Barber, guyliner i milionerzy w sieci…

Barber, guyliner i milionerzy w sieci…
Jak wynika z badania SentiOne - SocialIndex 2016, kosmetyki to siódma pod względem popularności kategoria tematyczna poruszana w polskiej sieci. Warto dodać, że przed nią są tematy zaangażowane ogólnospołecznie, takie jak między innymi polityka czy sport.
O autorze
3 min czytania 2017-12-01

fot. unsplash.com

Kiedy wydaje nam się, że o makijażu powiedziano wszystko… You Tube zaskakuje nas mnogością zastosowań nawet najprostszych preparatów do pielęgnacji ciała czy makijażu.

Gdzie w sieci rozmawiamy o kosmetykach?

Rynek produktów kosmetycznych zmienia się bardzo dynamicznie, a zmiany idą w parze ze wzrostem świadomości konsumenta oraz rozwojem technologii. Większość – a zaryzykuję że nawet każda marka kosmetyczna – ma obecnie swój profil w jednym z portali społecznościowych. Rzadko komunikacja związana z produktami odbywa się tylko w kanałach oficjalnych.

Podział źródeł dyskusji o kosmetykach do makijażu w 2013 wyglądał tak:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak wynika z wykresu, jeszcze cztery lata temu dominowały fora internetowe oraz blogi. Blisko 20% wzmianek o kosmetykach do makijażu publikowano w komentarzach pod artykułami na portalach informacyjnych czy branżowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dziś główne źródła dyskusji na ten temat rozkładają się w zupełnie odmienny sposób:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dlaczego? Zapowiadana od kilku lat rewolucja foto-video dokonała się na naszych oczach.

Zamiast popełniać długie recenzje i analizy na blogu, można zaprezentować i opowiedzieć wszystko na wizji. Łatwiej także zrobić zdjęcie obrazujące efekt, niż opisać cały proces malowania się. Co więcej … wolimy zobaczyć kilkuminutowy tutorial aniżeli spędzić pół godziny na czytaniu.

Podczas, gdy kiedyś dzieci chciały być w przyszłości strażakami, policjantami czy lekarzami, dziś najchętniej deklarują, że będą youtuberami.

Drążę więc temat…jak to możliwe? (a jakże, wesprę się w odpowiedzi na to retoryczne pytanie obrazkiem, co lepiej.)

Tak wygląda dzisiejszy “milioner” (osoba, która pozyskała ponad milion subskrypcji na własnym kanale).

Tutoriale, prezentacje produktowe, efekty mniej lub bardziej udanych makijaży, kto z nas nie widział chociaż jednego takiego filmu na You Tube?! Jestem przekonana, że każdy.

Masz wątpliwości?

Co więcej …prawie równie chętnie komentujemy i udostępniamy interesujące filmy.

#KOSMETYKI

Użycie #powerofmakeup czy #wakeupandmakeup wpisuje się w instagramowe trendy, zwłaszcza teraz, gdy kult urody, piękna i ciała nie ogranicza się tylko do kobiet. Promocja kosmetyków w sieci powinna uwzględnić modne i popularne #. Sprawdzanie i korzystanie z nich gwarantuje organiczny przyrost fanów czy folowersów.

Chmura tagów w naszym systemie oraz podsumowanie wzmianek (szybki audyt) dają błyskawiczną odpowiedź na pytanie, które # są najbardziej chwytliwe.

Kto mówi?

Dla nikogo zaskoczeniem nie będzie fakt, że o kosmetykach rozmawiają głównie panie.

Nawet te produkty do pielęgnacji ciała, z których korzystają zarówno kobiety jak i mężczyźni, są częściej tematem dyskusji kobiet. Na warsztat wzięliśmy szampony i odżywki do włosów.

Podział rozmówców ze względu na płeć:

Branża kosmetyczna od zawsze miała wymiar bardzo kobiecy. Badanie przeprowadzone w 2012 roku wykazało, że czterech na dziesięciu Polaków, wybór ubrania i kosmetyków powierza swojej kobiecie. Tylko 17% mężczyzn nie pyta o zdanie matki czy partnerki życiowe*.

Analizując temat włosów, mam wrażenie, iż prezentowane powyżej proporcje mogą niebawem ulec zmianie.

Kto z Was przewidział, że w ciągu trzech lat pojawi się tak wielu fryzjerów męskich?

Poniżej wykres dynamiki publikacji w czasie dla słowa “barber” w Polsce.

Męskie zainteresowania kosmetyczne nie kończą się jednak na pielęgnacji włosów! Specjaliści z branży beauty przewidują kolejną rewolucję. Podobno w ciągu kilku lat do drogerii trafią całe półki poświęcone kosmetykom do makijażu …dla mężczyzn.

Słyszeliście już o guylinerach?

Kredki do oczu dla mężczyzn stają się trendy, a sięgają po nie już nie tylko gwiazdy rocka!

Rosnącą popularność słowa w języku angielskim:

W Polsce guyliner nie jest jeszcze powszechnie używany, zarówno w sieci jak i przez mężczyzn. Mając na uwadze, że moda zwykle przychodzi do nas z Zachodu… możemy spodziewać się w najbliższych miesiącach wzrostu liczby wzmianek.

Udział w dyskusji na temat guylinera w języku angielskim oraz polskim w 2017.

Kosmetyki w sieci

Dodawanie czy komentowanie opinii na temat kosmetyków jest w zasięgu smartfona. Nic więc dziwnego, że przybywa ich każdego dnia tak wiele. Opublikowane przez internautkę zdjęcie produktu może sprawić, że zniknie on z półek – wykupiony, ale równie dobrze, może sprowadzić na markę kryzys. Ciężar promocji produktów (zwłaszcza kosmetycznych) zdecydowanie przeniósł się do sieci. Reklama w magazynie kosztuje dużo więcej i ma niemiarodajnie mniejszy efekt, aniżeli współpraca z blogerem czy dobra kampania na Facebooku.

Dziewczyny! Jakiego kremu używacie?

Lecz to nie wszystko. Internet pełen jest klientów deklarujących swoje intencje zakupowe!

Monitoring internetu to nie tylko audyt marki… to także (a może przede wszystkim), szansa obserwowania trendów i zachodzących zmian. Warto analizować dane w poszukiwaniu takich ciekawostek!