Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Social Media (Cz. 2)

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Social Media (Cz. 2)
O podsumowanie roku 2017 w kategorii Social Media poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji, domów mediowych i firm specjalizujących się w marketingu w mediach społecznościowych. Zapraszamy do lektury.
O autorze
23 min czytania 2017-12-11

fot. unsplash.com

1. Anna Mościcka, Head of Marketing, Whites
2. Tomasz Gębala, Dziadek Do Orzechów
3. Maciej Dziedzic, Digital Strategy Planner w Neon Shake 
4. Sebastian Filipowicz, Copywriter, Social media specialist, Brave Brain
5. Sebastian Lipka, Performance Analyst w Catvertiser
6. Martyna Urbańska, Social Media Specialist, Blame US
7. Dominika Akonom, Social media specialist, Schulz brand friendly
8. Anna Ortman, Social Media Manager, INSIGNIA
Pierwszą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Czwartą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Piątą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >

Anna Mościcka
Head of Marketing, Whites

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najważniejszy sukces 2017

Zapowiedź Marka Zuckerberga z 2016 roku, że rok 2017 będzie w jego serwisie należał do contentu wideo, sprawdza się. Marki i wydawcy coraz chętniej korzystają z tego formatu – dobrze zrobione wideo pod social (plus pod mobile) nie tylko osiąga świetne zasięgi, ale angażuje i trafia w potrzeby użytkownika i jego coraz większą skłonność do oglądania zamiast czytania.

Największa porażka 2017

Snapchat na polskim rynku. Jak pokazują dane, angażuje o połowę mniej użytkowników niż Instagram. Instagram zresztą doskonale przejmuje klientelę Snapchata poprzez rozbudowę swojej funkcjonalności o Stories i nowe dodatki do nich. Globalnie zresztą aplikacja też nie rozwija się tak dynamicznie, jak zakładano jeszcze w zeszłym roku.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejsza zmiana w 2017

Ciągłe zmiany algorytmu Facebooka, które obniżają zasięgi marek, ale też, jak podaje raport CatNapoleon, blogerów. Przenosimy to jako największe wyzwanie na 2018 rok.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najciekawsze trendy w 2017

Oczywiście wideo – w zasadzie każdy serwis społecznościowy stawia w tej chwili na ten typ contentu. To wiąże się z innym trendem, do którego wideo nadaje się doskonale – marki coraz częściej opowiadają za jego pomocą historie. Popularność wideo w formacie live pokazuje jeszcze jeden kierunek – coraz więcej marek otwiera się na pokazywanie bardziej naturalnego oblicza, live właśnie, bez cięć i powtórek.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Wspomniane już wcześniej zasięgi na Facebooku, ograniczane zmianami w algorytmie, które wymagają jeszcze mądrzej, lepiej i ciekawiej zajawianego contentu. I oczywiście fake newsy.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Nawiążę tu do tego, z czym mieliśmy do czynienia w 2017 roku. Czyli po pierwsze wciąż istotne jest, co zrobić z fake newsami. To wyzwanie z jednej strony np. dla Facebooka i potencjalnie systemowych rozwiązań, z drugiej dla nas, wszystkich odbiorców tych wiadomości – jak nauczyć się samodzielnego i krytycznego myślenia!

Jeśli chodzi natomiast o coraz mniejsze zasięgi na Facebooku, ryzyko wprowadzenia przez niego oddzielnego feeda dla marek i wydawców może wymagać po raz kolejny przedefiniowania działań na Facebooku.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Poszukiwanie większej wiarygodności, jeszcze więcej akcji w klimacie #nofilter. Plus coraz częstsze sięganie przez marki do mniejszych influencerów.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Po pierwsze na Messengera. Tak jak komunikacja prywatna przenosi się z walla do komunikatora, tak może się dziać z komunikacją marek z użytkownikami. Messenger więc będzie coraz częściej wykorzystywany nie tylko do obsługi klienta, ale szerzej do komunikacji marki, w tym także reklamowej i sprzedażowej.

Po drugie Instagram. Wszystko wskazuje na to, że będzie się rozwijał – nie tylko jeśli chodzi o stronę contentową (jak np. Stories), ale też potencjał sprzedażowy i generowania ruchu na stronę. W USA te rozwiązania są już testowane.

————————————————-

Tomasz Gębala
Dziadek Do Orzechów

Najważniejszy sukces 2017

Rok 2017 rozpoczął się od spektakularnego wydarzenia w social mediach. Mowa oczywiście o powstaniu nowego państwa (przynajmniej teoretycznie), czyli San Escobar. Kto zareagował dość szybko, aby unieść marketing swojej marki na falach przybrzeżnych nowej wyspy, mógł odnieść spektakularny sukces. I takich sukcesów mogę przytoczyć kilka — Skoda z limuzynami prezydenckimi dla San Escobar, Accorhotels wynajmujący pokoje w 6-gwiazdkowym hotelu na wyspie i subiektywnie najciekawszy, czyli Pizza Hut wprowadzająca pizze San Escobar do swojej oferty. Sukcesem możemy więc nazwać RTM, który mam wrażenie, będzie angażował coraz większą rzeszę marek i fanów.

Największa porażka 2017

Myślę, że podium porażek roku zajmuje Tiger, Tiger oraz Tiger. Co by nie mówić i jakie pieniądze nie zostaną wydane w ramach rekompensaty, niesmak w ludziach pozostaje. Sytuacja tak spektakularna, że z pamięci nie jestem w stanie przytoczyć podobnej w ostatnich latach. Myślę, że wiele wody w Wiśle upłynie, nim Tiger wróci do prawdziwej komunikacji, co jednak nie przeszkadza mu w pozostaniu w czołówce najchętniej kupowanych energetyków w Polsce.

Najważniejsza zmiana w 2017

Myślę, że ten rok można nazwać rokiem Mobile <hahaha>. Tak poważnie, to zmian jest kilka. Najważniejsze z nich to zmniejszająca się rola Snapchata oraz rosnąca Instagrama, a także coraz większy udział botów Facebookowych w obsłudze klienta.

Jednak z punktu widzenia marketingowego, marki w końcu zaczynają rozumieć, że social media nie jest nową formą reklamy, którą odbieramy inaczej niż resztę. Media społecznościowe są kolejnym graczem, który dołącza do telewizji i radia w dążeniu do supremacji na rynku. Facebooka już przeglądamy jak telewizję, mając jedynie złudne wrażenie, że mamy wpływ na treść i reklamy, które oglądamy.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Mimo iż pracuje w branży reklamowej, najważniejsze wydarzenia w social media 2017 nie pochodzą od reklamodawców czy agencji reklamowych (uwaga, zrobi się smutno) – najważniejsze wydarzenia to niestety ruch w mediach społecznościowych podczas zamachów terrorystycznych. Londyn, Manchester, Barcelona obnażyły powolność i skostniałość tradycyjnych mediów. Najwięcej świeżych informacji można było zdobyć na Twitterze i Facebooku. Miliony ludzi okazujących wsparcie oraz udostępniających informacje o wydarzeniach sprawiają, że możemy „na żywo” poczuć potęgę wymiany informacji w social mediach.

Najciekawsze trendy w 2017

Niestety w tym zestawieniu będę do bólu nudny. Video, video, video. Cóż więcej napisać, poza tym, że teraz lepiej dodać zdjęcie w formacie .mp4, aby miało większy zasięg, a jak to mawia w Dziadku nasz naczelny strateg — Wiesz, co się liczy? Zasięg wśród ludzi ulicy.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Dużo więcej osób traktuje social media jako biura informacyjne i obsługę klienta. Powoduje to dużo większe zaangażowanie social managerów w agencjach reklamowych odpowiadających na pytania o menu dostępne dzisiaj, repertuar seansów kinowych dla kobiet z małymi dziećmi czy też o to, jaki olej pasuje najbardziej do ich wysłużonego kadeta. Sądzę, że w kolejnych latach social media managerowie przeniosą się z agencji reklamowych do klientów i social media traktowane będą jako medium informacyjne „na żądanie”.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Najciekawsza kampania 2017 może być tylko jedna, zdobyła wszystkie możliwe nagrody kreatywne czy efektywnościowe. Odbiła się gigantycznym echem, przemierzając ocean i będąc znana nawet w niewielkim kraju nad Wisłą. Zrobiona z duchem dzisiejszej poprawności politycznej i ideologii równouprawnienia. Wykorzystująca zaskakujące w swojej prostocie materiały i media. Którą na żywo oglądnęło prawdopodobnie kilkanaście tysięcy osób, a w mediach społecznościowych i internecie kilkadziesiąt milionów. Chodzi oczywiście o nieustraszoną dziewczynkę (Fearless Girl).

Jeżeli mam opowiedzieć o najciekawszych kampaniach w Polsce to jest kilka rodzynków, które zasługują na wyróżnienie. Nowa reklama allegro „Talizman”, mimo że na Święta Bożego Narodzenia to jednak z pogańskim symbolem :). Less mess storage z prześmiesznym filmem, który szczerze polecam. Na koniec, wśród kampanii fundacji społecznych kolejny rok Wioski SOS zdobywają nagrody kreatywne i efektywnościowe za swoje działania.

Ocena obecnej kondycji branży

Słyszałem niegdyś chińskie przysłowie mówiące, że jeżeli nie wiesz co powiedzieć, powiedz chińskie przysłowie. Dodam tylko cytując Kubę Sagana z agencji K2, który mówił o Polsce w reklamowym światku „nie jesteśmy ani tak słabi, ani tak mocni, jak myślimy”.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Myślę, że 2018 będzie w końcu rokiem, w którym mądrzej podejdziemy do social mediów. Dzisiaj proporcje wydawanych pieniędzy przez marki na social media są zaburzone. Wydają więcej na obsługę i generowanie contentu niż na wsparcie mediowe. Sytuacja podobna do tego, że kręcimy fajny spot reklamowy, za duże pieniądze, a mediowo puszczamy go tylko podczas jednego weekendu w kuchnia.tv. Marki takie jak Johnny Walker to rozumieją i wydają raz lub dwa razy do roku duże pieniądze na spot lub teledysk i równie duży budżet na media, przez resztę roku robiąc nic lub robiąc bardzo mało. Na koniec roku bilans wychodzi taki sam, jednak zasięgi i wizerunek są znacząco różne. Duże pieniądze w krótkim okresie działają lepiej duże pieniądze w dłuuuuugim okresie.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Na pewno przykład Tigera pokazał, że w obsługę social mediową musi zaangażować się większa grupa ludzi. I po stronie klienta, i po stronie agencji. Nie wątpię, że w biurach marketingowych dużych marek powstaną stanowiska „Social media fu*k-up protector”, a jeśli nie to na pewno wykupią szkolenia z dobrej komunikacji marki.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Nie jestem człowiekiem od predykcji, ale bardzo bym pragnął, żeby w 2018 roku social media to nie był tylko Facebook i Instagram. Chciałbym, aby marki poszukały szerzej wśród narzędzi, które wykorzystują jeszcze ludzie. W Dziadku Do Orzechów zawsze staramy się szukać niestandardowych sposobów komunikacji, więc wszem wobec prognozuję:

Social media, które mocno staną się popularne dla marek w 2018 to Airbnb, Wykop, Spotify oraz Twich.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Na pewno na świeże podejście i do social mediów, i do reklamy. Teraz każda agencja para się obsługą social media, a przecież nie chodzi o to, aby publikować 30 postów miesięcznie. Wystarczy nawet jeden rocznie, który przebije markę do szerszej świadomości. Bo ludzie nie zapamiętują tego, co mówimy, tylko jak to mówimy. Dlatego dla mnie zawsze jakość będzie przed ilością.

————————————————-

Maciej Dziedzic
Neon Shake

Najważniejszy sukces 2017

To historyczny rok, w którym według prognoz Zenith, po raz pierwszy globalne wydatki na reklamę online przewyższą nakłady na reklamę w telewizji. A więc internet stanie się od 2017 największym na świecie medium reklamowym! (udział w rynku: 37,2%). Droga na szczyt zajęła mu tylko 26 lat!

Oczywiście spory w tym udział mediów społecznościowych, które rocznie, do 2019 mają rosnąć aż o 20% – w ten sposób napędzając wzrost globalnego rynku reklamowego.

Największa porażka 2017

Przykład Tigera dobitnie pokazał, że treść opublikowana na profilu z kilkoma tysiącami obserwatorów może być komentowana w stacjach o zasięgu wielomilionowym i mieć znaczący wpływ na wizerunek marki.

Lekcja jaka płynie z tego wydarzenia to fakt, że kanały social media pomimo często „pozornej” małej wartości dla komunikacji np. pod kątem uzyskiwanego zasięgu czy sprzedaży produktów – wymagają profesjonalnej obsługi na każdym etapie współpracy agencja/klient. „Junioryzacja” social mediów może bowiem mieć bardzo bolesne skutki.

Najważniejsza zmiana w 2017

Zamiast jednej dużej zmiany wymieniłbym serię mniejszych zmian funkcjonalności na serwisach społecznościowych jak:

  • Twitter: wprowadzenie komunikacji 280 znaków, możliwość nagrywania video, udostępnianie video 360,
  • Facebook: uruchomienie Facebook Stories, możliwość dodawania gifów podczas tworzenia reklam, wprowadzenie nowego formatu grafik wertykalnych 640×960
  • LinkedIn: nowy wygląd strony głównej i profili, wdrożenie lead gen forms – umożliwiających zbieranie leadów np. z działań content marketingowych.
  • Instagram: funkcje e-commerce – linkujące produkty znajdujące się na zdjęciu do sklepu.
  • Snapchat: dodawanie linków do snapów

Te wszystkie zmiany pokazują, jak mocno poszczególne serwisy konkurują ze sobą o uwagę zarówno użytkowników, jak i marketerów. Za nimi muszą nadążyć specjaliści social media, aby jak najefektywniej wykorzystywać rosnący potencjał narzędzi social mediowych.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Nieudana próba sprzedaży Twittera oraz ponowne ujemne wyniki finansowe spółki. Co ciekawe pomimo rozwoju i wzrostu liczby użytkowników o 8% spadła sprzedaż reklam. Tak duży brand wciąż nie może wyjść na swoje i znów oddaje pole Facebookowi oraz Snapchatowi.

Najciekawsze trendy w 2017

Są to:

  • mobile – z serwisów społecznościowych korzystamy przede wszystkim na urządzeniach mobilnych – Facebook jako główny podgląd reklamy pokazuje jej wygląd na urządzeniach mobilnych – jasny sygnał, że kontent w SM powinien być zoptymalizowany właśnie pod te urządzenia,
  • rozwój video „efemerycznego”- tworzonego na potrzeby Snapchata, Insta Stories czy live streamingu,
  • chatboty – przyspieszające i ułatwiające obsługę klienta (np. Pizza Hut i zamawianie online).

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Walka o zaangażowanie coraz bardziej wymagającego odbiorcy – tworzenie treści będących zgodne ze strategią marki, a jednocześnie bliskie i ważne dla konsumenta. Spadające zasięgi organiczne i konieczność określenia na nowo strategii obecności w SM uwzględniającej niezbędne wydatki na promocję.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

W tym roku nie wyróżniłbym żadnej konkretnej akcji – ale działania społeczne bazujące na crowdfundingu. Informacje o potrzebujących osobach i zbieranych kwotach z ogromną szybkością rozprzestrzeniają się w serwisach społecznościowych, a siła społeczności jest ogromna. Nikogo już nie może zaskoczyć zebranie kilkumilionowej kwoty w niecały tydzień! Brawo my!

Ocena obecnej kondycji branży

Wydatki na reklamę w Social Media rosną, co jest najlepszym dowodem, że branża się rozwija i ma się dobrze. Coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie agencji, bo przygotowanie strategii, a potem produkcja wysokiej jakości kontentu (w tym video) staje się ciężkie do realizacji wewnętrznymi zasobami. A poza contentem wymagana jest jeszcze odpowiednia strategia jego dystrybucji oraz monitoring efektów – co dodatkowo otwiera drzwi agencjom Social Media. Na co dzień zauważamy to w naszej pracy – zgłasza się do nas coraz więcej marketerów, szukających kompleksowej obsługi i maksymalnego wykorzystania możliwości narzędziowych.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Przede wszystkim zmiany w strategii obecności w kanałach Social Media – koncentracja na tych kanałach, które faktycznie pomogą realizować cele marki. Ograniczanie kanałów oraz ilości tworzonego contentu na rzecz jego jakości oraz budżetu potrzebnego do jego promocji. Sama obecność na danym kanale, przy ograniczonych zasięgach organicznych, to za mało.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Podobnie jak w tym roku – szukanie rozwiązań na spadające zasięgi organiczne, ciągłe uzupełnianie taktyk działania o nowe funkcjonalności, jakie serwują nam portale społecznościowe oraz tworzenie super jakościowego kontentu bliskiego użytkownikom i opartego na insightach konsumenckich. Połączenie tych wszystkich elementów to główne wyzwanie w pracy dla naszych klientów.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Hasła, które będą na topie w 2018 roku: social commerce, virtual reality, augmented reality, chatboty oraz video online (w tym nurt tzw. video efemerycznego)

Na co należy zwrócić szczególnie uwagę w 2018

W kontekście wyzwań w nadchodzącym roku widzę trzy kluczowe obszary. To:

  1. Kontynuacja starcia między Snapchatem i Instagramem/FB – na razie dzięki większej bazie użytkowników oraz rozbudowanym narzędziom promocji Facebook jest na prowadzeniu. Jak odpowie na to Snapchat i co zrobi, by przyciągnąć do siebie reklamodawców?
  2. Wejście Facebooka w biznes telewizyjny – w Stanach uruchamiany jest serwis Facebook Watch, który ma służyć użytkownikom do strumieniowania ekskluzywnych seriali i filmów – za darmo!
  3. Rozwój platformy Facebook Workplace i mocne wejście FB na obszar wewnętrznej komunikacji w firmie.

————————————————-

Sebastian Filipowicz
Copywriter, Social media specialist, Brave Brain

Największa porażka 2017

Największą porażką dla branży jest fakt, że wielu speców od SM wciąż nie potrafi dostosować swoich działań do współczesnych realiów. I choć wydawałoby się, że strategia „nie ważne co mówią, byle mówili”, wciąż w niektórych przypadkach może się obronić, to wystarczy odrobina refleksji, by zorientować się, że nie dotyczy to kreacji o wyraźnym podtekście seksualnym. W momencie, gdy akcje takie jak #metoo rozlewają się szeroko, zmiatając z powierzchni ziemi nawet gwiazdy Hollywood, zawsze znajdzie się ktoś, ktoś zechce wokół siebie zrobić szum niewybrednymi żartami z wyraźnym podtekstem (patrz słynne w tym roku sprawy dwóch napojów energetycznych).

Najważniejsza zmiana w 2017 roku

Zwycięstwo Instagram Stories nad Snapchatem. Instagram dosłownie „wysysa krew” ze Snapa, angażując (tylko jedną ze swoich funkcji!) ludzi w sposób, który jest głównym sensem istnienia Snapchata. I choć Stories zostało wprowadzone w 2016 roku, to właśnie w ostatnich 12 miesiącach widać było tak dynamiczny rozwój tego narzędzia. Szacuje się, że w ciągu roku już 250 milionów użytkowników skorzystało z tej opcji. Czyżby to był początek końca „Białego Duszka”?

Najważniejsze wydarzenie 2017

Wycofanie się dużych marek (Mars, Adidas, Lidl i nie tylko) z reklamowania swoich produktów w serwisie YouTube. Choć cała sprawa wyszła na jaw niedawno, może mieć bardzo poważne konsekwencje dla serwisu, który wydaje się tracić kontrolę nad publikowanymi u siebie treściami. To właśnie z powodu pojawiania się reklam przed filmami przedstawiającymi nieodpowiedni lub nawet nieprzyzwoity content, giganci zawieszają swoje kampanie w tym kanale.

Najciekawsze trendy 2017

Chyba warto tutaj wspomnieć o wciąż rosnącej roli relacji live. Jeśli ktoś ma trochę czasu i chęci, mógłby teraz spędzić cały dzień na Facebooku, oglądając wystąpienia na żywo przedstawicieli różnych branż – w swojej ulubionej dziedzinie prawdopodobnie też znalazłby tyle contentu, by godzinami nie odrywać wzroku od monitora.

Najtrudniejsze wyzwania 2017

Uważam, że wciąż największym wyzwaniem jest przekonanie klientów (szczególnie tych z nieco bardziej „konserwatywnych” branż), że PR, a w szczególności aktywne działania w mediach społecznościowych, w dłuższym okresie przekładają się na realne korzyści dla firmy. Po części PR-owcy i specjaliści od SM sami są sobie winni, obiecując przysłowiowe „gruszki na wierzbie” i rzucając nierealnymi do osiągnięcia wskaźnikami. Dlatego uważam, że umiejętne edukowanie klienta w branżach deweloperskich czy przemysłowych wciąż ma ogromny, niewykorzystany potencjał i nadal stanowi duże wyzwanie, z którym nie każda agencja sobie radzi.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Oczywiście nie można nie wspomnieć o udanej kontynuacji kampanii Allegro, ale mnie zaciekawiła co najmniej równie mocno kampania wizerunkowa Lotosu. Zwłaszcza spot robił wrażenie – czerpał pełnymi garściami z najnowszych technologii, dzięki czemu mogliśmy zobaczyć między innymi gwiazdy sportu w bezruchu, samochód rajdowy „wiszący” nad głową głównego bohatera oraz jego samego odjeżdżającego na… cysternie. Równie ciekawy, jak sam spot był film z cyklu „making of”. Oby więcej takich kampanii!

Jakie wyzwania czekają nas w 2018 roku

Jednym z największych wyzwań będzie utrzymanie na obecnym poziomie wiarygodności kampanii realizowanych przy współpracy z influencerami i celebrytami. Już od pewnego czasu możemy zaobserwować pewien chaos, który wynika z konieczności pogodzenia dwóch interesów – influencerzy chcą maksymalizować zysk z używania swojego wizerunku (zwłaszcza ci, którzy przewidują, że mają dla siebie tylko przysłowiowe „5 minut”), zaś marki chcą mieć swoje „twarze” na wyłączność. Z tego powodu niektórzy celebryci czy sportowcy pojawiają się w skrajnie różnych branżach, wpisując się w ideę żartu o „wyskakiwaniu z lodówki”. Jaką zatem wiarygodność ma ktoś, kto jednocześnie sygnuje swoim wizerunkiem napój energetyczny i małe osiedle?

Jakich trendów należy się spodziewać w 2018 roku?

Narzędzia, jakie zostały wprowadzone lub udoskonalone przez gigantów social mediów w 2017 roku, wskazują, że to będzie kolejny rok contentu video. Należy spodziewać się, że trend będzie zmierzał w kierunku poprawy jakości (zarówno samego obrazu, jak i prezentowanych treści) oraz dalszego rozwoju relacji live.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018 roku?

Odniosę się do odpowiedzi na jedno z powyższych pytań – uważnie śledźmy walkę Instagrama ze Snapchatem. Jeśli instagramowe stories nadal będzie się rozwijało w takim tempie, może się okazać, że w przyszłym roku zobaczymy zmierzch Snapa. Jak mówią: łatwo przyszło, łatwo poszło.

————————————————-

Sebastian Lipka
Performance Analyst w Catvertiser

Rok 2017 to, w branży social media, czas wielu zmian i naprawdę ciekawych wydarzeń, czego można było się spodziewać.

Najciekawsza kampania i największy sukces

Największy sukces tego roku ma związek z najciekawszą, moim zdaniem, kampanią. Tiger – tę markę zna chyba każdy użytkownik Instagrama i nie tylko. Nie samą kampanię marki napoju energetycznego mam na myśli. Nie uważałbym jej za udaną, gdyby nie jej nawiązanie do kampanii dotyczącej zbiórki pieniędzy na żyjących powstańców warszawskich, prowadzonej przez Filipa Chajzera. To właśnie dzięki ostatecznemu skierowaniu się ku akcji Chajzera, kampania Tigera zyskała inny sens, a wizerunek marki został ocalony. Reakcja na wpłatę pół miliona złotych na rzecz powstańców przez firmę Maspex, producenta Tigera, pokazuje, że dzięki właściwej postawie wiele rzeczy może zostać wybaczonych. Nie chcę powiedzieć, że popieram działania reklamowe Tigera. Sama kampania w moim przekonaniu była nieetyczna. Stanowi jednak przykład dobrego zarządzania w sytuacji kryzysowej. Tę kampanię wygrał zarówno Tiger, jak i warszawscy powstańcy. Tiger zyskał rozgłos, którego ekwiwalent wyniósł ponad milion złotych, powstańcy natomiast wyniki zbiórki zdecydowanie przewyższające oczekiwania.

Największa porażka

Internet może wybaczyć wiele, ale nie wszystko. Taki niewybaczalny błąd popełniła marka Reserved. Zażenowanie, czy złość, które towarzyszyły nam w przypadku kampanii Tigera mogły zostać zneutralizowane poprzez właściwe zachowanie właścicieli marki. Oszustwa jednak nie da się tak łatwo zrekompensować. Kampanię Reserved uważam za słabą i nieudaną z przynajmniej dwóch względów. Podstawą komunikacji marki, również w mediach społecznościowych, jest budowanie do niej zaufania. Algorytmy serwisów społecznościowych budują wartość marki właśnie na bazie nastawienia do niej odbiorców. Nie przez przypadek Facebook prowadzi tak intensywną walkę z fake newsami, dążąc do jak najbardziej wiarygodnego przekazu wewnątrz serwisu.

Zachowanie twórców reklamy Reserved ma też wymiar społeczny. Świetnie podsumował to Maciek Budzich, przywołując na swoim blogu historię chłopca krzyczącego, że we wsi wybuchł pożar, co okazało się nieprawdą. W kolejny, tym razem prawdziwy alarm chłopca nikt już nie uwierzył. Reklama Reserved może mieć podobne skutki, a na pewno mocno nadszarpnęła zaufanie Polaków do treści, z którymi na co dzień się stykają.

Najciekawsze trendy 2017, które rozwiną się w 2018 roku

1. Transmisje live swoją popularność zaczęły zdobywać już w roku 2016. Jednak na początku 2017 roku Facebook rozszerzył tę opcję, wprowadzając możliwość prowadzenia transmisji na żywo z poziomu desktopu bez dodatkowych narzędzi. To kolejny, poważny krok w kierunku zdominowania przez największy serwis społecznościowy na świecie również rynku wideo. Użytkownicy od razu znaleźli wiele zastosowań dla nowej funkcjonalności. Widocznym trendem, spowodowanym właśnie tą zmianą jest rozwój branży szkoleniowej. W ostatnim czasie wielu trenerów, czy szkoleniowców promuje swoje usługi właśnie poprzez transmisje live.

2. Ważnym wydarzeniem 2017 roku było usamodzielnienie się Messengera i wprowadzenie reklam do komunikatora. Messenger umożliwił również rozwój botów, które mogą stać się poważnym wsparciem w procesie obsługi klienta. Już w tym roku możemy znaleźć przynajmniej kilka, naprawdę ciekawych zastosowań nowych możliwości związanych z botami w Messengerze, a trend ten w 2018 roku z pewnością rozwinie się jeszcze bardziej.

3. Na tegorocznej konferencji F8 Mark Zuckerberg oficjalnie rozpoczął testy wersji beta aplikacji Facebook Spaces, pozwalającej na wchodzenie w interakcję ze znajomymi w rzeczywistości wirtualnej. Użytkownicy aplikacji będą mogli tworzyć wirtualne pokoje, w których będą znajdować się sterowane przez nich awatary. Jest to z pewnością temat przyszłości, chociaż może wcale nie tak odległej.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża social media, krótko mówiąc ma się świetnie. Pokazują to rosnące budżety na reklamę w mediach społecznościowych. Motorem napędowym jest oczywiście Facebook, który staje się powoli ośrodkiem, wokół którego rozwija się coraz większa liczba biznesów. Facebook jest nie tylko platformą reklamową, ale świetnym narzędziem obsługi klienta. Po wprowadzeniu płatności do samego serwisu, biznes digitalowy nie będzie musiał go praktycznie opuszczać.

————————————————-

Martyna Urbańska
Social Media Specialist, Blame US

Najważniejszy sukces 2017

Rok 2017 zdecydowanie należał do Instagrama. Stało się to, co jeszcze rok temu wydawało się niemożliwe – Instagram wprowadził nową funkcję Insta Stories i udało mu się prześcignąć Snapchata, który w roku 2016 uważany był za absolutne objawienie w social media.

Największa porażka 2017

Nie wiem, czy można nazwać to porażką, ale jest to bardzo niebezpieczna tendencja, wywołana właśnie przez social media. Gwiazdy social media stały się wzorem dla nastolatków, a ci, zamiast rozwijać nowe umiejętności i wyobraźnię, zaczynają grać np. w symulator bycia youtuberem. Wirtualna rzeczywistość wielu młodym ludziom kompletnie przysłoniła życie realne, co niesie za sobą nieodwracalne skutki.

Najważniejsza zmiana w 2017

Wyrastające jak grzyby po deszczu agencje dedykowane Instagramowi oraz działy w dużych agencjach, które całkowicie poświęcają uwagę temu kanałowi. W Instagramie potencjał widziany był od dawna, ale kto by się spodziewał, że aplikacja do dodawania zdjęć stanie się tak potężnym narzędziem marketingowym?

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Kampania społeczna Anji Rubik #sexedpl, mająca na celu prowadzenie edukacji seksualnej wśród Polaków. Bardzo mocna akcja i dowód na to, że mamy w Polsce silne kobiety, które potęgę kanałów społecznościowych wykorzystują w słusznej sprawie.

W kampanii wzięły udział znane osoby, m.in.: Robert Biedroń, Roma Gąsiorowska, Maciej Stuhr, Magda Cielecka, Jimek Dębski, Małgorzata Szumowska, Monika Brodka, czy Maffashion, które w krótkich, minutowych filmikach, poruszały kolejne lekcje edukacji seksualnej.

Ta kampania to dowód na to, że popularność w social media można wykorzystać nie tylko do pokazywania kolejnej pary drogich butów, ale także do działalności w słusznym i mądrym celu. Brawo Anja!

Najciekawsze trendy w 2017

Po pierwsze wszechobecne memy z Magdą Gessler i sama jej popularność w Internecie. Młodzi ludzie szaleją na jej punkcie, a wszystkie posty Pani Gessler na Facebooku osiągają rekordowe liczby polubień i komentarzy. Do tego wszystkiego nonszalanckie odpowiedzi Magdy i klasyczne już Besos! Czy ktoś w 2018 roku zgarnie podobną popularność w sieci? Tego jestem bardzo ciekawa.

Bardzo silnym trendem są także wszelkiego rodzaju aktywności live w social media. Kiedyś chcieliśmy oglądać świat niemal wyidealizowany. Dziś odbiorcy tęsknią do naturalności i rzeczywistości bez filtra, dlatego tak chętnie biorą udział w transmisjach live na Facebooku czy Instagramie. Myślę, że ta autentyczność już bardzo niedługo stanie się kolejnym, silnym trendem w komunikacji.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Walka z kolejnymi spadkami zasięgów. Ciekawe, kiedy dodawanie postów bez promocji stanie się całkowicie bez sensu?

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Najciekawsza akcja 2017 to zdecydowanie ta zorganizowana przez agencję Mediakix. Jej celem było pokazanie, jak łatwo jest obecnie „stworzyć” influencera niemal od podstaw.

Na Instagramie stworzono dwa konta: Calibeachgirl310, prezentujące zdjęcia atrakcyjnej blondynki, oraz Wanderingggirl, ukazujące prace fotografki – amatorki. Content dla tej pierwszej został stworzony w ciągu jednego dnia sesji zdjęciowej, zaś drugie konto korzystało z darmowych banków zdjęć.

Następnie dla obu profili wykupiono lajki i obserwatorów z ogólnodostępnych aplikacji. Koszt tysiąca followersów oscylował między kwotą 4 a 9 dolarów. Kolejnym krokiem stała się rejestracja na platformie dla influencerów, z której współprace miały zwrócić koszty poniesione w związku z rozwojem obu kont. Szybko znalazły się firmy chcące współpracować z „fałszywymi” influencerkami, a cała akcja stała się bardzo głośna w social media.

To kolejny dowód na to, że w wirtualnej rzeczywistości wszystko jest możliwe, a 100 dolarów wystarczy, aby zostać dobrze opłacalnym influencerem. Dobrze, że powstała ta akcja, ku przestrodze tym chętniej inwestującym w internetowe współprace.

Ocena obecnej kondycji branży

Social media nabrały niesamowitego tempa. Liczba zmian, jakie dokonały się w ciągu roku jest ogromna. Patrząc na ubiegłoroczne podsumowania można stwierdzić, że to, co wtedy wydawało nam się absolutnym przełomem, dziś może być niemal bezużyteczne.

Na szczęście, na rynku pojawia się coraz więcej specjalistów, którzy wiedzą jak spiąć strategię marki z perfekcyjną komunikacją w Internecie. Podobnie jednak, jak z wyżej wymienionymi, fałszywymi influencerami, i ze specjalistami trzeba uważać. Praca w tak zwanych „socialach” dla wielu wydaje się bardzo atrakcyjna, więc nie brakuje i tych niekompetentnych, którzy perfekcyjnie przygotowaną przemową starają się ukryć brak wiedzy i umiejętności.

Co mnie bardzo cieszy, to fakt, że na rodzimym rynku wreszcie zaczęliśmy doceniać social media. Już wiemy, że Instagram to nie tylko platforma dla marek odzieżowych, a sam Facebook może stać się szybkim narzędziem do komunikacji z klientem. Coraz świadomiej korzystamy z możliwości, jakie daje nam prowadzenie biznesu w social media. Rośnie też naprawdę dobra konkurencja, a to tylko dodaje energii i motywacji do działania. Oby tak dalej!

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Rok 2018 będzie rokiem autentyczności i rzeczywistej komunikacji z klientem. Odbiorców znudził już świat z nałożonym, perfekcyjnym filtrem. Aby dostosować się do rynku, trzeba zwrócić się ku potrzebom klienta i przygotować strategię komunikacji szytą na miarę.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Przede wszystkim konkurencja rośnie. Dla osób zajmujących się komunikacją rok 2018 będzie poważnym wyzwaniem – wybić się na tle wielu, naprawdę doskonale prowadzonych marek to poważny sprawdzian dla specjalistów od social media i komunikacji.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Przede wszystkim autentyczność i wyżej już wspomniane aktywności live. Dalej dużą wagę powinniśmy przyłożyć do tworzenia contentu wideo.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Przede wszystkim na tworzenie mądrych i wartościowych treści. W social media jest jeszcze dużo przestrzeni na content, który niesie za sobą wartość dodaną, a nie jest tylko pustą reklamą.

————————————————-

Dominika Akonom
Social media specialist, Schulz brand friendly

Najważniejszy sukces 2017?

Czasem największa porażka może przerodzić się w największy sukces. Narastający kryzys zaufania spowodował, że użytkownicy stali się bardziej świadomi, a marki bardziej odpowiedzialne.

Największa porażka 2017?

Narasta kryzys zaufania. To, że media kłamią, to już wiemy. Wiemy też, że reklamy, nawet jak nie kłamią, to manipulują zastaną rzeczywistością, dostosowując ją do swoich potrzeb, coraz częściej przekonujemy się również, że w Internecie prawdy też nie znajdziemy. W tym roku Łukasz Jakóbiak spełnił swoje marzenie i trafił do programu The Ellen Show, piękna Dee Dee szukała swojego Wojtka z Polski, a na Instagramie masowo zaczęły powstawać profile, na których, o ironio, znajdziemy wyłącznie rekomendacje samych dobrych produktów. Powoli przyzwyczajamy się, że słynne blogerki przeistoczyły się we wspaniałe medium reklamowe, a teraz zaczynamy oswajać się z myślą, że Asia spod piątki również nie wstawia każdego dnia produktu „ulubionej marki” bezinteresownie. I tu pojawia się problem, bo dużo łatwiej stracić zaufanie niż je odbudować. Social media przestają być wiarygodne.

Najważniejsza zmiana w 2017?

O istnieniu szklanego sufitu na Facebooku marketerzy wiedzieli od dawna. Aktualnie szklany sufit opuszcza się coraz niżej i wszystko wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości określenie: „Nie ma Cię na Facebooku? Nie istniejesz” ewoluuje w: „Nie płacisz? Nie istniejesz”. Zasięgi organiczne zaczynają spadać na łeb, na szyję. Czarne przepowiednie marketerów zaczynają się urzeczywistniać.

Najważniejsze wydarzenie w 2017?

Niewątpliwie jednym z kluczowych tegorocznych wydarzeń jest kryzys ryczącego Energy Drinka. Buntowniczy Tiger, który przez długi czas w swojej komunikacji balansował na krawędzi dobrego smaku, 1 sierpnia ją przekroczył. Buńczuczny tygrys bardzo szybko zmienił się w słodkiego kotka, Maspex zabłysnął świetnym PR, a Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej odnotował pokaźną wpłatę na swoje konto. Wszystko dobre, co się dobrze kończy!

Najciekawsze trendy w 2017?

Młode osoby coraz częściej odchodzą od Facebooka. Dużo atrakcyjniejszy staje się kontent wizualny, który oferuje Instagram oraz Snapchat. Bardzo możliwe, że za kilka lat Facebook będzie musiał oddać koronę, a na zagrzanym przez niego miejscu usiądzie ktoś zupełnie inny.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017?

Marka na Facebooku to już chleb powszedni, ale pozostaje pytanie: co zrobić, by nie zniknąć w gąszczu reklam? Użytkownicy wiedzą już, czym jest post sponsorowany, wiedzą też, że influencerzy za darmo nie piszą recenzji. Największym wyzwaniem staje się więc zyskanie wiarygodności. Marka w social mediach ma nie tylko sprzedawać, ale powinna również stać się wiernym towarzyszem konsumenta, rozumieć jego potrzeby, śmiać się, kiedy on się zaśmieje, doradzić, kiedy tego potrzebuje.

Najciekawsza kampania/akcja 2017?

Moim niekwestionowanym tegorocznym faworytem jest IKEA, która zawsze pojawia się w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie. Wielkie oklaski należą się za świetną reakcję (i równie dobrą kreację) na sprzedaż za rekordową kwotę obrazu Leonarda Da Vinci. Real Time Marketing? IKEA, robisz to dobrze!

Ocena obecnej kondycji branży?

W czasach, kiedy decyzje zakupowe nie ograniczają się do zobaczenia reklamy i wysłuchania opinii sąsiadki, media społecznościowe odgrywają kluczową rolę i nic nie zapowiada się, aby miało się to zmienić. Globalna wioska potrzebuje swoich globalnych nośników.

Jakie zmiany czekają nas w 2018?

Jeszcze większy nacisk położony zostanie na społeczną odpowiedzialność biznesu. Wzrasta świadomość konsumentów, którzy coraz częściej czytają etykiety i ingerują w politykę firmy.

Z kwestii technicznych, Facebook dalej będzie zmierzał to przeistoczenia się w medium nie tylko wizerunkowe, ale również sprzedażowe.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018?

Największym wyzwaniem niezmiennie jest dotrzymanie kroku konsumentowi. Trzeba wiedzieć gdzie i kiedy być oraz jak mówić, by odbiorca nie tylko Cię usłyszał, ale też zrozumiał (i polubił!).

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018?

Większy nacisk położony zostanie na jakość, a nie na ilość. Marki przestaną zarzucać użytkowników treściami, a istotniejsza stanie się jakość publikowanego materiału. Ważna będzie również personalizacja treści, odbiorca musi czuć się dopieszczony. Rozbudowane zostaną także narzędzia pozwalające na dotarcie do grupy docelowej.

Wszystko wskazuje jednak na to, że pewne rzeczy pozostaną jednak niezmienne i marketerzy dalej ze smutkiem w oczach będą obserwowali, jak wzrasta koszt dotarcia do odbiorcy.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018?

Na to, aby śledzić, co w Internecie piszczy i nie ograniczać się tylko i wyłącznie do Facebooka. Warto również pamiętać, by w pogoni za konsumentem nie pójść o jeden krok za daleko.

————————————————-

Anna Ortman
Social Media Manager, INSIGNIA

Najważniejszy sukces 2017

Największym sukcesem kategorii social media jest fakt, że powoli coraz trudniejszym staje się wyszczególnienie osobnych kampanii stricte social mediowych. Obecnie kanały społecznościowe marki to niemal w stu procentach element każdej zintegrowanej kampanii. To sukces, gdyż marki w prawie każdym briefie podkreślają ich znaczenie i wyznaczają jako must have większości planowanych działań.

Największa porażka 2017

#POLSKICHŁOPAK

W roku, w którym wszyscy stawialiśmy na autentyczność, prawdziwość i szczerość, jakie były podkreślane na każdej konferencji branżowej, marka Reserved porusza serca wszystkich, a na koniec oznajmia “to był tylko fejk”. Warto zastanowić się, co osiągnęło większy zasięg: teaser i poszukiwania polskiego chłopaka, które wywołały wiele pozytywnych emocji i nie były w żaden sposób powiązane z marką czy finał i dyskusje, jak Reserved okłamało swoich odbiorców? Niestety nadal nie wszyscy wiedzą, że viralu, który odniesie sukces, nie da się zaplanować, a zaufanie do marki to coś więcej niż statystyki zasięgów. Tym bardziej, kiedy sentyment wypowiedzi wcale nie jest pozytywny.

TIGER, to kolejny case po Żytniej, którego zna już cała branża i nie wymaga dodatkowego komentarza.

Najciekawsze trendy w 2017

W tym roku marki poznały i wykorzystały prawdziwy potencjał unikalnych treści dzięki wykorzystaniu wszelkich możliwych kanałów: Instagram Stories, Messenger Day, Facebook Stories i oczywiście pierwowzoru wszystkiego – Snapów. Użytkownicy otrzymują coraz więcej contentu tworzonego z myślą o najnowszych trendach oraz wymaganiach pokolenia “Z”, które wielkimi krokami wkracza na rynek. Jest w pełni prawdziwie, spontanicznie i unikalnie. A to liczy się najbardziej!

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Zasięgi oraz liczba interakcji na Facebooku ciągle spada, a to wielkie wyzwanie utrzymać dotychczasowe statystyki dla klientów, nie stając się niewolnikiem jednego parametru. Walcząc o zasięgi i/lub zaangażowanie bardzo łatwo zboczyć z kursu obranego wspólnie z klientem i na koniec dnia rozliczać się z tego, co jest dla klienta najważniejsze. A nie zawsze jest to kluczowe dla wizerunku marki.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Bardzo ciężko wyszczególnić dobre kampanie social mediowe, gdyż obecnie SM są po prostu częścią niemal wszystkich kampanii online. Starając się jednak rozróżnić je pod względem największego udziału/ruchu pochodzącego z mediów społecznościowych, uważam, że na szczególną uwagę zasługuje prawdziwe, natychmiastowe i szczere podejście marki Bosch i pomoc, którą zaoferowali dla Kociego Azylu. Marki ciągle boją się wchodzić w CSR, mając przeświadczenie, że on się po prostu nie opłaca. Zapominają jednak, że na rynek weszło już pokolenie, do którego nie docierają komunikaty reklamowe i które wybiera marki ze względu na wartości, jakimi one się kierują. Ten rok był rokiem aktywizmu, a to jest doskonała odpowiedź na ten trend i wyjście naprzeciw swoim przyszłym konsumentom z pokolenia “Z”, którzy pokochali markę Bosch i zapewnili ją, że od teraz będzie ich marką pierwszego wyboru. Brawo!

Na jednej akcji nasza uwaga się nie powinna się oczywiście kończyć, dlatego na laury SM 2017 zasługuje także: smaczna i ciągle nowa Kuchnia Lidla na YouTube, kontynuacja Studia Tymbark – obecnie największego kanału marki spożywczej na YT, świetni Wojownicy Złomu, odważna rekrutacja PURO Hotels na Snapchacie, metamorfozy #wStyluParadyż, ING za mural w Łodzi współtworzony z fanami swojego profilu, PizzaHut za prosty RTM’owy konkurs na pizzę ze składnikami z San Escobar i pomocny chatbot Męskiego Grania.

Ocena obecnej kondycji branży

Porównując samą jakość obsługi, dopracowanie kreacji i całą strategię obecności marki na kanałach społecznościowych polskich marek z zagranicznymi profilami, widać, że robimy to dobrze, a nawet zaryzykuję stwierdzenie, że lepiej. Działania reklamowe w Polsce dużo mocniej skupiają się na SM, a marki są coraz odważniejsze. Swoje działania opierają na mocnych insightach, nie strzelając na oślep, jak to było w poprzednich latach. Wcześniej każda marka chciała być we wszystkich kanałach i po prostu “coś robić”. Teraz cel takich działań jest dokładnie analizowany, wyznaczane są precyzyjne KPI’s, a strategia dokładnie określa, którą drogą powinna zmierzać marka. Obecnie nie liczy się ilość, tylko jakość, a do tego długo jako fachowcy w branży dążyliśmy.

Jakie zmiany i wyzwania czekają nas w 2018?

Jak wynika z badań, Amerykanie spędzają coraz mniej czasu na Facebooku, a ich obecność przeniesiona zostaje na inne kanały społecznościowe. Takie samo zachowanie użytkowników zostanie zaobserwowane w Polsce, jeśli nie w nadchodzącym 2018, to w 2019 już na pewno. Już teraz zauważyć można, że zupełnie inne cele są realizowane na różnych kanałach społecznościowych i Facebooka wykorzystujemy do “wyższych” celów najczęściej różnie określonych konwersji. Wiele zmian czeka nas także po wejściu w życie RODO, jakie ograniczy część praktyk, m.in. prowadzone konkursy.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

  • Wideo, ale w formie wszelkich streamingów.
  • SM client service 24/7.
  • Wszelkie możliwe Stories z unikalnym contentem marki “od kuchni”.
  • Więcej CSR, spontaniczności, autentyczności i tego wszystkiego, co potrzeba naszym Millenialsom i Zetkom.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Na pokazanie, co dla naszej marki liczy się tak naprawdę. Kim jesteśmy, jakimi wartościami się kierujemy i w co angażujemy się społecznie, żeby nie przespać momentu, w którym na rynek wejdzie nowe pokolenie, do jakiego nie trafimy w żaden wyuczony i standardowy sposób.

Powodzenia!