Główne aspekty marketingu sensorycznego

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Główne aspekty marketingu sensorycznego

Jak wynika z analiz Mood, marketing sensoryczny nabiera coraz to większego znaczenia. Umiejętnie dobrane bodźce dźwiękowe, zapachowe oraz wizualne wpływają na decyzje zakupowe klientów, poprawiają percepcję i procesy pamięciowe. W konsekwencji konsumenci łatwiej zapamiętują markę i częściej wracają

Badania pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Jednocześnie ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że są skłonni dłużej zostać w lokalu, którego atmosfera im odpowiada. To pokazuje jak duże znaczenie ma marketing sensoryczny, który w Polsce jest wciąż stosunkowo mało popularny.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Celem działań marketingu sensorycznego jest stworzenie przyjemnej atmosfery budującej pozytywne skojarzenia z określonym miejscem lub marką. Konsument, który dobrze się czuje w lokalu, chętniej podejmuje spontaniczne decyzje zakupowe oraz jest bardziej skłonny do ponownego odwiedzenia danej firmy.

Zgodnie z wynikami badań konsumenckich na temat marketingu sensorycznego, największą moc oddziaływania na klientów ma muzyka. Odpowiednio dobrane utwory do charakteru lokalu, typu klientów, a nawet pory roku jaka panuje, w znaczący sposób przekładają się na decyzje klientów. Precyzyjne dobranie utworów jest szalenie ważne.

Pomocne przy budowaniu atmosfery miejsca są także zapachy. To kluczowy czynnik, który wpływa na ocenę wrażeń wyniesionych z danego miejsca. Wystarczy, że przypomnimy sobie, jak pozytywnie działa na nas zapach ciepłego pieczywa, który niesie się po dużym markecie. Aromat kojarzy się z czymś przyjemnym, domowym, w związku z czym chętniej odwiedzamy sklep, który sam wypieka chleb. Ten sam mechanizm dotyczy wszystkich pozostałych typów placówek handlowych. Pomyślmy wiec jak będzie działał zapach Pinacolady czy też Mojito w salonie gdzie sprzedawane są oferty wycieczkowe. Wyróżnić możemy kilka typów aromatów, m.in. zapachy wspierające sprzedaż, harmonizujące, przedłużające pobyt w lokalu lub też zapachy poprawiające koncentrację i samopoczucie pracowników- stosowane także często w korporacjach.

Marketing sensoryczny jest stosunkowo nowym rozwiązaniem na polskim rynku. Jednak wielu przedsiębiorców doceniło już skuteczność tego narzędzia i jego popularność szybko rośnie. Handlowcy doceniają generowane przez zapachy wrażenie dobrego samopoczucia i harmonii. Dzięki nim klienci reagują podświadomie, subtelnie zmienia się m.in. ich postrzeganie czasu oraz atmosfery miejsca.

Badania niezależne

W 2005 roku odbyła się publikacja wyników badań na temat postrzegania marki przez konsumentów przeprowadzonych przez Martina Lindstroma, światowej sławy specjalisty od spraw brandingu i marketingu sensorycznego. Człowiek który pracował w agencji reklamowej był odpowiedzialny, między innymi, za promocję największych marek. Rezultaty tych badań pojawiły się również w polskojęzycznej wersji książki BRAND sense - marka pięciu zmysłów”. BRAND Sense powstało na podstawie badania brandingu przeprowadzonego przez znaną firmę badawczą. 600 osób przeprowadziło ankiety pod kątem skojarzeń wszystkich zmysłów, w osiemnastu krajach, między innymi w Stanach Zjednoczonych, Australii, Kanadzie, Chinach, Japonii, Indiach, Danii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Polsce. Badania te wykazały na przykład, że jedna z sieci restauracji typu Fast-food kojarzy się znacznej liczbie osób z zapachem starego oleju i głośno zachowującymi się dziećmi. Znany producent pewnego napoju natomiast, stracił wiele ze swej wyjątkowości, kiedy zamienił swoją klasyczną szklaną butelkę na puszki. Dopiero na podstawie tych raportów badań wykazano, że także w odniesieniu do marki zapachy niemal na równi ze wzrokiem oddziałują na zmysły, a dodatkowo niewiele mniej, bo 65% zmian nastroju, dokonuje się pod wpływem dźwięków.

Koncepcja przyszłości

Dobrym przykładem mogą być salony biur turystycznych. Dotychczas marketing sensoryczny zachęcał potencjalnego klienta do zakupu usługi, w tym przypadku np. wycieczki poprzez zaaplikowanie mu konkretnych obrazów, zapachów i dźwięków. W niedalekiej przyszłości myśli się już o dawkowaniu wrażeń dotykowych i być może nawet potraw, bądź napojów pozytywnie kojarzących się z obranym kierunkiem turystycznym.

Według koncepcji marketingu sensorycznego, przykładowa sytuacja na kompleksowe wykorzystanie określonych bodźców oddziałujących na zmysły podróżników mogłaby wyglądać tak: klient zainteresowany wyjazdem do Grecji, po wejściu do salonu biura podróży zostaje częstowany tradycyjnym winem i oliwkami, siada na fotelu przy biurku, na którym leżą muszelki i stoją figurki nawiązujące do mitologii greckiej , na cyfrowym telebimie ogląda filmy z ciekawostkami pochodzącymi Grecji, a w tle słyszy tamtejszą muzykę bądź hity kojarzące się z wakacjami.

Chociaż wiele firm zapewnia, że marketing sensoryczny nie jest im obcy, często wykorzystują one jedynie niewielki procent jego możliwości. Wielu ekspertów twierdzi, że oddziaływanie na wszystkie zmysły jest przyszłością komunikacji marketingowej i brandingu, warto więc pamiętać, że jest to dobra metoda na pozostawienie konkurencji daleko w tyle.

Wpływ marketingu sensorycznego w lokalu na klienta:

  • Wpływa na doznania emocjonalne. Odpowiednio wyselekcjonowane rozwiązania docierają do bodźców sensorycznych i motywują do głębszego myślenia
  • Wspomaga zapamiętywanie miejsc i wydarzeń, co przekłada się na odtworzenie tej sytuacji w przyszłości i zachęca do ponownych odwiedzin
  • Wpływa pozytywnie na konsumentów i pomaga podczas dokonywania zakupów i podejmowania decyzji zakupowych
  • Umożliwia wydłużenie wizyty klienta w miejscu sprzedaży, w momencie gdy dostarczane są mu pozytywnie kojarzące się brzmienia, zapachy oraz wizualizacje
  • Muzyka wzmacnia percepcję i procesy pamięciowe. Dzięki muzyce, goście lepiej zapamiętują sytuacje towarzyszące określonym dźwiękom
  • Kreuje niepowtarzalny nastrój przy okazji wydarzeń okolicznościowych, głównie okresów świątecznych i urlopowych
  • Usuwa efekt „ciszy” i daje klientom większe poczucie komfortu
  • Odpręża i relaksuje gości oraz pracowników

Korzyści płynące ze współpracy z profesjonalnym dostawcą marketingu sensorycznego:

  • Dobrze wyselekcjonowany rozwiązania sensoryczne identyfikują działalność lokalu oraz wzmacniają i kreują wizerunek marki
  • Przykuwanie uwagi gości repertuarem, zapachem i obrazem co podnosi wizerunek marki
  • Możliwość nawiązania podświadomego dialogu między klientem a miejscem sprzedaży a co za tym idzie zwiększa prawdopodobieństwo ponownych odwiedzin lokalu
  • Wydłużenie wizyty konsumentów w lokalu
  • Wpływ na decyzje zakupowe klientów – pozwalamy na podejmowanie bezkompromisowych decyzji związanych z zakupami określonych produktów
  • Zwiększenie przychodów oraz zysków
  • Pozytywny wpływ na personel lokalu, zarówno pod względem nastroju jak i efektywności wykonywanych czynności

Dobór muzyki

Oddziaływanie na zmysł słuchu wzmacnia postrzeganie marki i jednocześnie wpływa na klimat panujący w pomieszczeniach. Niezmiernie ważną rolę odgrywa dobór odpowiedniej muzyki a także właściwe ustawienia akustyczne. Wybór muzyki powinien nie tylko harmonizować się z otoczeniem i kolorystyką lokalu lecz także relaksować klientów i wspomagać personel w jego codziennej pracy. Wszystko powinno być zatem poprzedzone profesjonalnymi testami, które pozwolą dokonać trafnego doboru repertuaru. Inna muzyka będzie w punkcie zlokalizowanym w ruchliwym centrum handlowym a inna w osiedlowej placówce. Chodzi tutaj o różniące się profile klientów, a także grupy docelowe i ruch w obiekcie.

Istotną kwestią jest zapewnienie odpowiedniej akustyki w lokalu. W niektórych przypadkach, takich jak na przykład apteki, warto położyć nacisk na to aby przy okienku, gdzie kupowane są produkty, muzyka charakteryzowała się cichą emisją co sprzyjać będzie komunikacji pomiędzy kupującym i sprzedającym. Nieco dalej, dźwięki powinny być głośniejsze aby relaksować ludzi stojących w kolejce. Są to tak zwane kurtyny dźwiękowe. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest komfort osoby, która w danym momencie kupuje produkty, których nazw, często wstydzi się wymawiać głośno, ponieważ nie chce, aby jej intymna rozmowa prowadzona ze sprzedawcą, była słyszana w całym lokalu. Badania przeprowadzone w krajach, gdzie taki marketing stosuje się już od dawna, pokazują, że klienci chętniej odwiedzają miejsca, cechujące się większą prywatnością podczas składnia zamówień.

Jeśli lokal jest w trakcie budowy najlepiej od razu zaplanować system dźwiękowy. Warto w tej kwestii skorzystać z pomocy fachowców profesjonalnych firm audio marketingowych i nagłośnieniowych. Tacy specjaliści doradzą jak zmierzyć poziom akustyki w lokalu i zarazem stworzą dostosowany do panujących warunków system oraz zminimalizują ryzyko pojawienia się niechcianych efektów.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij