#OdKulis: słuchowisko Storytel Polska „Atak na K2” z wyprawy Andrzeja Bargiela

#OdKulis: słuchowisko Storytel Polska „Atak na K2” z wyprawy Andrzeja Bargiela
Maksymalna elastyczność oraz spontaniczność – tak realizację słuchowiska „Atak na K2”, w którym udokumentowana została wyprawa Andrzeja Bargiela na K2 i jego pierwszy w historii zjazd ze szczytu na nartach, podsumowują jego twórcy. Jak projekt wyglądał #OdKulis?
O autorze
4 min czytania 2018-08-29

W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy słuchowiska Storytel Polska „Atak na K2”, w którym udokumentowana została wyprawa Andrzeja Bargiela na K2 i jego pierwszy w historii zjazd ze szczytu na nartach.

Słuchowisko „Atak na K2” przez 3 tygodnie utrzymywało się w czołówce najpopularniejszych produkcji Storytel i przesłuchało je już ponad kilka tysięcy użytkowników aplikacji. O kulisach realizacji działań komunikacyjnych opowiada Jakub Barzak, marketing manager w Storytel Polska.

Autorzy i pomysłodawcy projektu

Pomysł narodził się w Storytel Polska. Rozpoczęliśmy współpracę z Jędrkiem (Andrzej Bargiel) wraz z początkiem 2018 roku i mieliśmy mu towarzyszyć jako marka podczas wyjazdów. To się świetnie wpisywało w naszą strategię komunikacji. Kiedy Jędrek zdradził mi, że wszystkie wyjazdy mają jeden cel – przygotować go do historycznego wyczynu, zjazdu z K2 na nartach – pomyślałem, że to partnerstwo w połączeniu z technologią w postaci aplikacji i naszym biznesem streamingowym stwarza niepowtarzalną okazję na niestandardowy projekt.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Koncepcja

Zainspirował mnie do tego Jędrek, który nie chciał pisać wielkiego dzieła z podsumowaniem swojego 30-letniego życia. Zresztą nawet nie było na to czasu już w okresie przygotowań. Zapytałem go, czym chciałby się podzielić z naszymi użytkownikami. Jędrek odpowiedział, że „chce dać poczuć ludziom choć namiastkę tych emocji i sytuacji, jakie nam będą towarzyszyć w trakcie wyprawy”. Ten cel przyświecał nam przez cały proces tworzenia słuchowiska z wyprawy.

To był dłuższy proces, zanim wpadłem na pomysł, aby do realizacji wykorzystać naszą formułę Storytel Original, czyli oryginalne historie do słuchania w odcinkach, pisane specjalnie pod format audio. Każdy „sezon” naszego serialu to dziesięć odcinków, publikowanych jednocześnie, dzięki czemu użytkownik aplikacji może sam zdecydować, czy będzie dawkował sobie historię, czy skonsumuje cały sezon od razu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na potrzebę projektu „Atak na K2” musieliśmy zmodyfikować trochę format, tak by stworzyć coś więcej niż tylko zwykły pamiętnik z wyprawy. Mając taki temat i możliwości na stole, podsunąłem pomysł stworzenia słuchowiska z relacją praktycznie na bieżąco i zacząłem zarażać tym pomysłem wszystkich dookoła. Przy tej okazji chcę podziękować wszystkim, którzy zaangażowali się w realizację tego szalonego pomysłu. Wielka piątka dla całej ekipy, bez Was projekt nigdy by nie powstał. Podziękowania należą się również Michałowi Szolcowi, dyrektorowi zarządzającemu Storytel Polska, który uwierzył w projekt i wspierał nas w jego realizacji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Realizacja

Jeżeli chodzi o ekipę biorącą udział w wyprawie to oprócz Andrzeja, który nagrywał swoje przemyślenia w trakcie realizacji wyzwania, relacje audio nagrywał również Marek Ogień, który po raz pierwszy był na takiej wyprawie. Niezwykłym wsparciem była Asia Chudy, która na pierwszy ogień brała godziny nagrań i budowała ciąg logiczny pamiętnika wraz z wyborem nagrań i prowadzeniem narracji. Po naszej stronie za całość redakcyjną odpowiadał Marcin Zwierzchowski. Realizacja była prowadzona pod nadzorem Kasi Tymczyszyn-Bębenek, a za nagrania i montaż materiałów odpowiadał Maciej Sokołowski. Realizatorem dźwięku był Marcin Kardach, a lektorem Maciej Kowalik. Mateusz Dziemski dbał o spięcie wszystkich kanałów komunikacji online w tym zmieniającym się ciągle środowisku. Wspomnę jeszczę zespół z Włoch, który po pierwszym odcinku zdecydował się na publikację pamiętnika u siebie w kraju i dołączył do eksperymentalnego projektu.

Nie było żadnych przygotowań. Ruszyliśmy jak tylko idea została zaakceptowana wewnętrznie i Szwecja dała zielone światło na ten eksperymentalny projekt. Realizacja wystartowała wraz z początkiem wyjazdu Andrzeja do Karakorum. Nikt nie wiedział, co nas czeka, więc cały zespół był od początku w gotowości. Nie wiedzieliśmy czego się spodziewać, kiedy będzie czas dla ekipy, aby nagrywać materiały, kiedy będzie połączenie internetowe, aby je do nas zsyłać. A największą niewiadomą były wydarzenia i treści, które będą spływać. To wszystko działo się tu i teraz, trudno było założyć jakiś plan dla takiej eksperymentalnej produkcji. Postawiliśmy na maksymalną elastyczność. To, co mogliśmy przygotować to swoją dostępność i otwartość na sytuacje, które będą się działy podczas wyprawy. Pisaliśmy historię, której zakończenia nie znał sam autor – to było bardzo ekscytujące dla wszystkich wyzwanie! Ale udało się.

Kolejny etap

Jeżeli chodzi o Jędrka i jego ekipę, to myślimy jeszcze o jednym akcencie na zakończenie K2SkiChallenge.

Jeżeli chodzi o stworzony przez nas format, czyli relacje audio prowadzone w czasie rzeczywistym, to mamy otwartą drogę do kolejnych projektów. Myślimy już o nich, tym bardziej że mamy doświadczoną ekipę na pokładzie 🙂

Wyzwania

Tutaj wszystko było wyzwaniem, pomimo doświadczonego zespołu, jaki mamy w Storytel Polska. Przed podobnym wyzwaniem stanęli Włosi. Przejmowali gotowe materiały, ale musieli je tłumaczyć i znaleźć sposób na ogranie wypowiedzi Andrzeja czy innych uczestników oraz być w miarę na bieżąco z wyprawą. Wyzwaniem było też ubrać całą akcję w kreatywny pomysł komunikacji. Z pomocą przyszła para moich przyjaciół z Wrocławia – The Hears, która stworzyła koncept strony internetowej ATAK2. Od idei po świetny design wykorzystujący niesamowite zdjęcia również z pierwszej wyprawy. Niemałym wyzwaniem było też słuchanie wszystkich nagranych dźwięków, które dostawaliśmy. Dla przykładu na jednym z nagrań przez 45 minut jest cisza, a po chwili słyszysz latającą muchę w namiocie i znowu kilkadziesiąt minut ciszy 🙂 Zależało nam na wyłapaniu wszystkich najfajniejszych odgłosów pochodzących z wyprawy, aby słuchowisko w pełni oddawało klimat, jaki panuje w wysokich górach. To moc, którą mogliśmy pokazać w audio – zamykasz oczy i jesteś w obozie na 5 000 m n.p.m. Później słyszysz jak bije serce Andrzeja albo jego oddech, kiedy podchodzi w górę na atak. Ale aby dojść do tych smaczków, trzeba było spędzić sporo czasu na analizowaniu nagrań i Marcin na pewno tego nie żałuje 🙂

Niespodzianki i nieplanowane sytuacje

Zwroty akcji miały miejsce co chwilę. Kończyliśmy odcinek w nocy, ale nad ranem otrzymywaliśmy informacje, że chłopaki już są na akcji ratunkowej, gdzie Bartek ratuje życie człowiekowi latając dronem nad K2. Musieliśmy zmieniać koncepcję i w napięciu czekać na powodzenie akcji. Chwilę później schodził materiał i wracaliśmy do odcinka, aby go przebudować, znów wejść do studia i napisać nową historię. Pełne wariactwo! Wszyscy żyliśmy tą wyprawą.

Wnioski na przyszłość

Jest ich mnóstwo. Na pewno będzie łatwiej wejść drugi raz do takiej rwącej rzeki, ale tutaj żadna zdobyta wiedza nie da ci gwarancji przejścia na drugą stronę suchą stopą. W takich projektach zawsze to będzie pierwszy raz, natomiast siłę buduje zespół i jego doświadczenie. Podobnie jak podczas wyprawy w wysokie góry. Ekipa ma znaczenie. Myślę, że warto próbować projektów, które na początku brzmią mało realnie, ale później wszyscy zaczynają wierzyć, że eksperyment się powiedzie. Dzisiejsza technologia i biznes audio, poza audiobookami w wersji standardowej, może też pomagać w opowiadaniu tak niesamowitych historii i przenosić nas w rejony zwykłemu człowiekowi praktycznie niedostępne!

 

Jakub Barzak
marketing manager, Storytel Polska

Ma 15-letnie doświadczenie w marketingu, które zdobywał w dużych agencjach reklamowych, takich jak McCann Worldgroup, Saatchi&Saatchi czy Y&R. Prowadził też budżety i kampanie reklamowe na rynkach polskich i zagranicznych m.in. dla marek: T-Mobile, NC+, Amazon. W ostatnich latach związany z Microsoftem, gdzie jako digital lead rozwijał biznes online na rynkach CEE. W Storytel objął stanowisko szefa marketingu i jest odpowiedzialny za rozwój firmy na polskim rynku.