Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Jacht, apartament, a może domena?

Internetowa domena przestała być mało znaczącym elementem strategii firm działających w sieci lub planujących rozpocząć działalność online. Jej wpływ na pozycjonowanie serwisu WWW jest ogromny, o czym świadczy fakt, że proces zakupu internetowego adresu przypomina dziś licytację klasycznych aut czy
O autorze
3 min czytania 2017-03-09

…  zabytkowych posiadłości – przynajmniej pod kątem poziomu cen.

Dhosting.pl, polska firma hostingowa zakupiła właśnie domenę www.dhosting.com. Jej właściciel – Koreańczyk – zdecydował się zainkasować za internetowy adres kwotę 10 tysięcy dolarów, czyli licząc po dzisiejszym kursie, prawie 40 500 zł. Ale – jak zauważa Rafał Kuśmider, prezes firmy, która chce wejść na rynek amerykański z usługą elastycznego web hostingu – to domena warta swojej ceny a kwota wcale nie należy do najwyższych – Oczekiwania nabywców często przekraczają poziom 100 tys. zł. W przypadku globalnych adresów są jeszcze wyższe. Handel, usługi, wszystko dziś przenosi się do sieci. Internetowy adres staje się więc dzisiaj ważniejszy niż rzeczywisty adres spółki – zauważa Rafał Kuśmider.

Zakup domeny przez dhosting.pl to nie jedyna istotna transakcja zrealizowana w ostatnim czasie na polskim rynku. Kilka tygodni temu, startup oferujący narzędzie do wystawiania dokumentów online zakupił domenę www.faktury.pl za 123 tysiące złotych. To jedna z najwyższych transakcji na polskim rynku domen. Kwota robi wrażenie – warto jednak przeanalizować transakcję na rynku domen w ujęciu globalnym, by poznać rzeczywistą skalę przeprowadzanych tam operacji finansowych.

Adresy warte miliony

Ciężko wyobrazić sobie, by tytuł posiadacza najdroższej domeny na świecie miałby przypaść komuś innemu niż słynnemu „Miastu Grzechu” – domena www.lasvegas.com, pomagająca w kompleksowym planowaniu podróży do Las Vegas, została zakupiona za rekordową kwotę w całej światowej historii obrotu sieciowymi adresami – właściciel portalu stał się jej posiadaczem za pośrednictwem transakcji wartej 90 milionów dolarów. Do dziś nie udało się zanotować wyższej ceny za internetowe lokum dla biznesu. To kwota, która pozwala stać się posiadaczem nowego, superluksusowego i najszybszego na świecie 77-metrowego jachtu motorowego Silver Fast.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na drugim miejscu listy najdroższych domen wszechczasów uplasował się z kolei portal www.carinsurance.com, będący porównywarką dostępnych na terenie USA polis ubezpieczeniowych dla kierowców. W tym przypadku, zakup został sfinalizowany już znacznie mniejszą względem poprzedniej, lecz nadal działającą na wyobraźnię, kwotą 49,7 milionów dolarów. Co ciekawe, na trzecim miejscu rankingu wylądował adres www.insurance.com, który pomaga w odnalezieniu niemal wszystkich rodzajów ubezpieczeń, warty 35,6 mln dolarów. Te kwoty umożliwiają już zakup ogromnej i luksusowej posiadłości na wybrzeżu Florydy.

Na liście najdroższych adresów znajdziemy również domeny w najkrótszy i najbardziej konkretny sposób informujące o profilu kryjącego się za nimi serwisu internetowego. Tak więc domena www.hotels.com sprzedana została za 11 mln dolarów, www.business.com wyceniono na 7,5 mln $, www.casino.com zakupiono za 5,5 mln, zaś www.savings.com za 1,9 mln dolarów. W tych przypadkach trudno kwestionować idealne dopasowanie pod kątem SEO – tłumaczy Rafał Kuśmider z dhosting.pl, który sam niedawno zakupił domenę www.dhosting.com.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Warto wspomnieć, że nie wszystkie wysoko cenione domeny zdążyły już znaleźć właściciela. Serwis prowadzący aukcje najbardziej pożądanych adresów internetowych DomainMarket.com na sprzedaż oferuje m.in. domenę www.happybirthday.com za niemal 2 mln $, www.tasty.com za identyczną sumę czy www.mail.com za prawie 1,5 mln.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Polskie rekordy

W Polsce, za najdroższą uważa się domenę www.play.pl, nabytą przez operatora sieci komórkowej za 2 mln zł, za niemal milion złotych zakupiono serwis  www.opony.pl. Na czele rankingu znajdują się również adresy www.urlopy.pl, wyceniony na 400 tysięcy zł oraz www.lekarze.pl warty 135 tys. To jednak transakcje sprzed co najmniej siedmiu lat.

Biorąc pod uwagę bliższą perspektywę czasu, czyli ubiegły oraz bieżący rok, nie sposób nie wspomnieć o wymienionym już wcześniej zakupie domeny www.faktury.pl za ponad 120 tys. zł oraz mającym miejsce pod koniec stycznia nabyciu przez polskiego dostawcę usług hostingowych – dhosting.pl, międzynarodowego adresu www.dhosting.com za kwotę 10 tysięcy dolarów, czyli licząc po dzisiejszym kursie, prawie 40 500 zł.

Z racji na branżę w jakiej działamy, stale śledzimy zarówno polski, jak i światowy rynek domen. Zdecydowaliśmy się na zakup globalnego adresu, bo jest on nam niezbędny w planowanej przez nas ekspansji na amerykański rynek. Kwota nie jest mała, jednak zdajemy sobie sprawę, że bez właściwej domeny i skutecznego pozycjonowania, trudniej byłoby nam dotrzeć do tamtejszych klientów – zwraca uwagę Rafał Kuśmider z dhosting.pl, który chce sprzedawać Amerykanom usługę elastycznego web hostingu. Firma znalazła już zresztą na nią pierwszego klienta.   

Pozostałe transakcje na polskim rynku domen w minionym roku opiewają już na znacznie niższe kwoty – na czele tabeli uplasował się adres www.wearables.pl zakupiony za nieco ponad 17 tys. zł, domena www.grykasynowe.pl zmieniła właściciela za 10 tys. złotych, zaś wartość pozostałych transakcji wyraża się już w tysiącach bądź setkach złotych.

„Dot com” na czele

Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez firmę WHOIS.SC rozszerzenie .com jest najpopularniejszym w globalnej sieci – korzysta z niego aż 75% portali i serwisów WWW. Dla porównania, stron korzystających z końcówki .net jest 10%, .org stanowi 7% rynku, .info 5%, zaś rozszerzeniem .biz zakończonych jest 2% globalnych witryn. Daje się to zauważyć również gdy zapoznamy się z rankingiem najpopularniejszych stron Alexa Top 500, gdzie serwisy posługujące się rozszerzeniem .com stanowią 66% wszystkich portali uwzględnianych w pierwszej pięćdziesiątce klasyfikacji.