9 miesięcy więzienia i 8 tysięcy euro kary za fałszywe recenzje na TripAdvisorze

9 miesięcy więzienia i 8 tysięcy euro kary za fałszywe recenzje na TripAdvisorze

Właściciel włoskiej agencji marketingowej PromoSalento, która sprzedawała fałszywe recenzje restauracji i hoteli na TripAdvisorze, dostał wyrok 9 miesięcy więzienia i grzywnę w wysokości 8 tysięcy euro.

Sąd w Lecce na południu Włoch skazał właściciela agencji marketingowej PromoSalento na 9 miesięcy więzienia za sprzedaż fałszywych recenzji setkom firm z branży HoReCa, które miały pojawić się w portalu TripAdvisor. Mężczyzna został również zobowiązany do zapłaty 8 000 euro grzywny.

TripAdvisor prowadził swoje własne śledztwo w tej sprawie już od 2015 roku, po tym jak właściciele hoteli oraz restauracji przesłali portalowi listy, które otrzymali od agencji PromoSalento – rzekomo oferowano w nich napisanie fałszywej recenzji w zamian za opłatę, co miałoby wpłynąć na wzrost popularności danego hotelu czy restauracji. Zespół portalu zidentyfikował i zablokował ponad tysiąc zgłoszeń recenzyjnych od PromoSalento.

Co istotne, TripAdvisor w tym postępowaniu karnym miał status strony poszkodowanej i odegrał czynną rolę w całym procesie, przekazując włoskiemu sądowi wszelkie dowody, które udało się portalowi zebrać.

Już wcześniej zdarzały się podobne przypadki firm, które oferowały hotelom oraz restauracjom fałszywe recenzje za opłatą, zarówno na TripAdvisorze, jak i innych tego typu portalach. Natomiast nigdy wcześniej taka sprawa nie skończyła się wyrokiem więzienia, jedynie na przedsiębiorstwa stosujące nieuczciwy lub wprowadzający konsumentów w błąd marketing nakładano grzywnę lub nakaz zamknięcia działalności.

Opinie nt. wyroku włoskiego sądu i fałszywych recenzji restauracji i hoteli w internecie >>>

PS

Wyrok i karę w wysokości 60 tys. zł otrzymał producent Devil Energy Drink za reklamę z hasłem „ona już wie, co za chwilę będzie miała w ustach”. 

PS2

Więcej przykładów kontrowersyjnych reklam, które zostały ukarane przez Komisję Etyki Reklamy, możecie zobaczyć w naszym cyklu Grzechy polskiej reklamy.

PS3

Jeszcze do niedawna klienci mogli na Facebooku wystawiać firmom recenzje i przyznawać im oceny w pięciostopniowej skali. 6 sierpnia 2018 roku opcja ta została zastąpiona poleceniami – zmiana ta jest istotna zwłaszcza dla restauracji i firm usługowych.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij