NowyMarketing prognozuje rok 2018: PSB - Mrówka

NowyMarketing prognozuje rok 2018: PSB - Mrówka

O podsumowanie roku 2017 i prognozy na 2018 poprosiliśmy przedstawicieli wielu marek. Na nasze pytania odpowiedział również Mirosław Lubarski, Członek zarządu, dyrektor marketingu Grupy PSB Handel S.A.

Najważniejsze wydarzenie dla Państwa marki w 2017 roku

W tym roku sieć marketów PSB-Mrówka obchodziła jubileusz 15-lecia istnienia na krajowym rynku dystrybucji sektora dom i ogród. Jego zwieńczeniem była ogólnopolska loteria z kilkuset nagrodami, w tym z nagrodą główną – autem marki BMW. Poszczególne markety organizowały w czerwcu lokalne festyny oraz konkursy sprzedażowe.

Drugim ważnym wydarzeniem było uruchomienie własnego e-sklepu w domenie sklepmrowka.pl. Przez ostatnie dwa lata Grupa prowadziła sprzedaż wyłącznie przez platformę Allegro. Własny sklep wprowadził firmę na zupełnie inne arkany e-commerce.

Najważniejszy sukces dla Państwa marki w 2017 roku

To był rok dalszego dynamicznego wzrostu sieci – przybyło nam 38 marketów, sezon kończymy łączną ilością 268 placówek. Jesteśmy najliczniejszą siecią sklepów sektora DIY w Polsce. Marka Mrówka jest rozpoznawalna przez 57% rodaków. Nastąpił także szybki wzrost jej rozpoznawalności w Internecie. Jesienią otrzymaliśmy tytuł Superbrands, wyboru tego dokonali sami konsumenci – 10 tysięcy respondentów.

Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa marki w 2017 roku

Sieć Mrówka tworzą niezależne firmy rodzinne, każda z nich ma nieco odmienny asortyment (średnio 20 000 produktów). Największą wartością dla klientów internetowych jest umożliwienie sprawdzenia dostępności danego produktu w lokalnym markecie. Właśnie kończymy prace nad modułem, który da takie możliwości.

Najciekawsze trendy dla Państwa marki w 2017 roku

Uruchomienie e-sklepu otworzyło naszą firmę na kolejny kanał prezentowania oferty handlowej, dzięki czemu sieć Mrówek w pełni zaczyna działać w modelu omnichannel marketing. E-sklep pozyskał zupełnie nową klientelę – tylko 10% kupujących pochodzi z miejscowości, w których są zlokalizowane placówki stacjonarne.

Jak oceniają Państwo obecna kondycję branży marketingowej w Polsce?

Kondycja branży marketingowej jest bardzo mocno związana z kondycją gospodarki krajowej i globalnej. Sądzimy, że w roku 2018 będą wzrastały wydatki na Internet. Głównym medium reklamowym pozostanie telewizja. Dla prasy będzie to kolejny rok z malejącymi wpływami reklamowymi.

Jakie macie Państwo najważniejsze plany na 2018 rok?

Planujemy stałe powiększanie oferty handlowej, obecnie e-sklep posiada bazę 7 000 pozycji katalogowych – docelowo oferta ta wzrośnie kilkukrotnie. W dalszym ciągu będziemy powiększać sieć placówek stacjonarnych, w roku 2018 planujemy dokonać co najmniej 40 nowych otwarć. Nasze zasoby porad, bardzo ważny aspekt w sektorze dom i ogród, będziemy poszerzać o treści video.

Nadążając za trendami, planujemy rozbudowę obecnej videoteki (160 filmów) o nowe produkcje dotyczące porad, inspiracji oraz niezbędnej wiedzy o zastosowaniu danych technologii i systemów naszej branży.

Jakie wyzwania czekają Państwa w 2018 roku?

Obecne potrzeby klientów, szczególnie w naszym sektorze, odzwierciedlane są efektem ROPO i odwróconego ROPO, w związku z tym, uwzględniając specyfikę sieci (różne firmy), ogromnym wyzwaniem będzie wprowadzenie możliwości obejrzenia przez klienta towaru w witrynie e-sklepu i jego odbiór w najbliższej placówce stacjonarnej, i odwrotnie. Dużym zagadnieniem jest optymalizacja kosztów logistyki – mamy w ofercie wiele produktów gabarytowych, niestandardowych do przesyłek kurierskich. Tylko automatyzacja i optymalizacja tych procesów w nowoczesnym magazynie pozwoli na dostarczenie wysokiej usługi w dobrej cenie. Będziemy dalej rozwijać naszą obecność w e-commerce, dlatego też zwiększymy naszą aktywność w social mediach.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018 roku?

Nasza aktywność handlowa w e-commerce rośnie w tempie kilkukrotności rok do roku. W zakresie porad dla klientów znacząco wzrośnie rola contentu w tym video i komunikacji w mediach społecznościowych. Przewidujemy, że w kolejnym roku będzie rozwijał się e-mail marketing. Formy display będą schodziły w kolejnych latach na drugi plan. Warto również odnotować rosnącą rolę blogosfery.

Czy planują Państwo istotne zmiany w strukturze budżetu na 2018 r.? Czy któreś kanały znacząco stracą lub zyskają na znaczeniu?

Na przyszły rok planujemy zwiększenie udziału Internetu kosztem mediów tradycyjnych i outdooru w naszym budżecie marketingowym. W budżecie pojawią się pozycje dotyczące tworzenia contentu w tym video.

 

O rozmówcy:

Mirosław Lubarski
Członek zarządu, dyrektor marketingu Grupy PSB Handel S.A.

Wykształcenie wyższe z zakresu geografii (UMCS) oraz z zarządzania – MBA (Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w W-wie).

W latach 1984-1987 pracownik naukowy UMCS w Lublinie, kolejne trzy lata przepracował w Przedsiębiorstwie Geologicznym w Kielcach. W 1991 r. tłumacz literatury z języka angielskiego. W latach 1992-1995 asystent dyrektora handlowego i 1996-1997 kierownik działu sprzedaży w Nida Gips sp. z o.o., odpowiedzialny głównie za eksport.

W 1998 r. objął stanowisko dyrektora marketingu i eksportu Grupy Polskie Składy Budowlane.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij