TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Generacja Z – czym się różni od Millenialsów i jak się z nią komunikować

Generacja Z – czym się różni od Millenialsów i jak się z nią komunikować
Siły sprzedażowe i marketingowe prześcigają się w wymyślaniu metod dotarcia do pokolenia Millenialsów, zwanym również pokoleniem Y. Jeszcze więcej energii wkładają jednak w dopasowywanie komunikacji do generacji Z, która ma inne potrzeby, oczekiwania i komunikuje się odmiennymi kanałami...
O autorze
6 min czytania 2017-06-27

… od swoich starszych kolegów i koleżanek. Pokolenia Y i Z przedstawiane są w bardzo zróżnicowany, a czasem nawet skrajny sposób i choć w ich zachowaniach, na przykład zakupowych, dostrzegane są podobieństwa, to jednak generacje te różnią się od siebie na wielu płaszczyznach. Analizę zachowań i preferencji millenialsów i „zetek” przeprowadziła Dominika Pieczonka-Gierczak, Head of Customer Experience Agencji Freebee.

Pokolenie Z to pokolenie mobilne, stykające się z mediami online od najmłodszych lat. Cyfrowy świat istnieje dla nich od zawsze, żyją z ciągłym dostępem do internetu i nieustannie korzystają z nowych technologii. Mało czasu spędzają w „realnym” świecie. Są niepokorni, wręcz zarozumiali, egoistyczni i roszczeniowi. Nie mają oporów przed wyrażaniem swoich opinii, również tych niepochlebnych, w sieci, szczególnie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Zety oczekują, że świat będzie kręcił się wokół nich i dla nich.

Pokolenie Y odczuwa ogromną siłę jaką mają media społecznościowe. Dzięki rozwojowi stopniowo otrzymywali przestrzeń do wyrażania siebie i swoich opinii. Szybko zauważyli, że mogą być twórcami, mogą wymagać od marek, mogą przekazywać swoje oczekiwania, które wreszcie zostaną wzięte pod uwagę. Przedstawiciele generacji Y realizują swoje marzenia, są pewni swoich umiejętności i szukają rozwiązań nowatorskich, kreatywnych i innowacyjnych. A wszystko to robią oczywiście przy wykorzystaniu nowoczesnych technologicznie rozwiązań, których uczyli się i sami rozwijali, a które już na stałe zadomowiły się w ich codzienności.

Millenialsi i pokolenie Z to ludzie młodzi, rozwijający się i mający realny wpływ na otaczający ich świat. Świat, w którym dorastali dostarczył im narzędzi do sprawnego funkcjonowania w erze technologii i nowych kanałów komunikacji. Przedstawiciele tych pokoleń sami decydują o tym, które kanały chcą wykorzystywać i w którym momencie, by porozumiewać się, uczyć, pracować i dokonywać zakupów. Bycie online w każdym miejscu i czasie to dla obu tych grup absolutna norma i ten właśnie fakt nie może być pomijany przez poszczególne branże.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak dotrzeć do przedstawicieli obu tych grup? Ludzi tak świadomych możliwości jakie daje im świat, posiadających odmienne wartości i przekonania, mających potrzebę uczestniczenia w tworzeniu i ulepszaniu wybieranych produktów, znajdujących nowe sposoby pracy, życia, komunikacji i konsumpcji. A jednak przedstawicieli dwóch generacji, o tak różnych potrzebach, oczekiwaniach i komunikujących się w inny sposób.

Różnica pokoleń?

Mimo wielu wspólnych cech łączących Millenialsów i pokolenie Z, istnieją między nimi pewne bardzo zauważalne różnice. W funkcjonujących definicjach podawane są różne ramy czasowe przynależności do pokolenia Z. Ogólnie za pokolenie Z zazwyczaj uważane są osoby urodzone po 2000 roku. Mimo, iż pewne wartości, sposób wychowania i budowania osobowości były w przypadku obu tych pokoleń bardzo podobne, to szybki rozwój technologiczny sprawił, że podejście do wielu kwestii, znajomość i adaptacja nowinek technologicznych i rozumienia rzeczywistości są bardzo często odmienne. Zarówno Y-i jak i Zety to pokolenia, dla których nie ma ograniczeń. Nie boją się pracy zdalnej, nie czują lęku i zagrożenia ze strony innych narodowości czy kultur, zdają sobie sprawę z tego, że w każdym momencie mogą robić zakupy online w Stanach, a po chwili rozmawiać ze znajomym z Chin. Millenialsi rodzili się w czasach, gdy panowała moda na walkmany i kasety VHS. Uczyli się techniki i sami ją rozwijali. Poznawali ją krok po kroku, ciesząc się z każdej oferty szybszego Internetu. Pokolenie Y z czasem zrozumiało i doceniło siłę, jaka tkwi w mediach społecznościowych. To dzięki social mediom Millenialsi odkryli, że mają wpływ na marki i na rozwój całych branż. Dostrzegli, że dzięki wyrażeniu swojej opinii mogą wprowadzać zmiany a nawet ich żądać. To pokolenie stawia na rozwój w pracy i w życiu – głównie ze względu na to, że może to robić, jak również ze względu na sposób wychowania.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dla pokolenia Z świat, w którym się urodzili to od początku komputery, Internet, smartfony i technologie. Od najmłodszych lat stykają się oni z mediami online, korzystają z Internetu dostępnego już w przedszkolu i częściej czytają e-booki niż tradycyjne książki. Od najmłodszych lat ich rzeczywistość podzielona jest na dwa równoległe światy – ten realny i ten wirtualny. Chętniej wybierają ten drugi, używając mediów społecznościowych (na których cały czas wyrażają bez ogródek swoje opinie i dzielą się nawet najmniej istotnymi doświadczeniami). Zety wolą komunikator internetowy niż rozmowę przez telefon – o spotkaniu twarzą w twarz już nie wspominając. Socjologowie nazywają ich „sieciowymi tubylcami”. Pokolenie Z to ludzie o inaczej ukształtowanym postrzeganiu świata. Dla nich Polska jest w UE od zawsze, MP3 to przeżytek, a o atakach na WTC dowiedzieli się oglądając relacje z tych wydarzeń na YouTube.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jedną z istotnych cech pokolenia Z jest multitasking. Wykonywanie kilku czynności jednocześnie nie stanowi dla nich większego problemu, szczególnie że zazwyczaj podejmują się zadań, które kochają i które sprawiają im przyjemność, a nie tych, które muszą wykonać. Cenią personalizację i oczekują jej od producentów i twórców. Dla pokolenia Z nie jest ważna ankieta w social mediach dotycząca nowego smak pizzy w ulubionej pizzerii. Dla nich ważne jest to, czy pizzeria stworzy ich ulubioną pizzę, której nie ma w karcie, jeśli tego zechcą. Są też „pokoleniem instant” – nie czekają na nic, w tym na wyrażenie swojej opinii. Generacja Z przez swoje nowe spojrzenie na świat, dzięki obyciu z technologią i znajomością wirtualnego świata, wymusza zmianę podejście marek do konsumenta i wyznacza nowe sposoby komunikacji. Sprzedawcy muszą zadbać o znalezienie odpowiednich sposobów komunikacji z nimi, by stale istnieć w ich świadomości.

Czy Zet jest egoistą?

Dla osób z pokolenia Z najważniejsze jest to, co mogą osiągnąć indywidualnie, co dostać i wykorzystać dla siebie w czasie rzeczywistym, tu i teraz. Zety oczekują, że świat będzie kręcił się wokół nich i dla nich. Dlatego marki muszą personalizować swoją ofertę tak głęboko, jak to tylko jest możliwe. Zety chcą mieć możliwość wyboru opcji nie tylko w obszarze produktu, ale również sposobu oglądania reklam, sposobu zakupu i dostawy czy rodzaju obsługi posprzedażowej. Chodzi o to, aby każdy konsument mógł otrzymać to, czego potrzebuje i na co ma ochotę. Zety, przyzwyczajone do szybkiego przepływu informacji, nie oczekują perfekcji, tylko wsłuchiwania się i odpowiadania na ich indywidualne potrzeby oraz autentyczności i naturalności. Właśnie dlatego marki często decydują się na współpracę z influencerami – zwłaszcza z tymi młodszymi, którzy wiedzą, jak dotrzeć do przedstawicieli tego pokolenia, ponieważ mówią tym samym językiem, komunikują się w tych samych kanałach i rozumieją potrzeby rówieśników.

Trafiona komunikacja

Poprzez ciągłe obcowanie z najnowszą technologią, pokolenie Z wymusiło na markach dostosowanie się do sposobu komunikacji z nowym rodzajem konsumentów i doboru odpowiednich do tego narzędzi. Na tej płaszczyźnie pokolenie Z nazywane jest czasem również generacją C, ponieważ istotne są dla niego: Connection, Creation, Choice i Content. Pokolenie Z oczekuje dwukierunkowej komunikacji, ciągłej interakcji z marką i odpowiadania na jego pytania. Tylko to jest w stanie przykuć ich uwagę. Zety mają wtedy poczucie, że mają wpływ na to jak coś zostanie zrealizowane.

Dla Zetów nie ma znaczenia to, że kontakt z marką prowadzony jest tylko online. Wynika to z faktu, że to pokolenie nie widzi wyraźnie zaznaczonej różnicy między światem realnym a wirtualnym. Wykorzystanie mediów społecznościowych jest podstawą tworzenia contentu i docieranie z nim do nich. Oczywiście, prym wciąż wiedzie Facebook – na podstawie badania Wave 8 wiadomo, że korzysta z niego 78% ludzi w wieku 16-24 lata. Na drugim miejscu uplasował się YouTube, korzystanie z niego deklaruje 58% ankietowanych. Instagram i Snapchat znalazły się na ostatnich miejscach i zyskują kolejno 32% i 51%. Eksperci od badania kanałów komunikacji, prognozują ciągły wzrost mediów efemerycznych, czyli takich, które zapewniają komunikację w czasie rzeczywistym dla odbiorcy, czyli np. Snapchat. Istotne jest aby pamiętać, że pokolenie Z jest wciąż online, dlatego ceni sobie regularne i proste komunikaty w krótkich seriach.

Należy pamiętać jednak, że pokolenie Z doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że marki bardzo dbają o swój wizerunek i każda chce dla nich zostać „ulubioną marką”. To, co może znacząco wpłynąć na ich wybory, to odpowiedni content – historia, idea stworzona wokół marki, którą będą mogli odbierać jako zrozumiałą oraz poruszającą i w którą będą angażować się w mediach społecznościowych. Pokolenie Z chce udostępniać, wysyłać i dzielić się ze znajomymi treściami, które są skierowany do nich i odzwierciedlają ich samych.

Pokolenie Z wychodzi z zasady TLDR, czyli „Too Long, Didn’t Read”. Marki i twórcy coraz częściej wykorzystują tę wiedzę i dlatego tworzą treści w większości oparte na video lub obrazach i memach. Kanały komunikacyjne wykorzystywane do publikacji krótkich angażujących video to oczywiście YouTube, coraz częściej również Snapchat. W przypadku i zdjęć króluje natomiast Instagram.

Jak FMCG powinno komunikować się z pokoleniem Z?

Aktualnie komunikacja marek z branży FMCG odbywa się przy użyciu mniej oficjalnego języka. Branża ta cechuje się dużą elastycznością komunikowania się z pokoleniem Z, łatwo dostosowującą się do konkretnych, aktualnie wykorzystywanych przez jego przedstawicieli kanałów. Chętnie również korzysta z możliwości tworzenia contentu w czasie rzeczywistym. Ciekawym przykładem komunikacji skierowanej do pokolenia Z była kampania KFC – „Sery Losu” prowadzona na Snapchat. Kampania prowadzona w czasie rzeczywistym opierała się na publikacji filmów na Snapchacie, na których vloger Marcin Malczyński udając wróżbitę odpowiadał na wybrane pytania od obserwujących kanał. W każdy czwartek pojawiał się nowy odcinek „Serów Losu”, który oglądany był przez średnio 4 tys. osób. Prowadzący odpowiadając na pytania odwoływał się także do bieżących wydarzeń z całego tygodnia – tak aby wszystko miało swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Autorzy wybranych pytań nagradzani byli biletami do kina. W ten sposób KFC chciało być w ciągłym kontakcie online ze swoimi odbiorcami młodego pokolenia.

Komunikacja z Pokoleniem Z na pewno nie jest łatwa – pokolenie to myśli na swój sposób i działa na swój sposób. Chce wszystkiego „tu i teraz” i zawsze zgodnie z cenionymi przez siebie wartościami. Zet może bardzo szybko znienawidzić komunikującą się z nim markę. Wystarczy jednak mówić i myśleć tak jak on i odpowiadać na jego potrzeby oraz oczekiwania, a zadowolony wypromuje markę bardziej, niż niejedna wielka kampania. Żadne poprzednie pokolenie nie miało tak dużego wpływu na to, co i jak dzieje się w sieci. Odpowiedni język, albo raczej system komunikatów (obrazy i filmy) sprawiają, że marki które przy ich użyciu otwarcie komunikują się z pokoleniem Z zyskują naturalnych i chyba najbardziej skutecznych dotychczas ambasadorów.

 

źródła: 

http://natemat.pl/55617,generacja-z-mlodzi-otwarci-wychowani-w-dobrobycie-zyjacy-w-swiecie-wirtualnym-skazani-na-kryzys
https://cenabiznesu.pl/-pokolenie-y-i-z-w-pracy-czyli-najmlodsze-roczniki-na-rynku-pracy
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1654918,6,millenialsi-generacja-z-skad-wiadomo-do-ktorego-pokolenia-sie-nalezy.read
http://hrstandard.pl/2015/01/21/pokolenie-z-13-faktow-ktore-pomoga-nam-ich-zrozumiec/
http://natemat.pl/55617,generacja-z-mlodzi-otwarci-wychowani-w-dobrobycie-zyjacy-w-swiecie-wirtualnym-skazani-na-kryzys
https://nowymarketing.pl/a/6459,komunikacja-marek-z-generacja-z-jakich-narzedzi-uzywaja-i-jak-marki-moga-ich-do-siebie-przyciagnac
http://thinkkong.pl/snapchat-w-polsce-kto-i-jak-z-niego-korzysta/
https://nowymarketing.pl/a/6459,komunikacja-marek-z-generacja-z-jakich-narzedzi-uzywaja-i-jak-marki-moga-ich-do-siebie-przyciagnac
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sery-losu-wrozby-na-snapchacie-promuja-kfc-wideo