fot. unsplash.com
Nowe formaty treści
Skończyły się czasy, w których wystarczył firmowy blog i informowanie o nowych artykułach na Facebooku. Zespół dobrych copywriterów to także za mało. Liczyć się będzie nie tylko pozycja treści w wynikach wyszukiwania, ale również (albo przede wszystkim) ich atrakcyjność, różnorodność oraz dopasowanie do potrzeb grupy docelowej. Coraz większą rolę spełniać będą inne formy treści, takie jak: infografiki, webinaria, magazyny online czy e-booki. Nowatorskie i elastyczne podejście do publikacji contentu wciąż będzie w cenie.
Zobacz również
Content video
Wzrost znaczenia contentu video, który mogliśmy obserwować w tym roku, nie obniża się, a wręcz przeciwnie. Warto wyodrębnić go jako osobny trend wśród prognoz na marketingowy nowy rok. Szczególnego znaczenia nabiera live video – to dobra wiadomość dla tych, którzy nie wiedzą, jak przygotować profesjonalny film albo ich budżet na ten cel jest niewielki (do transmisji na żywo wystarczy zwykła internetowa kamera). To tendencja, której należy się przyjrzeć szczególnie wyraźnie. Badania przeprowadzone przez Livestream wykazały bowiem, że aż 80% badanych woli live video niż czytanie postów na blogu.
Przejrzystość i szczerość
Współcześni konsumenci są mocno wyczuleni na próby manipulacji, mijania się z prawdą i na zapewnienia producentów dotyczące wysokiej jakości ich produktów. Content marketing może okazać się dużą pomocą dla wszystkich, którzy chcą budować wizerunek swojej marki jako działającej fair – to szerokie pole na współpracę z influencerami, blogerami czy youtuberami (zwłaszcza w kontekście punktu nr 2). Jak pokazują statystyki, opinie innych użytkowników, a zwłaszcza znajomych, są dla konsumentów kluczowe w budowaniu zaufania do marki.
Większa rola dystrybucji contentu
Kolejną zmianą, jakiej można się spodziewać, jest zwiększenie roli dystrybucji wygenerowanych treści. Sieć jest mocno nasycona informacjami, niemal każda firma poważnie podchodząca do swojej promocji prowadzi działania content marketingowe. Jednocześnie content, bez znaczenia w jakiej formie, trafia do coraz bardziej wymagających odbiorców. Potrzebna jest więc spójna strategia dotycząca poszczególnych kanałów social media i innych sposobów promocji treści. Warto znaleźć w budżecie środki na zatrudnienie specjalistów, którzy nie tylko stworzą odpowiedni content, ale będą potrafili wyprofilować go pod konkretny sposób dystrybucji i promocji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Treści dopasowane do urządzeń mobilnych
Popularność urządzeń mobilnych nie jest nowością ani zaskoczeniem. Większość użytkowników sieci od dawna wybiera smartfony i w 2018 roku nic się pod tym względem nie zmieni. Tworząc treści, trzeba więc zadbać o to, by były dostosowane do urządzeń mobilnych, zwłaszcza, jeśli będą to treści w formie infografik czy video.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Internet rzeczy
Internet rzeczy, Internet of Things, to termin, którym określa się komunikację między urządzeniami elektronicznymi. Bazują na nim rozwiązania w inteligentnych domach, w którym poszczególne urządzenia wysyłają pomiędzy sobą wiadomości i polecenia. W kontekście content marketingu – to przede wszystkim zawartość audio i oderwanie go od tradycyjnej sfery wizualnej, tekstów i obrazów. Przykładem może być Alexa, czyli osobisty asystent wypuszczony na rynek przez Amazona. Powie Ci, jaka jest pogoda w Tokio i przypomni, co masz do zrobienia. To oczywiście zaawansowana technologia, ale tworząc współczesny content, dobrze jest zwracać uwagę na serwisy głosowe, dzięki których odbiór treści będzie możliwy wszędzie, nie tylko podczas przeglądania smartfona.
Dokumentacja i analiza
Ponieważ content marketing staje się bardziej rozbudowany, coraz więcej marketerów dokumentuje i gromadzi wyniki analiz. Wskaźniki wzrostu generowane przez konkretną treść warto przeanalizować nie tylko pod względem treści samej w sobie, ale także jej dystrybucji, kanałów social media, promocji i przeznaczonego na nią budżetu, a nawet szkoleń pracowniczych. Tylko w ten sposób można dowiedzieć się, co dokładnie wpłynęło na polepszenie wyników. Prowadzenie dokumentacji powinno pomóc w samodzielnym prognozowaniu trendów na kolejne lata.
W 2018 roku content wciąż pozostanie podstawą działań marketingowych. Social media, blogi, mailingi, video, podcasty czy LP – różnorodne treści będą towarzyszyć klientom podczas całego procesu zakupowego, aż do finalizacji transakcji. Śledź zmiany, jakie w branży następują dynamicznie, by nie dać się wyprzedzić konkurencji.