Mocnymi stronami agencji interaktywnych okazała się ich kreatywność, komunikatywność a także wiedza i doświadczenie pracowników. Ale mimo to zaledwie 8% badanych Marketing/Brand Managerów oraz specjalistów ds. marketingu przyznało, że znalezienie budzącej zaufanie agencji interaktywnej jest łatwym zadaniem. Na tak negatywny obraz wpływają przede wszystkim problemy agencji interaktywnych z utrzymaniem wysokiej jakości świadczonych usług oraz niedostateczny profesjonalizm w działaniu.
Wyniki Badań
Poprosiliśmy naszych respondentów, aby uporządkowali pięć cech agencji interaktywnych w kolejności od najważniejszych do najmniej ważnych, oraz aby ustosunkowali się do kilkunastu zdań opisujących różne aspekty wzajemnej współpracy. Wyniki te zagregowaliśmy, dzięki czemu przygotowana przez nas ankieta pozwoliła nam poznać i zderzyć ze sobą oczekiwania marketerów wobec agencji interaktywnych z realiami rynku.
Oczekiwania marketerów
Najważniejszą cechą agencji interaktywnych według badanych respondentów jest jakość realizacji. Na pierwszym miejscu wskazało tą cechę 30% pytanych, na drugim miejscu 22%, a jej średnia pozycja w rankingach to 2,67. Za drugą najistotniejszą cechę uznano kreatywność - średnia pozycja w rankingu to 2,74 ale najczęściej wskazywano tą pozycję na drugim miejscu (30%) i trzecim miejscu (24%). Tak wysoka pozycja tych cech nie dziwi, zważywszy na charakter współpracy pomiędzy marketerem a agencją – to właśnie od jakości realizacji i kreatywności w głównej mierze zależy ostateczny efekt prowadzonych działań. Marketerzy potwierdzili tu, że podchodzą do wzajemnej współpracy w sposób niezwykle pragmatyczny.
Pozostałe cechy wydają się być dopiero na dalszym planie. Na trzecim miejscu rankingu badani umieścili odpowiedzialność i profesjonalizm (średnia pozycja 3,48, 33% umieściło na trzecim a 26% na czwartym miejscu w swoim rankingu). Czwarta pozycja ze średnią 3,78 zarezerwowana została dla wiedzy i doświadczenia agencji. W przypadku tej cechy badani mieli najwięcej rozbieżności w swojej opinii – 28% umieściło tę cechę dopiero na piątym miejscu, ale blisko 20% twierdziło, że jest to najważniejsza cecha. Można pokusić się o interpretację mówiącą, że są to dwie cechy, choć wydają się być ważne dla końcowego efektu, to jednak same w sobie nie gwarantują końcowego sukcesu.
Przygotowany przez respondentów ranking zdecydowanie zamykają takie cechy jak komunikatywność (średnia pozycja 4,11, cecha wskazywana przez 35% respondentów na piątym miejscu) oraz kompleksowość działania (średnia pozycja 4,76, aż 59% badanych umieściło tę cechę na ostatnim miejscu rankingu). To dosyć ciekawy sygnał ze strony marketerów w chwili, gdy większość agencji na rynku dąży do bycia postrzeganą jako agencja 360 stopni.