fot. unsplash.com
1. Kamila Dybaś, Social media specialist w The Nets
2. Joanna Gancarczyk, Social Media Specialist, POiNTB
3. Artur Kwieciński – New Business Manager, VERSEO
4. Joanna Tymowicz, Client Service Director, Ideo Force Sp. z o.o.
5. Kacper Sawicki, Managing Partner / Executive Producer, Papaya Films
6. Monika Szyszka, Junior Social Media Specialist, MakoLab
7. Agnieszka Chabrzyk, Country Director Business Factory & ROI HUNTER
8. Anna Robotycka, CEO agencji faceADDICTED
9. Maciej Koński, Junior Account Manager w FaceADDICTED
Pierwszą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Drugą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Czwartą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Zobacz również
Kamila Dybaś
Social media specialist w The Nets
Najważniejszy sukces 2017
Bot w Messengerze, który stanowi wsparcie dla Obsługi Klienta przez 24 godziny na dobę i, przy odpowiedniej konfiguracji pytań o potrzeby odbiorców, może generować dobrej jakości ruch na stronie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Największa porażka 2017
Minimalizacja zasięgów organicznych przez Facebooka i selekcja treści w news feedzie. To z jednej strony porażka, ale z drugiej także motywacja do tworzenia skutecznych treści, które muszą wpasować się zarówno w potrzeby użytkownika, jak i algorytm Facebooka.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsza zmiana w 2017
Portale społecznościowe stawiają na technologię mobilną. Facebook wprowadził format wertykalny zdjęć, który przykuwa uwagę użytkowników smartfonów, a treści video są wyróżniane na tle innego rodzaju contentu. Instagram natomiast wprowadził możliwość tworzenia galerii zdjęć i filmów.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Zmiana Instagrama z serwisu, którego przeznaczeniem jest spontaniczne dzielenie się zdjęciami i video, w kierunku platformy otwartej na interakcję z obserwatorami. W tym roku poszerzona została możliwość linkowania treści poprzez dodawanie odnośników w Stories. Inną ciekawą funkcjonalnością są niedawno wprowadzone ankiety oraz możliwość tworzenia list bliskich znajomych, które mogą służyć do dzielenia się ekskluzywnym contentem z wybraną grupą odbiorców.
Najciekawsze trendy w 2017
Myślę, że jedne z najciekawszych trendów w 2017 to: świadomość konieczności optymalizacji działań w mediach społecznościowych oraz personalizacja contentu. Na uwagę zasługuje też content video, na który był boom w tym roku ze względu na możliwość przedstawienia produktu w sposób atrakcyjny dla millenialsów oraz generowanie wysokich zasięgów na Facebooku.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Zaistnienie w news feedzie grupy odbiorców w 2017 roku wymagało od marketerów zmierzenia się z algorytmem Facebooka, który mocno ograniczył zasięgi organiczne. Wymagało to wzmożonej optymalizacji działań, aby publikowane treści spełniały potrzeby użytkowników, m.in. z uwzględnieniem czasu, w którym wykazują oni zainteresowanie contentem o danej tematyce.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Kampania Allegro “Czego szukasz”, która potrafi rozbawić i wzruszyć, ale jest też autentyczna. Podoba mi się fabuła reklamy “To czego szukasz, jest bardzo blisko… Bal”, która nie tylko pokazuje motywację matki do spełnienia marzeń córki, ale jednocześnie zwraca uwagę na to, że rodzice i dzieci mogą się wzajemnie inspirować. Reklama wygenerowała na YouTubie 2,5 mln wyświetleń.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża rozwija się dynamicznie i nie straszne są jej zmiany, których w tym roku w kanałach mediów społecznościowych zaliczyliśmy sporo. Próba, na którą wystawił nas algorytm Facebooka tylko nas umocniła 🙂
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Dla prężnie rozwijającego się Messengera nowy rok jest ogromną szansą na umocnienie swojej pozycji. To będzie również czas na udogodnienia związane z dostosowaniem contentu do mobile. Spodziewam się też rozwoju krótkotrwałych treści w związku z umacnianiem się udziału pokolenia Z w mediach społecznościowych.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Nowy rok będzie wymagał od marketerów precyzyjnej segmentacji grupy odbiorców i optymalizacji treści pod kątem jej potrzeb. Zapowiada się powtórka z 2017 i myślę, że taka forma pracy będzie stałym punktem prowadzenia profili w mediach społecznościowych.
Jakich trendów możemy się spodziewać w 2018
Najmocniejszym trendem roku 2018 będzie Messenger Marketing z Chatbotem na czele. Po drugie: analityka i targetowanie. Konieczne będzie precyzyjne poznanie swojego odbiorcy. Oprócz danych demograficznych będziemy sięgali po wiedzę na temat jego zainteresowań, ulubionych fanpage’ów, grup i lokalizacji. Być może będzie to szansa dla narzędzia analitycznego Facebook Analytics. Po trzecie, spersonalizowany content video, który będzie jeszcze w większym stopniu niż dotychczas dostosowywany do urządzeń mobilnych. Po czwarte, ekspansja Influencer Marketing i ścisła współpraca firm z influencerami jako szansa budowania wizerunku marki w mediach społecznościowych oraz generowania sprzedaży.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Przyszły rok będzie wymagał od marketerów precyzyjnej analizy potrzeb i oczekiwań swojego odbiorcy oraz tworzenia spersonalizowanych, kreatywnych i konkurencyjnych treści. Konieczna też będzie optymalizacja kanałów SM pod kątem mobile.
————————————————-
Joanna Gancarczyk
Social Media Specialist, POiNTB
Najważniejszy sukces 2017
Rok 2017 odznacza się bardzo szerokim skokiem technologicznym. Upowszechniły się narzędzia automatyzacyjne, które pozwalają na większą swobodę w operowaniu swoim biznesem w sieci. Nowe oblicze Facebook Ads dało nam większą kontrolę nad budżetami reklamowymi i optymalizacją celów reklamowych. Upowszechniły się również boty, które dziś są obecne w arsenale zarówno małych i jak i dużych firm, tym samym usprawniają codzienną komunikację z odbiorcami. Niewątpliwie sukcesem tego roku było zwiększenie świadomości marek w zakresie budowania wizerunku i skupienie się na tworzeniu contentu, który przeznaczony jest dla wąskich grup docelowych oraz większe zrozumienie korzyści płynących z tworzenie treści odpowiadających na potrzeby.
Największa porażka 2017
Mogliśmy obserwować, jak w walce o uwagę użytkowników firmy wykorzystują różne mechanizmy behawioralne. Myślę, że rok 2017 można nazwać „rokiem przekraczania granic” w komunikacji. Kilka marek poległo na tym polu. Sądzę, że największą porażką 2017 jest fakt, iż mimo ostracyzmu społeczeństwa po kryzysach wizerunkowych firm, jakich przykładem jest sierpniowa afera Tiger Polska, dalej musimy mieć do czynienia z markami, które wykorzystują kontrowersje i skandal do promowania swojego wizerunku. Pozytywem płynącym z tej sytuacji jest wyraźnie zaznaczony brak obojętności na komunikaty wykraczające poza granicę dobrego smaku, dzięki czemu miejmy nadzieję takich kampanii będzie coraz mniej.
Najważniejsza zmiana w 2017
To przede wszystkim olbrzymi rozwój narzędzi reklamowych dostępnych dla największych portali społecznościowych. Najszerzej zmiany dotyczą oczywiście Facebooka, który monetyzuje każdy kawałek przestrzeni portalu – ostatnim bastionem wolnym od reklam są grupy. Widzimy również zwiększenie świadomości w zakresie operowania narzędziami reklamowymi nie tylko na wiodącym portalu, jak również na Instagramie, Snapchacie, Linkedln i Twitterze. Mniejsze portale nie chcą pozostać w tyle. Dzięki temu coraz częściej widzimy skuteczne kampanie przeprowadzone poza udziałem największego rynkowego gracza. W tym temacie warto wspomnieć również o zmianach w zakresie kierunków działania – mnogość opcji nauczyła marki, że nie muszą być dostępne na każdym portalu, aby skutecznie realizować cele.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Zmiany zachodzące na portalach społecznościowych przybrały na sile tak mocno, że trudno jest wskazać jedno wydarzenie, które wyróżnia się na tle pozostałych. Wzmianki dot. nowości zalewają portale tydzień po tygodniu. Na uwagę z pewnością zasługuje niesłabnąca fala popularności treści wideo typu Live i Stories. Opcje, które wkroczyły na Facebooka i Instagram w 2016 roku zdeklasowały dotychczasowego giganta tego rynku – Snapchata ( tak, jak wszyscy podejrzewali). Możliwość dotarcia do użytkowników tu i teraz stało się priorytetem takich marek, jak Mercedes-Benz, McDonald’s, Forever 21 czy Lufthansa, które z sukcesem komunikują swoją ofertę za pomocą Instagram Stories.
Najciekawsze trendy w 2017
W świetle wciąż słabnącego zasięgu stron na powierzchnię popularności wypłynęły facebookowe grupy. Budowanie zaangażowanej społeczności nie jest proste, jednak możliwość dotarcia do użytkowników zainteresowanych ofertą to bezcenne narzędzie do samodzielnej promocji. Dopiero ostatni rok pokazał jak wielki potencjał drzemie w wykorzystaniu narzędzia, które dostępne jest już od paru lat. W ciągu paru miesięcy zobaczyliśmy rozwój kilkudziesięciu grup, które stanowią regularny sposób promocji swoich produktów zwłaszcza dla firm z branży marketingowej, edukacyjnej i szkoleniowej, jak również dla osób sprzedających produkty fizyczne. Byliśmy świadkami pierwszego dużego kryzysu po zamknięciu jednej z największych grup biznesowych dla kobiet w Polsce. Z pewnością boostem tych zmian stało się umożliwienie administracji grupy z poziomu strony. Czuję, że to dopiero początek i grupy urosną w siłę stając się skuteczną bronią w walce z niknącymi zasięgami (przynajmniej do czasu, kiedy Mark Zuckerberg nie postanowi inaczej)
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Bezpieczeństwo. Walutą, którą płacimy za członkostwo w wirtualnej społeczności są nasze dane i informacje, które przesyłamy za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dobrowolnie stajemy się produktem dla reklamodawców, ale także łakomym kąskiem dla osób, które będą chciały nasze dane wykorzystać do innych celów. Poznaliśmy w tym roku kilka sytuacji, w których firmom nie udało się uchronić danych swoich użytkowników. Docieramy również do momentu, w którym media społecznościowe przejmują codzienne czynności, a firmy stawiają na automatyzację swoich usług. Za pośrednictwem Facebooka możemy dziś porozumieć się z konsultantem banku, zarezerwować bilety w kinie, czy też skorzystać z innych usług. Jesteśmy o krok od możliwości płatności za pośrednictwem Social Mediów. Właśnie teraz bardzo istotnym jest zwiększanie świadomość konsekwencji braku zabezpieczeń przed cyberatakami.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Najciekawszym polskim case-study, który przykuł moją uwagę jest kampania Reserved „Polish Boy Wanted” zrealizowana przez agencję Warsaw Creatives. Rozpatruję to w kategorii zjawiska. Spreparowana seria krótkich filmów wideo z piękną dziewczyną z zagranicy podzieliła internautów. Idea konceptu wynikała z pozytywnych przesłanek, jednak wykorzystanie dobrej woli internautów zaprzepaściło szansę na zrobienie dobrej niestandardowej akcji marketingowej. Dzięki tej kampanii dostrzegliśmy jednak, jak bardzo wzrosła świadomość na temat konieczności walki z fake newsami, które zalewają internet. Jest to przestroga dla kolejnych firm pokazująca, że granica między viralem, a oszustwem jest cienka i nikt nie pozwoli bezkarnie wykorzystywać ludzkich emocji, jako mechanizmu autopromocji.
Ocena obecnej kondycji branży
Nie poczuwam się do oceny całej branży. Sądzę, że w Social Mediach potrzebujemy powiewu świeżości.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Nas marketingowców czeka przede wszystkim konieczność przerzucenia sił z poligonu prób przebicia się przez algorytmu platform social mediowych na front tworzenia unikalnego contentu, który będzie odpowiadał na potrzeby wąskich grup docelowych. Mnie ta zmiana cieszy, bowiem stanowi wyzwanie. Wiemy już, że czasy Facebooka jako darmowej platformy do promocji się skończyły. Z pewnością postawimy jeszcze większy nacisk na kontakt bezpośredni za pomocą Stories oraz narzędzi streamingowych. Czekam na to, aż w końcu VR zacznie być stosowane na poważnie. W 2018 roku będziemy chcieć być jeszcze bliżej użytkowników i angażować ich tu i teraz, dlatego Instagram, Snapchat i Twitter może czekać spory boost popularności. Sądzę, że dojdzie do migracji części młodych użytkowników Facebooka, dzięki czemu mniejsi gracze uzyskają okazję do pokazania, na co ich stać. Przyszłość, która puka do drzwi to również zakupy przez portale społecznościowe ( Facebook już otwiera Marketplace), dzięki czemu już za moment nie będziemy musieli opuszczać platformy nawet na chwilę.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Tworzenie nowych kryteriów efektywności prowadzonych działań. Teraz, kiedy stajemy przed wyzwaniem opierania się sile algorytmów potrzebujemy sposobów na obiektywną ocenę wykonania założeń projektów. Pojawienie się nowym opcji wymaga także otworzenia umysłu i postawienia na świeże spojrzenie, dzięki czemu mamy szansę na przygotowanie kampanii, których realizacja jeszcze nigdy nie była możliwa.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Wzmocnienie trendów w kwestiach wykorzystania komunikacji mobilnej oraz automatyzacji narzędzi na Facebooku. W tych dwóch aspektach mamy jeszcze bardzo dużo do zaoferowania. Dzięki dostępnym możliwościom możemy budować trwałe relacje z potencjalnymi klientami 24 h na dobę oraz sprawiać, klient poczuje się naprawdę ważny.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Warto dostrzec potencjał mniejszych portali społecznościowych i aplikacji, które nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Sądzę, że możemy być zaskoczeniu tym, jak szybko mogą ulec zmianie trendy. Dodatkowo rozwój technologiczny może przynieść nam pojawienie się czegoś kompletnie nowego. Liczę na to, że 2018 rok przyniesie nowości, które rzucą nowe światło na Social Media.
————————————————-
Artur Kwieciński
New Business Manager, VERSEO
Najważniejszy sukces 2017
Największym sukcesem może pochwalić się lider rynku social media, czyli Facebook, który w tym roku przekroczył liczbę 2 miliardów użytkowników. Jest to ponad połowa użytkowników Internetu na świecie. To imponująca wartość, tym bardziej że każdego dnia ponad 1,37 miliarda użytkowników korzysta z Facebooka, z czego ogromna większość to osoby korzystające z urządzeń mobilnych. Dla porównania liczba użytkowników YouTube to 1,5 miliarda osób.
Największa porażka 2017
Największą porażką związaną z marketingiem w mediach społecznościowych jest tempo, w jakim Facebook ucieka reszcie stawki. Twitter i Linkedin nie wdrożyły żadnych istotnych rozwiązań, które miałyby powstrzymać ten trend. Jedynie Snapchat próbuje wprowadzać innowacje, które jednak niemal natychmiast są z powodzeniem kopiowane na Facebooku i Instagramie.
Najważniejsza zmiana w 2017
Facebook Analytics. Mierzenie efektywności kampanii z wykorzystaniem narzędzia największego konkurenta (Google Analytics) musiało się tym skończyć. Znaczne różnice związane z atrybucją konwersji sprawiały, że analiza danych i wykorzystywanie ich do optymalizacji działań obarczone były marginesem błędu.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Zdecydowanie najważniejszym wydarzeniem jest włączenie aplikacji Messenger do miejsc docelowych, na które możemy kierować reklamy w systemie Facebook Ads. Messenger wykorzystywany przez ponad miliard użytkowników ustępuje jedynie komunikatorowi WhatsApp, który również należy do Facebooka.
Najciekawsze trendy w 2017
W 2016 roku w aplikacji Messenger pojawiły się boty dające możliwość automatyzacji komunikacji z klientami z wykorzystaniem tej platformy. Rok 2017 to dynamiczny rozwój tego rozwiązania i udoskonalanie AI, które w tym momencie pozwala na zoptymalizowanie zasobów czasowych przeznaczanych dotąd na obsługę narzędzia. Połączenie botów z dostępnością reklam w Messengerze może okazać się kolejnym krokiem milowym.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Z jednej strony szybki rozwój funkcjonalności dostępnych dla reklamodawców w mediach społecznościowych. Z drugiej – brak mierzenia efektywności działań i ich optymalizacji przez większość reklamodawców. Budżety są przepalane na potęgę. Fakt, że kampania reklamowa np. na Facebooku jest dostępna dla każdego i możliwa do uruchomienia w ciągu kilku minut, drastycznie wpływa na to zjawisko. Najtrudniejszym wyzwaniem będzie pogodzenie możliwości z ich racjonalnym wykorzystywaniem przez reklamodawców.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Moim zdaniem najciekawsza kampania w 2017 roku jest jeszcze przed nami. W końcu jesteśmy tuż przed okresem świątecznym, gdzie gorączka zakupów sięgnie zenitu.
Ocena obecnej kondycji branży
Kondycję branży można ocenić jako dobrą. Najważniejsze kanały mediów społecznościowych nieustannie rozwijają swoje funkcjonalności reklamowe, dając reklamodawcom coraz więcej możliwości. Jeśli w parze z tymi innowacjami pójdzie świadomość reklamodawców w zakresie analizy efektywności działań, możemy spodziewać się rozwoju branży social.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Przede wszystkim automatyzacja działań marketingowych. Chyba nikomu nie trzeba wyjaśniać tego, jakie korzyści dla branży SEM przyniosła optymalizacja kampanii wsparta algorytmami samouczącymi. Podobnie będzie działo się w przypadku mediów społecznościowych. Dostawcy tego typu rozwiązań mogą liczyć na rekordy sprzedaży w roku 2018.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Największym wyzwaniem może być nadążanie za wszystkimi innowacjami wprowadzanymi przez giganta z Menlo Park i wykorzystywanie ich możliwości, oraz pomiar efektywności. Boty, VR, wideo 360 i automatyzacja to zdecydowanie jedne z kierunków, w których będziemy podążać.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Przede wszystkim dalszy rozwój nowych narzędzi, które pojawiły się w 2016 i 2017 roku jak VR, treści efemeryczne, relacje live i zautomatyzowana komunikacja w postaci botów podparte dogłębną analizą skuteczności, bez której nawet najbardziej spektakularne innowacje mogą okazać się niewypałem.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Moim zdaniem warto jeszcze raz przemyśleć obecność w kanałach społecznościowych. Czy naprawdę potrzebujemy być absolutnie wszędzie? Wiele firm na swoich stronach ma ikonki społecznościowe takie jak Facebook, Instagram, YouTube, Linkedin, Twitter, Snapchat, Pinterest, a komunikację i tak ogranicza do jednego lub dwóch kanałów. To jakościowa obecność w wybranych miejscach, a nie nijaka obecność i sporadyczna wszędzie gdzie się da, powinna być wyznacznikiem sukcesu w mediach społecznościowych.
————————————————-
Joanna Tymowicz
Client Service Director, Ideo Force Sp. z o.o.
Najważniejszy sukces 2017
Rozwój serwisu Instagram i wzrost jego znaczenia dla obecności marek w social media.
Ciężko nie zauważyć bardzo dynamicznego wzrostu ilości użytkowników Instagram Stories – szczególnie młodsi internauci pokochali znikające historie, znane wcześniej tylko ze Snapchata. Co więcej łączna liczba tych relacji już przewyższyła liczbę użytkowników korzystających ze Snapchata.
Warto też zwrócić uwagę na politykę Facebooka i rozwiązania, które wprowadza do walki z fake news i clickbaits.
Najważniejsza zmiana w 2017
Pojawienie się narzędzi reklamowych w Messengerze, który do tej pory był pod tym kątem praktycznie nieeksploatowany. Ponadto coraz szerzej wykorzystuje się chatboty w komunikacji marka – konsument.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Facebook niewątpliwie jest liderem w mediach społecznościowych, dlatego wśród wydarzeń 2017 roku zwróciłabym szczególną uwagę na konferencję Facebook F8. Jedną z najważniejszych informacji, jakie tam zaprezentowano, to wizja i plany rozwoju marek i produktów należących do Marka i jego zespołu na kolejne 10 lat.
Najciekawsze trendy w 2017
Jednym z najciekawszych trendów są znikające historie zarówno na Snapchacie, jak i Instagramie. Ulotny charakter przekazu powoduje pośród użytkowników większą chęć interakcji czy obejrzenia czegoś, co za chwilę przestanie być dostępne. A tylko od pomysłowości markerów zależy, jak wykorzystają potencjał tego narzędzia w promocji marek.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Dynamiczny rozwój platform społecznościowych z różnymi grupami odbiorców wymusza na markach personalizowanie contentu i dostosowanie go do poszczególnych użytkowników. Powielanie tych samych treści jest nie tylko mało efektywne, ale może być szkodliwe dla wizerunku marki. Dlatego konieczne jest włożenie większego wysiłku w przygotowanie wartościowego, angażującego i unikalnego contentu na każdy z kanałów.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
W tym roku nie spotkałam kampanii, która jakoś szczególnie wyróżniałaby się spośród wszystkich akcji. Natomiast podsumowując rok nie można pominąć stałego wzrostu znaczenia influencerów i angażowania ich przez marki w kampaniach reklamowych wychodzących poza Social Media.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Zobaczymy, czym zaskoczą nas platformy społecznościowe, które wydaje się, będą musiały dalej się rozwijać, aby być „na czasie”. Nie zapominajmy też o zwykłych użytkownikach – w końcu to oni i ich potrzeby są często motorem zmian.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Niewątpliwym wyzwaniem w 2018 roku będzie dla markerów zaangażowanie wkraczającej w dorosłość Generacji Z. To pokolenie mobilne, które większość wolnego czasu spędza w „wirtualnym świecie” swoich smartfonów, a jednocześnie ma konkretne oczekiwania konsumenckie. Dla marek kluczem do odniesienia sukcesu wśród tej grupy będzie m.in. autentyczność, spontaniczność oraz budowanie możliwie unikalnych doświadczeń.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
W dalszym ciągu będzie się rozwijać video content, również w mediach społecznościowych. Generuje bardzo duże zasięgi oraz nieustająco cieszy się zaangażowaniem użytkowników. Szczególnie rośnie popularność i audytorium internetowych twórców, ale również marki korzystają na tym trendzie. Dzięki możliwościom technologicznym coraz więcej firm decyduje się na realizację transmisji na żywo, które są unikatowym i ekskluzywnym contentem. Branże, które wiodą prym w tym zakresie to organizacje szkoleniowe, doradcze i fitness, gdzie porady i warsztaty prowadzone są w czasie rzeczywistym (LIVE) z wykorzystaniem social media.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Dzisiejsi odbiorcy coraz słabiej reagują na ogólne treści reklamowo-sprzedażowe, a doceniają przede wszystkim mocno spersonalizowany content. Cenią sobie treści, które są dla nich dedykowane oraz wartościowe. Dlatego jeszcze bardziej zdobędzie na znaczeniu poznawanie odbiorców, analiza ich zachowań i potrzeb, tworzenie angażujących treści oraz ich dystrybucja przy możliwie zautomatyzowanych procesach.
————————————————-
Kacper Sawicki
Managing Partner / Executive Producer, Papaya Films
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Pomimo licznych przepowiedni o „upadku Facebooka” po drastycznym spadku organicznego zasięgu postów
w 2017, czy też nowego przymusu oznaczania sponsorowanej współpracy na Instagramie przez influencerów, media społecznościowe mają się dobrze. Warto jednak postawić na dywersyfikacje platform komunikacji. W 2018 zwróćmy uwagę na rozwój zainteresowania newsletterami, wiadomościami masowymi i bezpośrednią komunikacją z klientem. To, na czym do tej pory polegały branże pozbawione alternatyw (np. koncerny tytoniowe), może teraz stać się podstawowym narzędziem dystrybucji treści dla tych marek, które odczuwają spadek zasięgów w kanałach społecznościowych. Doskonałym przykładem skutecznego wykorzystania newslettera mogą być działania BuzzFeed. Od samego początku portal podzielił swoje newslettery na kategorie i pozwolił użytkownikom wybrać, jakie treści chcą dostawać. Dana grupa docelowa otrzymuje tylko właściwe materiały i nikt nie zostaje zniechęcony do subskrypcji. Celem nadrzędnym mailingu jest przekierowanie odbiorcy na domenę, aby tam kontynuowali czytanie i zgodnie z tą zasadą w newsletterze BuzzFeedu nie ma pełnych treści, a jedynie teasery. W 2016 roku subskrypcje newslettera BuzzFeed rosły o 20% miesięcznie. W 2017 newsletter przegonił Twittera w przekierowaniu odbiorców na www. Na co zwrócić szczególną uwagę? Dan Oshinsky, dyrektor marketingu e-mailowego BuzzFeed podkreśla dwie rzeczy, z którymi nie sposób się nie zgodzić: treści muszą być angażujące, a obserwacja zachowania odbiorców powinna szybko pociągać za sobą wnioski.
————————————————-
Monika Szyszka
Junior Social Media Specialist, MakoLab
Najważniejszy sukces 2017
Rozwój Instagrama i Instagram Stories, które stały się popularniejsze niż Snapchat. Instagram rośnie w siłę, przewiduje się, że do końca przyszłego roku z Instagram Stories korzystać będzie już połowa użytkowników ciągle powiększającej się platformy, stąd coraz sprawniejsze wykorzystywanie ich przez marki oraz przez influencerów (co sprawniejsi, śledzeni przez ponad 10 000 followersów, mogą już dodać link do swojej relacji). Instagram Stories to też kierunek, w którym trzeba patrzeć w 2018.
Największa porażka 2017
W dalszym ciągu wolne wprowadzanie do Polski ważnych marketingowo rozwiązań obecnych już na platformach w USA (opcje sprzedażowe) — przy malejących zasięgach organicznych jest to znaczne ograniczenie promocji.
Najważniejsza zmiana w 2017
Koniec wyświetlania na Facebooku filmów linkowanych z platform video — Facebook premiując filmy, chce także kontrolować obecne w nich treści, dlatego marki stają przed koniecznością dostarczania własnego video.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
W 2017 zauważono marketingowy potencjał wydarzeń ogłaszanych na Facebooku, według platformy sierpniowe zaćmienie słońca wygenerowało ponad 20 000 wydarzeń w 80 krajach!
Najciekawsze trendy w 2017
Do tegorocznych trendów z pewnością należał wzrost obecności chatbotów usprawniających działania z zakresu obsługi klientów — w 2018 roku możemy spodziewać się też zwiększenia marketingowych działań proaktywnych.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Drastyczny spadek zasięgów organicznych podczas testów Explore Feed w kilku krajach i co ważniejsze, wytłumaczenie zachodzących zmian klientom, z czym wiąże się opracowanie nowej strategii promocyjnej.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Zabawna instagramowa kampania Gucci, wzorowana na memach, angażująca młodszych fanów i kreująca pozytywny wizerunek marki, także enigmatyczna kampania Stranger Things, wykorzystująca potencjał prawdziwych wydarzeń, produktów „z epoki” — nie tylko dla fanów serialu.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża musi szybko reagować na zmiany, które są coraz gwałtowniejsze, pojawiają się z dnia na dzień, agencje muszą dostosować swoje strategie reklamowe do poważnych zmian zachodzących w reklamie.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Czeka nas nieunikniony wzrost budżetów przeznaczanych na reklamę oraz jeszcze większe skoncentrowanie się na treściach video.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Konieczna będzie praca nad treścią zamieszczaną na fanpejdżach — jeśli rozwiązanie Explore Feed wyjdzie poza sferę testów, post zostanie zrównany z reklamą, dlatego tym ważniejsze będzie świadome wybieranie promowanej treści.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Wzrost zainteresowania użytkowników social mediów autentycznym contentem sprawi, że znikający, efemeryczny content Snapchata, Instagrama i Facebook Stories będzie najbardziej angażującym, a zatem najbardziej pożądanym materiałem promocyjnym, a udział influencerów w promocji marek będzie się dalej rozwijał.
W 2018 zwiększy się też wykorzystanie sztucznej inteligencji (boty) i wirtualnej rzeczywistości (Facebook Spaces).
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
W 2018 ważne będzie wykorzystanie sprzedażowego potencjału platform — na Facebooku pojawił się już Marketplace, czekamy na dostępność w Polsce opcji Buyable Pins oraz na współpracę sklepów z Instagramem i opcję zakupu reklamowanych produktów także przy pomocy rzeczywistości rozszerzonej, która pozwala na sprawdzenie (możliwe już w aplikacji Ikei) np. dopasowania produktu do naszego wnętrza.
————————————————-
Agnieszka Chabrzyk
Country Director Business Factory & ROI HUNTER
Najważniejszy sukces 2017
Obecność marki w social mediach to już nie tylko wizerunek. Rok 2017 przypieczętował pozycję Facebooka i Instagrama w kontekście działań sprzedażowych. Są to silne platformy reklamowe, które dają możliwość prowadzenia mierzalnych i opłacalnych kampanii zarówno brandowych jak i sprzedażowych.
Największa porażka 2017
Kampania Tigera i balansowanie na granicy dobrego smaku i zasad. Pokazuje jaka jest siła rażenia SM i jak w tym kontekście istotne jest przemyślenie strategii komunikacji.
Najważniejsza zmiana w 2017
Nowe funkcjonalności na Facebooku powodujące ograniczenie atrakcyjności Snapchata.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Pomimo popularności Facebooka, jako platformy komunikacji z konsumentami, nadal trudno jest przekonać część tradycyjnych branż (np. retail) do wartości Facebooka w kontekście reklamowym. A takie działania budują świadomość marki oraz istotnie wpływają na sprzedaż.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Dla mnie osobiście success story Tchibo i udowodnienie, że kampanie perfomnace’owe na Facebooku nie tylko zwiększają sprzedaż online, ale i istotnie wpływają na konwersje offline. Case ten pokazuje, że reklama na FB może istotnie wpłynąć na zwiększenie ruchu w sklepach stacjonarnych i, co najważniejsze – można to wszystko zmierzyć.
Ocena obecnej kondycji branży
O wartości działań w obszarze social mediów nie trzeba przekonywać. Dzięki coraz bardziej zaawansowanym rozwiązaniom i możliwości mierzenia efektywności działań – branża SM rośnie w siłę.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Dalsze wzrosty budżetów na działania w obszarze SM. Obecnie na świecie ponad 20% całościowych budżetów reklamowych (w tym ATL) – to wydatki na Google’a i Facebooka. Język wizualny jest uniwersalny, więc część tych budżetów nadal związana będzie z dbałością o jakość contentu. Live video – to gorący temat tego roku i nadal będzie w 2018 – ponad 60% marketerów deklaruje użycie live video (Facebook Live) w swoich działaniach.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Targeted & personlized marketing at scale, czyli umiejętność podziału swojej grupy docelowej na mniejsze podgrupy (wg. stylu życia, demografii etc.) i dobór odpowiedniej narracji. Czasy jednej reklamy ‘dla wszystkich’ dawno już są za nami, użytkownicy Facebooka oczekują dobranych do swoich zainteresowań i potrzeb treści a marketerzy muszą się szybko nauczyć temu sprostać, m.in. poprzez wdrażanie nowych narzędzi ułatwiających rozpoznawanie tych potrzeb.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Video, video i nadal video. Watch na Facebooku, czyli pewnego rodzaju zastępca YouTube, to spora rewolucja i kolejny dowód na to, ze Mark Zuckerberg ma długoterminową strategię dodania do Facebooka użytecznych funkcji, które będę ograniczały potrzebę wychodzenia użytkowników poza platformę i zwiększały czas spędzany przez użytkowników na Facebooku.
————————————————-
Anna Robotycka
CEO agencji faceADDICTED
Największy sukces 2017
Trochę przewrotnie – największym sukcesem wydają się być negatywy, ale które mogą mieć niesamowicie pozytywny wpływ na branżę w kolejnych latach. Mówiąc o tych negatywach mam na myśli olbrzymią liczbę rozczarowań i oszustw: zawyżone czasy obejrzeń video przez Facebooka, boty na Twitterze podkręcające wyniki kampanii, potknięcia Google w obszarze brand safety, etc.
Fakt, że o tym rozmawiamy, że zostały one ujawnione, że są przedmiotem rozważań to według mnie sukces, bo może doprowadzić tylko do oczyszczenia atmosfery wokół digitalu i social media.
Największa porażka 2017
Nie, nie będzie to Tiger. Patrząc wyżej niż tylko jednostkowa kampania, wydaje się, że największą porażką jest fakt, że tak mało się mówi u nas o inicjatywach marketerów takich jak Marc Pritchard z P&G. To, co jest dyskutowane szeroko na świecie, czyli potrzeba ujednolicenia mierników w obszarze digital, u nas nie odbija się nawet malutkim echem, tak jakby nasi marketerzy i nasze agencje nie chciały lub bały się powiedzieć sobie nawzajem „sprawdzam”. Szkoda. Tak długo jak nie będziemy rozmawiać o strategicznych rzeczach digitalowych przekładających się m.in. na sprzedaż i zysk, tak długo będziemy jedynie opiniować, podsumowywać czy kopiować kampanie zagraniczne.
Najważniejsza zmiana w 2017
Konsolidacja, konsolidacja, konsolidacja. Facebook zabiera wszystko i nawet ciekawe rozwiązania jak np. Snapchat są przez Zuckerberga brutalnie wymazywane z rynku. Z jednej strony to wdrożenie w życie jego strategii bycia firmą technologiczną, a z drugiej strony jednak przerażająca wizja, że rynek jest już podzielony na stałe, a nowych platform komunikacji digital czy social nie będziemy mieli zbyt wiele.
Najciekawsze trendy w 2017
Dwa trendy są dla mnie najciekawsze i najbardziej fascynujące.
Programmatic buying jako najbardziej dynamiczna zmiana, której wszyscy jeszcze się uczymy.
Wykorzystanie machine learning oraz sztucznej inteligencji w kampaniach marketingowych i to nie tylko w obszarze performance marketingu, ale również kreacji. Oczywiście narzędzia typu inteligentne chatboty to przejaw owego trendu, ale możliwości AI są o wiele większe i w końcu zaczynamy z tego korzystać.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Zbyt wiele danych. Informacje o konsumentach, o ich zakupach, o efektach kampanii, o klikach etc. są coraz bardziej rozproszone w różnych działach firm, które ze sobą nie zawsze rozmawiają, a przynajmniej nie zawsze mówią tym samym językiem. Wiąże się to z innym wyzwaniem, czyli martechem. Pojęcie to nie jest w Polsce bardzo popularne, m.in. dlatego, że marketerzy bardziej musieliby zagłębić się w technologię. A to jest największe zadanie dla nich na ten i kolejny rok, jeśli chcą opanować ilość danych w ich firmach i umieć wycisnąć z nich to, co rzeczywiście jest ważne.
Najciekawsza kampania / akcja 2017
Zawsze mam problem z takimi kampaniami, ale jeśli nic nie przychodzi do głowy jako tzw. top of mind, to znaczy, że ten rok był średni i przeciętny.
Ocena obecnej kondycji branży
Wyścig bez trzymanki ;). Naprawdę już każdy konkuruje z każdym. Domy mediowe z agencjami interaktywnymi. Agencje digital z agencjami ATL i z sieciówkami. Najbardziej na tym korzystają mądrzy marketerzy, ale niekoniecznie agencje. Kolejne białe księgi branż czy przetargów raczej nic nie zmienią i nadal będziemy mieć w branży zbyt wiele patalogicznych zachowań.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Powrót do social commerce, testowanie VR w kampaniach, szukanie wspólnych mianowników dla kampanii cross-mediowych, boom w social media w obszarze B2B, coraz większy procent dark social media w komunikacji marek oraz oczywiście video jako podstawowy typ komunikacji.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Wszystkie te, z którymi nie poradziliśmy sobie w tym roku (patrz punkt 2), a które w końcu zapukają do naszych drzwi.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
1. Zafascynowania się e-sportem i wielkiego boomu komunikację z graczami
2. Lepszego wykorzystania AR i VR na codzień.
3. Odwrotu od działań z influencerami lub mówiąc delikatniej, sprawdzenia efektów działań z influencerami.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Cały czas na to samo: na wyniki i efekty działań, a nie na hype wokół danej „rewolucji” digitalowej.
————————————————-
Maciej Koński
Junior Account Manager w FaceADDICTED
Największy sukces 2017
Opisywanie największych sukcesów branży, tudzież ich typowanie, to zadanie wielce niewdzięczne. Szczególnie w sytuacji, gdy najzwyczajniej w świecie ich nie widzę. Rok 2017 nie obfitował w doniosłe wydarzenia, wielkie sukcesy branży czy też kampanie, którymi polskie agencje zachwycały świat (vide Allegro a.d. 2016). Uznajmy, że największym sukcesem 2017 jest stały rozwój branży i podążanie za trendami. To zawsze coś.
Największa porażka 2017
Zdecydowanie afera z Tigerem. Z jednej strony pokazała, że Polacy nie są gotowi na komunikację „na krawędzi”, z drugiej strony pokazała jak łatwo popsuć bardzo dobrze i sprawnie prowadzoną kampanię, z trzeciej strony pokazała, jak duży problem agencjom kreatywnym sprawia PR, a z czwartej strony jak sprawnie można taki kryzys wyciszyć (i tu ukłony, wręcz bowdowny dla speca od zarządzania kryzysowego firmy Maspex).
Drugą największą porażką, której nie ma sensu zbytnio opisywać, są agencje i brandy, które skalały się akcjami „oznacz kogoś, kto też tak ma”. Aua.
Najważniejsza zmiana w 2017
W mojej opinii arcyważną zamianą było w tym roku przebicie popularności Snapchata przez Insta Stories. To jest otwarta wojna pomiędzy platformami, czego nie kryje już ani Zuckerberg ani Spiegel. Z początkiem roku szala zwycięstwa przeważała na korzyść Snapchata, rok zamykamy jednak absolutną dominacją Instagrama, co prawdopodobnie popchnęło Snapchata do… zapowiedzi przekształcenia się w pełnowymiarową platformę społecznościową. To nie koniec wojny? Obawia się, że to już tylko krzyk Ryszarda III „Konia, oddam królestwo za konia!”. Szkoda, byłem fanem.
Najciekawsze trendy w 2017
Ten rok był wstępem do ery wideo. Nareszcie! Tego już nic nie zatrzyma. Kotki, pieski, słodkie dzieciaczki – to wszystko już odeszło do lamusa. Nawet najładniejsze grafiki są już na przegranej pozycji. Obraz musi się ruszać! Nawet mityczny-enigmatyczny Edge Rank nie pozostawia wątpliwości – jeśli na Facebooku obraz się rusza, to z automatu ma znacznie lepszy zasięg. Bardzo ciekawym trendem, który jest pomostem pomiędzy „statykami” a wideo, są tzw. cinemagraphy, które w drugiej połowie tego roku świeciły jasno i mocno. To bardzo fajne połączenie nieruchomego obrazu i ruchomych elementów. Przyciąga, czasem zachwyca, jest po prostu inne.
Cieszy też duże wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR), co pokazuje, że może w 2011 zapowiedzi szerokiego wykorzystania tych technologii były przedwczesne, ale od 2016 przez 2017 alternatywna rzeczywistość jest na topie. Tutaj należą się ukłony takim brandom jak Mariott, IKEA, Bank Millenium, Ray Ban i…Lego (polecam zabawę Digital Boxem).
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Trudnym wyzwaniem to jest wejście na K2 albo zbadanie Rowu Mariańskiego. Dla naszej branży nie ma trudnych wyzwań, są tylko trudni klienci 😉
Najciekawsza kampania / akcja 2017
Jedną z najciekawszych kampanii była dla mnie ta promująca usługę Visa Checkout. Była to kreatywna i humorystyczna kampania w social mediach i TV, która dzięki swojemu bardzo luźnemu podejściu do wcale niełatwego tematu przyniosła wymierny zysk i pokazała „ludzkie oblicze” płatności bankowych. Super! No i oczywiście poczta walentynkowa LOT-u. List walentynkowy w formie papierowego samolociku? Proste, urocze, tematyczne i pomysłowe – to lubię!
Ocena obecnej kondycji branży
Kondycja naszej branży zależna jest od kondycji naszych Klientów. Dlatego tak ważnym jest dopieszczanie projektów dla Nich i od czasu do czasu odpuszczenie kampanii kreatywnej na rzecz kampanii prostej, lecz popartej wysokimi wynikami. Cyferki rządzą każdym biznesem.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Patrząc po kolegach i koleżankach z branży, odnoszę wrażenie, że nadchodzi zmierzch tradycyjnego podziału na kreację i client service. Być może już w 2018 roku nasza branża wypuści na rynek armię kreatywnych accountów? Uważam, że tacy ludzie są przyszłością marketingu i reklamy. Stworzyć wspaniałe, ciekawe koncepty, a następnie wcielić je w życie? Ideał.
Liczę po cichu na zmianę w sposobie komunikacji marek. Chatboty, sztuczna inteligencja, aplikacje AR, to wszystko daje możliwość wykorzystania m.in. Facebooka w zupełnie nowy sposób. Nie poprzez tradycyjne postowanie i zalewanie newesfeeda, ale zachęcaniem odbiorcy do angażowania się w życie fanpage’a i wykorzystywanie jego zasobów (help desk, sklep, lokalizatory, formularze reklamacji, formularze np. jazd próbnych etc.).
Ale początek roku (Q1) i tak będzie zalewem reklam na messengerze. Aua #2.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Zrozumienie zmian i wytrzymanie z reklamami na messengerze. Aua #3.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Spodziewam się wysypu chatbotów, aplikacji SI, jeszcze mocniejszego wykorzystania AR i pełnego wykorzystania nieliniowych wideo (filmy z możliwością dokonywania decyzji, czyli coś, co od dwóch lat rządzi rynkiem gier wideo). Dużo ruchu, dużo zastępowania ludzi przez technologie, ale mniej grania na uczuciach (ta formuła jest na pewien czas wyczerpana).
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Na Agencję faceADDICTED, a także na polską reprezentację w piłce nożnej.