Jak budować lojalność klientów w branży beauty?

Jak budować lojalność klientów w branży beauty?
W ostatnich latach branża beauty wyraźnie rozkwitła. Rosnące zainteresowanie jej usługami sprawia, że co rusz powstają nowe salony urody. Szybki rozwój to niewątpliwie dobra wiadomość, jednak wiąże się on także ze zmianą podejścia klientów. Dziś znacznie trudniej zdobyć ich zaufanie i lojalność.
O autorze
3 min czytania 2018-09-25

Co zrobić, aby to osiągnąć?

Minęły czasy, kiedy salony i gabinety beauty można było policzyć na palcach jednej ręki. Dziś można spotkać je niemal na każdym rogu i to nawet w niewielkich miejscowościach. Choć od najbliższej placówki klientów dzieli czasami zaledwie kilka kroków, tak naprawdę bardzo rzadko zdarza się, by korzystali właśnie z jej usług – a już na pewno nie tylko ze względu na odległość. Na budowanie zaufania i trwałych więzi z odbiorcami wpływają dziś zupełnie inne czynniki, takie jak kompetencje i podejście specjalistów czy jakość obsługi. Na co zwrócić uwagę, by relacje z klientami nie kończyły się na jednej wizycie? Jak zdobyć ich lojalność i upewnić się, że będą regularnie powracać w nasze progi? Wystarczy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach.

Ogromna moc pierwszego wrażenia

Budowanie relacji z klientami – dokładnie tak samo, jak wszystkich innych relacji międzyludzkich – zaczyna się od prostych emocji. Fakt, że dana osoba postanowiła skorzystać z usług naszego salonu to zaledwie połowa sukcesu. Gdy zjawia się w nim po raz pierwszy, krytycznie ocenia wszystko to, co zastaje na miejscu – co widzi, słyszy i czego doświadcza – i na tej podstawie wyrabia sobie pierwotną opinię. Wrażenia i uczucia, z jakimi wróci do domu, zadecydują o tym, czy zechce odwiedzić nas ponownie. Właśnie dlatego o relację z klientem należy dbać już od pierwszej chwili – a jeśli zyskamy w jego oczach pozytywny wizerunek, znacznie łatwiej będzie nam rozwijać nowo powstałe więzi.

Profesjonalne podejście

Choć staranne wykonanie usług to bardzo istotna kwestia, na perfekcyjną obsługę składa się znacznie więcej elementów. Mowa tutaj zarówno o detalach umilających pobyt klienta w salonie (podanie ulubionej kawy czy powrót do poruszanych ostatnio tematów), ale także o stałych elementach każdej wizyty, które czynią z niej swego rodzaju rytuał.

Chodzi o działania, które dają klientom poczucie profesjonalnego podejścia i kompleksowej opieki: miłe powitanie, konsultacja potrzeb, analiza efektów, porady w zakresie pielęgnacji domowej. Może wydawać się, że to mało istotne drobiazgi, jednakże wspólnie świadczą one o standardzie obsługi w naszym salonie i wpływają na to, czy klient ma ochotę ponownie nas odwiedzić. Krótko mówiąc: jeżeli zrobimy wszystko, aby czuł się u nas dobrze i komfortowo (nie wspominając o kwestii oczywistej, czyli zadowoleniu z efektów zakupionych usług), nie będzie powodów, by porzucił nas na rzecz konkurencji.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pełen komfort

Nie jest nowością, że celem wizyty w salonie urody jest nie tylko poprawa wyglądu, ale i samopoczucia – również psychicznego. Zadbajmy więc o to, aby nasz salon był dla klientów wyjątkowym miejscem, w którym mogą się zrelaksować i zapomnieć o stresie. Stwórzmy pozytywną przestrzeń, do której będą mieli ochotę wracać i nawet jeśli wkroczą do niej zmęczeni lub poddenerwowani – to opuszczą ją już w dobrym humorze.

Warto także pamiętać, że oprócz atmosfery w salonie, na komfort klientów wpływają także kwestie organizacyjne związane z wizytą. Nikt nie lubi „wisieć” na telefonie, próbując dodzwonić się do wybranej placówki, by w końcu rozpocząć żmudną grę w statki, w poszukiwaniach dogodnego dla obu stron terminu. Współcześni klienci oczekują szybkich i wygodnych rozwiązań, które ułatwią im załatwianie codziennych spraw – a zatem również takich kwestii, jak umawianie się do salonu urody. Odpowiedzią na te potrzeby jest rezerwacja online, która przynosi wiele korzyści także samym placówkom – dzięki niej kalendarze wizyt zapełniają się w zasadzie same, a firmowy telefon nie dzwoni już jak szalony.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Rezerwacja online to nic innego, jak odpowiedź na realne potrzeby ludzi. Teraz wszyscy są zabiegani, codziennie mają na głowie setki spraw, więc coraz częściej decydują się na załatwianie ich w sieci – bo tak jest po prostu wygodniej i szybciej. W przypadku internetowej rezerwacji wizyt w salonach urody dodatkowym ułatwieniem jest także to, że nie trzeba już martwić się o godziny otwarcia placówek. Możemy umawiać się przez całą dobę, na spokojnie, gdy mamy na to czas i ochotę – mówi Sylwia Haracz, brand manager Moment.pl – platformy do rezerwacji wizyt online, stworzonej przez firmę Versum.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Budowanie zaufania

Ogromny wpływ na lojalność klientów ma również zaufanie. W branży beauty ma ono szczególne znaczenie – nikt nie chce przecież ryzykować swojego wyglądu, a tym bardziej zdrowia. Osoby odwiedzające nasz salon z czasem przywiązują się do konkretnych pracowników i nabierają pewności, że tylko oni są w stanie spełnić ich oczekiwania i potrzeby. Wierzą, że ulubiony specjalista doskonale ich zna i właśnie dzięki posiadanej wiedzy może zapewnić im maksymalne zadowolenie z każdej wizyty. Ale co to właściwie znaczy „poznać swojego klienta”? Mówiąc najprościej: poznać go, znaczy zdobyć kompleksową wiedzę na temat jego preferencji i potrzeb, a także wszelkich aspektów, dzięki którym jesteśmy w stanie trafnie dobierać metody pielęgnacji, a tym samym gwarantować klientom najlepsze możliwe efekty i pełne bezpieczeństwo.

Stali klienci to największy skarb każdego biznesu. To właśnie oni zapewniają firmom stabilność finansową, a często pomagają także w poszerzaniu grona klientów, wcielając się w rolę ambasadorów marki i polecając dany salon czy gabinet kolejnym osobom. Umiejętność budowania trwałych, pozytywnych relacji jest więc kluczowym elementem rozwoju salonów urody. Na szczęście nie trzeba stawać na głowie, by robić to dobrze – wystarczy, że naszą pracą w tym biznesie kieruje pasja i zaangażowanie.