Co w zwyczajach Polaków zmienił zakaz handlu w niedzielę? Raport z badania opinii publicznej

Za nami dwie pierwsze niedziele, podczas których obowiązywał zakaz handlu. Wprowadzeniu regulacji towarzyszyły skrajne opinie. Zdaniem jednych, wielu Polaków będzie zmuszonych do zmiany swoich zwyczajów zakupowych, zdaniem innych będzie to doskonała okazja do tego...
O autorze
2 min czytania 2018-03-22

… żeby więcej czasu spędzić z rodziną. A jak sami zainteresowani ocenili wprowadzone ograniczenia? Odpowiedź na to pytanie przyniosło badanie opinii, zrealizowane przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research.

Ograniczenie handlu w niedzielę jest już faktem. Do końca tego roku zakupy będziemy mogli robić tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Wydawać by się mogło, że dla wielu Polaków będzie się to wiązało z istotnymi zmianami związanymi z organizacją czasu, tego poświęcanego na zakupy oraz tego przeznczonego na odpoczynek i relaks. Tymczasem, jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research, dla ponad 70 proc. badanych zakaz handlu nie był uciążliwy. Ponad 35 proc. osób z tej grupy deklaruje, że zazwyczaj nie robi zakupów w niedzielę, a blisko 12 proc. uważa, że niezbędne artykuły nadal może kupić w sklepach osiedlowych, które wyłączone są z zakazu. Co znamienne ponad 25 proc. badanych stwierdziło, że ograniczenia niczego w ich przypadku nie zmieniły, z czego wnioskować można, że prawdopodobnie są to osoby, które zakupy robiły w inne niż niedziela dni tygodnia.

Najsilniejsze emocje związane z wprowadzeniem zakazu handlu w wybrane niedziele już opadły. Za nami dwa weekendy, które jak wynika ze zrealizowanych przez nas badań, nie stały się początkiem rewolucji konsumenckiej. Co więcej, dla zdecydowanej większości z nas, ograniczenia nie były uciążliwe – komentuje Piotr Zimolzak – Dyrektor ds. Badań i Analiz SW Research. Być może wynika to z tego, że wprowadzenie regulacji poprzedzone było wieloma miesiącami intensywnych dyskusji, co niewątpliwie przyczyniło się do popularyzacji informacji o wprowadzanych zmianach. I o ile same dyskusje nie wpłynęły na decyzję o zmianie przepisów, o tyle konsumenci mogli się przyzwyczaić do czekających ich zmian i przygotować się na nie – dodaje Zimolzak.

Zakaz handlu w niedzielę miał być też dużą szansą na rozwój sprzedaży przez Internet. Wiele firm w ostatnim okresie bardzo intensywnie rozwijała tę gałąź swojej działalności. Wiele również przygotowało na pierwszą wolną niedzielę liczne promocje i rabaty. Informacje o nich dystrybuowane były głównie pocztą elektroniczną. Jednak jak pokazują wyniki badania, oferty z rabatami trafiły do zaledwie 10 proc. badanych. Więcej osób zetknęło się natomiast z reklamami sklepów on-line. Ale aż 70 proc. respondentów nie miała w tym czasie styczności z żadną z tych form promocji.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak pokazują badania, zakaz handlu w niedzielę nie sprawił również, że większość Polaków zmieniła swoje przyzwyczajenia. Ponad 80 proc. badanych deklaruje, że wolną od handlu niedzielę spędziło w taki sam sposób jak dotychczas. Pozostałe – prawie 20 proc. ankietowanych – w wolną niedzielę pozostało w domu, spędziło czas na świeżym powietrzu lub odwiedziło swoich przyjaciół i znajomych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing