. machine learning, ML), co przełoży się na powstanie bardziej inteligentnych urządzeń i programów. Producenci urządzeń AR i VR będą natomiast dążyli do tego, aby ich rozwiązania były w stanie wyjść poza ograniczenia i objąć wszystkie zmysły użytkownika.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Warto zainteresować się tematyką sztucznej inteligencji w kontekście robotyki, tego jakie rozwiązania powstały do tej pory i w jakim tempie się rozwijają. Możemy obserwować już roboty, które wyglądają jak ludzie, posiadają zdolności komunikacji, zdobywania wiedzy oraz okazywania podstawowych emocji za pomocą mimiki własnej twarzy.

Jednym z ciekawszych projektów jest Sophia z Hanson Robotics, które to od lat zajmuje się budowaniem robotów z nadzieją na to, że w najbliższej przyszłości ich obecność wśród ludzi stanie się czymś normalnym.