CSR na świecie, czyli jak działają najwięksi

CSR na świecie, czyli jak działają najwięksi

Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli CSR zdobywa coraz więcej zwolenników. Razem ze wzrostem świadomości osób zarządzających największymi firmami w Polsce rośnie też liczba działań CSR-owych. Na czym skupiają się rodzime firmy, a jak działania CSR-owe realizuje się na świecie?

Przyglądnijmy się temu zagadnieniu z bliska.

Na początek skupmy się na polskich firmach. Z raportu “Forum odpowiedzialnego biznesu” wynika, że działania CSR-owe prowadzone są przez różne branże. Te związane z finansami, czyli Euro Bank S.A. i BRE Bank uczą, w jaki sposób firma może przyczyniać się do podnoszenia praktycznej i przydatnej wiedzy biznesowej. Euro Bank S.A. wspiera więc edukację młodych przedsiębiorców, menedżerów, pomaga im wejść na rynek pracy. Natomiast BRE Bank stworzył narzędzie do oceny poziomu innowacyjności w firmach.

Inne działania podejmują Coca-Cola oraz Henkel, które współpracę biznesu z organizacją pozarządową opierają na wykorzystaniu kompetencji i doświadczenia w zakresie rozpoznawania problemów w otoczeniu firmy. W przypadku firmy Polkomtel mamy do czynienia ze wspieraniem sektora publicznego poprzez oddanie do dyspozycji służb ratunkowych nowoczesnych technologii i kompetencji w zakresie zarządzania nimi. Kompania Piwowarska skupiła się natomiast na uwrażliwianiu różnych interesariuszy na określony problem społeczny, a także zachęca do podejmowania próby rozwiązania go.

Klasycznym przykładem CSR jest Pomoc Mierzona Kilometrami firmowana przez T-Mobile. Akcja została zapoczątkowana w 2013 roku, angażuje wiele osób, które biegają, chodzą, jeżdżą na rowerze, aby pomagać osobom chorym w powrocie do sprawności. Poprzez bardzo proste kroki - zainstalowanie stosownej aplikacji i zarejestrowanie się, zbierane są informacje o przebytych kilometrach, które przeliczane są na kwoty wpłacane na rzecz Fundacji TVN Nie Jesteś Sam oraz potrzebujących finansowego lub rzeczowego wsparcia.  

Wiele firm dołącza do akcji ogólnopolskich. Z roku na rok coraz więcej podmiotów angażuje się w Szlachetną Paczkę, pomagając rodzinom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej.

To tylko część przykładów z naszego podwórka. Jak wygląda sytuacja na świecie, a zwłaszcza za wielką wodą? 

Firma Timberland rozpoczęła na Haiti działania, które pozwalają przekształcić plastikowe butelki zebrane z ulic wyspiarskiego kraju w materiał używany w produkcji obuwia, t-shirtów i toreb, dzięki czemu uzyskała B Corporation certification. Certyfikat ten wymaga od firm spełnienia norm zrównoważonego rozwoju społecznego i norm środowiskowych, spełnienia standardów odpowiedzialności i zapewnienia społeczeństwu działań transparentnych. Timberland ma także na swoim koncie spot:

KIND Snacks wyrzucając 45 485 funtów cukru w samym środku Times Square w Nowym Jorku, postanowił pokazać, ile amerykańskich cukierków konsumuje się co pięć minut. Przebieg akcji można zobaczyć tutaj:

Na ulice Nowego Jorku, podczas Zgromadzenia Ogólnego ONZ, wyruszył również UNICEF: 27 pustych autobusów szkolnych symbolizowało 27 milionów dzieci pozbawionych edukacji w strefach działań wojennych. Twarzą, a właściwie twarzyczką kampanii jest młodziutka Syryjka, sama w jednym z autobusów, które mają zwrócić oczy świata na ten problem.

W innym kierunku ze swoim CSR poszedł Burger King, który… zaprowadził swoją kultową maskotkę, króla, do fryzjera, by zgolić mu brodę i wąsy dla akcji Movember. Inicjatywa ta ma zachęcać mężczyzn do badań profilaktycznych, aby ewentualnie jak najwcześniej wykryć raka jąder i prostaty. Działania te wsparł specjalnie przygotowany spot reklamowy:

Coraz większa świadomość dotycząca potencjalnych zagrożeń powoduje także, że firmy coraz częściej decydują się na współpracę pomiędzy sobą. Danone i Nestle połączyły siły, tworząc Natur'ALL Bottle Alliance z firmą badawczą Origin Materials, celem jest produkcja 100-procentowej bio-butelki PET nadającej się w całości do recyklingu. Jak będzie przebiegała ta współpraca, możecie zobaczyć poniżej:

Nic tak nie jednoczy ludzi jak katastrofy, dlatego wiele firm zdecydowało się na pomoc ludziom, którzy w nich ucierpieli. I tak Firma Procter & Gamblei Whirlpool podjęły współpracę w celu stworzenia kompleksowego rozwiązania w zakresie usuwania skutków katastrof po serii trzęsień ziemi we Włoszech. We współpracy z włoskim departamentem ochrony ludności podarowano poszkodowanym 10 mobilnych pralni, z których każda wyposażona była w pralki, suszarki i żelazka (Whirlpool, Indesit i Hotpoint) oraz detergenty do prania P & G (Dash i Lenor). Zostały zainstalowane w modułach kontenerowych, dzięki czemu gwarantowały pomoc obywatelom dotkniętym trzęsieniem ziemi. Natomiast Tesla, zajmująca się produkcją samochodów elektrycznych, współpracowała z lokalnymi urzędnikami rządowymi Portoryko w celu przywrócenia zasilania szpitala San Juan Hospital del Niño, a także wdrożenia sześciu nowych projektów baterii na wyspach Vieques i Culebra. Firma Turo, oferująca usługi carpoolingu, oferowała bezpłatny dostęp do samochodów Turo osobom, które ucierpiały w wyniku pożarów w North Bay.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij