Markowy rok 2012: media - serwisy internetowe

Markowy rok 2012: media - serwisy internetowe

Które wydarzenia były najważniejsze dla marek o2.pl, Wp.pl i Grupy Money? Jakie kanały komunikacji marketingowej w roku 2013 będą wykorzystane do ich promocji? Polecamy podsumowanie roku w kategorii media: serwisy internetowe.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Anna Pogorzelska, Zastępca Dyrektora Pionu ds. Marketingu Wirtualna Polska

1. Rok 2012 to głównie komunikacja Wirtualnej Polski w kontekście dostępności portalu w mobile’u. Większość firm – niezależnie od sektora – zdaje sobie sprawę z ogromnej wagi i znaczenia tego kanału dla biznesu. Stąd też nie mogło zabraknąć aspektu mobilnego w strategii marketingowej WP.PL. Trudność projektu polegała jednak na tym, że mimo tak dużej liczby marek mówiących o mobilności, dla przeciętnego Kowalskiego korzystanie z internetu w smartfonie jest ciągle jeszcze pewną „abstrakcją”.

Nasze działania rozpoczęliśmy od szeregu istotnych aktywności reklamowych i PR’owych skierowanych bezpośrednio do branży – podkreślających niekwestionowaną pozycję nr 1 WP.PL w tym obszarze.

W drugim półroczu natomiast prowadziliśmy zintegrowane działania marketingowe skierowane do szerszej grupy odbiorców – internautów – pod hasłem „Ty i WP.PL od teraz nierozłączni. Mobilna WP.PL w Twoim smartfonie”. Realizowaliśmy je w trzech obszarach: offline (kino, TV, radio, prasa, ambient, ekrany LCD), online i, oczywiście, mobile. W kampanii – podobnie jak przy wcześniejszych akcjach dedykowanych marce WP.PL – stawiano na poczucie humoru grupy docelowej, co można przypomnieć sobie oglądając materiał poniżej ;). Akcja została bardzo pozytywnie oceniona przez użytkowników. Był to też jeden z moich ulubionych projektów. Tu wielkie podziękowania dla teamu kreatywnego z Agencji 303.

2. Nasze decyzje dot. tego, w które media „wchodzimy” uwarunkowane są wieloma różnymi czynnikami – specyfiką konkretnego projektu, założeniami kampanii, grupą docelową oraz, co oczywiste, możliwościami spółki w danym roku, a ten, jak pamiętamy, był dla całej branży trudny. Dlatego, najzwyczajniej w świecie, nie zawsze możemy sobie pozwolić i nie zawsze chcemy promować się w szerokozasięgowej telewizji, stąd też stawiamy na synergię co najmniej kilku kanałów komunikacji. Jak wspomniałam w kampanii „Mobilna WP.PL w Twoim smartfonie…” zdecydowaliśmy się na mix mediów offline (prasa, radio, TV, kino, ambient),online oraz mobile.

Z kolei przy innym ważnym dla Wirtualnej Polski, realizowanym w 2012 roku projekcie –nowym produkcie e-commere conceptshop.pl – zaangażowaliśmy się głównie w internet (kampania SEM, promocje na Facebooku, współpraca z blogosferą modową, kampanie mailingowe i display) oraz prasę.

3. Na pewno w 2013 roku w naszej komunikacji będziemy mocno stawiać, jak dotychczas, na obszar mobilny. Jesteśmy wszyscy świadkami niesamowitej zmiany sposobu konsumpcji mediów przez internautów. Mamy świadomość tego, jak duży potencjał drzemie w rynku mobile. Osobiście wierzę również w marketing kontentu (content marketing) i to nie za sprawą modnej nazwy. Uważam, że treści – materiały wideo, infografiki, zdjęcia, artykuły, poradniki itd. – z jednej strony niosą za sobą historię marki, a z drugiej, co bardziej istotne, są odpowiedzią na potrzeby konsumentów. Content marketing naturalnie wpisuje się w trend rosnących w siłę mediów społecznościowych opartych na kontencie fotograficznym: Pinterest, Instagram czy ich polskie odpowiedniki. Oto proste przykłady takich treści tworzonych lub współtworzonych przez naszych internautów: Recenzje-aplikacji-mobilnych

4. W mojej opinii w 2012 roku nie było ani spektakularnych ani przełomowych wydarzeń, mimo że początek roku zapowiadał się całkiem ciekawie. Wprowadzenie przez Facebooka osi czasu oraz Open Graph’a dawało pewne nadzieje, w szczególności dla wydawców internetowych w kontekście szerszej komunikacji i budowania zasięgu. Jednak szybka zmiana zasad gry, wprowadzona przez portal Marka Zuckenberga, pogrzebała początkowy optymizm.

Można wspomnieć też np. o Euro 2012, podkreślając jednak, iż branża reklamowa wspomina ten event raczej z lekkim niedosytem.

Dla niektórych firm internetowych, szczególnie tych z obszaru e-commerce, duże znaczenie miała decyzja Google’a dotycząca zmiany algorytmu wyszukiwania (projekt: „Search Quality”). Z pewnością odcisnęła ono piętno na podejściu do tematu pozycjonowania i zmieniła znacząco układ sił w branży.

Jeszcze jakiś czas temu obserwowaliśmy narodziny mediów społecznościowych, o których pisano i mówiono z ogromną pasją. Emocje raczej już opadły, tym bardziej, że brakuje rewolucyjnych zmian w tym obszarze. Nawet trend mobilny – pomimo że jest ciągle w swojej początkowej fazie i ciągle poznajemy jego możliwości – nie budzi już takiej ekscytacji i dreszczy emocji, co choćby w 2011 roku. Widać to nawet na konferencjach, których atmosfera jest już bardziej – jakby to powiedzieć – letnia ;). Oby obecny rok przyniósł nam więcej pozytywnych wrażeń ;) 
(wypowiedzi udzielone w styczniu 2013r.)

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij