TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Pokolenie Z – generacja z technologią w DNA

Pokolenie Z – generacja z technologią w DNA
W 2020 roku stanowić będą 40% wszystkich konsumentów amerykańskich. Pokolenie, które nie zna świata bez komputera, a internetem po prostu oddycha. Następcy millenialsów, inaczej postrzegający siebie, otoczenie i świat marek.
O autorze
4 min czytania 2018-02-19

fot. depositphotos.com

Dorastające w społeczeństwie zorientowanym na „mieć” i wystawione na działanie brandów jak chyba żadne inne pokolenie do tej pory. Pokolenie Z – jak do niego dotrzeć, jak zrozumieć?

Pokoleniem Z określa się osoby urodzone pomiędzy rokiem 1990 a 2010. Niektórzy zawężają te granice, mówiąc o ludziach urodzonych po 1995, a nawet 2000 r. Jakbyśmy jednak tych zakresów czasowych nie przyjęli, chodzi o pokolenie (pierwsze takie!) dorastające w epoce wszechobecnej technologii: internetu, mediów społecznościowych, smartfonów. To ludzie, którzy nie znają analogowego świata, żyją wirtualnie, a zwykła rzeczywistość w sposób naturalny i płynny przenika do sfery on-line i na odwrót. To pokolenie, które technologię ma w DNA, ale również takie, które dorastało we względnym dobrobycie, zwłaszcza, gdy pochodzi z rodzin potrafiących w pełni wykorzystać szanse i możliwości przełomu wieków. Z jednej strony mamy więc wygodę dzieciństwa i lat młodości oraz odpowiednią, wszechstronną edukację, z drugiej zaś przekonanie, że własnym wysiłkiem można osiągnąć sukces (77% z nich wierzy, że będą musieli pracować ciężej niż rodzicie) oraz że przyszłość jest w ich rękach.

Oczywiście, jak w przypadku sięgania po każdą teorię pokoleniową, należy mieć świadomość pewnego generalizowania cech oraz wielu uproszczeń, istnieje również szereg czynników kulturowych, społecznych i gospodarczych wpływających na ten obraz. Niewątpliwie jednak, Pokolenie Z, m. in. za sprawą swobody w posługiwaniu się technologią oraz traktowania jej wszechobecności jak coś normalnego, różni się od swych starszych kolegów oraz wymaga głębszego zrozumienia i nieco innego podejścia ze strony firm i marek.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przedstawiciele Pokolenia Z dorastają z telefonem w ręku, a internet nie jest ich uzależnieniem, a najzwyklejszą codziennością, medium, bez którego nie wyobrażają sobie życia. Dla 40% z nich działające WiFi jest ważniejsze niż sprawna łazienka. Naturalnym środowiskiem „Zetów” są media społecznościowe – tu są znajomi, tu są informacje, tu toczą się rozmowy i życie. Acz korzystają z nich nieco inaczej niż millenialsi, dzieląc pewne typy treści na poszczególne kanały. Facebook jest dla nich raczej źródłem informacji, a nie narzędziem komunikacji, Snapchat służy do relacjonowania „prawdziwego” życia na bieżąco, a Instagram idealnie nadaje się do kreowania bardziej zaplanowanego wizerunku oraz publikacji wyselekcjonowanych zdjęć. Smartfon z funkcją odwracanej kamery stał się niejako symbolicznym narzędziem skierowania uwagi na siebie, niezbędnym do tworzenia i zarządzania własnym wizerunkiem w social mediach oraz kreowania idealnego „ja”. Narzędziem koniecznym do uzyskania akceptacji w oczach innych, radzenia sobie z dojrzałością i być może dowartościowania się zdobytą liczbą lajków. A także do śledzenia innych znajomych oraz obserwacji, ciekawych w ich mniemaniu, twórców internetowych i obdarzania ich uwagą. „Zety” potrafią sprawdzać swoje socialmediowe konta nawet 100 razy w ciągu dnia! Internet to naturalne środowisko Zetek. Dlatego chcąc dotrzeć z przekazem do Pokolenia Z, najlepiej w działaniach marketingowych skierowanych do Zetek wykorzystywać influencerów. Badania pokazują, że 63% osób w wieku 13-24 dokonałoby zakupu produktu zarekomendowanego przez twórcę z YouTube, którego regularnie oglądają. Warto jednocześnie mówić ich językiem, komunikować te same wartości oraz opowiadać historię ludzi (takich samych jak oni) – w tej roli idealnie sprawdzają się influencerzy.

W świecie „Zetów” – gdzie rzeczywistość wirtualna przenika się ze zwykłą – granice, odległości, różnice kulturowe czy narodowe nie stanowią większego problemu. To świat szybki, w którym akcja wywołuje natychmiastową reakcję, nie bez przyczyny mówi się o pokoleniu „instant”, które musi mieć wszystko na tu i teraz. Do przedstawicieli Pokolenia Z najlepiej docierają więc przekazy proste i wizualne: obrazy, infografiki, wideo. Są oni jednak wybitnie odporni na standardowe i agresywne reklamy. W trybie „instant” przebiega też komunikacja – młodzi oczekują szybkiej odpowiedzi oraz ciągłej i dwustronnej komunikacji z marką, a oferty dostosowanej dokładnie do swych potrzeb, spersonalizowanej. Co ciekawe, „instant” w odniesieniu do „Zetów” nie oznacza braku cierpliwości czy nieumiejętności skupienia. Okazuje się, że odpowiednio przygotowany i inspirujący przekaz, jeśli będzie dla nich interesujący, potrafi przykuć uwagę oraz wyzwolić ogromne zaangażowanie. A przypisywany „Zetom” multitasking, czyli umiejętność wykonywania kilku czynności jednocześnie (wg badań IBM 66% „Zetów” w tym samym czasie korzysta z więcej niż jednego urządzenia), sprzyjać będzie przyswajaniu wielu treści.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Paradoksalnie dorastanie w rzeczywistości kilku kliknięć, a także w czasach dość zmiennych i burzliwych, zmusiło „Zety” do samodzielności, konieczności podejmowania szybkich i dobrych decyzji, do umiejętnego i krytycznego odbioru informacji. Charakteryzuje ich również bardziej indywidualistyczne podejście do życia. „Zety” potrafią być tym samym bardzo świadomymi konsumentami. Nie tylko w kwestii szybkiego wyszukania recenzji, specyfikacji czy opisu produktu oraz podzielenia się swą opinią z innymi. Badania potwierdzają, że Pokolenie Z zdecydowanie częściej niż millenialsi, wybiera te marki, które podzielają ich wartości czyli: samowystarczalność, różnorodność kulturową oraz (to ciekawe) work-life balance. Chętniej sięgają też po produkty wyprodukowane w kraju, o wysokiej jakości, niskiej cenie, ekologiczne, których producent jest aktywny w środowisku lokalnym, a także cieszy się odpowiednim wizerunkiem on-line. Jeśli chodzi o ostatnią cechę, to „Zety” potrafią być tutaj bezwzględni – wg badania IBM 60% z nich porzuca stronę lub aplikację, która wg nich ładuje się zbyt wolno.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Charakterystyczna dla Pokolenia Z odporność na tradycyjne przekazy reklamowe oraz ufanie rekomendacjom znajomych, a także poszukiwanie w mediach społecznościowych wzorców, z którymi można się utożsamiać, do tego szybka interakcja i autentyczność owych postaci stwarzają idealne warunki dla influencer marketingu. Za pośrednictwem śledzonych przez tysiące i setki tysięcy twórców internetowych skutecznie można dotrzeć do grupy docelowej, a także efektywnie budować wizerunek marki i docelowo zwiększać sprzedaż.

Błędem niektórych marketerów jest traktowanie młodych klientów jedynie przez pryzmat ich totalnego zatopienia w mediach społecznościowych, jako mało ambitnych internautów, którzy tylko komunikują się z rówieśnikami, wrzucają selfie, grają i klikają w śmieszne obrazki. Tymczasem mamy do czynienia ze świadomymi konsumentami z pragmatycznym podejściem do marek. Doceniają nie tylko jakość produktu i cenę, ale także wartości, które firma lub produkt reprezentują i są wyczuleni na punkcie złych praktyk.

Jak mówić do pokolenia Z?

  • Nie ograniczaj się do jednej platformy społecznościowej; Swoje działania marketingowe warto rozproszyć na możliwie wiele przestrzeni, gdzie Zetki przebywają;
  • Docieraj do nich korzystając z liderów opinii, których cenią i szanują – influencerów;
  • Połóż nacisk na treści wizualne, wykorzystuj video marketing, obrazy, infografiki,; zaciekawiaj, inspiruj i angażuj;
  • Zawsze mów językiem dla nich zrozumiałym, szczególnie w działaniach opartych o wizerunek influencera – historia pokazuje wiele przykładów kampanii, gdzie scenariusze, pomysł czy przekaz były oderwane od jego charakteru i nie zakończyły się one sukcesem;
  • Zapewnij możliwość dzielenia się opiniami, interakcji i szybkiej komunikacji, najlepiej w czasie rzeczywistym; słuchaj i rozmawiaj;
  • Daj im decydować o tym, jakie treści chcą otrzymywać;
  • Komunikuj „pozaproduktowe” wartości firmy, pokaż (nie mów) jak twoja marka wpływa na świat i dlaczego zasługuje na uwagę;
  • Odwołuj się do doświadczenia „Zetów” i dzielenia go z innymi;
  • Autentyczność is the king. Transparentność też.

Mimo, iż Pokolenie Z samo nie wydaje jeszcze milionów to, jak wskazują badania, aż 70% „Zetów” wpływa na rodzinne decyzje dotyczące zakupów m. in. jedzenia, mebli czy artykułów gospodarstwa domowego. Warto zdobywać uwagę Pokolenia Z, zwłaszcza, że wraz z ich wchodzeniem na rynek pracy, ten potencjał będzie tylko wzrastać.

 

 

źródła:

blog.ryan-jenkins.com/2016/11/03/12-surprising-generation-z-insights-on-their-work-attitudes-and-behaviors
blog.ryan-jenkins.com/2017/03/27/how-generation-z-will-transform-the-workplace-with-david-and-jonah-stillman-podcast
storage.googleapis.com/think/docs/its-lit.pdf 
fluentco.com/insight/marketing-gen-z/
adweek.com/digital/josh-perlstein-response-media-guest-post-generation-z/
fastcompany.com/3045317/what-is-generation-z-and-what-does-it-want 
-01.ibm.com/common/ssi/cgi-bin/ssialias?htmlfid=GBE03799USEN