Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Segmentacja map cieplnych wprowadzi analitykę użyteczności strony na wyższy poziom

Segmentacja map cieplnych wprowadzi analitykę użyteczności strony na wyższy poziom
Na rynku istnieje wiele narzędzi do analizy użyteczności stron internetowych. Jednak tylko niektóre z nich pozwalają na rzetelną analizę i wniknięcie w umysł użytkownika. Sprawdź, czym się kierować, żeby wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie dla swojej strony.
O autorze
2 min czytania 2018-03-14

fot. depositphotos.com

Na co zwracać uwagę podczas wyboru narzędzia do analizy użyteczności strony?

Wybór narzędzia do analizy map cieplnych jest wynikiem planu pomiarowego i oceny sytuacji. Warto zacząć od odpowiedzenia sobie na kilka podstawowych pytań.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zwróć uwagę na możliwość segmentacji map cieplnych

Jedną z głównych funkcjonalności narzędzi do badania sposobu odbioru strony przez internautów są mapy cieplne. Monitorują one kilka rodzajów zachowań, takich jak:

Poruszanie kursorem – badania dowiodły, że ok. 80 proc. ruchów kursorem myszki po ekranie pokrywa się z ruchem gałki ocznej. Analizując diagramy rejestrujące ścieżkę kursora, jesteśmy w stanie z dużym prawdopodobieństwem dowiedzieć się, jak użytkownik patrzy na poszczególne podstrony, co przyciąga jego uwagę, a które elementy jej umykają.

Słuchaj podcastu NowyMarketing


Mapa obrazująca poruszanie kursorem myszki – źródło clicktale.com

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kliknięcia – dzięki zapisywaniu kliknięć i łączeniu ich w czytelny raport możemy uzyskać bardzo cenne informacje. Na przykład zweryfikować, czy w layoucie istnieją miejsca, w które użytkownicy klikają pomimo braku interaktywnego elementu.


Mapa obrazująca kliknięcia– źródło advertisebg.com

Przewijanie strony – raport pozwalający wyrobić sobie własne zdanie na temat tego, czy odbiorcy schodzą poniżej linii przewijania ekranu. Istnieje wiele artykułów opisujących, że odbiorcy w ostatnich latach inaczej zaczęli konsumować content i przewijanie nie jest im już obce, jednak zawsze warto sprawdzić tę tezę samemu.


Mapa obrazująca zasięg przewijania – źródło conversionxl.com

Rozkład uwagi – to funkcjonalność dostępna tylko w niektórych narzędziach takich jak Mouseflow, czy ClickTale. Rejestruje on czas przebywania na poszczególnych sekcjach podstrony i stanowi bardzo dobre uzupełnienie raportu przewijania. Badając diagramy dowiemy się na przykład, czy któreś z ważnych z punktu widzenia współczynnika konwersji pasm witryny, nie umyka przypadkiem uwadze odbiorców.
Mapa obrazująca rozkład uwagi – źródło iknowhowitwork.com

Rozróżnij źródło ruchu

Analizowanie map cieplnych bazujących na wszystkich użytkownikach, w przypadku gdy serwis posiada więcej niż jedno źródło ruchu, może doprowadzić do niepoprawnych wniosków, gdyż sposób zachowania odbiorców różni się w zależności od tego, który kanał „doprowadził” ich do serwisu. Co innego będzie motywowało internautę przeglądającego wygodnie w fotelu swój profil w mediach społecznościowych i przy okazji trafiającego na reklamę zakładu ślusarskiego, a co innego osobę, która złamała klucz w zamku i mając dziesięć minut czasu na to, żeby znaleźć ślusarza, klika w reklamę specjalisty w wyszukiwarce. W przypadku analizy różnych grup odbiorców nieoceniona jest segmentacja map cieplnych pod kątem źródeł ruchu. Możliwość taką dają na przykład Mouseflow, Session Cam czy Lucky Orange.

Bardzo ważne jest również spoglądanie na odbiorców przez pryzmat urządzeń, z których korzystają. Większość dostępnych na rynku narzędzi daje nam taką możliwość.

Analizuj zaangażowanie

Jeżeli chcemy uzyskać bardzo precyzyjne wyniki i sprawdzić, w jaki sposób w interakcję ze stroną wchodzą zarówno użytkownicy niezaangażowani, średnio zainteresowani treściami, jak i zaciekawieni tym, co ma im do zaoferowania witryna, warto przeprowadzić analizę stopniową współczynnika odrzuceń. Taką możliwość daje nam narzędzie ClickTale, w którym można wygenerować osobne mapy cieplne dla osób dokonujących twardych (przebywających na stronie poniżej 4 sekund), średnich (z czasem od 4 do 10 sekund) oraz miękkich porzuceń (powyżej 10 sekund).


Mapy cieplne porównujące zachowanie dwóch grup odbiorców– źródło getapp.com.com

Nie baw się w ciepło-zimno

Umiejętnie czytane mapy cieplne, są bardzo dobrym narzędziem do analizowania zachowania odbiorców witryny. Kluczem do sukcesu jest odpowiednio dobrane narzędzie, dające różnorodne możliwości segmentacji użytkowników. Jeżeli badanie przebiega jednotorowo, wnioski będą najprawdopodobniej niepoprawne, a cały proces analityczny można wówczas porównać do zabawy w ciepło-zimno.