fot. unsplash.com
1. Agata Dondajewska, Social Media Manager, Walk Social Media
2. Natalia Skrzypek, Digital Development Manager, Vizeum Polska
3. Aleksandra Żyłkowska, Social Media Manager w Agencji VMR
4. Natalia Kijko-Łuciuk, Social Media Director w Lyrebird (marka social mediowa w ramach grupy They.pl)
5. Dawid Dryniak, Wiceprezes Zarządu, Social Media London Style
6. Aleksandra Wojnicka, Client Service Director, Klara Zamłyńska, Client Service Deputy Director, Feno
7. Katarzyna Legutko, Media Manager, ContentHouse
8. Anna Ledwoń, Dyrektor kreatywny w agencji More Bananas
Pierwszą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Drugą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Czwartą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Piątą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Zobacz również
Agata Dondajewska
Social Media Manager, Walk Social Media
Najważniejsza zmiana w 2017
To temat, który jest zdarty jak stara płyta, a za zadawanie pytań z nim związanych można dostać „bana” na niektórych social mediowych grupach. Ale jednak o tym wspomnę. Zasięg organiczny na Facebooku, który testowo w kilku krajach został obniżony do zera, wywołał w świecie SM niemałe poruszenie. W aplikacjach Facebookowych na smartfonach, obok powiadomień pojawił się na kilka dni symbol „rakiety” i tam właśnie wylądowały wszystkie treści od fanpage’y (a co za tym idzie – marek). Czy niedługo jedynym możliwym sposobem dotarcia do użytkowników będzie sponsorowanie treści, a Facebook zmonetyzuje się do cna? Proponuję przygotować się na najgorszy scenariusz.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Największa porażka 2017
Wydaje mi się, że „upadek” to zbyt mocne słowo, jednak wyniki finansowe Snapchata za 2017 rok nie napawają optymizmem. Firma, według publicznych danych, „utopiła” w Spectacles (swoich okularach sparowanych z aplikacją), aż 40 mln dolarów, a co za tym idzie zakończyła rok na sporym minusie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Aktywna „walka” Facebooka ze wszystkimi narzędziami, które proponował Snapchat i dostarczanie ich w swoich serwisach (m.in. stories na Instagramie i Facebooku) spowodowało, że Snapchat zanotował spory odpływ użytkowników (w tym również mnie). Evan Spiegel, CEO Snapchat Inc., nadal prężnie działa, aby część userów wróciła – choćby pod koniec listopada wyszła mocno odmieniona wersja apki. Pomimo tych wszystkich zabiegów trudno jednak określić czy będzie to historia z happy endem.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
To, o czym teraz powiem równie dobrze można byłoby ochrzcić największą porażką 2017 roku, jednak uważam, że stało się dużo, dużo więcej. W przypadku Instagramowego postu związanego z Powstaniem Warszawskim na profilu napoju energetycznego Tiger rozpętała się burza, która objęła nie tylko media społecznościowe, ale i była szeroko komentowana w mediach tradycyjnych. Jeszcze nigdy (choć kryzysowy case Żytniej miał podobny potencjał) post marki nie wzbudził tylu emocji. Dyskusja, która miała miejsce, bardzo mocno skupiła się na roli agencji social mediowych, procesach akceptacji i podziału odpowiedzialności między agencją a klientem. Z całą pewnością była to trudna lekcja dla naszej branży. Jest jednak szansa, że pomogła uporządkować procesy w wielu agencjach.
Najciekawsze trendy w 2017
Format wideo już mocno osadził się w socialowej rzeczywistości i coraz więcej marek sięga po niego w codziennej komunikacji, a nie tylko „od święta”. Przekłada się to również na czas, który spędzamy ze smartfonem w ręku. Jeśli treści wideo są podane w ciekawej formie – wciągają na dużo dłużej, niż zwykły tekst. Osobiście jestem dużą fanką wszystkich wideo związanych z gotowaniem i kuchnią. Rozwój stron takich, jak polskie „Pyszności” czy też amerykańskiego „Tasty”, które zaczęły już monetyzować swój sukces, sprzedając książki kucharskie czy też sprzęt AGD (!), jest dla mnie najlepszym dowodem na to, że w świecie wideo jeszcze dużo może się zadziać, a format ma duży potencjał rozwojowy.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Z perspektywy social media managera wyzwaniem jest Facebookowa (a konkretnie Marka Zuckerberga) walka z fake news. Mocno wpłynęła ona na możliwości wyprowadzania ruchu poza serwis za pomocą linków. Na szczęście ostał się format karuzelowy, który nadal pozwala w atrakcyjny sposób tworzyć linki i publikować je na fanpage’ach. Muszę jednak powiedzieć, że z perspektywy użytkownika walka z fake news jest bardzo dobrym posunięciem. Social media z każdym miesiącem mają coraz większy wpływ na ruchy społeczne, dlatego też uważam kontrolowanie rozprzestrzenienia się fałszywych newsów za bardzo słuszne.
Ocena obecnej kondycji branży
Obecnie wszyscy wiemy, że standardowa, statyczna komunikacja to za mało, żeby zainteresować użytkownika (a jednocześnie klienta). Dlatego też wiem, że wyścig na coraz bardziej innowacyjne rozwiązania dobrze nam wszystkim zrobił. Cieszę się, że kończy się czas na statyczne treści, a serwisy na których pracujemy same dostarczają nam fajnych narzędzi (choćby najnowsze ankiety na Facebooku czy też Insta Stories). Można również zauważyć, że klienci są coraz bardziej świadomi tego, jaki efekt chcą osiągnąć, co pozwala nam tworzyć oferty szyte na miarę. Krótko mówiąc – jest dobrze i będzie tylko lepiej.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Każda większa marka w swoich planach marketingowych ma od dłuższego czasu budżety przeznaczone na Influencer Marketing. Pod tą nazwą nie kryje się nic innego, jak płatna współpraca z popularnymi na Instagramie/YouTubie użytkownikami, która polega na polecaniu produktów danej marki. Często jednak odbywa się to bez konkretnych oznaczeń, bez informacji o sponsorowaniu treści oraz o współpracy. W USA współpraca sponsorska obecnie musi być już oznaczona przy treści, natomiast w Polsce ten temat powoli zaczyna być poruszany, a Instagramerzy informują swoich fanów o tym, że rekomendowany przez nich produkt jest opłacony. Możliwe, że użytkownicy zmęczyli się już nieco wrażeniem, że zamiast Instagramerów oglądają już tylko „słupy reklamowe” i trudno im odróżnić prawdziwą rekomendacją od tej kupionej. Jestem ciekawa, jak zostaną odebrane przez użytkowników kampanie, które od początku będą w pełni oznaczone jako sponsorowane.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Przyszłością jest automatyzacja komunikacji. Zdarzyło mi się już za pomocą Messengerowego bota kupić bilety do kina i zamówić pizzę (niestety, w ostatnim kroku „coś poszło nie tak” i musiałam zrobić to telefonicznie). Coraz więcej marek próbuje „przerzucić” swoje biura obsługi klienta właśnie na Messenger i części wychodzi to całkiem sprawnie. Dodatkowo Facebook mocno promuje profile, które korzystają z takich rozwiązań. Czy już wkrótce przestrzenie biurowe wypełnione boksami i konsultantami z zestawami słuchawkowymi opustoszeją na rzecz komunikatorów? Zobaczymy.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Musimy mieć oczy otwarte – rozwój technologii nie zwalnia tempa, a social media coraz bardziej przenikają się z naszym życiem. Nikogo nie dziwi już wyciąganie telefonu w najważniejszych momentach życia i robienie relacji live. Nie szokują też informacje o manipulacjach, które przy dobrze zaplanowanej kampanii można osiągnąć (patrz zeszłoroczna kampania Trumpa). Jako społeczeństwo tracimy również zaufanie do mediów (o czym wspomina wydany w styczniu raport „2017 Edelman Trust Barometer”). Coraz bardziej stajemy się świadomi faktu, że jesteśmy tylko trybikami w wielkiej machinie. Dla nas, czyli osób zajmujących się komunikacją marek, może okazać się to największym wyzwaniem. Bo to wiarygodność jest teraz najbardziej w cenie.
————————————————-
Natalia Skrzypek
Digital Development Manager, Vizeum Polska
Najważniejszy sukces 2017
Wreszcie widać boom na technologię połączoną z social media. Ten rok obfitował w komercyjne kampanie z wykorzystaniem chatbotów, video 360, w mniejszym stopniu, ale również VRu, ARu czy nawet dronów. Spacer po Tokio w wirtualnej rzeczywistości? Żaden problem (np. projekt NMD VR Tokyo Tour dla marki adidas). Nowe technologie stały się masowo dostępne i tańsze dzięki rozwiązaniom udostępnianym przez Google, Facebooka czy Microsoft. Również agencje dostrzegają ten potencjał i nie tylko tworzą własne rozwiązania technologiczne, rekrutują specjalistów, ale również inwestują w dedykowane laboratoria. Wreszcie nowe technologie wykorzystywane na szeroka skalę pokazują kierunek na kolejne lata i nową przestrzeń do działania w social mediach. Ja osobiście jestem bardzo na tak.
Największa porażka 2017
Według mnie Snapchat. Nie widać unikalnego pomysłu na dalszy rozwój platformy, co przy nietrafionych inwestycjach (np. okulary Spectacles zalegają w magazynach) i coraz mocniejszej pozycji i wciąż rozwijającym się w punkt Instagramie, budzi wątpliwości na 2018 rok. Czekam z niecierpliwością na dalszy rozwój.
Najważniejsza zmiana w 2017
Fakt, że my jako agencje, marketerzy, influencerzy, a nawet konsumenci przyzwyczailiśmy się do dynamiki social mediów i ciągłej zmiany. Co chwila pojawiają się nowe przestrzenie do komunikacji, nowe platformy, nowe technologie, nowe formaty, nowe trendy warte zaadresowania itd. Adaptacja do ciągłej zmiany i otwartość na nowe rozwiązania w social mediach jest kluczowa. Coraz szybciej i coraz częściej otwieramy się na nowości, podejmujemy ryzyko, nie boimy się nieznanego.
Życzę nam żeby ten 2018 rok był jeszcze bardziej intensywny w tym obszarze.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
To z przymrużeniem oka – Apple wreszcie zakłada konto na Instagramie 😉 A bardziej na poważnie -zaadresowanie problemu fake newsów i transparentności reklam, szczególnie tych politycznych przez gigantów, w tym Facebooka. Wierzę, że komunikacja w social mediach dzięki temu tylko zyska.
Najciekawsze trendy w 2017
Ciężko wybrać tylko kilka najciekawszych, bo rok 2017 w social media był bardzo dynamiczny. Na polskim rynku na uwagę zasługuje fala video na żywo, która zalała nas głównie na Instagramie, Twitterze i Facebooku, szczególnie w czasie wydarzeń sportowych, muzycznych czy politycznych – streamowali influencerzy, celebryci, dziennikarze, politycy i my jako konsumenci – bez wyjątków. Mało tego, nawet NASA transmitowała zaćmienie słońca na żywo, w technologii 360 na Facebooku. Kolejny zwracający uwagę trend to instant messaging – darmowy Messenger i WhatsApp są globalnie w top 3 platform pod kątem liczby aktywnych użytkowników – chcemy komunikować się indywidualnie lub do mniejszych grup. Wyzwaniem dla marek będzie umiejętne wykorzystanie takich platform – póki co potencjał dają boty i pierwsze formaty reklamowe. Trzeci, ale nie mniej ważny trend to większe możliwości sprzedaży produktów i usług na Facebooku – nowe przyciski call to action, oznaczanie produktów i marek, zakupy bezpośrednio w Messengerze. Widzę tutaj jeszcze większy potencjał na 2018 rok, tym bardziej że w prognozowanych trendach na nadchodzący rok pojawia się visual search.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Coraz bardziej świadomy i wymagający konsument. Konsument, oczekujący już nie tylko idealnie dopasowanych do jego preferencji komunikatów, podanych tu i teraz treści, ale i pełnej wiarygodności i transparentności przekazu.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Netflix i premiera Stranger Things 2. I nie tylko dlatego, że jestem fanką i serialu i samego Netflixa, ale głównie dlatego, że kampanie nie podążają utartymi schematami, potrafią działać niestandardowo oraz szybko i unikalnie adaptować najnowsze trendy. Premiera drugiego sezonu Stranger Things to w mojej ocenie marketingowy majstersztyk w internecie. Zaczynając od dedykowanej soczewki na Snapchacie, serialowego filtra do zdjęć na Facebooku, poprzez grę na iOS i Androida w stylu platformówki z lat 80, wykorzystanie dopiero co opublikowanego formatu ankiet na Facebooku, czy niestandardowe stworzenie świata Hawkins na Spotify, aż po oficjalne partnerstwa z Top Shopem, Hasbro czy marką Lyft. Wszystkie działania są przemyślane, spójne, idealnie dopasowane do specyfiki mediów i grupy docelowej, angażują i na długo wprowadzają w świat marki. Ja jestem totalnie kupiona.
Ocena obecnej kondycji branży
Z roku na rok w obszarze social mediów jest coraz lepiej, ale nie byłabym sobą, gdybym nie życzyła nam, szczególnie lokalnie w Polsce, większej otwartości na nowe, podejmowania ryzyka, wychodzenia z „pudełka”, większego docenienia social mediów i szybszej decyzyjności. Myślę, że 2018 rok w social mediach będzie wyjątkowy, tym bardziej trzymam za nas kciuki.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Poza już wymienionymi związanymi z transparentnością reklam i problemem fałszywych newsów w social mediach, game changerem w obszarze social video, a nawet VOD w Internecie może być agregat autorskich i współtworzonych z partnerami seriali, filmów i innych treści video od Facebooka. Gigant z Palo Alto ewidentnie ma zakusy na większy kawałek tortu video – widzę tutaj przestrzeń na walkę z platformami VOD i telewizją.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
W mojej ocenie jedno duże wyzwanie determinujące kolejne wyzwania, czyli Pokolenie Z. Z jednej strony to już teraz największy udziałowiec social mediów, wpływający na ich dynamikę, jakość i trendy, z drugiej strony najbardziej nieprzewidywalny, szybko zmieniający się odbiorca. Dla mnie to jednocześnie największy potencjał, wyzwanie i zagrożenie na nadchodzący 2018 rok.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Zdecydowanie intensywniejszego rozwoju nowych technologii bezpośrednio w social mediach. VR, AR i AI to skróty, które będą namacalne i blisko nas – Facebook już pracuje nad platformą Facebook Spaces. Show off jako kontynuacja transmitowania na żywo nie tylko przekazu z ważnych wydarzeń kulturalnych, ale również z naszego życia. Upatruję tutaj potencjał dla dedykowanych do internetu i social mediów show rozrywkowych. Dlaczego by nie „Saturday Night Live” w wersji tylko na Facebooka? Poza tym na pewno warto obserwować dalszy rozwój Messengera, pojedynek Instagrama ze Snapchatem i jeszcze bardziej personalizowany content oparty na danych. Dużego potencjału do ciekawej i unikalnej komunikacji dla marek upatruję w czasie ważnych wydarzeń sportowych. Nie możemy zapomnieć również o rosnącej dynamice mediów i zachowań konsumentów, która sprawia, że w social media pojawiają się wciąż nowe trendy.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Gaming i Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej Mężczyzn w Rosji.
————————————————-
Aleksandra Żyłkowska
Social Media Manager w Agencji VMR
Największa porażka 2017
Największą porażką tego roku bez wątpienia była sprawa Tiger Energy Drink i ich komunikacja nawiązująca do Powstania Warszawskiego. Taka lekkomyślna komunikacja kosztowała markę m.in. 500 000 zł, co i tak nie wystarczyło, żeby uratować sytuację. Innym problemem mediów społecznościowych w mijającym roku była (i jest w dalszym ciągu) mnogość fake’owych kont, które wyłudzają dane i w marny sposób żerują na naiwności internautów.
Najważniejsza zmiana w 2017
Jedną ze zmian w polskich mediach społecznościowych jest to, że marki przywiązują coraz większą wagę do jakości publikowanych treści i ich zróżnicowania, a przede wszystkim do tego, żeby treści te były dostosowane do odbiorców i do urządzeń, na których będą wyświetlane (np. Ikea, Samsung Polska).
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Premiera drugiego sezonu Stranger Things w mediach społecznościowych. Istne szaleństwo. Nie było to może najważniejsze wydarzenie 2017 dla ogółu, ale dla fanów serialu to wielka przyjemność, a dla producentów ogromne zasięgi i buzz.
Najciekawsze trendy w 2017
Messenger Marketing stał się jednym z częściej poruszanych tematów na grupach branżowych. Liczba użytkowników (1,3 bln – wrzesień 2017) oraz to, jak często korzystamy z tego komunikatora czyni go łakomym kąskiem dla specjalistów SM i marketerów. Nie sztuką jest jednak stworzenie samego bota (na rynku jest wiele darmowych/niedrogich narzędzi), lecz zamienienie go w narzędzie, które m.in. usprawnia ścieżkę zakupową. Ponadto media społecznościowe zaczęły odgrywać bardzo dużą rolę w tzw. Selfpublishingu (Aleksandra Budzyńska, Michał Szafrański i wielu innych).
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Utrzymanie stałego zaangażowania i więzi z fanami to jeden z najczęstszych problemów, z którymi spotykają się marki w mediach społecznościowych. Kurcząca się powierzchnia reklamowa i ilość firm, które chcą dotrzeć do swoich klientów, a także ulotność publikowanych treści sprawia, że nad tworzeniem treści musimy się bardziej pochylić.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Trudno mi jest wybrać jedną najciekawszą kampanię/akcję kończącego się roku. Nieustannie przyglądam się niewielkim, rodzinnym firmom, które praktycznie bez dużych budżetów odnoszą sukces w mediach społecznościowych (np. Ministerstwo Dobrego Mydła, Nocny Targ Towarzyski, Monika Kamińska). Nie ma tam wielkiego nadęcia, ale jest pomysł, przyjemna dla oka kreacja, komunikacja dostosowana do grupy odbiorców i naturalność.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża SM rozwija (i zmienia) się dynamicznie. Coś, co w jednym miesiącu jest pewne, w kolejnym traci na wartości. Marki coraz częściej nie zakładają fan page’a na Facebooku czy konta na Instagramie, tylko dlatego, że „wszyscy je mają’. Powoli są to w dużej mierze przemyślane i zaplanowane działania.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
To dzieje się już od jakiegoś czasu. Np. Facebook od dawna nie jest już tylko portalem do oglądania zdjęć i filmików. To wielofunkcyjna platforma, w której znajdziemy niemalże wszystko i bez większego trudu – płatności przez Messengera, fundraising, Marketplace, oferty pracy i wiele innych.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Oprócz wcześniej wspomnianego problemu związanego z utrzymaniem zaangażowania i więzi dużym wyzwaniem będzie elastyczność i bycie tu i teraz. Nie wystarczy już tworzenie treści z dużym wyprzedzeniem. Do budowania wiarygodności marki i tworzenia społeczności możliwość reagowania tu i teraz jest szansą, którą warto wykorzystać! Zwłaszcza, że wiele narzędzi (np. Facebook Stories, Instagram Stories, YouTube Live, Facebook Live) ułatwia prowadzenie tego typu komunikacji.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
W prowadzeniu komunikacji w 2018 roku będzie królowała przede wszystkim społeczność i naturalność, a przynajmniej taką mam nadzieję. Dość już sztucznych kreacji ze stockowych zdjęć. Natomiast społeczność dla social media managera to przede wszystkim ogromna baza danych, które dają nam wiedzę o naszych klientach.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Przede wszystkim na cel naszych działań. Prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych to nie sztuka dla sztuki. Analizujmy, testujmy, sprawdzajmy nowe pomysły, nie zapominając przy tym o naszym celu i optymalizacji naszych działań (m.in. sprzedaży). Dbajmy też o jakość publikowanych treści – lepiej jest opublikować mniej kreacji, ale dobrze przygotowanych, niż postować bez celu, składu i ładu.
————————————————-
Natalia Kijko-Łuciuk
Social Media Director w Lyrebird (marka social mediowa w ramach grupy They.pl)
Najważniejszy sukces 2017 r.
Ludziom otworzyły się oczy – uwierzyli, że Facebook sprzedaje. I nie jest to wyłącznie wiara, której nie można poprzeć faktami. Social media zaczynają odgrywać ważną rolę w rocznym budżecie marek. Stratedzy i kreatywni, tworząc idee komunikacji oraz propozycje działań dla marek, myślą również o kanałach społecznościowych. Nareszcie ma to ręce i nogi.
Największa porażka 2017 r.
Markom cały czas zdarza się zapominać o sile social mediów – nie zastanawiają się nad komunikacją, którą prowadzą. Prowokują grupę odbiorców, ale w nierozsądny sposób. Stosują zasadę „byleby o mnie mówiono”. Najlepszym przykładem są trzy posty – jeden marki samochodowej, drugi napoju energetyzującego, trzeci dużego supermarketu. Nieprzemyślana reklama, która dotknęła Polaków i ich uczucia patriotyczne oraz religijne, spowodowała kryzys. Po tylu wpadkach różnych firm kolejne marki popełniają ten sam błąd.
Najważniejsza zmiana w 2017 r.
Mobile is the king! W tym roku nareszcie komunikacja w social mediach została dostosowana do użytkownika i tego, w jaki sposób korzysta on z internetu. Marki coraz częściej używały formatów mobilnych tj. kanwa, press & hold czy pionowe wideo. Klienci zaczynają rozumieć tę potrzebę i dostosowują swoje materiały do obecnego trendu przeglądania filmów czy postów na telefonie. Niezwykle istotny jest również Instagram – uświadomiliśmy sobie, że komunikacja na tym kanale powinna inspirować. Coraz rzadziej trafiamy tu na packshoty czy zdjęcia robione przez grafików, częściej na ankiety, boomerangi czy Instagram stories z eventów. Ten rozwój świadomości dotyczącej komunikacji i otwarcie na potrzeby konsumenta to zmiana, której kibicowałam.
Najważniejsze wydarzenie w 2017 r.
Nie jest to wydarzenie w konkretnym znaczeniu tego słowa. Niemniej jednak niezwykle przełomowy w tym roku był post Baracka Obamy, który pojawił się na Twitterze zaraz po ataku w trakcie manifestacji antyrasistowskich w Charlottesville. Obama opublikował tweet, w którym wykorzystał wymowną fotografię i słowa Nelsona Mandeli: „Nikt nie rodzi się z uczuciem nienawiści do drugiej osoby za kolor skóry, pochodzenie czy religię”. Post uzyskał ponad 4,5 mln polubień, został udostępniony 1,7 mln razy – w całej historii tego kanału nikt nie wygenerował lepszego wyniku. I raczej długo tego nie zrobi.
Najciekawsze trendy w 2017 r.
O chatbotach mówimy już ponad roku – od kiedy Facebook w 2016 roku wprowadził własnego i stworzył popyt na to narzędzie. Dzisiaj widzimy w nich możliwość lepszej obsługi klienta, ale również stosujemy je, aby przyciągnąć użytkownika, zabawić czy wyedukować (tu dobrym przykładem jest chatbot Peugeot, który odpowiada na pytania dotyczące nowego modelu 308). Drugim ważnym trendem, który rozwinął się w tym roku, jest live streaming. Tutaj sporo kreatywnych rozwiązań pozostało jeszcze do odkrycia, ale brawa dla marek, które nie bały się z niego w końcu skorzystać.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017 r.
Możliwe, że rok temu mówiliśmy o tym samym, ale walka z Facebookiem o utrzymanie zasięgów organicznych to prawdziwa gala bokserska, na której ciągle jesteśmy nokautowani. Teoretycznie Facebook docenia nasze starania i przy publikacji wideo zasięg jest dużo większy, ale za to o wiele mniej wartościowy. Koszt zaangażowania użytkownika przy formatach ruchomych wciąż jest wysoki, a ponoć miało być tak pięknie.
Najciekawsza kampania/akcja 2017 r.
Kampania rekrutacyjna przeprowadzona na Snapchacie przez Puro Hotels. Ciekawy pomysł, kreatywna realizacja, wiarygodny content i współpraca firmy nie tylko z agencją, ale również z własnymi pracownikami.
Jakie zmiany czekają nas w 2018 r.?
Reklama przestanie krzyczeć o promocjach, rabatach, niezwykłych okazjach czy innych standardowych komunikatach. Rok 2018 to nowe spojrzenie na kampanie w social mediach. To dzięki kreatywności, przemyślanej idei i wyróżniającej się grafice osiągniemy dobrą sprzedaż. Zaczniemy myśleć poprzez idee, aby osiągać wyznaczone cele.
Ocena obecnej kondycji branży
Nic nie wskazuje na to, żeby branża social media za moment miała się rozpaść, Facebook zniknąć, a Instagram się znudzić. Coraz trudniej jest jednak budować wartościowe zaangażowanie – zamieniamy się w masowy produkt, który bez kontroli może stracić na znaczeniu.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Skuteczny storytelling. To nie będzie łatwe, bo jak podają dane – użytkownik poświęca postowi kilka sekund. Jak więc przekonać go do tego, aby poznał nas bliżej, skupił się na dłużej, zapamiętał cokolwiek? Oto jest pytanie!
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Wirtualna rzeczywistość może mieć swoje 5 minut. W tym momencie podchodzimy do niej na spokojnie, testujemy, bawimy się, eksperymentujemy – ale na pewno znajdzie się ktoś, kto w pełni wykorzysta jej potencjał.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Musimy pamiętać, że konkurencja nie śpi. Jeśli planujemy coś zrobić, powinniśmy zacząć realizować to już wczoraj. Zanim mrugniemy, już ktoś nas wyprzedzi, a wymyślenie czegoś nowego będzie znacznie trudniejsze. Wykorzystujmy trendy jako pierwsi, zanim się znudzą. Wymyślajmy nowe rozwiązania, bawmy się formą, aby zaskoczyć użytkowników.
————————————————-
Dawid Dryniak
Wiceprezes Zarządu, Social Media London Style
Najważniejszy sukces 2017
Launch platformy Showmax, która wygrała złoto w konkursie Mixx Awards 2017. Świetny początek kampanii na portalu Youtube dzięki projektowi „Ucho Prezesa”, który po 6 odcinku został przeniesiony i kontynuowany właśnie w platformie Showmax.
Największa porażka 2017
Największą porażką można śmiało nazwać kampanię napoju energy drink Tiger. Nawiązująca do Powstania Warszawskiego, skrytykowana przez całą branżę social media, zmusiła producenta do usunięcia profilu na Instagramie.
Najważniejsza zmiana w 2017
Pomimo że Facebook Messenger jest wszystkim znany i praktycznie wypiera usługę SMS, to sam Facebook nie przestaje rozwijać swojego komunikatora. Po wyodrębnieniu go w charakterze osobnego komunikatora przyszedł czas na boty, które mają wspomóc biznes w obsłudze klienta właśnie poprzez Facebook Messengera.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Nowości takie jak Facebook Spaces czy Camera Effects, zaprezentowane podczas konferencji F8 organizowanej przez Facebooka, który niewątpliwie kreuje trendy, jeśli chodzi o social media, stawiają to wydarzenie jako najważniejsze w świecie mediów społecznościowych w roku 2017.
Najciekawsze trendy w 2017
Jako trend, który niewątpliwie rozwija się i ten rozwój może wkrótce nabrać tempa, wskazałbym personalizację sprzedaży. Aplikacje przygotowywane przez duże sieci sklepów, takie jak np. Rossmann, gdzie promocje dobierane są pod konkretnego użytkownika. Myślę, że wirtualne przymierzalnie, łączenie urządzeń mobile ze sklepami detalicznymi to kolejne ciekawe trendy, które będą postępować w 2018 r.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Wybory Prezydenckie 2017 w Stanach Zjednoczonych pokazały jednoznacznie, że problematyka Fake News to wyzwanie, z którym w zarówno w tym roku, jak i w kolejnych latach portale społecznościowe będą musiały się zmierzyć, aby zadbać o bezpieczeństwo i wiarygodność publikowanych informacji.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Filip Chajzer wielokrotnie zaskakiwał nas w 2017 roku. Jednak wskazując jego najlepszą akcję, wskazałbym zorganizowanie urodzin dziewczynce, do której nikt z klasy nie przyszedł. Akcja odbiła się echem w zagranicznych mediach.
Nie można również pominąć Allegro z kampanią Legendy Polskie.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża ma się dobrze – ciągły rozwój portali społecznościowych, nieustające zmiany, coraz to nowsze funkcjonalności mają silny wpływ na jej rozwój. Widoczne są trendy specjalizowania się agencji działających na tym rynku w konkretnych kierunkach, takich jak np. Employer Branding (zarządzania wizerunkiem pracodawców w social media).
Jakie zmiany czekają nas w 2018
To, czego możemy być pewni to zmiany w aplikacji Snapchat – nowy interfejs i rozwój analityki. Instagram również zaserwuje nam dużo zmian, m.in. Direct czyli osobny komunikator, który będzie bezpośrednią konkurencją dla Snapchata. Jego funkcjonalność to m.in. wysyłanie zdjęć z nałożonym filtrem.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Niewątpliwie zarówno teraźniejszym, jak i przyszłym wyzwaniem na kolejne lata będzie przyciąganie uwagi pokolenia Z, które jest jeszcze bardziej niecierpliwe niż pokolenie Millenialsów.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Rozwój rynku e-commerce powoduje, że duże sieci sklepów coraz mocniej stawiają na sprzedaż przez internet. Myślę, że kolejny rok może dać nam jeszcze więcej ciekawych aplikacji łączących sprzedaż zarówno detaliczną, jak i wirtualną z social media.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Myślę, że warto zwrócić uwagę na to,jak będzie rozwijać się wirtualna rzeczywistość. Myślę, że wykupienie gogli Oculus przez Facebooka spowoduje przyśpieszenie tego trendu w kolejnym roku i w następnych latach ze względu na niemal nieograniczone możliwości promocyjne dla marek.
————————————————-
Aleksandra Wojnicka, Client Service Director, Feno
Klara Zamłyńska, Client Service Deputy Director, Feno
Najważniejszy sukces 2017
Myślę, że największym tegorocznym sukcesem była kampania Biedronki “Gang Świeżaków” i jej program lojalnościowy. Wygenerowany został ogromny buzz wokół zabawek, które stały się produktem powszechnie pożądanym, marce udało się wywołać histerię wśród milionów Polaków.
Mechanizm prosty, znany nam wszystkim i jak widać w dalszym ciągu przynoszący efekty. Spójnie zbudowana platforma, wykorzystanie zasięgów, jakie dały punkty sprzedaży, aplikacja mobilna i genialnie zbudowany świat pociesznych bohaterów. Sądzę, że fakt nie wyeksploatowania tematu w pierwszej edycji zbudował jeszcze większe pożądanie i niedosyt i pozwolił na realizację drugiej edycji równie pomyślnie.
Benefitem dla mam/ rodziców było konsekwentne odniesienie do tegorocznego trendu dotyczącego zdrowego odżywiania i zdrowych produktów w diecie, co zgrabnie dopełniło kampanię.
Największa porażka 2017
O kejsie Maspexa i wpadce marki Tiger powiedziano już chyba wszystko. Od siebie dodam tylko, że każdy z nas powinien wyciągnąć z tego wnioski. Social Media są potężnym wizerunkowo (ale i biznesowo!) medium i czasy kiedy można było traktować je z pewną dozą niefrasobliwości, dawno się skończyły.
To wake up call dla wszystkich, którzy lekceważą procedury antykryzysowe i nie doceniają bezwładności komunikacji i jej potencjalnej siły rozpędu.
Jest to też bardzo ciekawy kejs pod względem sprawności reakcji marki; zaangażowania third party endorsement, wystawienia osoby samego Prezesa, a w rezultacie przekazania darowizny.
Życzyłabym nam wszystkim, aby marketerzy wykazywali się większą czujnością i respektem w stosunku do mediów społecznościowych, żeby komunikacja tam prowadzona była integralną częścią strategii marki, a nie po macoszemu traktowanym, zaniedbanym odłamkiem.
Kryzysów nie da się w 100% przewidzieć jednak na pewno możemy się do nich lepiej oraz bardziej świadomie przygotować.
Najważniejsza zmiana w 2017
…to alokacja budżetów mediowych z telewizji na internet i rosnąca świadomość dotycząca konsumpcji mediów.
Telewizja traci pozycję głównego kanału przekazywania informacji. Już teraz rolę tę przejmują media społecznościowe. To tutaj podejmujemy decyzje zakupowe, to tu konsument ma realny kontakt z marką.
Rolę informacyjną przejmuje twitter, e-commerce rozwija się na FB, IG, a nawet Snapchacie, a sukces Netflixa i wydatki na transmisje online są ostatecznym gwoździem do trumny tradycyjnych mediów.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Dużym zaskoczeniem dla mnie był Lidl, który we wrześniu tego roku wszedł na rynek z nowym produktem – ”Lidl Podróże”. Wiedziałam, że takie ruchy discountowego giganta były już wykonywane na innych rynkach europejskich, jednak zastanawia mnie fakt, czy Polacy są gotowi na takie rewolucje, co oczywiście czas pokaże. Na pewno sytuacja ekonomiczna Polaków w związku z “500+” poprawiła się i może w tym również upatruje swoje szanse Lidl. Zdecydowanie na pochwałę zasługuje odwaga marki, to już kolejny raz, kiedy Lidl wprowadza na polskim rynku innowacyjny format.
Za każdym razem doceniam takie działania, gdyż w przyszłości będą one owocowały ciekawszymi i odważniejszymi kampaniami reklamowymi.
Najciekawsze trendy w 2017
Z pewnością wprowadzenie w social media chatbotów można zaliczyć do najciekawszych trendów tego roku. Coraz częściej obsługa klienta przenosi się na profile społecznościowe marek i moderacja, z punktu widzenia kosztowego oraz czasowego, przestaje być opłacalna. Stąd też wiele firm decyduje się na stworzenie chatbotów na aplikacji Facebook Messenger, w celu podniesienia efektywności zarządzania całym procesem.
Na polskim rynku chatboty wykorzystywane są głównie w obszarze obsługi klienta lub realizacji konkursów czy loterii. Dobrze funkcjonującym przykładem jest Towarzystwo Ubezpieczeniowe Warta, które wprowadziło to narzędzie do zgłaszania i likwidacji szkód.
Jest to przykład nowego podejścia do obsługi klienta, który myślę, że będzie przez wiele firm rozwijany i wdrażany.
W kwestii trendów warto też nadmienić wzrost live streamingów czy ogólnie działań w czasie rzeczywistym typu life reactions czy kreatywne i subtelne posty typu RTM, co niestety mało kto potrafi robić jak Ikea, a raczej widzimy tendencję do nadużywania tej formy i wykorzystywania „na siłę”, często komunikacyjnie poza strategią i bez związku z marką.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Od dłuższego czasu widzimy wzrost popularności formatów video w kanałach social media. Nie byłoby to niczym nadzwyczajnym, gdyśmy mówili o 30-45 sekundowych formatach, jednakże wyzwanie, przed którym w tym roku stanęły agencje reklamowe to tworzenie przekazów reklamowych video nie dłuższych niż 6 sekund, co pozwala wyrzucić do kosza wszystkie przyzwyczajenia i nauki „starej szkoły”, gdzie marka objawiała się na koniec 30 sekundowego spotu, w scenie kulminacyjnej przedstawianej historii. Dziś mamy nie więcej niż 6 sekund, a realnie pewnie 3, żeby zdążyć przekazać to, na czym nam zależy.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Warte uwagi są kampanie kierowane do młodej grupy konsumentów, które z uwagi na audytorium są często odważniejsze i z punktu widzenia marki, bardziej ryzykowne, ale dzięki temu autentyczne, a na koniec skuteczne. Zgrabnym przykładem jest tu kampania kultowego w latach 90 piwa EB – „Tymczasem”. Na docenienie zasługuje insight wyciągnięty przez markę i platforma, która w wyniku tego powstała. Idea „Tymczasem” mówiąca o okresie pomiędzy młodością a dojrzałością jest doskonałym umieszczeniem marki w grupie celowej, ich nawykach konsumenckich, właściwie w podejściu do życia. Doskonałe zrozumienie tej grupy przejawia się we wszystkich kanałach, które w ramach kampanii marka wykorzystała; w spocie zmontowanym jak teledysk, w migawkowych ujęciach, w wykorzystaniu niestandardowej formy jaką są murale (super konsumowane w tej grupie), w kolaboracji z firmą odzieżową Koka, w teledysku 360 realizowanym na żywo, w umiejętnym wykorzystaniu Instagrama.
Podsumowując, połączenie głębokiego zrozumienia grupy z przemyślanym doborem formy i kanałów, stawia tę kampanię bardzo wysoko w naszym rankingu. Wisienką na torcie jest scenariusz promocji konsumenckiej, która na koniec dnia realizuje cele sprzedażowe GŻ.
Widać też, że wciąż na rynku jest miejsce na emocjonalne kampanie, co doskonale pokazują kejsy Allegro czy IKEI.
Ocena obecnej kondycji branży
Cały czas jesteśmy w momencie sporej zmiany rozwojowej, która niby już się dzieje, ale cały czas jest jeszcze w fazie transformacji, co widzimy obserwując naszych klientów i ich potrzeby. Zmiany dość bolesnej, bo wymagającej odwagi i przestawienia mindsetu w myśleniu o działaniach i budżetach marketingowych.
Wciąż obserwujemy, że istnieje stara szkoła wierząca w rolę telewizji z tendencją do silnego niedoszacowania digitalu. Tymczasem millenialsi jasno wskazują nam kierunki konsumpcji mediów i marki, które wcześniej za tym pójdą, sporo zyskają. Coraz częściej o skuteczności kampanii decydują media niestandardowe, które nie należą do lubianych, bo sprawiają wrażenie mniej wymiernych, jednak lekceważenie tej zmiany może przynieść poważne konsekwencje.
Poprzeczka jest coraz wyżej postawiona, bo konsument jest coraz bardziej świadomy, uczy się selektywnego odbioru komunikatów i coraz trudniej go zaskoczyć i zatrzymać. To, co kiedyś budziło podziw, dziś nie robi już na nikim wrażenia i to jest spore wyzwanie dla całej branży, żeby w tym cynizmie się nie zagubić, porzucić utarte schematy i tworzyć nowe rzeczy.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Musimy pogodzić się z dalszymi spadkami zasięgów organicznych stron na Facebooku. Coraz większa skuteczność w monetyzacji tego serwisu sugeruje, by na dobre zacząć traktować FB typowo mediowo i pogodzić się z faktem, że przestaje to być narzędzie do budowania komunikacji 2.0 z konsumentem, a zaczyna spełniać rolę bardziej jak kampania displayowa. Zrozumienie tego faktu to też zmiana częstotliwości komunikacji i jej charakteru.
Jesteśmy też przygotowani na to, że rok 2018 będzie czasem dalszego rozwoju formatów video, jeszcze większej kondensacji form, jeśli chodzi o czas ich trwania i kontaktu konsumenta z marką, zwiększającej się wciąż konsumpcji treści na mobile’u oraz odkrywania takich kanałów jak Instagram czy Snapchat, o których istnieniu już wiemy, ale wciąż niewiele marek może pochwalić się ich zrozumieniem i sprawnym dostosowaniem contentu i wykorzystaniem oferowanych przez nie możliwości.
Egzekucja tych punktów będzie poważnym sprawdzianem dla marketingowców i pokaże czy odrobili swoją pracę domową, jeśli chodzi o zrozumienie tych zmian i umiejętność wdrożenia na nich strategii.
Tyle jeśli chodzi o wyzwania, ale może też warto powiedzieć o szansach, a taką jest bez wątpienia precyzyjne targetowanie komunikatów reklamowych, które pozwala nam wyselekcjonować bardzo ściśle określone grupy celowe, zarówno pod kątem geolokalizacji, zawężonej obecnie do naprawdę ciasnego promienia, jak i po zainteresowaniach, co w połączeniu z retargetingiem przynosi naprawdę wymierne budżetowo korzyści.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Wyzwaniem będzie dostosowanie strategii marek do nadchodzących zmian. Bardziej dojrzałe i mniejsze marki przeformułują swoje strategie i dostosują się do wymagań rynku, konsumenta i mediów, ale część stanie przed wyzwaniem, by istniejące strategie zaadaptować do tych realiów.
Z innej beczki, dużo pracy jest do odrobienia w kwestii zarządzania contentem i tzw. content recyklingiem. Rośnie ilość kanałów, w których marki się komunikują, a nie istnieją studnie bez dna, z których można go czerpać, musimy się nauczyć mądrze i do cna go wykorzystywać.
Pozyskiwanie jakościowych, a co najważniejsze własnych, autorskich treści jest kosztowne, dlatego planując produkcję powinniśmy od razu mieć na uwadze wszelkie możliwe kanały i formy wykorzystania bazowego materiału. Przykładem niech będzie przygotowanie materiału pod kwadratowy format na facebooka przy okazji realizacji spotu do kina czy telewizji czy umiejętność adaptacji artykułu na użytek twittera, newslettera czy strony www. Content jest jak woda, musimy go oszczędzać i zmyślnie wykorzystywać.
Wyzwaniem dla marek będzie też eksplorowanie nieodkrytych i niewykorzystywanych dotąd w pełni grup targetowych takich jak osoby homoseksualne czy ojcowie.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Od kilku lat, co roku słychać, że będzie to rok mobile. Spokojnie można dalej odpowiadać w ten sam sposób, pewnie konsumpcja SM z 70-80% zbliży się prędzej czy później do blisko 90%…
Z punktu widzenia realizowanych działań, widzimy, że rośnie rola Influencerów i to jest spora zmiana, którą warto nadmienić. Oczywiście już od kilku lat mają swoje miejsce, zasięgi i rolę, jednak już teraz na rynku widać przejawy mądrego ich wykorzystania i rosnącej świadomości. Nie możemy lekceważyć ich roli. Kiedyś ograniczeni do roli testerów w rozliczeniu barterowym (za reklamowany produkt) zamieszczali kryptoreklamy, potem, wraz ze wzrostem świadomości pobierali wynagrodzenie i uczciwie informowali swoich czytelników/ widzów o współpracy z marką i sponsorowanym charakterze wpisu, dziś urośli do mocnego medium, niezwykle wpływowego i mocno osadzonego w świadomości dzisiejszych konsumentów (nie tylko młodych!). Podoba mi się, w jaką stronę to idzie. Z jednej strony Instagram wprowadził opcję oznaczenia komunikatów tworzonych na zlecenie marek, Influencerzy wychodzą ze swoich blogów i vlogów do szerokich mediów (przykład Maffashion dla Kontigo, Macademian dla Mytaxi czy Deynn dla perfumerii), a z drugiej strony widać pewną dojrzałość i zrozumienie rynku oraz tego, że reklama by była autentyczna, nie może nachalnie niczym spot telewizyjny eksponować brandu, czego przykładem są współprace, które mają dyskretny branding lub nie mają go w ogóle, ale przez grupę celową są doskonale odczytane. Także „make the logo bigger” odchodzi do lamusa.
Na uwagę zasługują tu też inne grupy, do tej pory nie wykorzystywane, jak osoby starsze, które również posiadają swoja przestrzeń w blogosferze.
Jesteśmy też przygotowani i z ciekawością obserwujemy rozwój wszelkiego rozwoju aplikacji zaawansowanych technologicznie, jak spięcie pay pala z messengerem, czy takich innowacji jak aplikacja Volvo służąca do konfiguracji samochodu via Facebook.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
W naszych wartościach główne miejsce zajmuje edukacja, zarówno wewnątrz agencji, jak i pośród naszych klientów. W kolejnym roku, tak jak i w poprzednich latach będziemy dbać o rozwój własnych kompetencji, które pozwolą nam nadążyć za zmieniającym się rynkiem i konsumentem by móc ze szczególną czujnością przeprowadzić przez cały proces naszego klienta oraz jego markę. Właściwy przekaz, komunikowany we właściwym, to znaczy dobranym zgodnie z insightami z TG kanale, sprawia, że komunikacja jest relewantna. Co jednak w sytuacji, kiedy inne marki też już to wiedzą i też stosują? Wynik tego jest taki, że konsument jest bombardowany reklamami, z których wszystkie są tak samo dobre lub tak samo złe. Podstawowym wyzwaniem dla wszystkich marketerów jest zmaganie się z faktem, że konsumenci nie ufają już standardowym przekazom reklamowym, dlatego życzymy sobie jak i innym intuicji i kompetencji, które pozwolą nam przejść przez kolejny rok pełen wyzwań, bez strat, a najlepiej z sukcesem.
————————————————-
Katarzyna Legutko
Media Manager, ContentHouse
Najważniejszy sukces 2017
Firmy coraz poważniej podchodzą do obsługi klientów w mediach społecznościowych. Obecnie już niewiele z nich traktuje ten kanał komunikacji z pobłażaniem, natomiast wiele tworzy na Facebooku czy na Instagramie regularne biuro obsługi klienta. Teraz już mało kto zastanawia się nad sensem obsługi klienta w mediach społecznościowych. Obecnie głównym wyzwaniem dla firm w tym zakresie staje się poprawa jakości tej obsługi i skrócenie czasu oczekiwania klienta na rozwiązanie jego problemu.
Największa porażka 2017
Oczywiście, pierwsza nasuwająca się odpowiedź – kontrowersyjny post Tigera dotyczący Powstania Warszawskiego. Abstrahując od tego, czy była to akcja zamierzona czy też nie, większość internautów uznała to posunięcie za skandaliczne.
Najważniejsza zmiana w 2017
Całkowity odwrót Facebooka od YouTube i innych portali video. W serwisie Marka Zuckerberga nie obejrzymy już bezpośrednio w poście filmów opublikowanych na YouTube czy Vimeo. Teraz Facebook traktuje video link posts dokładnie tak samo, jak inne wpisy z linkiem. Co to oznacza? Aby obejrzeć film, użytkownik będzie musiał kliknąć w link w poście, który przeniesie go do YouTube czy Vimeo. Prawdopodobnie spowoduje to spadek liczby wyświetleń filmów pochodzących z Facebooka. To zaś może utrudnić życie twórcom działającym na YouTube i markom prowadzącym komunikację video. Facebook po raz kolejny pokazał, że stawia wyłącznie na własną platformę do udostępniania treści wideo.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Rewolucja na Twitterze, która zelektryzowała internautów, czyli dwukrotne zwiększenie limitu znaków we wpisie do 280. Spotkało się to z entuzjazmem części użytkowników tego serwisu. Inni natomiast twierdzą, że zmiana ta zabiła sens istnienia Twittera. Zwięzłość komunikacji, która była siłą tego medium, przestaje nią być.
Najciekawsze trendy w 2017
Popularyzacja treści video w mediach społecznościowych. Facebook aktualnie stawia na treści multimedialne publikowane bezpośrednio na tym portalu. Jeśli chcesz mieć większe zasięgi organiczne, postaw na video content marketing.
Kolejny trend – rosnąca jakość publikowanych treści. Większą dbałość o content wymusił na markach sam Facebook, który zintensyfikował swoją walkę z fake newsami.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Zmiana sposobu myślenia, choć jeszcze nie całkowita, o treściach video w mediach społecznościowych. Wokół nich narosło sporo mitów, które powstały w wyniku stawiania znaku równości między video w Internecie a reklamą telewizyjną. Wielu nadal uważa, że tworzenie video contentu jest bardzo czasochłonne i drogie.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Coraz mocniej do głosu dochodzi nowa grupa konsumentów, jeszcze bardziej wymagająca od poprzednich, czyli pokolenie Z, urodzone po 2000 roku. To właśnie dzisiejsi nastolatkowie, wychowani na mediach społecznościowych, wymuszają na markach zmianę sposobu komunikacji w tym kanale. Ważna stanie się autentyczność i rozwiązania oparte o nowe technologie.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
- Wzrost wydatków na kampanie reklamowe w mediach społecznościowych
- Wzrost znaczenia video w działaniach marketingowych marek, głównie transmisji na żywo
- Popularyzacja chatbotów w obsłudze klienta na Facebooku
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Jak zawsze – na użytkownika, jego preferencje i zachowania. W związku z tym szczególnie ważna stanie się analityka działań prowadzonych w mediach społecznościowych, co ułatwić powinien nam Facebook Analytics – stale rozbudowywane narzędzie analityczne od Facebooka.
————————————————-
Anna Ledwoń
Dyrektor kreatywny w agencji More Bananas
Najważniejszy sukces 2017
Głównie – zrozumienie. I już spieszę, z wyjaśnieniami.
Zrozumienie, że Social Media, to nie tylko Facebook. Ale także Instagram, Snapchat, YouTube, a z czego szczególnie się cieszy moje serce – coraz częściej Spotify, Quora czy LinkedIn.
Zrozumienie, że kluczem do prowadzenia skutecznych działań w Social Media (nie)stety jest budżet. Bo nawet najlepsza kampania nie obroni się, jeżeli do nikogo z nią nie dotrzemy. W szczególności zrozumienie tego przez mniejsze firmy, które bały się wydawać budżet na Facebooka.
Zrozumienie, że social media to “tylko” narzędzie, które powinno być częścią jakiejś większej strategii, a przede wszystkim, same działania w social media powinny być oparte na takowej. Coraz mniej jest profili i działań prowadzonych ad hoc, po omacku, bez analiz i kontroli efektów.
Dopiero chyba w tym roku mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że mamy profesjonalizację działań w mediach społecznościowych. A to sukces!
Największa porażka 2017
Co roku pisząc podsumowania do głowy przychodziło mi tysiące dobrych kampanii bezpośrednio powiązanych z social media i toczących się głównie tam. W tym roku w mojej głowie pojawiła się jedynie pustka. Owszem – były dobre kampanie content czy influencer marketingowe, które odbywały się również w SM, ale… kluczem jest słowo “równie”. Także największą porażką jest dla mnie brak spektakularnej kampanii w tym medium.
A już bardziej bezpośrednio: rozpier(d)lol, który zafundował nam Tiger. Tutaj bez zbędnego komentarza.
Najważniejsza zmiana w 2017
Instagram ze swoim Insta Stories i 200 mln użytkowników pokonujący Snapchata, który ma ich 50 mln mniej.
Więcej spektakularnych porażek w mediach społecznościowych, niż spektakularnych kampanii, o których mówiłoby się tygodniami.
Społeczna solidarność! Oczywiście istniała już wcześniej, ale dopiero w tym roku poczułam, że media społecznościowe potrafią zjednoczyć ludzi w słusznej (i często niestety niesłusznej też) sprawie.
I już mniej optymistycznie: spadek zasięgów na Facebooku. Ale… to nie jest sytuacja bez wyjścia, a raczej wyzwanie dla wszystkich specjalistów i marketerów na 2018 rok.
Jednocześnie walka Facebooka z Youtubem osiągnęła chyba “apogeum”. 😉 Youtube zresztą zareagował natychmiast m.in. wprowadzeniem zakładki społeczność. Beta testy co prawda odbywały się już w 2016 roku, ale dopiero teraz ludzie zaczęli z niej tak naprawdę korzystać.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
#CzarnyProtest i ponownie nawiąże do budowania solidarności i jedności.
Zmiana wyglądu LinkedIn (nareszcie!)
Być może mniej znaczące, ale dla mnie to koniec pewnej epoki, czyli zamknięcie przez Twittera serwisu Vine.
Pokusiłabym się również o dodanie tutaj możliwości tworzenia albumów zdjęć na Instagramie.
A dla wtajemniczonych: zdecydowany sukces internetowych past i można powiedzieć powrót do korzeni Internetu jeżeli chodzi o tego typu treści! Malcolm XD ze swoim fanpage na Facebooku jest twórcą doskonałym; nie mówiąc o sukcesie filmu Fanatyk, którego nie udałoby się osiągnąć bez Facebooka.
Najciekawsze trendy w 2017
Bez dwóch zdań: grupy dyskusyjne! Zresztą “dyskusja, komunikacja i budowanie społeczności” powinny być kluczowymi pojęciami w tym roku.
Niezaprzeczalnie również wykorzystywanie botów w Messengerze. W tym momencie jest ich ponad 100tys. miesięcznie! Budowanie relacji z odbiorcami 24 godziny na dobę jeszcze nigdy nie było tak proste.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Umiejętne wykorzystywanie botów oraz efemerycznych, ulotnych treści. Każdy chciał je mieć, nie każdy wiedział jak i jak je wykorzystać przez co powstawało naprawdę sporo… niewypałów. 🙂
Walka ze stale zmniejszającymi się zasięgami Facebooka także była zdecydowanym wyzwaniem, ale myślę że dzięki profesjonalizacji działań i świadomości, że Facebooki jednak “zapłacić trzeba” udało się nam ją chociaż chwilowo wygrać. 🙂
Jednakże wg mnie najtrudniejszym wyzwaniem było pojawienie się na rynku konsumenckim pokolenia “Z”. Zupełnie nowej grupy docelowej, która wyznaje inne wartości i urodziła się oraz wychowała w zupełnie innym świecie, niż “nasz”.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Netflix – całościowo, zawsze, wszędzie w każdej postaci! To, co oni robią ze swoimi fanami jest prawdziwym mistrzostwem. Chcesz idealnie poprowadzić media społecznościowe? Po prostu: poznaj swoją grupę docelową. Czasami wystarczy jedno zdanie – bez grafiki – aby podbić serca tłumów. Ich działania przy okazji premier nowych seriali (Sweet mother of Stranger Things!), mariaże ze Spotify, prostota połączona z ogromną dawką kreatywności są dla mnie niedoścignionym wzorem w tym roku.
Ocena obecnej kondycji branży
Niech odpowiedzią na to pytanie będzie punkt pierwszy. Jestem z nas dumna!
Za wyjątkiem paru wpadek po drodze, które chyba długo będziemy przywoływać jako przykłady anty – social mediów.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Główną i kluczową zmianą dla mnie jest Pokolenie Z jako strategiczna grupa odbiorców naszych kampanii. Ich wejście na rynek konsumencki nie będzie dla nas – marketerów proste. Inaczej konsumują media społecznościowe, urodzili się z telefonem w ręku; a jednocześnie stawiają na wartości i coś więcej, niż sama cena produktu.
To będzie jak dla mnie, a przynajmniej taką mam nadzieję – rok przełomowych, innowacyjnych kampanii. 🙂
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Jak wyżej – Pokolenie Z! Podejrzewam, że dalsze cięcie zasięgów przez Facebooka i nie chcę być złą wróżką, ale i pewnie Instagrama.
Skuteczna i umiejętna implementacja botów, a przede wszystkim znalezienie balansu w tym wszystkim. Kontakt z użytkownikiem w ten sposób 24 godziny na dobę jest nieoceniony, ale nie chciałabym, abyśmy zapomnieli o najważniejszym. Social media to ludzie. Po dwóch stronach barykady. Nie tylko odbiorcy.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Powtórzę trend, o którym pisało się chyba najwięcej w 2016 roku, czyli dalszy nacisk kładziony na treści video, w tym video 360 oraz transmisje na żywo.
Dalszy rozwój chat botów oraz grup dyskusyjnych. Generalnie mocno stawiam również na sztuczną inteligencję w 2018 roku – to nadal nie jest technologia, na którą może pozwolić sobie każdy, ba (!) niewieku marketerów. Ale myślę, że będzie się to zmieniać wraz z rozwojem technologii.
Rok 2017 był poniekąd rokiem contentu efemerycznego. Walczyliśmy w ten sposób z FOMO, odbiorcy chcieli pokazać coś już, teraz – w naturalny sposób, niekoniecznie dopieszczony, ale prawdziwy. Ja spodziewam się natomiast lekkiego odejścia w stronę contentu, który jednak “zostaje z nami na dłużej”. Zresztą już teraz, parę dni temu Instagram pozwolił na archiwizacją stories, a wcześniej ich zapisywanie.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Na kreatywność! I na CZŁOWIEKA. Nowe technologie, boty, wirtualna rzeczywistość, automatyzacja w marketingu… Mam nadzieję, że oprócz kodu napisanego przez programistów i coraz to nowych rozwiązań nie zabraknie nam opowiadania naprawdę ciekawych historii; tworzenie treści, które mają znaczenie i niosą ze sobą coś więcej, niż chęć sprzedania kolejnego projektu; że nie zabraknie nam zwykłych ludzkich emocji.
Ale o samych nowych technologiach nie sposób nie pisać. Teraz – jako marketerzy – powinniśmy być nie tylko humanistami, socjologami, analitykami, ale również “programistami”, a przynajmniej wiedzieć, co w trawie piszczy. Virtual marketing, augmented reality? To dzieje się na naszych oczach, zresztą sam Zuckerberg zapowiedział w kwietniu tego roku, że AR to przyszłość Facebooka.
Ma muzykę! Prywatnie – jako zagorzały meloman – jestem zachwycona tym, co dzieje się w marketingu muzycznym. Kontynuacja Męskiego Grania Żywca, Jimek i Projekt 30/90, Dawid Podsiadło i Sokół, SPOTIFY i jego spory udział w kampaniach marketingowych i sam zresztą jego marketing i obecność w mediach społecznościowych. Działania wytwórni Czeluść na Facebooku (chapeau bas), komunikacja Nergala i Behemotha na fanpage, która podbija serce tłumów i nie boi się kontrowersji, Fan Take over Depeche Mode. Ja tylko pytam CO PRZYNIESIE NOWY ROK. Bo na pewno przyniesie coś fantastycznego i już przebieram nóżkami! Mówi sie: video first, a ja powiem: music first!